Тема уроку: Властивості степенів із цілим показником
Мета уроку :
Освітня: домогтися засвоєння учнями властивостей степеня з цілим показником; сформувати вміння відтворювати означення властивостей степеня з цілим показником. Навчити розв’язувати вправи на обчислення значень виразів із застосуванням вивчених властивостей степеня з цілим показником.
Розвивальна: Розвивати уміння застосовувати теоретичні знання на практиці. Розвивати пізнавальну активність, мислення, увагу і пам'ять, уміння слухати товариша, математичну мову.
Виховна: виховувати працьовитість, ініціативність, охайність ведення записів та культуру математичного мовлення, уміння об’єктивно оцінювати результати власної праці.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок.
Обладнання: роздавальний матеріал з етапами уроку
Хід уроку
Епіграф: "Нехай хто-небудь спробує викреслити з математики степені, і він побачить, що без них далеко не поїдеш".(М.В.Ломоносов)
I.Організаційний етап.
Учитель. Доброго дня, дорогим учням!
Тим, хто навчає математиці
Тим, хто навчається математиці
Тим, хто знає і любить математику
І тим, хто ще не знає, що він любить математику.
Діти, а які асоціації у вас викликає слово «урок»? Давайте розкладемо його по буквах.
У- успіх
Р- радість
О- обдарованість
К- колектив.
Сподіваюся, що сьогодні на уроці нас чекає і успіх, і радість. І ми, працюючи в колективі, покажемо свою обдарованість.
Будьте уважні впродовж уроку. Думайте, запитуйте, пропонуйте - оскільки дорогою до істини ми йтимемо разом.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
№ 242, 243 ст. 79
IІI. Актуалізація опорних знань, умінь.
Учитель. На уроках алгебри ви вже відкрили для себе дивовижний світ степенів. Багато учених у всі часи займалися питаннями їх вивчення. Це і знаменитий Піфагор, і Декарт (який, до речі, першим ввів позначення степеня). Але я хочу звернути увагу на слова М.В. Ломоносова, які будуть епіграфом нашого уроку « Нехай хто-небудь спробує викреслити з математики степені, і він побачить, що без них далеко не поїдеш».
Пригадаємо відоме українське прислів'я: «Знання збираються по краплині, як вода в долині» . І зберемо по крапельці все, що вивчили по темі: «Степінь» в молодших класах.
Інтерактивна технологія «Мікрофон».
(Учитель пропонує певний предмет(ручку або олівець), який гратиме роль мікрофону. Учні передаватимуть його один одному, відповідаючи по черзі. Необхідно попередити учнів говорити лаконічно і швидко)
Питання до класу:
1.Як можна записати у вигляді дробу?
В: .
2.А у вигляді степеня?
В: .
3. Чому рівне ?
В: 1.
4.А яка основа степеня повинна бути?
В: а0.
5. Давайте пригадаємо 7 клас, які ви властивості степеня з натуральним показником ви вивчили там?
В: Для будь-якого числа а й довільних натуральних чисел m і n справджується рівність aman=am+n.
В: Для будь-якого числа а0 й довільних натуральних чисел m і n, де m>n справджується рівність am:an=am-n.
В: Для будь-якого числа а й довільних натуральних чисел m і n справджується рівність (am)n=amn.
В: Для будь-яких чисел а і b та довільного натурального числа n справджується рівність (ab)n=anbn.
В: Для будь-яких чисел а та b0 і довільного натурального числа n справджується рівність ()n=.
6. Завдання(усно).
Обчисліть:
а) (32)3=36; б) 5253=55; в) 24:22=22; г) ()2=.
Повчальна гра «Відгадай зашифроване слово»
Учитель. Виконавши це завдання, ви, діти, дізнаєтеся прізвище німецького математика, який ввів термін - "показник степеня".
ф |
т |
е |
и |
ль |
ш |
|
|
|
|
|
|
Виконайте завдання, спираючись на ці схеми.
Степінь дріб
Дріб степінь
Слово: Штифель. Учитель демонструє портрет математика учням.
Міхаэль Штифель(1487 - 1567)
IV. Вивчення нового матеріалу.
Для будь-якого раціонального числа а ( а≠0 ) і будь-яких цілих чисел m i n: aman=am+n
am:an=am-n
(am)n=amn
Для будь-яких раціональних чисел а і в ( а≠0, в≠0 ) і будь-якого цілого числа n:
(ab)n=anbn
()n=.
V. Формування вмінь.
А зараз ми використаємо ці знання для розв’язання вправ.
Один учень розв’язує біля дошки, інші – в себе в зошитах.
1. Подайте вираз у вигляді степеня або добутку степенів:
Розв’язання: a-6a9=a-6+9=a3
2) a-5a10a-12
Розв’язання: a-5a10a-12=a-5+10-12=a-7
3)a7:a-3
Розв’язання: a7:a-3=a7-(-3)=a10
4) a-3:a-15
Розв’язання: a-3:a-15=a-3-(-15)=a12
5) (a2)-4(a-3)-2(a-8)3
Розв’язання: (a2)-4(a-3)-2(a-8)3=a-8a6:a-24=a-8+6-(-24)=a-8+6+24=a22
6)(a4b-2c3)-10
Розв’язання: (a4b-2c3)-10=a-40b20c-30
2. Знайдіть значення виразу:
Розв’язання: 959-7=95-7=9-2==
2) .
Розв’язання: ==33=27
3)
Розв’язання: ===2
4)
Розв’язання: = = = = =1
3. Робота з підручником (Н. А. Тарасенкова)
№ 279, 286, 293, 295
Інтерактивна технологія «Робота в групах»
(У спеціальному конверті дітям пропонується набір карток із завданнями і велика карта з відповідями. На кожну групу окремий конверт. Учні розв’язують приклади і накривають картками відповідний результат. Якщо усі завдання виконані правильно, то зворотні сторони карток із завданнями складуть афоризм: «Талант - це здатність людини до праці»)
Завдання Відповіді
|
|
|
|
|
|
27 |
|
|
|
1 |
|
Учитель . Автором афоризму "Талант - це здатність людини до праці"являється О.С.Пушкін. Ми сьогодні з вами добре потрудилися, давайте підведемо підсумки.
X. Підведення підсумків. Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Незавершені пропозиції»
Учитель формулює незавершені пропозиції і пропонує учням висловитися, закінчуючи його. Кожен наступний учасник обговорення повинен розпочати свій виступ із запропонованої фрази. Учні працюють з відкритими пропозиціями:
«На сьогоднішньому уроці ми дізналися……….».,
«На сьогоднішньому уроці найважливішим для мене було……….»., «Сьогодні на уроці я добре навчився…., необхідно працювати над………..».
VI. Домашнє завдання.
1.Вивчити § 9 с.84
2. № 281 (1-5), 293 (1-3) с.89-90
Завершальне слово учителя. Сьогодні ви ще раз переконалися, що світ степенів дивовижний. Правий був Ломоносов, сказавши, що без них далеко не поїдеш. Дякую всім за роботу, молодці!