Тема уроку: "Суцвіття та їх різноманітність"

Про матеріал

Метою цього уроку є: закріпити знання учнів про будову й різноманітність квіток; сформувати в учнів поняття про суцвіття, знання про типи суцвіть, їх біологічне значення для рослин.

Перегляд файлу

Тема: Суцвіття

 

Мета:

освітня: закріпити знання учнів про будову й різноманітність квіток; сформувати в учнів поняття про суцвіття, знання про типи суцвіть, їх біологічне значення для рослин; формувати вміння порівнювати, характеризувати типи суцвіть, знаходити ознаки відмінності між суцвіттями за схемами й малюнками рослин;  розпізнавати суцвіття за схемами й визначати відповідність між типом суцвіття та рослиною, для якої воно характерне;

розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, біологічне мовлення;  формувати інтерес до вивчення предмета; 

 виховна: виховувати естетичні смаки учнів, відповідальність за стан навколишнього середовища, бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований

Методи і методичні прийоми: інформативно-рецептивні (бесіда, робота з підручником, схемами), репродуктивні (робота в парах),  навчально - пошукові, проблемно-пошукові, інтерактивні вправи.

Основні поняття і терміни: суцвіття, прості та складні суцвіття

Внутрішньо- і міжпредметні зв’язки: природознавство, географія

Обладнання: таблиці: «Будова квітки», Будова суцвіть», « Прості суцвіття», « Складні суцвіття», індивідуальні картки, картки з зображенням квіток, гербарій рослин з різними суцвіттями.

 

Структура уроку

1. Організаційний момент.

      - Доброго дня.

 Створення психологічного настрою

 Один правитель, у якого не було спадкоємців, вирішив обрати собі наступника дивним способом. Він оголосив, що його наступником стане той, хто пройде по стінах міського муру з посудиною, повною води, на голові і при цьому не проллє ні краплини. Багато охочих зібралося, щоб спробувати щастя. Та ніхто не міг виконати волю правителя. Тоді зголосився раб. «Хай спробує» - сказав правитель. І раб спробував. Він виконав волю правителя. Коли його запитали, як ти це зробив, він відповів: «Я дуже хотів стати правителем».

  Ця проста притча твердить, що в житті всього можна досягти, потрібно лише дуже хотіти, старатися і прикладати максимум зусиль для досягнення своєї мети. Тож давайте і ми сьогодні спробуємо постаратися, щоб досягти бажаних результатів.

 Допоможуть нам у цьому сходинки успіху, на вершині яких знаходиться головний убір правителів. Коли ми доберемося до вершини, то зможемо стверджувати, що досягли поставленої мети.

 

2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.

2.1. «Асоціативний кущ»

Запилення. Які асоціації викликає?

(Складання на дошці схеми за відповідями учнів, обговорення)

2.2. Гра  «Знайди зайве»

Вибрати зайвий термін і пояснити свій вибір

          Чашечка, маточка, приймочка, тичинка.

          Тичинкова нитка, пиляк, квітконіжка.

          Пелюстка, приймочка, стовпчик, зав’язь.

2.3. Робота з індивідуальними картками

 

Назвіть частини квітки, позначені літерами, та вкажіть їхні функції

Назвіть частини квітки, позначені цифрами, та вкажіть їхні функції

2.4.    Гра «Біологічна математика»

Закінчити дію:

  1. Пелюстки + чашолистики = … (подвійна оцвітина)
  2. Зав’язь + приймочка + стовпчик = … (маточка)
  3. Тичинкова нитка + пиляк = … (тичинка)
  4. Одна особина: чоловічі квітки  + жіночі квітки = … (однодомна рослина)
  5. Різні особини: Тичинкові квітки + маточкові квітки = … (дводомні рослини)
  6. Одна квітка: Тичинки + маточки = … (одностатеві)

2.5. Біологічний диктант

Учням роздаються карти, на яких є питання по темі «Квітка» та ключові слова. Завдання: відповідь питання позначити відповідним номером ключового слова

Питання:

1. Квітки, які мають тільки тичинки  або тільки маточки  називають (одностатеві).

2. Частина квітки, до складу якої входять  тільки пелюстки (віночок).

3. Рослину, у яких чоловічі та жіночі квітки розташовані на різних  рослинах (дводомні).

4. Частина тичинки, в якій формується пилок (пиляк).

5. Квітки, в яких знаходяться і маточки, і тичинки (двостатеві).

6. Видовжена, середня частина маточки (стовпчик).

7. Частина квітки, яка складається з тичинкової нитки і пиляка (тичинка).

8. Частина квітки, за допомогою якої вона кріпиться до пагону (квітконіжка).

9. Нижня частина маточки, в якій знаходяться насінні зачатки (зав’язь).

10. Частина квітки, яка складається з приймочки, стовпчика, зав’язі (маточка).

11. Частина квітки, яка складається з чашолистиків (чашечка).

12. Рослини, у яких чоловічі та жіночі квітки розташовані на одній  рослині (однодомні).

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Погляньте на зображення квітів тюльпана і бузку, троянди і конвалії.

1

2

Картинки по запросу картинка квітка тюльпан

Картинки по запросу картинка квітка бузку

Картинки по запросу картинка квітка троянди

Картинки по запросу картинка квітка конвалії

 

— Подивіться уважно на ці рослини і скажіть, чим вони відрізняються одна від одної.

  •  Чи замислювались ви колись над тим, чому у одних рослин розквітають по одній квітці, а в інших багато-група квіток?

Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповіді на ці запитання. Тема нашого уроку — «Суцвіття». Повідомлення теми, формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.

 

4. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Поняття про суцвіття. Типи суцвіть
  2. Біологічне значення суцвіть

 

1. Поняття про суцвіття. Типи суцвіть

Технологія «Мікрофон»

Запитання для швидкого обговорення:

— Що таке суцвіття?

(Учитель записує на дошці всі відповіді учнів, а потім разом з учнями формулює визначення)

Суцвіття — це сукупність квіток однієї рослини, розміщених певним чином близько одна біля одної на пагоні. Суцвіття утворюють здебільшого рослини, що мають дрібні квітки.

За характером галуження головної осі й розміщення квіток

 

 

 

 

 

 

 


Властива лише одна нерозгалужена вісь

 

Становлять собою сукупність простих    суцвіть, зібраних на спільній осі.


 


Належать китиця, зонтик, щиток, головка, сережка, кошик, колос, початок.

Належать: складний зонтик, волоть, складний колос, складний щиток.


 

Інтерактивна технологія «Навчаючи, вчусь»

Для кожного учня підготовлена картка з визначеннями різних типів суцвіть і схемами їх позначення.

Робота з картками

Прості суцвіття:


1 – китиця;

2 – колос;

3 – щиток;

4 –початок

5 – кошик;

6 – зонтик;

7 – головка;

8 – сережка.


Складні суцвіття


9 - складна китиця, або волоть;

10 - складний щиток;

11 - складний колос

12 - складний зонтик


 

Учні отримують по одній такій картці на парту  і протягом 3-5хвилин читають інформацію в підручнику та додатковій літературі. Після цього вчитель  пропонує поділитися своєю інформацією з іншим учнем. Таким чином всі учні отримають знання про всі типи суцвіть.

Типи суцвіть

 сережки (верба, волоський горіх, смородина): відрізняється від колоса й китиці звисаючою головною віссю;

Складні суцвіття:

 складна китиця, або волоть (тонконіг, бузок, виноград): головна довга вісь є китицею, а бічні її гілочки — прості китиці;

 складний щиток (горобина, калина): головна вісь є щитком, бічні — кошики або теж щитки;

 складний колос (пшениця, жито): головна вісь галузиться на прості колоски;

 складний зонтик (морква, кріп, борщовик): бокові осі закінчуються не квітками, а простими зонтиками.

 

Тип суцвіття

Схема суцвіття

Опис

Рослини

Прості суцвіття

Китиця

Соцветие кисть. Пример - ландыш

Від довгої головної осі відходять квітоніжки приблизно однакової довжини.

Люпин, конвалія, черемха, капуста

Простий колос

Соцветие простой колос. Пример - подорожник

На одній головній осі розташовані сидячі квітки

Вербена, подорожник, осока

Щиток

http://dic.academic.ru/pictures/wiki/files/57/92px-Tuil.jpghttp://foto.ua/uploads/photos/297/297016_2.jpeg

Схоже на китицю, але верхівки квіток розташовані на одному рівні

Груша, яблуня, калина

Початок

Соцветие початок. Пример - аир

Головна вісь потовщена і видовжена, квітки сидячі

Аїр, кукукрудза

Кошик

Соцветие корзинка. Пример - одуванчик

Головна вісь сплющена, блюдце подібна. Квітки сидячі

Волошка, соняшник, кульбаба, ромашка, айстра, календула

Простий зонтик

http://dic.academic.ru/pictures/wiki/files/56/88px-Scherm.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/ButomusUmbellatus3.jpg

Квітки з майже однаковими квітконіжками відходять ніби з одного місця

Первоцвіт, вишня, цибуля, примула

Головка

Картинки по запросу суцвіття головка Картинки по запросу квітка конюшини

Головна вісь потовщена, булаво подібна. Квітки сидячі або з дуже короткими квітоніжками

Конюшина

Сережка

Картинки по запросу суцвіття сережка

Довга повисла вісь і квітки з короткими квітоніжками

Тополя

Складні суцвіття

Волоть

http://900igr.net/datai/biologija/Biologija-Sotsvetija/0014-026-Siren.png

Головна вісь розгалужена. На головній осі та бічних осях є верхівкові квітки

Бузина, виноград, бузок, валеріана

Складний щиток

http://shkola.ua/web/uploads/book/35/images/A2c7VzBo.jpg

Головна вісь є щитком, бічні — кошики або теж щитки;

Горобина, калина

Складний колос

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQLzXayNkO0jtaKD7yTDYSoTdWt0Q0rDObpA4GzztGBeetwhXP1Vg

На головній осі розташовані невеликі колоски

Пшениця, жито, пирій

Складний зонтик

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5YZ8xddT7_wikwAaQspMY__M40j-MaTndXlGauFS2Py7taMDr

Від укороченої головної осі розташовані прості зонтики

Морква, кріп, петрушка

        Робота в парах (для роботи кожній групі вчитель пропонує набір гербарних зразків рослин із суцвіттями)

Завдання:

— Використовуючи запропоновані гербарні зразки рослин, визначте типи їхніх суцвіть і складіть таблицю.

Назва рослини

Назва суцвіття

Тип суцвіття

 

 

 

— Як ви гадаєте, яка рослина в Україні має найбільше суцвіття? (Соняшник.)

Якщо учні не можуть дати правильну відповідь, то можна запропонувати їм розгадати загадки:

 Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком сімсот козаків.

 Сімсот соколят на одній подушці сплять.

Дійсно, найбільше суцвіття в Україні має соняшник, діаметр його кошика іноді перевищує 50 см і налічує близько 1000 квіток. Але у світі трапляються рослини, які мають ще більшу кількість квіток у суцвітті.

Повідомлення учнів: Незвичайні суцвіття

 

Цікаві факти про суцвіття:

  •             Чоловіче суцвіття олійної пальми складається з 150000 квіток;
  •             Надрізавши суцвіття пальміри, або пальмірової пальми (Африка, Індія), можна отримати до 8 літрів солодкого соку впродовж 45-50 днів (тобто всього до 400 літрів). З такого соку часто виготовляють бурий цукор, який називають «джегері»;
  •             Агавове суцвіття нагадує формою телеграфний стовп з поперечинами, а квітки віддалено нагадують ізолятори, до яких прикріпляються дроти.

 

2. Біологічне значення суцвіть

Метод «Мозкова атака»

Проблемне запитання:

— Яке біологічне значення суцвіть?

У ході бесіди з’ясовується значення суцвіть і складається опорний конспект.

Біологічне значення суцвіть

  • збільшується ймовірність запилення квіток;
  • певні біологічні переваги має порядок розпускання квіток у суцвітті — пристосування до різних чинників запилення;
  • тип суцвіття пов’язаний з певним типом супліддя і з пристосуванням до розповсюдження плодів і насіння.

 

5. Узагальнення та систематизація знань

5.1.    «Установіть відповідність»

Установити відповідність між суцвіттями та рослинами, для яких вони характерні.

Суцвіття

Рослини

1 соняшник

2 конвалія

3 яблуня

4 бузок

5 жито

6 конюшина

7 вишня

А Китиця

Б Простий зонтик

В Кошик

Г Складний колос

Д Щиток

Е Головка

Є Волоть

Відповіді: 1 — Б, 2 — Є, 3 — А, 4 — Д, 5 — В, 6 — Е, 7 — Г.

5.2.    Фронтальна бесіда

1. Що таке суцвіття? Які вони бувають?

2. Чим відрізняються складні суцвіття від простих?

3. Суцвіття яких рослин використовують в їжу?

4. Які рослини мають найбільше і найменше суцвіття?

5.3. «Знайдіть пару» 

Які типи суцвіть характерні для таких рослин: примула, морква, айстра, ромашка, капуста, подорожник, конюшина, пшениця, черемха, кукурудза?

(Зонтик: примула (простий), морква (складний); кошик: айстра, ромашка; китиця: капуста, черемха; колос: подорожник (простий), пшениця (складний); початок: кукурудза (жіноче суцвіття); головка: конюшина)

 

6. Підбиття підсумків уроку, рефлексія

   Учні пишуть висновки, заповнюючи таблицю:

Що я дізнався нового на уроці

Що мені сподобалось на уроці

Що я б хотів зробити (провести) на наступному уроці

 

 

 

 

7. Домашнє завдання

- опрацювати §34. Дати відповіді на запитання після параграфу;

- дати відповідь на завдання «Поміркуйте» С 131.

  Індивідуальні та творчі завдання:

- Скласти сенкани «Суцвіття»

 

doc
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
7334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку