Урок № 5
Тема уроку: Сільське розселення в Україні та його проблеми.
Мета уроку: сформувати уявлення про сільські населені пункти; показати особливості сільського розселення в Україні; ознайомити з соціальними проблемами сільського населення;
- розвивати вміння та навички аналізувати тематичні карти;оцінювати соціальні проблеми села;
-виховувати в учнів повагу до мешканців сільських населених пунктів, їхньої нелегкої праці, виховувати географічну культуру та розширювати світогляд учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта «Населення України», карта адміністративно-територіального поділу України, атласи, кольорові фото сіл, репродукція картини Т.Г.Шевченка «Селянська родина». роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань і умінь
Рішення задачі на визначення рівня урбанізації в областях.
Наприклад. Визначити рівень урбанізації в Полтавській області, якщо кількість населення 1 млн.500тисяч; кількість городян – 917тисяч.
2. Робота в міні групах. Гра «Перестав літери»
Користуючись тільки поданими літерами, складіть назви міст і селищ міського типу України. Одна і та ж буква може бути використана в назві кілька разів.
3.Прийом «Відгадай за описом»
Указати про яке місто України йдеться. Наприклад: Місто знаходиться в степовій зоні. Населення понад 492 тис. чоловік. Засноване в XYIст. Як фортеця Кальміус. Місто –порт – найбільше на берегах цього моря.. З 1948 по 1989р. це місто мало іншу назву. У місті працюють два металургійні комбінати (Маріуполь).
III.Мотивація навчальної діяльності учнів
Прийом «Приваблива мета» .
Розселення населення країни значною мірою визначається розвитком господарства. На попередньому уроці ми з'ясували, що залежно від зайнятості населення в тій чи іншій сфері господарської діяльності виділяють міські та сільські населені пункти. Розглянемо особливості сільських населених пунктів.
IY.Вивчення нового матеріалу.
1.Колективна робота з підручником.
Додаток 2 стор.253 , проаналізуйте і дайте відповіді на запитання:
-якою є частка сільського населення на Україні?
-у яких областях частка сільського населення найбільша?
-чому у західних областях України частка сільського населення вища, ніж у східних?
2.Словникова робота.
Запис визначення сільського населення .
Сільське населення – населений пункт, що сформувався в основному на базі сільськогосподарського виробництва і має незначну кількість населення, де переважають невеликі житлові будівля з присадибними ділянками. Зараз в Україні близько 30 тисяч сільських поселень.
Розгляд мальовничих краєвидів села (в підручнику, на фото, картини Т.Г.Шевченка «Селянська родина»)
Прийом «Творча лабораторія».
Прочитати і вивчити класифікацію сіл, заповнити квітку.
3.Робота з картою.
Знайти і назвати та показати на карті області з найбільшою часткою сільського населення, з найменшою .Пояснити закономірності.
Проблемне питання. Прийом «Вільний мікрофон».
Кількість сільських мешканців населення в Україні постійно скорочується. Чому і які шляхи ви б намітили , щоб ситуація змінилася на краще?.(Обговорення).
Y. Закріплення вивченого матеріалу.
Географічне аудіювання
Соціальні проблеми сільського населення, шляхи їх розв'язання.
У сільській місцевості України нагромадилось багато проблем. Найгостріші серед них – безробіття та бідність, що зумовлюють трудову міграцію с.н. ; занепад соціальної сфери; поглиблення демографічної кризи, обезлюднення та відмирання сіл. Це є наслідком я також економічної кризи 90-хх років.XX ст.. і прорахунків, допущених у процесі аграрних трансформацій…….
Для розв'язання проблем села створено державну програму, основною метою якої є забезпечення в сільській місцевості сприятливого середовища для життя людей, а це в свою чергу буде запорукою ефективної роботи сільського господарства, сталого розвитку сільських населених пунктів.
Питання до тексту (стор.88-90).
