Урок 26 Дата проведення_____________
ТЕМА УРОКУ: СОНЯЧНА СИСТЕМА
Воно високо стоїть, одне око має, всюди заглядає.
Загадка
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиця «Будова Сонячної системи», підручник, зошити, відеоматеріали за темою, презентація «Сонячна система».
Очікувані результати: учні матимуть чітке уявлення, що Сонце є центром Сонячної системи, зрозуміють різницю в тривалості року на різних планетах, збільшать свої знання про склад та будову Сонячної системи.
ХІД УРОКУ
Прийом «Роблю висновок»
Завдання. Доповніть порівняльну таблицю, щоб побачити: чим відрізняється зоря від планети.
Зоря |
Планета |
Великі розміри |
(Набагато менша за розмірами) |
(Нерухомі відносно планет) |
Планети рухаються відносно зір, мають свою орбіту чи траєкторію |
(Містить легкі елементи — водень, гелій) |
За хімічним складом містять як тверді, так і легкі елементи |
Зоря |
Планета |
Скупчуються на небі — сузір’я |
(Обертаються навколо зорі) |
(Не мають супутників) |
Є супутники: один, два, декілька чи декілька десятків |
Великі температури, розжарені кулі, випромінюють світло |
(Тверді кулі нагріваються від Сонця, не випромінюють світло, світяться відбитим світлом) |
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Проблемне питання»
Прийом «Дивуй»
Донедавна до 2006 року в Сонячній системі налічували дев’ять планет. Якщо ви подивитесь старі моделі сонячної системи, то знайдете там планету Плутон, яку було відкрито у 1930 p., завдяки математичним розрахункам. Але з плином часу та розвитком технічних можливостей з’ясувалося, що на одній орбіті з планетою рухається ще багато малих небесних тіл, які називаються астероїдами.
Таким чином, зробили висновок, що існує ще один астероїд-ний пояс, який отримав назву пояс Койпера, і Плутон теж належить до нього, а отже, і сам є астероїдом. Але наразі немає жодної думки серед учених щодо Плутона — це мала планета чи, може, астероїд.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Сонце — центр системи планет
Розповідь учителя з елементами бесіди
Центральне тіло нашої планетної системи — Сонце. У надрах Сонця при температурі в десятки мільйонів градусів Цельсія та при величезному тиску відбуваються так звані термоядерні реакції. Вони супроводжуються виділенням значної кількості енергії. Щосекунди Сонце випромінює таку кількість тепла, якого б вистачило, щоб розтопити шар льоду завтовшки в тисячу кілометрів.
Термоядерні реакції відбуватимуться, поки в ядрі Сонця не вичерпаються запаси водню. Нині вони становлять майже 60 % маси Сонця. Такої кількості вистачить щонайменше на кілька десятків мільярдів років.
Учені помітили, що в діяльності Сонця відбуваються своєрідні цикли, протягом яких сонячна активність досягає максимального значення, а потім знову спадає. Це відбувається приблизно кожні 11 років. У такі роки збільшується кількість плям і спалахів на поверхні нашого світила, невидимі випромінювання досягають найбільшої інтенсивності. У цей час на Землі виникають магнітні бурі, відбуваються порушення радіозв’язку.
Планети — частини системи
Тисячі років люди вдивлялися в нічне небо. Вони помічали, як яскраві вогники рухаються по небу, і мріяли хоч щось дізнатися про них. Вивчення планет почалося давно, коли перші астрономи помітили, що 5 зір (планети, які можна бачити без телескопа) яскравіші за інші. Стародавні греки саме ці зорі назвали планетами, що означає «мандрувати».
Прийом «Логічний ланцюжок»
Завдання 1. Розмістіть планети у порядку їхньої віддаленості від Сонця.
Земля, Меркурій, Уран, Сатурн, Венера, Марс, Юпітер, Нептун.
Завдання 2. За наведеними даними розташуйте планети Сонячної системи за масою (у порядку її збільшення).
Планета |
Маса |
Меркурій |
3,3 - 1023 кг |
Венера |
4,9 - 1024 кг |
Земля |
5,97 - 1024 кг |
Марс |
6,4 - 1023 кг |
Юпітер |
1,9 - 1027 кг |
Сатурн |
5,68 - 1026 кг |
Уран |
8,7 - 1025 кг |
Нептун |
1,03 - 1026 кг |
Плутон |
1,79 - 1022 кг |
Прийом «Відстрочена відгадка»
Завдання. Подивіться на дані про відстані планет від Сонця, таблиця «відстані від Сонця до планет», рис. «Розміри планет Сонячної системи і їхні відстані від Сонця».)
Інші складові системи
Прийом «Проблемне питання»
Рухи в системі
Розповідь учителя з елементами бесіди
Закони руху планет навколо Сонця відкрив німецький учений Йоган Кеплер, а пояснив цей рух Ісак Ньютон. Саме завдяки дії на планети сил всесвітнього тяжіння вони не можуть полетіти в космічний простір, а рухаються навколо Сонця по еліптичних орбітах. Планети, що обертаються навколо Сонця, саме Сонце і безліч інших тіл утворюють Сонячну систему.
VI.ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Прийом «Мікрофон»
Прийом «Логічний ланцюжок»
Завдання. З наведеного переліку небесних тіл утворіть схематичну модель Сонячної системи.
Перелік: пояс Койпера, пояс астероїдів, Марс, Земля, Плутон, Венера, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер.
Відповідь: Меркурій, Венера, Земля, Марс, пояс астероїдів, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, астероїдний пояс Койпера та Плутон.
Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Складіть перелік рекордсменів Сонячної системи: найбільша доба на планеті, найвіддаленіша і т. п.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «Роблю висновок»
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