Тема уроку: Виникнення ісламу та арабський халіфат

Про матеріал
Розповісти про історію створення Арабського халіфату та виникнення ісламу; ознайомитися із найяскравішими досягненнями ісламської культури; удосконалювати навички роботи з історичною картою; розвивати вміння аналізувати і оцінювати текст підручника, факти, висловлювати власне судження ; продовжити виховувати інтерес до вивчення середньовічної історії.
Перегляд файлу

 Всесвітня історія. 7 клас.

Тема уроку: Виникнення ісламу та арабський халіфат

Мета: розповісти про історію створення Арабського халіфату та виникнення ісламу; ознайомитися із найяскравішими досягненнями ісламської культури;

удосконалювати навички роботи з історичною картою; розвивати вміння аналізувати і оцінювати текст підручника,  факти, висловлювати власне судження ; продовжити виховувати інтерес до вивчення середньовічної історії.

Основні дати та події:

• 570-632 рр. - роки життя Мухаммеда;

• 610 р. - виступ Мухаммеда з першою проповіддю;

• 622 р. - хіджра, початок літочислення за мусульманським календарем;

Основні поняття: іслам, Коран, мечеть, джихад, халіф, хадж, Кааба, медресе. 

Імена історичних діячів: Мухаммад.

Форма проведення: комбінований урок.

Хід уроку

І. Виклик

1. Привітання. Організаційний момент.

2. Перевірка домашнього завдання

Історичний диктант

1. Столицею Візантії було місто (Константинополь)…

2. Найвищого розквіту в ранній період своєї історії Візантія досягла за правління імператора…(Юстиніана)

3. Тимчасове припинення існування імперії внаслідок IV хрестового походу(1204)

4. Релігійно-політичний рух, спрямований проти вшанування ікон  - (іконоборство)...

5. Династія, яка правила Візантійською імперією під час «золотої доби» - (Македонська)…

6. Найвизначнішою пам’яткою архітектури Візантії являється (Софійський собор)

7. Вчений – винахідник, який конструював для імператорського палацу різноманітні механізми-автомати (Лев Математик)

8. Уривки з творів видатних римських правознавців, взяті за основу збірки законів у Візантії (кодекс Юстиніана)

9. Падіння Константинополя і захоплення земель візантійської імперії турками-османами (1453)

Оголошення теми уроку

Сьогодні ми з вами розглядаємо останню тему із великого розділу «Перші середньовічні держави».

Тема нашого уроку «Арабський халіфат».

Наш урок буде мати практичне спрямування. Отже, у кожного є аркуш для виконання певних завдань. Допоможе вам виконати ці завдання  моя інформація та параграф підручника. Але перевіряти ми будемо разом.

ІІ. Осмислення

1.Засвоєння нового матеріалу

Розповідь учителя супроводжується демонстрацією карти.

Запитання:

Аравія – це  …. (Аравійський півострів).

Якими морями омивається Аравійський півострів? (Червоне море, Аравійське море, Середземне море).

Заняття мешканців:на південному заході (рільництвом і садівництвом), Середина півострова (кочове скотарство)

  1. Аравійський півострів та його жителі

1) Географічне положення та природно-кліматичні умови Аравійського півострова

 Аравійський півострів розташований в Азії, а його площа (3 млн км2) дорівнює чверті Європи. Більшу частину півострова займають пустелі й степи. Аравія поділяється на кілька різних за природними умовами областей. На південному заході Аравійського півострова простягнувся Ємен із родючими землями, багатою тропічною рослинністю, населення якого займалося рільництвом і садівництвом. Середина півострова — величезне посушливе плоскогір’я, де можливе лише кочове скотарство. Річок тут немає, лише сухі русла, що інколи заповнюються дощовими потоками. Воду люди беруть виключно з криниці. Довга смуга вздовж Червоного моря також не придатна для осілого життя людини, лише в окремих оазах люди займаються землеробством.

 2) Населення Аравійського півострова

 Природно-кліматичні умови Аравії спричинили поділ населення півострова на дві групи — південних і північних арабів, або землеробів та кочовиків.

 Більшість арабів були кочовиками — бедуїнами («жителями пустелі»), які розводили кіз, овець і верблюдів. Основним заняттям бедуїнів було кочове скотарство та караванна торгівля. Постійного місця проживання в бедуїнів не було, але племена контролювали оази.

 Перевірка 1 завдання

Кожне плем'я арабів поклонялося своїм божествам. Існувало уявлення і про верховного бога, якого називали Аллахом.

  1. Яку назву має шанування багатьох богів?

