Урок № 4
Тема уроку: Системи розселення. Розвиток поселень. Міське населення і урбанізація в Україні.
Мета уроку: сформувати уявлення про міські пункти; ввести поняття «урбанізація», «субурбанізація»; показати особливості темпів і рівнів урбанізації на території України;ознайомитися з класифікацією міст;
- розвивати вміння та навички аналізувати тематичні карти; знаходити потрібну інформацію в атласі, підручнику;уміти визначати функції міст;
-виховувати в учнів повагу до мешканців різних населених пунктів, виховувати екологічну культуру.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта «Населення України», атласи,картосхеми, картки –тести, кольорові фото людей.
Х І Д У Р О К У
I Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
1.Тести:
1.Етнос – це…
а) народ
б) нація , що склалася історично на певній території і характеризується спільністю мови, культури, звичаї, традицій;
в) народність, яка має певну мову, культуру, традиції
2. Україна – це країна …
а) багатонаціональна
б) одно національна
в) змішана
3. Діаспора – це…
а) розселення значної частини народу поза межами своєї країни чи етнічної території;
б) переїзд частини народу в іншу країну;
в) виїзд населення України за її межі на постійне місце проживання
4.Найбільша діаспора українців знаходиться у…
а) Канаді
б) США
в) Росії
2. Робота з тест-картками (сильніші учні.)
II I.Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Прийом «Практичність теорії . »
Ми живемо в Новомосковську,
Й звемося гордо – городяни.
«А в селі не гірше, навіть – краще»,-
Скажуть нам селяни.
Кожний із нас має свою Батьківщину – місто чи село, чи селище. З'ясуємо ж, які поселення є в Україні.
Сьогодні на уроці ми розглянемо системи розселення, що сформувалися в Україні,.познайомимося з типами населених пунктів, особливостями їх розміщення; вивчимо історію виникнення і розвитку міст, їх проблеми, а також вияснемо- де ж краще жити в селі чи місті?
IV.Вивчення нового матеріалу
1.Системи розселення населення України
Нині населені пункти наче міцними нитками , пов'язані між собою мережею сполучення. Жодний населений пункт не може існувати без єдиного цілого. Таке ціле, або розміщені на певній території і пов'язані між собою населені пункти, називають системою розселення.
2.Картографічний диктант
-Який колір переважає на карті ? Що він означає?
-Назвіть найбільші міста України?
-У які частині України міст найбільше? Чому?
-У яких областях висока частка сільського населення?
3.Виникнення міст. Класифікація міст. Функції міст.
Міста в давнину – центри ремесла та торгівлі.
Класифікація міст: Заповнити «квітку»
- Малі: до 50 тис. осіб
- Середні: 50-1—тис. осіб
- Великі: 100-250 тис. осіб
- Дуже великі: 250 тис. – 1 млн. осіб
- Найбільші – понад 1 млн. осіб
4.Прийом « Картографічний практикум»
Користуючись картою густоти населення, випишіть 3-5 прикладів міст згідно з класифікацією.
Функції міст:
-Промислові центри
-Адміністративні центри
-Транспортні центри
-Наукові центри
-Культурні центри
-Міста-курорти
-Історичні міста
Словникова робота. Виписати з тексту параграфа визначення :
Урбанізація – це історичний процес підвищення ролі міст в економічному та культурному житті суспільства.
Рівень урбанізації – частка городян у загальній кількості населення країни.
Темпи урбанізації – швидкість збільшення відсотку міських мешканців.
Субурбанізація – підвищення ролі передмість («міста-спальні»)
Міська агломерація – злиття багатьох міст і населених пунктів.
5.Прийом «Творча лабораторія»
Види агломерації (замалювати(зразки на дошці)
Колективне замалювання схем.
1.Моноцентрична»
2.Біцентрична
3.Поліцентрична
Прийрм «За і проти» урбанізації(Обговорення).
А. «За» урбанізацію:
- у місті простіше влаштуватися на роботу, - краща якість медичного обслуговування
- кращі побутові умови , комунікації
- більше можливостей для спілкування та проведення дозвілля (театри, кінозали, музеї, клуби)
Б.»Проти» урбанізації:
- екологічні проблеми в місті значно гірші, ніж в селі
- міська метушня і надлишок спілкування впливають на психіку людей(природа заспокоює)
- міста є осередком злочинності
- безробіття, жебрацтво
V.Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Акваріум»(Дискусія)
-Які зміни відбулися в кількості міського населення з 1959 по 2008 р.?
-Як можна пояснити виявлені факти?
IY. Підсумок уроку.
Процес урбанізації є дуже складним. Розвиток міст, їх збільшення триває. Але проблеми, які виникли в результаті цих процесів, потребують уваги і можуть бути розв'язані.
Y. Домашнє завдання.
- прочитати параграф 8
- сторінка 45, завдання 4 .
