Тема уроку: Українська революція 1917 – 1918 рр. |
|||
Дидактична мета уроку: повторити, узагальнити, закріпити, оцінити знання набуті учнями впродовж вивчення теми. Виявити прогалини у засвоєнні теми |
|||
Розвивальна мета уроку: розвивати аналітичне та логічне мислення, вміння та навички сформовані на попередніх уроках,формувати історичний світогляд та прагнення до вивчення історії України. Сприяти розвитку вмінь та навиків самостійно давати оцінку історичним подіям. |
|||
Виховна мета уроку: сприяти розвитку інтелектуальних здібностей та культури мовлення, ініціативи, активності; пізнавальних здібностей, інтересу до навчання та вміння працювати в групі. Сприяти вихованню учнів в патріотизму, поваги до історії України. |
|||
Тип уроку: повторювально – узагальнюючий з перевіркою набутих учнями вмінь, знань і навичок. |
|||
Обладнання: атлас, контурна карта , документи (зміст Універсалів), таблиці, портрети політичних діячів,мультимедійний проектор, комп’ютер. |
|||
Структура уроку: |
|||
1. Організаційна частина. |
|||
2. Мотивація навчальної діяльності. |
|||
3. Представлення команд, капітанів команд. |
|||
4. Розминка. Інтелектуальний турнір. |
|||
5. Упізнай історичну особу. (історичні загадки) |
|||
6. Гра «Вдягни історичний костюм» |
|||
7. Робота з історичними джерелами, картою та атласом. |
|||
8. Конкурс капітанів. Гра «Ромашка» |
|||
9.Робота з таблицями. |
|||
10. Підбиття підсумків уроку. 11. Домашнє завдання. |
|||
|
|||
Хід уроку
Українська революція ,що розпочалась в1917 році стала поштовхом до національної єдності українського народу, поштовхом до створення перших демократичних органів влади. Сьогодні ми аналізуємо події 1917 – 1918 рр. вивчаємо допущені помилки , а чи вчимося на цих помилках?
- Вірш «Гімн» І. Франка
Сьогодні ми проведемо урок узагальнення, урок – гру. Де ви покажете свої знання , вміння і навички.
Учні групи поділилися на три команди:
1 – «Самостійники», капітан команди : Євтушок Денис,
2 – «Революціонери», капітан команди : Білотіл Микола,
3 – «Демократи», капітан команди: Мізюрко Ірина.
Вступна бесіда:
Згадаємо вивчені терміни:
Автономія – самоврядування певної частини держави, що здійснюється в межах , передбачених загальнодержавними законами.
Гетьманат – форма політичної влади – різновид воєнної диктатури.
Нація – група людей, які мають спільні інститути і звичаї, почуття соціальної однорідності, та спільності інтересу.
Сакмостійники – прихильники негайного проголошення в умовах революційних подій проголошення незалежності України.
Демократія – форма політичного устрою заснована на визнанні принципів народовладдя, свободи і рівності громадян.
Розминка
Команди змагаються, хто швидше і правильно відповість на запитання. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Перша команда «Самостійники»:
Друга команда«Революціонери»:
Третя команда «Демократи»:
Упізнай історичну особу
Кожній команді зачитується задача за змістом якої вони повинні впізнати історичну особу про яку йдеться. За кожну правильну відповідь команда може отримати 6 балів. У випадку неправильної відповіді на питання можуть відповісти суперники.
Упізнай історичну особу:
1. “Він писав історію і водночас творив її, обіймаючи найвищі державні посади. Виносивши у своїй дослідницькій діяльності ідею Української держави, він безпосередньо реалізував її в умовах народно-демократичної революції в Україні (1917-1918 рр.)”.
(М.С.Грушевський).
2. “Він був автором чи не всіх декларацій і двох останніх універсалів Центральної Ради. У цих документах він намагався закласти міцні підвалини України у федеративному устрої майбутньої демократичної Росії. Не бачив України окрамо від Росії”.
(В.Винниченко).