-розподіліть проблеми сільського населення на групи:економічні, соціальні, демографічні.-
- в яких областях найнижчі показники природного приросту?
-назвіть приклади підприємств сільської соціальної інфраструктури.
YI.Підсумок уроку:
Географічний диктант із самоперевіркою.
Ми навчилися аналізувати демографічну ситуацію в областях з різними рівнями розвитку господарства; пояснювати причини скорочення кількості населення в сільській місцевості й у цілому по країні.
На закріплення вивченого матеріалу по темі «Населення України» напишемо диктант з самоперевіркою.
Цифровий диктант «Населення України»
Варіант 1 | Варіант 2 | |
1 | Природний приріст | 10 |
2 | Депопуляція | 9 |
3 | Урбанізація | 8 |
4 | Міська агломерація | 7 |
5 | Відтворення населення | 6 |
6 | Міграція | 5 |
7 | Еміграція | 4 |
8 | Імміграція | 3 |
9 | Сальдо міграції | 2 |
10 | Густота населення | 1 |
Питання до диктанту:
1.Зміна чисельності населення, що обумовлена природними причинами і забезпечує безперервну зміну поколінь.
2.Результат перевищування народжуваності над смертністю.
3.Переміщення людей з одного місця проживання до іншого.
4.Процес зростання частки міського населення, поширенн я міського способу життя та підвищення ролі міст у житті суспільства.
5.У результаті якого процесу виникла українська діаспора?
6.Як називається співвідношення кількості людей, що виїхали за межі держави, з тими, що прибули до неї.
7.Скупчення населених пунктів, між якими існують тісні різноманітні зв'язки, і в яких частими є «маятникові» міграції.
8.Що обчислюється в чол. / кв.км?
9.Як називають в'їзд до країни?
10.Процес, при якому кількість населення країни постійно зменшується.
Правильні відповіді для самоперевірки (заздалегідь записані на звороті дошки).
Варіант 1 -5,1,6,3,7,9,4,10,8,2
Варіант2 - 6,10,5,8,4,2,7,1,3,9.
YII. Домашнє завдання.
-прочитати параграф 9, повторити параграф 8.
-завдання4 письмово (стор.47)
- Підберіть будь-який художній твір, поезію, музичний твір, картину, де можна «побачити « сільські поселення.
Урок № 5
Тема уроку: Сільське розселення в Україні та його проблеми.
Мета уроку: сформувати уявлення про сільські населені пункти; показати особливості сільського розселення в Україні; ознайомити з соціальними проблемами сільського населення;
- розвивати вміння та навички аналізувати тематичні карти;оцінювати соціальні проблеми села;
-виховувати в учнів повагу до мешканців сільських населених пунктів, їхньої нелегкої праці, виховувати географічну культуру та розширювати світогляд учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта «Населення України», карта адміністративно-територіального поділу України, атласи, кольорові фото сіл, репродукція картини Т.Г.Шевченка «Селянська родина». роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань і умінь
Рішення задачі на визначення рівня урбанізації в областях.
Наприклад. Визначити рівень урбанізації в Полтавській області, якщо кількість населення 1 млн.500тисяч; кількість городян – 917тисяч.
Складаємо пропорцію:
1517 – 100%
917 - х%
Х=917:1517*100%=60,4%
2. Робота в міні групах. Гра «Перестав літери»
АЕИОУБВКЛМРСТІ ЬЇ Наприклад: Київ, Львів і т.д.
Користуючись тільки поданими літерами, складіть назви міст і селищ міського типу України. Одна і та ж буква може бути використана в назві кілька разів.
3.Прийом «Відгадай за описом»
Указати про яке місто України йдеться. Наприклад: Місто знаходиться в степовій зоні. Населення понад 492 тис. чоловік. Засноване в XYIст. Як фортеця Кальміус. Місто –порт – найбільше на берегах цього моря.. З 1948 по 1989р. це місто мало іншу назву. У місті працюють два металургійні комбінати (Маріуполь).