Торгівля арабів із сусідніми країнами сприяла проникненню в Аравію юдаїзму та християнства. Під впливом цих релігій серед арабів зародилися вчення, які визнавали єдиного Бога. Нова монотеїстична релігія – іслам сприяла об'єднанню арабських племен.

  1. Робота з термінами і поняттями

Іслам - одна з світових релігій, поширена в країнах Близького та Середнього Сходу, яка сповідує віру в єдиного Бога- Аллаха.

Розповідь вчителя.

У світі налічується понад мільярд послідовників ісламу. Слово  «іслам» арабською мовою означає «покірність», «слухняність». «Немає Бога,  крім Аллаха, і Мухаммад – пророк його» - вчить мусульманська заповідь.

Засновником ісламу вважається Мухаммад, чи Магомет. Який народився близько 570 р. в місті Мекка. У караванних поїздках Мухаммад із цікавістю слухав розповіді християн та іудеїв. Він любив самотність та благочестиві роздуми, часто йшов один до сусідніх з Меккою гір. Коли йому виповнилося 40 років, він вперше побачив видіння.

Мухаммад спав у печері, як раптом невідомий голос вимовив: «Читай!» - «Я не вмію  читати», - відповів Мухаммад. Але голос двічі повторив свою вимогу: «Читай!». Хтось невідомий став душити його. Злякавшися за своє життя, Мухаммад запитав: «Що ж я повинен читати?». І тоді зазвучали перші слова Корану:

Читай! В ім’я Господа твого, який
Створив людину зі згустка крові.
Читай! І господь твій найщедріший,
Який навчив людину письмовою тростиною,
Навчив того, чого вона не знала.

Мухаммад прокинувся. Він вийшов з печери і знов почув голос: «Ти - посланник Аллаха». І він став проповідувати ісламську релігію. Помер він у 632 році.

Порівняння Ісламу та Християнства

Християнство

 

     Іслам

1

Віра в Ісуса Христа

1

 

2

Свята книга - Біблія

2

 

3

Церква

3

 

4

Священики

4

 

Хадж – паломництво в Мекку на батьківщину Пророка.

Рік переселення Пророка - хіджра (622 р.) - вважається початком мусульманського літочислення.

Хронологічна задача

Скільки років існує іслам? 2019 – 622 = 1397 р.

Перегляд  3Д- відео

Робота в парах

Учитель. Я пропоную вам визначити п’ять обов’язків правовірного мусульманина.

Для цього необхідно відновити правильний порядок слів у реченнях.(учням роздаються картки із завданнями)

1)  єдиного, в, вірити, Аллаха, (Вірити в єдиного Аллаха)

2) День, на, п’ять, молитися, разів. (П’ять разів на день молитися.)

3) Поста, зі, священний, рамадан, світанку, місяць, сонця, до, дотримуватися, у, заходу. (Дотримуватися поста у священний місяць рамадан зі світанку до заходу сонця.)

4) П’яту частину, допомоги, доходу, бідним, милостині, витрачати, для, сиротам, і, роздачу, на. (Витрачати п’яту частину доходу на роздачу милостині - для допомоги бідним і сиротам.)

5) Мекку, хоча б, паломництво, Медіну, раз, святі місця, життя, у, зробити, у. (Вчинити хоча б раз у житті паломництво у святі місця - Мекку і Медіну.)

Робота з термінами і поняттями

Коран – священна книга мусульман.

Суна - збірку висловів Мухаммеда та розповідей про його  життя.

Джихад – одна із настанов ісламу, за якою всі мусульмани повинні вести «священну війну» проти «невірних».

Шаріат – правила поведінки для мусульман.

Правлячі династії

Назва

Роки правління

Діяльність та досягнення

 

 

 

 

 

 

4.     Культура Арабського халіфату

Учитель пропонує учням самостійно прочитати відповідний розділ підручника та заповнити таблицю.

Мусульманська культура в епоху Середньовіччя

Галузь культури

Основні досягнення

Визначні пам’ятки

 

 

 

ІІІ. Рефлексія

Дидактична гра «Чиста дошка».

Правила гри. На дошці записані дати, терміни і поняття, які розглядалися на уроці. Учні мають їх пояснити у довільному порядку. Якщо відповідь правильна, то дата чи слово стирається з дошки. Завдання полягає в тому, щоб в кінці гри дошка була чистою. (Можна організувати роботу команд).

 Вправа «Незакінчені речення»

Мені на уроці сподобалось виконувати завдання…

Цікавою виявилась інформація про…

Самим складним для мене завданням було…

На уроці ми дізналися про…

Оцінювання знань учнів

VІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Скласти кросворд за темою.

 

1

 

doc
Додано
30 січня 2021
Переглядів
8285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку