Тема. Урок виразного читання байок І. Крилова.
Мета:вчити учнів виразно читати байки, з’ясовувати над завдання читання, формувати вміння визначати елементи партитури тексту; розвивати творче та асоціативне мислення учнів, їхню уяву, фантазію; формувати творчого читача; виховувати всебічно розвинену особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.
Тип уроку: урок-змагання.
Обладнання: портрет І.А.Крилова, виставка різних видань його творів, підручники, картки-оцінки, ілюстрації та учнівські малюнки до байок І.Крилова.
Епіграф:
Це той самий розум, що відповідає
мудрості наших прислів’їв,
той самий розум,
яким міцна російська людина…
М. Гоголь
Хід уроку
1. Оголошення теми, мети, завдань уроку, очікуванихрезультатів.
Багато часу минуло відтоді,як жили Езоп, Лафонтен, Крилов. Світдужезмінився, реформувалисясуспільнізакони, розвинулисянові науки, поліпшивсядобробут. Лише внутрішнійсвітлюдини та їїповедінка не змінилася.
Сьогодні ми продовжиморозмову про байку.Але урок наш незвичайний. Ми проведемойого у формі змагання.
Ви всі ретельно готувалися до уроку, об’єднавшись у дві команди, тож прошу учасниківзайнятисвоїмісця (за окремими столами). Представлення журі.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів
Подивіться на портрет І.Крилова. Ми бачимо відкриту особу, з добрими і проникливими очима мудрої людини – таким і був насправді поет. Як він став відомим? Чому байки Криловазнаходятьсвогочитача і сьогодні? У чому секрет йогоуспіху? Виникло так багатозапитань. Тому наш урок побудуємо як пошукрозгадок тих таємниць, якізалишив нам байкар.
3. Актуалізація опорних знань
Конкурс «Третій зайвий»
Лисиця, Вовк, Ягня (І.Крилов «Вовк і ягня»)
Лисиця, бджола, виноград (І.Крилов «Лисиця і виноград»).
Зайці, орли, віл (М,Годованець «Зайці і орли»)
Віл, Жаба, гуси («Віл і Жаба»
Езоп, Бабрій, Крилов (Езоп писав прозою)
Федр, Бабрій, Глібов (у байках Федра немає моралі)
Прочитайте, що тут написано. Поясніть значення цих виразів..
дтєЗаьяс, абакйорптсоерешб, а пасрвід – урмудудрапвешче.
(Здається байка просто бреше, а справді – мудру правду чеше.)
йаБакьтичв, кяанісівтьижт.
(Байка вчить, як на світі жить.)
До якої байки ілюстрація?
Показ ілюстрацій
Конкурс «Розминка»
(Метод «Асоціативний ланцюжок»
Мета: Розвивати логічне мислення та творчу уяву учнів.
Команди по черзі називають асоціації до слова «байка». Переможе та команда, яка останньою назве слово.
4. Систематизація та закріпленнянавчальногоматеріалу
Конкурс біографів
(Метод «Капелюх автора»
Мета: Підвищення самооцінки учнів, здатності передавати свої знання іншим.
Від кожної команди виходить по 1 представнику (підготовлені та відповідно одягнені у «капелюх автора» учні). «Автори» по черзі відповідають на питання по біографії І.Крилова, які задають учасники іншої команди.
Конкурс театралів
(Інсценування байки І.О.Крилова «Вовк та ягня»
Мета: Розвивати акторські здібності учнів, удосконалювати навички виразного читання.
Конкурс капітанів
Метод «Мозковий штурм»
Мета: Спонукати бути уважними, здатними швидко адаптуватися до нових вимог.
Капітани команд обирають варіанти питань по темі «Байка» та протягом 1 хвилини дають якнайбільше правильних відповідей. (Додаток 1)
Конкурс ілюстраторів
Мета: Розвивати творчу уяву учнів, здатність образно мислити.
Кожна команда ілюструє свій малюнок до байки І.Крилова «Вовк та ягня» та коментує його.
Конкурс ораторів
Мета: Розвивати усне зв’язне мовлення учнів.
Команди протягом 5 хвилин готують повідомлення на тему: «У чому секрет довголіття байки», а потім по одному оратору від кожної команди з трибуни проголошують свою промову за 30 сек. Переможе той учасник, який буде красномовнішим, переконливішим і вкладеться в час.
Конкурс психологів
Мета: Розвивати вміння моделювати життєві ситуації, вміння знаходити рішення на підставі аналізу обставин та ситуації.
Ми з вами сьогодні вже були біографами, акторами, ораторами, художниками. А зараз спробуємо себе в популярній у наш час професії – психолога. Завдання командам: за 5 хвилин підготувати психологічні поради Вовку чи Ягняті (жеребкуванням) стосовно їх поведінки та її корекції.
Конкурс літераторів
Мета: Розвивати творчий потенціал та поетичні здібності учнів.
Кожна команда отримує байку І.Крилова («Свинья под дубом», «Мартышка и очки»), у якій вилучений текст моралі. Завдання: скласти власну мораль до байки, бажано віршованою мовою.
Потім зачитуємо мораль до байки самого автора, учні коментують її та порівнюють із власними варіантами/
5. Підсумки уроку
Як ви розумієте епіграф уроку?
У чому секрет популярності байок І.Крилова?
Журі оцінює команди та оголошує результати гри.
Додаток 1
Питання для конкурсу капітанів
1 варіант
1. Короткий, переважно віршований, алегоричний повчальнийтвір(байка)
2. Алегорія – художнійзасіб, у якому за допомогоюобразіврослин, тварин, предметіввідображенорисилюдськиххарактерів (так)
3.Основоположник байки (Езоп)
2 варіант
Літературний диктант
(«Хибне», «Істинне»)
Літературний диктант
1. Перший у світі байкар. (Езоп)
2. Головні герої байок. (Звірі, птахи, люди)
3. У кого Лисиця вкрала м'ясо? (У Крука)
4. Чому Ягня не могло забруднити воду? (Ягня стояло нижче по течії)
5. Який основний літературний прийом використовується у байці? (Алегорія)
6. Головні герої байки «Квартет»? (Мартишка, Осел, Козел та клишоногий Мішка)
7. Художнє мислення, насичене передмовами називається… («Езопова мова»)
8. У чому полягає мораль байки Езопа «Мурашка і Цикада»? (Працювати треба)
9. Хто має спокутувати гріхи у байці «Зачумлені звірі»? (Осел)
10. У кого був рабом Езоп? (У Ксанфа)
11. Скільки байок написав Езоп? (400)
12. Повчальний висновок байки називається… (Мораль)