УРОК 27 ДАТА ПРОВЕДЕННЯ_______________
ТЕМА УРОКУ: ЗОРЯНІ СИСТЕМИ — ГАЛАКТИКИ. ВІДМІННОСТІ МІЖ ГАЛАКТИКАМИ
Думаєте, десь там є життя? Серед ста мільярдів галактик, у кожній з яких сто мільярдів зір і майже стільки ж сонячних систем? Імовірність того, що ми у Всесвіті одні, майже дорівнює нулю.
М. Леві
Мета уроку:
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: атлас, підручник, зошити
Очікувані результати: учні зрозуміють, що таке галактика, зможуть наводити приклади відкритих галактик, називати складові галактик, матимуть явлення про їхні кількість, розміри.
Прийом «Віршовані рядки»
Над нашим світом і під нашим світом Є ще світи великі і малі,
Туди ми долітаєм тільки світлом І музикою темної Землі.
Туди мене хтось ненастанно кличе,
Вистелює блакитом щемну путь;
Так, ніби прагне в сяйво таємниче Душі моєї подих обернуть.
Десь там у зорях мерехтить віола,
Льняна коса, як нива осяйна.
І кров моя бринить — палюча й гола, —
Немов небес віддалена струна.
Можливо, все, що пам’ятати треба Моїй душі серед страждань і втіх,
Це — тільки карта зоряного неба І поклик безміру — з очей твоїх!
Дмитро Павличко
Розповідь учителя
Але за всіх часів з’являлися люди, які не лише милувалися красою зоряного неба, а й робили спробу знайти відповіді на питання про те, що собою являють зорі і Сонце, яке місце посідає Земля серед інших космічних тіл.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Прийом «Деформований текст»
На дошці написані комбінації
САРН (Марс)
ЛТОНПУ (Плутон)
УПНЕНТ (Нептун)
Прийом «Павучок»
Завдання. Складіть схему «Зорі» та «Сонце».
Прийом «Світлофор»
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Галактика
Розповідь учителя з елементами бесіди
За останні роки наука сягнула нових рубежів, з’явилися нові дані про світ зір і галактик, планет і міжпланетного середовища. Сьогоднішні уявлення про Всесвіт істотно відрізняються від тих, що були на початку XX ст. До початку XIX ст. астрономи вивчали лише Сонячну систему, у XIX ст. — уже нашу Галактику, і лише в XX ст. розум сягнув світу інших галактик. Сьогодні астрономи зуміли «заглибитися» знаннями у Всесвіт на відстані, звідки світлові промені йдуть до Землі мільярди років.
Коли ясної темної ночі ми вдивляємося в безкраї простори Всесвіту, нашому погляду постає широка біляста смуга, що перетинає зоряне небо. Стародавні греки, спостерігаючи небо, порівнювали цю смугу з пролитим молоком і тому назвали її «галаксіас», що означає молочний. Згодом ці назви закріпилися у знаннях про небесні простори. З розвитком знань люди зрозуміли, що наша планета є піщинкою у величезному скупченні мільярдів зірок, інших небесних тіл, тисяч гігантських хмар газу і пилу, туманностей. Це скупчення має сферичну форму, але більшість зір розміщені у цьому просторі не рівномірно, а приблизно в одній площині. Саме це зібрання зір ми і бачимо на небі у будь-якій частині Землі у вигляді Молочного шляху.
В Україні цю добре бачену частину всієї системи називають Чумацьким Шляхом.
Випереджальне завдання учнів
Інформаційне повідомлення про походження назви «Чумацький Шлях» та його практичне значення для орієнтування.
Галактика як система
Розповідь учителя з елементами бесіди
Досліджуючи Галактику, учені зрозуміли, що вона має свій центр, навколо якого обертається. Не можна чітко назвати якесь небесне тіло, що є центром галактики, наприклад як Сонце для Сонячної системи. Розміри галактики настільки величезні, що будь - яка найбільша зоря в ній — це немов крапелька в морі. Галактика постійно обертається навколо центра і переміщується в просторі як єдине ціле, тобто є системою зі своїми законами.
Прийом «Проблемне питання»
Галактики — складові простору
Розповідь учителя з елементами бесіди
У подальших дослідженнях учені відкривали нові частини простору і зрозуміли, що існують й інші галактики. Зараз їх нараховують десятки тисяч. Усі вони дуже різні за розміром і формою. У більшості галактиках спостерігається галактичне обертання навколо центральної частини (ядра) галактики. Періоди обертання зовнішніх частин галактики можуть становити десятки і сотні мільйонів років. Галактики складаються з поодиноких зір, які пов’язані взаємним тяжінням і рухаються у просторі як єдине ціле (зоряні скупчення), та міжзоряного газу і пилу, які, концентруючись, утворюють різного роду туманності. Відкриваючи галактики, учені дають їм назви та присвоюють номери. Три з них видно з Землі неозброєним оком у вигляді звичайних зірок. Велику й Малу Магелланові Хмари видно з Південної півкулі Землі, Туманність Андромеди — з Північної.
Прийом «Приймаю — не приймаю»
Завдання. Сформулюйте визначення галактики. У тексті підручника відшукайте слово «галактика». Чому його написано то з маленької літери, то з великої в середині речення?
Прийом «Словникова робота»
Учитель. Оскільки розміри Галактики надзвичайно великі порівняно з земними, винайшли нову одиницю виміру відстані — світловий рік. Пригадайте, яка швидкість світла.
Світловий рік — це шлях, який долає світло за один земний рік.
Прийом «Синквейн»
Галактика
Величезна, загадкова Рухається, взаємодіє, змінюється Галактика є зоряною системою Частина Всесвіту
Прийом «Доповни речення»
Небесні тіла, які випромінюють світло і тепло, називаються______________ (зорі).
Зірки об’єднуються у_____________________які обертаються та рухаються в просторі.
Зірка сузір’я Малої Ведмедиці, яка ніколи не змінює свого положення на небосхилі, — це_________________________________________________________________________
Найближча до нас зірка —_________________________________(Проксіма Центавра).
Наша Галактика має назву Шлях) або українська її назва _________(Чумацький Шлях).
Червонуваті зорі мають температуру ___________________________ (близько 3000 °С).
Сонце — одна з мільярдів зір нашої ________________________________(Галактики).
Діаметр Сонця становить _____________________________________ (1, 392 млн. км).
Порівняно із Землею маса Сонця більше у _______________________ (333 тис.) разів.
Відстань між Сонцем і Землею дорівнює ___________________________(150 млн. км).
Промінь світла від Сонця досягає Землі за _____________________________(З хвилин).
Сонце — це розпечена куля, у складі якої найбільше газоподібних простих речовин — водню і __________________________________________________________ __(гелію).
Ще Галілео Галілей, вивчаючи Сонце з допомогою телескопа, помітив на ньому ____________________________________________________________________(плями).
Прийом «Світлофор»
Прийом «П'ять речень»
Учитель говорить перші два речення, учні колективно формулюють ще три.