- підберіть будь-який художній твір, поезію, музичний твір, картину де б йшлося про міста або села України.
Урок № 4
Тема уроку: Системи розселення. Розвиток поселень. Міське населення і урбанізація в Україні.
Мета уроку: сформувати уявлення про міські пункти; ввести поняття «урбанізація», «субурбанізація»; показати особливості темпів і рівнів урбанізації на території України;ознайомитися з класифікацією міст;
- розвивати вміння та навички аналізувати тематичні карти; знаходити потрібну інформацію в атласі, підручнику;уміти визначати функції міст;
-виховувати в учнів повагу до мешканців різних населених пунктів, виховувати екологічну культуру.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта «Населення України», атласи,картосхеми, картки –тести, кольорові фото людей.
Х І Д У Р О К У
I Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
1.Етнос – це…
а) народ
б) нація , що склалася історично на певній території і характеризується спільністю мови, культури, звичаї, традицій;
в) народність, яка має певну мову, культуру, традиції
2. Україна – це країна …
а) багатонаціональна
б) одно національна
в) змішана
3. Діаспора – це…
а) розселення значної частини народу поза межами своєї країни чи етнічної території;
б) переїзд частини народу в іншу країну;
в) виїзд населення України за її межі на постійне місце проживання
4.Найбільша діаспора українців знаходиться у…
а) Канаді
б) США
в) Росії
2. Робота з тест-картками (сильніші учні.)
II I.Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Прийом «Практичність теорії . »
Ми живемо в Новомосковську,
Й звемося гордо – городяни.
«А в селі не гірше, навіть – краще»,-
Скажуть нам селяни.
Кожний із нас має свою Батьківщину – місто чи село, чи селище. З’ясуємо ж, які поселення є в Україні.
Сьогодні на уроці ми розглянемо системи розселення, що сформувалися в Україні,.познайомимося з типами населених пунктів, особливостями їх розміщення; вивчимо історію виникнення і розвитку міст, їх проблеми, а також вияснемо- де ж краще жити в селі чи місті?
IV.Вивчення нового матеріалу
1.Системи розселення населення України
Нині населені пункти наче міцними нитками , пов’язані між собою мережею сполучення. Жодний населений пункт не може існувати без єдиного цілого. Таке ціле, або розміщені на певній території і пов’язані між собою населені пункти, називають системою розселення.
2.Картографічний диктант
-Який колір переважає на карті ? Що він означає?
-Назвіть найбільші міста України?
-У які частині України міст найбільше? Чому?
-У яких областях висока частка сільського населення?
3.Виникнення міст. Класифікація міст. Функції міст.
Міста в давнину – центри ремесла та торгівлі.
Класифікація міст: Заповнити «квітку»
- Малі: до 50 тис. осіб
- Середні: 50-1—тис. осіб
- Великі: 100-250 тис. осіб
- Дуже великі: 250 тис. – 1 млн. осіб
- Найбільші – понад 1 млн. осіб
4.Прийом « Картографічний практикум»
Користуючись картою густоти населення, випишіть 3-5 прикладів міст згідно з класифікацією.
Функції міст:
Словникова робота. Виписати з тексту параграфа визначення :
Урбанізація – це історичний процес підвищення ролі міст в економічному та культурному житті суспільства.
Рівень урбанізації – частка городян у загальній кількості населення країни.
Темпи урбанізації – швидкість збільшення відсотку міських мешканців.
Субурбанізація – підвищення ролі передмість («міста-спальні»)
Міська агломерація – злиття багатьох міст і населених пунктів.
5.Прийом «Творча лабораторія»
Види агломерації (замалювати(зразки на дошці)
Колективне замалювання схем.
1.Моноцентрична»
2.Біцентрична
3.Поліцентрична
Прийрм «За і проти» урбанізації(Обговорення).
А. «За» урбанізацію:
- у місті простіше влаштуватися на роботу, - краща якість медичного обслуговування
- кращі побутові умови , комунікації
- більше можливостей для спілкування та проведення дозвілля (театри, кінозали, музеї, клуби)
Б.»Проти» урбанізації:
- екологічні проблеми в місті значно гірші, ніж в селі
- міська метушня і надлишок спілкування впливають на психіку людей(природа заспокоює)
- міста є осередком злочинності
- безробіття, жебрацтво
V.Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Акваріум»(Дискусія)
-Які зміни відбулися в кількості міського населення з 1959 по 2008 р.?
-Як можна пояснити виявлені факти?
IY. Підсумок уроку.
Процес урбанізації є дуже складним. Розвиток міст, їх збільшення триває. Але проблеми, які виникли в результаті цих процесів, потребують уваги і можуть бути розв’язані.
Y. Домашнє завдання.
- прочитати параграф 8
- сторінка 45, завдання 4 .
- підберіть будь-який художній твір, поезію, музичний твір, картину де б йшлося про міста або села України.