3. «Він проголосив про створення Української Держави. Очолив її та обійняв посаду гетьмана»
(П. Скоропадський)
Вдягнись в історичний костюм
Сучасна історична наука дедалі більше бачить своїм завданням олюднення історії, сприйняття її через долю людей, що жили в той чи інший період. Це і видатні особи, які здійснили великий вклад в розвиток подій, і звичайні люди, рядові громадяни. В кінцевому підсумку людині завжди цікава людина в першу чергу. Тому ми з вами вивчаємо біографії видатних людей, бо вони є дуже повчальними, намагаємось дати оцінку їх діяльності, розуміти мотиви вчинків, вплив історичних обставин на процес прийняття політичних рішень. Вам пропонується "вдягнутись в історичний костюм," уявити себе на місці політичного діяча. Наприклад командам «Самостійники», «Революціонери», «Демократи» пропонується обрати одного з учасників, які виступлять у ролі політичних лідерів: М. Грушевського, В. Винниченка, П. Скоропадського та доведуть вірність саме своєї позиції у державотворенні.
Після виступу учнів іншим учасникам команди пропонується уявити себе на місці людей, що жили в час Української Революції:
Учні оцінюються за повну обґрунтовану відповідь від 6 балів до 11 балів.
Робота з історичними джерелами
Учні команд по черзі опрацьовують текст Універсалів . кожна команда по черзі відповідає на ключові питання по документу. Вчитель оцінює відповідь учнів.
Проводиться робота команд з Першим, Другим та Третім Універсалами Центральної Ради.
Робота з документом
Із Першого універсалу Української Центральної Ради .
Хай буде Україна вільною. Не одділяючись від всієї Росії, не розриваючи з державою Російською, хай народ український на своїй землі право сам порядкувати своє життя. Хай порядок і лад в Україні даютьть обрані вселюдним, рівним, прямим і таємним голосуванням Всеїдні Українські Збори (Сейм). Усі закони, що повинні дати той лад у нас, на Вкраїні, мають право видавати тільки наші Українські Збори. Ті ж закони, що мають лад давати по всій Російській державі, повинні видаватися у Всеросійськім Парламенті.
...Ми гадали, що Центральне Російське Правительство простягне руку в сій роботі, що в згоді з ними ми, Українська Центральна Рада, зможемо дати лад в нашій землі. Але Тимчасове Російське Правительство одкинуло всі наші домагання... І тепер, народе Український, нас приневолено, щоб ми самі творили нашу долю. Ми не можемо допустити край наш на безладдя та занепад... І через те ми, Українська Центральна Рада, видаємо сей Універсал до всього нашого народу і оповіщаємо: однині самі будемо творити наше життя.
З городах і тих місцях, де українська людність живе всуміж з іншими національностями, приписуємо нашим громадянам негайно прийти до згоди й порозуміння з демократією тих національностей і разом ними приступить до підготовки нового правильного життя.
Запитання до документа
території України?
Основні положення ІІ універсалу:
Центральна Рада під тиском об’єктивних обставин змушена була піти на істотні поступки Тимчасовому Уряду:
Запитання до документа:
ІІІ Універсал Центральної Ради
(основні положення)
Запитання до документа:
Робота з картою
Вчитель обирає по одному учаснику з команд для роботи з картою. В той час як команди працюють над документами, їм надається контурна карта та атлас і ставиться завдання: «Позначити кордони території автономної України, що її було визначено на підставі компромісу між Центральною Радою і Тимчасовим Урядом.
Українська Революція
Роботи учнів оцінюються викладачем за її результатами кожна з команд може отримати по від одного до десяти балів.
Конкурс капітанів. Гра «Ромашка»
На дошці у вигляді ромашки сховані дати . Кожен з капітанів команд повинен обрати за номером пелюстку з завданням, відповісти на завдання: «Якій події відповідає дата?»
Почерговість встановлюється відповідно до кількості балів, що набрала команда.
Робота з таблицями.
Заповніть таблицю:
№ з/п |
Подія |
Дата |
1. |
Лютнева революція в Росії |
|
2 |
Створення Центральної Ради |
|
3 |
І Універсал |
|
4 |
Утворення Генерального Секретаріату |
|
5 |
ІІ Універсал |
|
6 |
Більшовицький переворот в Петрограді (жовтнева революція) |
|
7 |
ІІІ Універсал |
|
Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок.
Домашнє завдання: повторити тему «Українська революція 1917.р.» і визначити основні здобутки національно – визвольного руху.
Література:
1