Тема уроку: Складне речення. Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі.
Мета: поглибити знання учнів про особливості будови складного речення, види складних речень (сполучникові та безсполучникові); удосконалювати вміння знаходити в тексті складні речення, складати й використовувати їх у мовленні, актуалізувати, узагальнити й систематизувати знання учнів про засоби передачі чужої мови; удосконалювати вміння ставити розділові знаки при прямій мові, діалозі; розвивати культуру мовлення, спілкування, виховувати повагу до історичного надбання нашого народу, повагу до співрозмовника, толерантність при спілкуванні.
Урок № 8 - 9
Тема уроку: Складне речення. Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі.
Мета: поглибити знання учнів про особливості будови складного речення, види складних речень (сполучникові та безсполучникові); удосконалювати вміння знаходити в тексті складні речення, складати й використовувати їх у мовленні, актуалізувати, узагальнити й систематизувати знання учнів про засоби передачі чужої мови; удосконалювати вміння ставити розділові знаки при прямій мові, діалозі; розвивати культуру мовлення, спілкування, виховувати повагу до історичного надбання нашого народу, повагу до співрозмовника, толерантність при спілкуванні.
Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.
Обладнання: проектор, графічні схеми , ілюстрації, таблиці.
Хід уроку
І. Етап орієнтації.
ІІ. Етап цілепокладання.
Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
ІІІ. Етап проектування.
Розпочати наш урок я пропоную із знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці:
2.1.Коментоване письмо.
2.2.Вибіркове письмо (Вправа 34)
2.3 Реконструкція тексту. (Вправа35)
3.Опрацювання теоретичного матеріалу з теми «Пряма мова. Діалог»
4.Практична робота по закріпленню матеріалу з теми «Пряма мова. Діалог
4.1. Робота творчого характеру.
4.2.Усна робота. Трансформація тексту. (Вправа 41)
4.3.Робота в парах.
5.Самостійна робота.
ІV. Етап організації виконання плану
1.Опрацювання теоретичного матеріалу про складне речення та пунктуацію в ньому.
Схема «Класифікація складних речень».
Складні речення |
||||
|
|
|
||
Сполучникові речення |
|
Безсполучникові речення |
||
|
|
|
|
|
Складносурядні речення (ССР) |
|
Складнопідрядні речення (СПР) |
|
|
2.Практична робота по закріпленню матеріалу з теми «Складне речення».
2.1.Коментоване письмо.
Ще сніг кругом ще голі віти з дуба і не курличуть в небі журавлі. (В. Сосюра) Минають дні минає літо настала осінь. (Т. Шевченко) Сонце гріє вітер віє з поля на долину; над водою гне з вербою червону калину. (Т. Шевченко) Не жди сподіваної волі: вона заснула. (Т. Шевченко) Літо дбає а зима поїдає. (Нар. творч.) Почали радитися як їм вибратися з плавнів куди йти. (М. Коцюбинський) Досить холодно так що ми топимо вже грубки. (Леся Українка) Прилинь сизий орле бо я одинокий. (Т. Шевченко) Благословен хто викопав криницю. (Нар. творч.) Повіяв вітер і дерева зашуміли.
2.2.Вибіркове письмо (Вправа 34)
2.3.Реконструкція тексту. (Вправа35)
Руханка.
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали
3.Опрацювання теоретичного матеріалу з теми «Пряма мова. Діалог»
А: «П».
А: «П?»
А: «П!»
«П»,- а.
«П?»- а.
«П!»- а.
4.Практична робота по закріпленню матеріалу з теми «Пряма мова. Діалог»
4.1. Робота творчого характеру.
4.2.Усна робота. Трансформація тексту. (Вправа 41)
4.3.Робота в парах.
5.Самостійна робота.(Вправа 46)
Запишіть текст, замінивши діалог реченнями з прямою мовою.
ІV. Контрольно-оціночний етап
Вправа «Незакінчене речення»
Домашнє завдання: вивчити параграф.4- 5
Вправа 37(виписати складні речення, пояснити пунктуацію), вправа 44 (діалог за ситуаціями).