ТЕМА:Джон Кітс "Про коника та цвіркуна". Поетизація образу природи у вірші, його ідея ("Поезія землі не вмре ніколи...").Початкове поняття про вірш, тема, ідея. Майстерність українських перекладачів творів зарубіжної літератури авторів про природу.
МЕТА: познайомити учнів з творчістю відомого англійського письменника Джона Кітса, допомогти їм відкрити для себе красу поезії; формувати предметні та ключові компетентності учнів відповідно до Державного стандарту; формувати естетичні смаки і творчі здібності; виховувати любов до природи, до поезії.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нового матеріалу.
ТЕМА: Джон Кітс "Про коника та цвіркуна". Поетизація образу природи у вірші, його ідея ("Поезія землі не вмре ніколи..."). Початкове поняття про вірш, тема, ідея. Майстерність українських перекладачів творів зарубіжної літератури авторів про природу.
МЕТА: познайомити учнів з творчістю відомого англійського письменника Джона Кітса, допомогти їм відкрити для себе красу поезії; формувати предметні та ключові компетентності учнів відповідно до Державного стандарту; формувати естетичні смаки і творчі здібності; виховувати любов до природи, до поезії.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нового матеріалу.
ОБЛАДНАННЯ: записи на дошці, художній текст безпосередньо.
ХІД УРОКУ.
1. Повідомлення мети, теми уроку.
Вступне слово учителя:
Сьогодні ми починаємо знайомство з відомим англійським письменником і поетом - Джоном Кітсом.
Народився Джон Кітс у 1795 р. в сім'ї колишнього конюха, який після одруження став досить заможним власником кінного двору. Він був найстаршим з чотирьох дітей. Дуже любив двох своїх братів і сестру, сумував у розлуці з ними. Дитинство обірвалося раптово із трагічною смертю батька: він вбився, упавши з коня. Мати через два місяці після загибелі батька вийшла заміж. Другий шлюб був невдалий і через два роки розпався. Мати віддала дітей на виховання своїм батькам, бачили вони її досить рідко. У 1810р. Мати померла від сухот на руках Джона. Від цієї ж, успадкованої від матері, хвороби згас і молодший брат Том.
У неповних вісім років почав навчання у приватній закритій школі. Це була добра школа, а головне — син її власника Кавден Кларк — вчитель цього ж навчального закладу — став його старшим другом, прилучив до поезії. Опікуни наполягали на тому, щоб Джон став учнем хірурга та фармацевта в Едмонтоні. Навчання медицині було успішним, і через чотири роки він вже удосконалював свої знання в лондонському шпиталі Гая. Влітку 1816 р. склав фахові іспити і вже з осені міг практикувати як хірург та фармацевт.
На той час він вже займався поезією. Перша публікація — сонет «До самотності» - вийшла друком у травні 1816р. і це, мабуть, підштовхнуло до вибору літературного шляху.
Одним із найвідоміших творів ранньої поезії Кітса став прозоро-простий своїми образами й глибокий за думкою сонет «Про коника і цвіркуна».
2. Словникова робота.
Сонет – це 14-рядковий вірш, який складається із двох катренів (чотирирядкова строфа) і двох терценів (трирядкова строфа). Найвідомішими творцями сонетів були італійці Данте Аліг’єрі, Франческо Петрарка, француз Вільям Шекспір.
Пейзаж – опис природи в художньому творі. Він вказує на час і місце дії.
3. Виразне читання поезії одним з учнів .
Завдання для інших учнів: заплющити очі і уявити картини, описані автором.
4.Бесіда.
Слово вчителя:
Які картинки у вас виникли перед очима підчас прослуховування вірша?
Учень 1:
Я уявив гаї, гори, та долини.
Учень 2:
Я бачив коника, зиму і теплу хату з каміном.
5. Аналіз розуміння змісту сонету.
Вчитель:
Про що йдеться у вірші?
(про красу природи)
На скільки частин ми можемо умовно поділити вірш? Чому?
(На дві; картини літа у першій частині і зими – у другій)
Доведіть, що у першій частині показано картину спекотного літнього полудня.
(«опівдні», навіть «птахи мовчать серед гілок», коник ховається «у затінку стебла або стодоли)
Доведіть рядками із тексту, що у другій частині показана картина суворої зими.
(«…зима в мовчання крижане усе заковує», тут все замовкає, мороз створив тишу, але природа живе, вона має свої голоси)
6. Короткий аналіз художніх засобів, визначення теми та ідеї твору.
Епітет - це особливе художнє означення, яке надає означуваним словам особливої художньої забарвленості й наповненості: веселі промінці, грайливий дощик.
Метафора (перенесення) — один з основних тропів поетичного мовлення. В метафорі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю: Осінній вечір морозом дихав.
Тема - узагальнена основа змісту художнього твору, те, про що в цілому йдеться в ньому.
Ідея - головна думка, що служить узагальненим вираженням змісту всього твору й містить у собі оцінку зображених у ньому життєвих явищ.
Аналіз твору сонета "Про коника та цвіркуна", Джон Кітс:
Тема: спів коника і цвіркуна – це звуки природи, символи життя, поезія землі.
Ідея: людина і природа – одне ціле, рівнозначні частинки Всесвіту, лише у гармонії вони почуватимуться щасливими.
Головна думка: автор дає живу картину літнього дня, яку відчуваєш так само реально, як і затишок натопленої кімнати взимку, коли в полях бушують заметілі. Звукові, зорові, дотикові враження зливаються в єдине ціле. Поет розкриває в малому велике, бачить прекрасне в звичайнісінькому.
Художні засоби: Епітет: веселі промінці, грайливий дощик; метафора: осінній вечір морозом дихав; уособлення: грім розсердився.
Емоції: радість, хвилювання, лагідність, грайливість, бадьорість, поетичність, ніжність, задушевність, жартівливість, спокій, оптимізм.
7. Домашнє завдання.
Творче: Створити ілюстрацію до вірша Джона Кітса.
Поезія землі не вмре ніколи,
Опівдні, як мовчать серед гілок
Птахи в гаю, невтомний голосок
Обнизує покоси й частоколи.
Це коник, він поймає гори й доли,
На стернях довгий ведучи танок,
А стомиться — стихає на часок
У затінку стебла або стодоли.
Поезія землі не оніміє:
Коли зима в мовчання крижане
Поля заковує, цвіркун у хаті
Заводить пісню, що в теплі міцніє,
Нагадуючи всім, хто задрімне,
Спів коника в траві на сіножаті.
(Переклад Василя Мисика)