Тема уроку: Складне речення. Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі.

Про матеріал

Тема уроку: Складне речення. Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі.

Мета: поглибити знання учнів про особливості будови складного речення, види складних речень (сполучникові та безсполучникові); удосконалювати вміння знаходити в тексті складні речення, складати й використовувати їх у мовленні, актуалізувати, узагальнити й систематизувати знання учнів про засоби передачі чужої мови; удосконалювати вміння ставити розділові знаки при прямій мові, діалозі; розвивати культуру мовлення, спілкування, виховувати повагу до історичного надбання нашого народу, повагу до співрозмовника, толерантність при спілкуванні.

Перегляд файлу

 

Урок № 8 - 9 

Тема уроку: Складне речення. Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі.

Мета: поглибити знання учнів про особливості будови складного речення, види складних речень (сполучникові та безсполучникові); удосконалювати вміння знаходити в тексті складні речення, складати й використовувати їх у мовленні, актуалізувати, узагальнити й систематизувати знання учнів про засоби передачі чужої мови; удосконалювати вміння ставити розділові знаки при прямій мові, діалозі; розвивати культуру мовлення, спілкування, виховувати повагу до історичного надбання нашого народу, повагу до співрозмовника, толерантність при спілкуванні.

 Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

Обладнання:   проектор, графічні схеми , ілюстрації, таблиці.

Хід уроку

І. Етап орієнтації.

ІІ. Етап цілепокладання.

Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

 

ІІІ. Етап проектування.

Розпочати наш урок я пропоную із знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці:

 

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу про складне речення та пунктуацію в ньому.
  2. Практична робота по закріпленню матеріалу з теми «Складне речення».

       2.1.Коментоване письмо.

       2.2.Вибіркове письмо (Вправа 34)

       2.3 Реконструкція тексту. (Вправа35)

       3.Опрацювання теоретичного матеріалу з теми «Пряма мова. Діалог»

       4.Практична робота по закріпленню матеріалу з теми «Пряма мова. Діалог

       4.1. Робота творчого характеру.

       4.2.Усна робота. Трансформація тексту. (Вправа 41)

      4.3.Робота в парах.

5.Самостійна робота.

ІV. Етап організації виконання плану

1.Опрацювання теоретичного матеріалу про складне речення та пунктуацію в ньому.

 

 

Схема «Класифікація складних речень».

Складні речення

 

Сполучникові речення

 

Безсполучникові речення

 

 

 

Складносурядні речення (ССР)

 

Складнопідрядні речення (СПР)

 

 

 

  • Чим відрізняється просте речення від складного?
  • Чим можуть поєднуватися частини складного речення?
  • Який розділовий знак вживаємо між частинами складного речення?
  • Довести, що речення просте або складне
  1. Першим літописом є «Повість минулих літ».
  2. У ньому розповідається про те, як виникла Київська Русь.
  3. Автором твору вважають Нестора Літописця.
  4. Він був монахом, який жив в Києво – Печерській лаврі.

2.Практична робота по закріпленню матеріалу з теми «Складне речення».

2.1.Коментоване письмо.

  • Спишіть, розставляючи розділові знаки.
  • Визначте граматичну основу речень.
  • Доведіть, що запропоновані речення є простими або складними.

Ще сніг кругом ще голі віти з дуба і не курличуть в небі журавлі. (В. Сосюра) Минають дні минає літо настала осінь. (Т. Шевченко) Сонце гріє вітер віє з поля на долину; над водою гне з вербою червону калину. (Т. Шевченко) Не жди сподіваної волі: вона заснула. (Т. Шевченко) Літо дбає а зима поїдає. (Нар. творч.) Почали радитися як їм вибратися з плавнів куди йти. (М. Коцюбинський) Досить холодно так що ми топимо вже грубки. (Леся Українка) Прилинь сизий орле бо я одинокий. (Т. Шевченко) Благословен хто викопав криницю. (Нар. творч.) Повіяв вітер і дерева зашуміли.

2.2.Вибіркове письмо (Вправа 34)

  • Прочитати текст.
  • Виписати із тексту складні речення.
  • Пояснити вживання розділових знаків.

2.3.Реконструкція тексту. (Вправа35)

  • Поділити висловлювання на речення.
  • Списати реконструйований текст.
  • Розставити розділові знаки.
  • Прокоментувати обрану пунктуацію.

Руханка.

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали

 

3.Опрацювання теоретичного матеріалу з теми «Пряма мова. Діалог»

  • Прокоментуйте схеми.(записані на дошці або спроектовані).

А: «П».

А: «П?»

А: «П!»

«П»,- а.

«П?»- а.

«П!»- а.

  • Що таке пряма мова?
  • На кого вказують слова автора?
  • Навести власні приклади до схем.
  • Що таке діалог?
  • Що таке репліка?
  • Чим відрізняється пунктуація діалогу від прямої мови?

4.Практична робота по закріпленню матеріалу з теми «Пряма мова. Діалог»

4.1. Робота творчого характеру.

  • Утворіть речення з прямою мовою, щоб
  • слова автора стояли перед прямою мовою, окличне речення.
  • слова автора стояли перед прямою мовою, питальне речення.
  • слова автора стояли перед прямою мовою, розповідне речення.
  • слова автора стояли після прямої мови, окличне речення.
  • слова автора стояли після прямої мови, питальне речення.
  • слова автора стояли після прямої мови, розповідне речення.

4.2.Усна робота. Трансформація тексту. (Вправа 41)

  • Прочитати текст.
  • Що ви знаєте про Софії Київську?
  • Хто побудував храм?
  • Що вам відомо про Ярослава Мудрого?
  • Що таке літопис?
  • Пояснити пунктуацію в реченнях з прямою мовою.
  • Перекажіть текст, замінивши речення з прямою мовою складними.

 4.3.Робота в парах.

  • Побудуйте діалоги за запропонованими ситуаціями із застосуванням етикетних висловів, прочитайте їх із відповідною інтонацією.
  • Розмова з товаришем (подругою) під час повернення додому після переглянутої вистави чи концерту.
  • Телефонна розмова з другом (подругою) після канікул.
  • Розмова з учителем під час консультації.

5.Самостійна робота.(Вправа 46)

Запишіть текст, замінивши діалог реченнями з прямою мовою.

ІV. Контрольно-оціночний етап

Вправа «Незакінчене речення»

  • Складне  речення має дві і більше…
  • Складне  речення відрізняється від простого…
  • Частини складного речення можуть поєднуватися…
  • Між частинами складного речення ставиться…
  • Точно відтворене висловлювання називається…
  • Розмова двох осіб – це…
  • Перед реплікою в діалозі ставиться…

Домашнє завдання: вивчити параграф.4- 5

 Вправа 37(виписати складні речення, пояснити пунктуацію), вправа 44 (діалог за ситуаціями).

 

docx
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
2981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку