ТЕМА УРОКУ: СОНЯЧНА СИСТЕМА

Про матеріал
Мета уроку: - навчальна: закріпити отримані знання про планети та сформувати сис¬тему знань про Сонячну систему, про природу обертання планет, про способи дослідження Сонячної системи; - розвивальна: розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними, взаємне розміщення, розвивати спостережливість, допитливість, на¬уковий світогляд, вміння використовувати додаткові джерела природ¬ничих знань, популяризувати астрономічні знання; - виховна: виховувати позитивне сприйняття навколишнього світу.
Перегляд файлу

Урок 26                                                                                 Дата проведення_____________

ТЕМА УРОКУ: СОНЯЧНА СИСТЕМА

Воно високо стоїть, одне око має, всюди заглядає.

Загадка

Мета уроку:

  •  навчальна: закріпити отримані знання про планети та сформувати сис­тему знань про Сонячну систему, про природу обертання планет, про способи дослідження Сонячної системи;
  • розвивальна: розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними, взаємне розміщення, розвивати спостережливість, допитливість, на­уковий світогляд, вміння використовувати додаткові джерела природ­ничих знань, популяризувати астрономічні знання;
  •  виховна: виховувати позитивне сприйняття навколишнього світу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиця «Будова Сонячної системи», підручник, зошити, відеоматеріали за темою, презентація «Сонячна система».

Очікувані результати: учні матимуть чітке уявлення, що Сонце є центром Сонячної системи, зрозуміють різницю в тривалості року на різних планетах, збільшать свої знання про склад та будову Сонячної системи.

ХІД УРОКУ

 

  1.       ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.  ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Прийом «Роблю висновок»

Завдання. Доповніть порівняльну таблицю, щоб побачити: чим відрізняється зоря від планети.

Зоря

Планета

Великі розміри

(Набагато менша за розмірами)

(Нерухомі відносно планет)

Планети рухаються відносно зір, мають свою орбіту чи траєкторію

(Містить легкі елементиво­день, гелій)

За хімічним складом містять як тверді, так і легкі елементи

Зоря

Планета

Скупчуються на небі — сузір’я

(Обертаються навколо зорі)

(Не мають супутників)

Є супутники: один, два, декілька чи декілька десятків

Великі температури, розжарені кулі, випромінюють світло

(Тверді кулі нагріваються від Сонця, не випромінюють світло, світяться відбитим світлом)

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Проблемне питання»

  • Що спільного у планет між собою? Вони ж такі різні.

Прийом «Дивуй»

Донедавна до 2006 року в Сонячній системі налічували дев’ять планет. Якщо ви подивитесь старі моделі сонячної системи, то знайдете там планету Плутон, яку було відкрито у 1930 p., завдя­ки математичним розрахункам. Але з плином часу та розвитком технічних можливостей з’ясувалося, що на одній орбіті з плане­тою рухається ще багато малих небесних тіл, які називаються астероїдами.

Таким чином, зробили висновок, що існує ще один астероїд-ний пояс, який отримав назву пояс Койпера, і Плутон теж нале­жить до нього, а отже, і сам є астероїдом. Але наразі немає жодної думки серед учених щодо Плутона — це мала планета чи, може, астероїд.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Прийом «Інтелектуальна розминка»

  • До яких небесних тіл належить Сонце?
  • Чому на Сонці така висока температура?
  • Чи на всіх зорях високі температури?
  • Чому були поділені планети на дві групи?
  • Чим відрізняється супутник від планети?
  • Завдяки чому відбувається виділення світла і тепла?
  • Які речовини належать до складу Сонця?
  • Від чого залежить температура на планеті?
  • Що таке астероїди?
  • Які ви знаєте планети-гіганти?
  •  Що спільного у планет земної групи?
  • Чи впливає відстань від Сонця на температуру поверхні на планеті?
  • Які види рухів притаманні планетам?
  • Які вам відомі малі небесні тіла?
  • Чим відрізняються метеори від метеоритів?
  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Сонце — центр системи планет

Розповідь учителя з елементами бесіди

Центральне тіло нашої планетної системи — Сонце. У над­рах Сонця при температурі в десятки мільйонів градусів Цельсія та при величезному тиску відбуваються так звані термоядерні реакції. Вони супроводжуються виділенням значної кількос­ті енергії. Щосекунди Сонце випромінює таку кількість тепла, якого б вистачило, щоб розтопити шар льоду завтовшки в тисячу кілометрів.

Термоядерні реакції відбуватимуться, поки в ядрі Сонця не ви­черпаються запаси водню. Нині вони становлять майже 60 % маси Сонця. Такої кількості вистачить щонайменше на кілька десятків мільярдів років.

Учені помітили, що в діяльності Сонця відбуваються своєрідні цикли, протягом яких сонячна активність досягає максимального значення, а потім знову спадає. Це відбувається приблизно кожні 11 років. У такі роки збільшується кількість плям і спалахів на поверхні нашого світила, невидимі випромінювання досягають найбільшої інтенсивності. У цей час на Землі виникають магнітні бурі, відбуваються порушення радіозв’язку.

 Планети — частини системи

Тисячі років люди вдивлялися в нічне небо. Вони помічали, як яскраві вогники рухаються по небу, і мріяли хоч щось дізнатися про них. Вивчення планет почалося давно, коли перші астроно­ми помітили, що 5 зір (планети, які можна бачити без телескопа) яскравіші за інші. Стародавні греки саме ці зорі назвали планета­ми, що означає «мандрувати».

 Прийом «Логічний ланцюжок»

Завдання 1. Розмістіть планети у порядку їхньої віддаленості від Сонця.

Земля, Меркурій, Уран, Сатурн, Венера, Марс, Юпітер, Нептун.

Завдання 2. За наведеними даними розташуйте планети Соняч­ної системи за масою (у порядку її збільшення).

Планета

Маса

Меркурій

3,3 - 1023 кг

Венера

4,9 - 1024 кг

Земля

5,97 - 1024 кг

Марс

6,4 - 1023 кг

Юпітер

1,9 - 1027 кг

Сатурн

5,68 - 1026 кг

Уран

8,7 - 1025 кг

Нептун

1,03 - 1026 кг

Плутон

1,79 - 1022 кг

 

Прийом «Відстрочена відгадка»

Завдання. Подивіться на дані про відстані планет від Сонця, таблиця «відстані від Сонця до планет», рис. «Роз­міри планет Сонячної системи і їхні відстані від Сонця».)

  • Який можна зробити висновок про розташування планет від­носно Сонця?
  • Яка простежується закономірність у відстані між планетами? Які сумніви виникають щодо ділянки між Марсом і Юпітером?

Інші складові системи

 Прийом «Проблемне питання»

  • В чому суть порівняння Сонця і магніту?
  •  Які ще небесні тіла є в Сонячній системі, як частині космосу? (Є супутники, астероїди, метеороїди, гази, пил. Є астероїдний пояс між планетами Марсом і Юпітером.)

Рухи в системі

Розповідь учителя з елементами бесіди

Закони руху планет навколо Сонця відкрив німецький учений Йоган Кеплер, а пояснив цей рух Ісак Ньютон. Саме завдяки дії на планети сил всесвітнього тяжіння вони не можуть полетіти в кос­мічний простір, а рухаються навколо Сонця по еліптичних орбітах. Планети, що обертаються навколо Сонця, саме Сонце і безліч інших тіл утворюють Сонячну систему.

VI.ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Прийом «Мікрофон»

  • Як рухаються планети в Сонячній системі?
  •  Від чого залежить тривалість року на планетах?
  •  Як рухаються природні супутники планет?
  • Яка причина зміни дня і ночі?
  •  Які види обертання здійснюють планети?
  •  Яка тривалість земного року?
  •  Чому дорівнює земна доба?
  •  Як визначити високосний рік?

 Прийом «Логічний ланцюжок»

Завдання. З наведеного переліку небесних тіл утворіть схематич­ну модель Сонячної системи.

Перелік: пояс Койпера, пояс астероїдів, Марс, Земля, Плутон, Венера, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер.

Відповідь: Меркурій, Венера, Земля, Марс, пояс астероїдів, Юпі­тер, Сатурн, Уран, Нептун, астероїдний пояс Койпера та Плутон.

Прийом «Творча лабораторія»

Завдання. Складіть перелік рекордсменів Сонячної системи: най­більша доба на планеті, найвіддаленіша і т. п.

 VII. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Роблю висновок»

  • Сонце — центр Сонячної системи.
  • У Сонячній системі зараз нараховують 8 планет.
  • Навколо Сонця обертаються планети і малі небесні тіла.
  • Комети рухаються навколо Сонця по дуже витягнутих орбітах.
  • На всі планети впливає притягання Сонця.
  • Ньютон у 1666 р. відкрив закон всесвітнього тяжіння.
  • Рік — це час, протягом якого планета здійснює повний оберт навколо Сонця.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Опрацювати параграфи підручника: §
  • Випереджальне завдання: підготувати повідомлення «Наука астрономія. Що вона вивчає», «Досягнення людини у вивченні космосу», «Методи та засоби астрономічних досліджень», «Зоря­не небо впродовж календарного року — що цікавого можна по­бачити», «Чумацький шлях — походження назви».

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
1386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку