Тема уроку: Теорема Фалеса. Трапеція. Вписані та описані чотирикутники. Розв’язування задач.
Мета уроку: повторити, систематизувати та узагальнити означення, ознак та властивостей трапеції; теореми Фалеса; означення та властивостей кутів у колі; означення вписаних та описаних чотирикутників, їх властивостей та ознак. Розвивати пам’ять, логічне мислення учнів, формувати вміння аналізувати інформацію. Виховувати дисциплінованість, самостійність, відповідальність.
Тип уроку: узагальнення знань, умінь, навичок
Обладнання: кросворд, комп’ютерна презентація за програмою Pоwer Point, індивідуальні завдання, тестові завдання.
Епіграф уроку:
Серед рівних розумом – за однакових умов –
переважає той, хто знає геометрію.
Б. Паскаль
Девіз уроку:
Тільки після невтомної праці
з’явиться талант.
Народна мудрість
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне опитування
Кросворд
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
1) Плоский кут із вершиною в центрі кола називається
(Центральним)
2) Чотирикутник називається … навколо кола, якщо всі його сторони дотикаються до цього кола
(Описаним)
3) Ім’я вченого, який довів теорему про паралельні прямі, які перетинають сторони кута
(Фалес)
4) Середня лінія трикутника паралельна одній з його сторін і дорівнює цієї сторони
(Половині)
5) Вписаний кут вимірюється половиною …., на яку він спирається
(Дуги)
6) Чотирикутник, у якого дві сторони паралельні, а дві інші не паралельні
(Трапеція)
7) Вписані кути що спираються на одну дугу, …
(Рівні)
8) Якщо ви все виконали, то ви...
(Молодці)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
На попередніх уроках ми вивчили теорему Фалеса, види трапецій та їх властивості, середню лінію трикутника і середню лінію трапеції, означення та ознаки вписаних і описаних чотирикутників; навчилися використовувати вивчений матеріал при розв’язуванні задач. Мета сьогоднішнього уроку – повторити, узагальнити та систематизувати ці знання, і таким чином підготуватися до контрольної роботи.
І розпочати наш урок я хочу із казки «Пряник і Колосок», яку написав своєму сину відомий педагог В.О.Сухомлинський.
Вранці, до сходу сонця Людина взяла білий пряник і пішла в поле. Зірвала колосок у полі, вийняла з нього зернята, спробувала на зуб, посміхнулася і заховала колосок у кишеню. Ось там і зустрілися Пряник і Колосок.
Посміхнувся Колосок, поворухнув своїми вусиками і відповів:
Отже, я вас закликаю до праці, до праці наполегливої і творчої, щоб пізнавати істину міркувань. Народна мудрість говорить: «Тільки після невтомної праці з’явиться талант». Я думаю, що наш урок буде тому підтвердженням. І всі ми покажемо, які ми працьовиті, наполегливі і талановиті.
IV. Актуалізація опорних знань.
Якщо немає запитань стосовно домашньої роботи, то я пропоную розв’язати аналогічні завдання біля дошки:
Задача 1.
Знайдіть середню лінію рівнобічної трапеції з бічною стороною 5 см і периметром 26 см.
Задача 2.
Знайдіть основи трапеції, якщо одна з них більша за іншу на 6 см, а середня лінія трапеції дорівнює 5 см.
Усні вправи.
1. Знайти невідомий відрізок х(рис.1):
Рис. 1
2.На якому із наведених рисунків зображено чотирикутник ABCD:
а) вписаний у коло;
б) описаний навколо кола?
Рис.2
3. Знайдіть довжину відрізка х (рис. 3):
Рис.3
4. Знайдіть на рисунку 4 помилки (поясніть).
Рис.4
V. Застосування знань і вмінь.
Розв’язування задач з підручника № 203 с. 59 (колективна робота)
Задача 1
У рівнобічній трапеції діагональ завдовжки 4 см утворює з основою кут 600 . Знайдіть середню лінію трапеції.
Тестові завдання
І варіант ІІ варіант
1. Центральний кут у колі дорівнює
1200 1600.
Тоді градусна міра відповідного вписаного кута становить:
А |
Б |
В |
Г |
800 |
1600 |
1200 |
600 |
18см 22см
Чому дорівнює середня лінія, паралельна цій основі?
А |
Б |
В |
Г |
18см |
11см |
9см |
22см |
800 і 1200 600 і 1000.
Знайти два інші кути.
А |
Б |
В |
Г |
1200 і 800 |
1400 і 400 |
1200 і 600 |
1000 і 600 |
Навколо кожної трапеції Навколо кожного прямокутника
можна описати коло? можна описати коло?
А |
Б |
В |
так |
ні |
неможливо визначити |
2см; 3см; 4см 3см; 4см; 5см
Знайдіть четверту сторону.
А |
Б |
В |
Г |
2см |
3см |
4см |
5см |
6. Основи трапеції дорівнюють
5см і 7см 7см і 9см
Чому дорівнює довжина середньої лінії?
А |
Б |
В |
Г |
6см |
7см |
8см |
9см |
7. Вписаний кут становить
700 500
Знайдіть величину відповідного центрального кута.
А |
Б |
В |
Г |
250 |
1000 |
350 |
1400 |
8. Знайти периметр трикутника, якщо його середні лінії дорівнюють:
4см; 5см; 6см 5см; 6см; 7см.
А |
Б |
В |
Г |
15см |
30см |
36см |
18см |
VI. Підсумки уроку.
Таким чином ми повторили весь необхідний теоретичний матеріал та основні типи задач, що розглядаються в цьому розділі. Я думаю, що ще попрацювавши вдома ви належним чином підготуєтеся до контрольної роботи. А зараз з метою перевірки ваших знань та вмінь проведемо таку невелику роботу із взаємоперевіркою.
Встановити відповідність:
1. Описаний навколо кола чотирикутник
2. Вписаний у коло чотирикутник
3. Рівнобічна трапеція
4. Вписаний у коло кут
А. Сума протилежних кутів дорівнює 1800
Б. Бічні сторони рівні
В. Суми протилежних сторін рівні
Г. Дорівнює відповідному центральному куту
Д. Вимірюється половиною дуги кола, на яку він спирається
VIІ. Завдання додому.
1. Повторити §4 - §7.
2. Виконати задачі для підготовки контрольної роботи №2 с.87