III.Мотивація навчальної діяльності учнів
Прийом «Приваблива мета» .
Розселення населення країни значною мірою визначається розвитком господарства. На попередньому уроці ми з’ясували, що залежно від зайнятості населення в тій чи іншій сфері господарської діяльності виділяють міські та сільські населені пункти. Розглянемо особливості сільських населених пунктів.
IY.Вивчення нового матеріалу.
1.Колективна робота з підручником.
Додаток 2 стор.253 , проаналізуйте і дайте відповіді на запитання:
-якою є частка сільського населення на Україні?
-у яких областях частка сільського населення найбільша?
-чому у західних областях України частка сільського населення вища, ніж у східних?
2.Словникова робота.
Запис визначення сільського населення .
Сільське населення – населений пункт, що сформувався в основному на базі сільськогосподарського виробництва і має незначну кількість населення, де переважають невеликі житлові будівля з присадибними ділянками. Зараз в Україні близько 30 тисяч сільських поселень.
Розгляд мальовничих краєвидів села (в підручнику, на фото, картини Т.Г.Шевченка «Селянська родина»)
Прийом «Творча лабораторія».
Прочитати і вивчити класифікацію сіл, заповнити квітку.
3.Робота з картою.
Знайти і назвати та показати на карті області з найбільшою часткою сільського населення, з найменшою .Пояснити закономірності.
Проблемне питання. Прийом «Вільний мікрофон».
Кількість сільських мешканців населення в Україні постійно скорочується. Чому і які шляхи ви б намітили , щоб ситуація змінилася на краще?.(Обговорення).
Y. Закріплення вивченого матеріалу.
Географічне аудіювання
Соціальні проблеми сільського населення, шляхи їх розв’язання.
У сільській місцевості України нагромадилось багато проблем. Найгостріші серед них – безробіття та бідність, що зумовлюють трудову міграцію с.н. ; занепад соціальної сфери; поглиблення демографічної кризи, обезлюднення та відмирання сіл. Це є наслідком я також економічної кризи 90-хх років.XX ст.. і прорахунків, допущених у процесі аграрних трансформацій…….
Для розв’язання проблем села створено державну програму, основною метою якої є забезпечення в сільській місцевості сприятливого середовища для життя людей, а це в свою чергу буде запорукою ефективної роботи сільського господарства, сталого розвитку сільських населених пунктів.
Питання до тексту (стор.88-90).
-розподіліть проблеми сільського населення на групи:економічні, соціальні, демографічні.-
- в яких областях найнижчі показники природного приросту?
-назвіть приклади підприємств сільської соціальної інфраструктури.
YI.Підсумок уроку:
Географічний диктант із самоперевіркою.
Ми навчилися аналізувати демографічну ситуацію в областях з різними рівнями розвитку господарства; пояснювати причини скорочення кількості населення в сільській місцевості й у цілому по країні.
На закріплення вивченого матеріалу по темі «Населення України» напишемо диктант з самоперевіркою.
Цифровий диктант «Населення України»
Варіант 1 |
|
Варіант 2 |
1 |
Природний приріст |
10 |
2 |
Депопуляція |
9 |
3 |
Урбанізація |
8 |
4 |
Міська агломерація |
7 |
5 |
Відтворення населення |
6 |
6 |
Міграція |
5 |
7 |
Еміграція |
4 |
8 |
Імміграція |
3 |
9 |
Сальдо міграції |
2 |
10 |
Густота населення |
1 |
Питання до диктанту:
Правильні відповіді для самоперевірки (заздалегідь записані на звороті дошки).
Варіант 1 -5,1,6,3,7,9,4,10,8,2
Варіант2 - 6,10,5,8,4,2,7,1,3,9.
YII. Домашнє завдання.
-прочитати параграф 9, повторити параграф 8.
-завдання4 письмово (стор.47)
- Підберіть будь-який художній твір, поезію, музичний твір, картину, де можна «побачити « сільські поселення.