Тема уроку: Я прийшла на побачення, осене,
У твої незбагненні світи.
(Розділові знаки у складносурядному реченні)
Мета уроку : узагальнити і закріпити відомості про вживання розділових знаків у складносурядному реченні., удосконалити навички правильно вживати розділові знаки у складносурядному реченні та визначати смислові зв’язки між частинами; розвивати творчі здібності; виховувати любов до природи, до рідного краю.
Обладнання: ілюстрації, картки.
Хід уроку
І.Вступне слово вчителя
Я прийшла на побачення, осене,
У твої незбагненні світи.
Подаруй мені трішечки просині,
Трішки золота в мрію вплети.
Раїса Котик
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Узагальнення та систематизації матеріалу
Клас поділений на 3 групи.
Девіз заняття «Успіх групи- мій успіх»
1.Індивідуальне завдання. Учневі пропонується написати творчу роботу, використовуючи складносурядні речення на тему: «Мелодія осені».
2.Синонімічна хвилинка
Запишіть сполучники – синоніми.
Наприклад:
Бо – тому що, через те що.
І – й, та, ні-ні.
Зате – а, але, проте, однак.
Або – то, чи, або-або, то-то.
Як – мов, немов, неначе, немовби.
3.Теоритичні екскурсії з прикладами.
Кожна група готує питання.
4.Робота з картками.
Довести, що дане речення є складносурядним. Поставити розділові знаки у реченні та з’ясувати смислові зв’язки між часимнами.
Перша група
В холодних снах снують світанки й тремтить замріяно ріка і стелить килим-самобранку дбайлива осені рука. (Д.Борішний)
Друга група
Густа осіння роса аж додолу гнула ще зовсім зелений лист на дереві а небо синіло як широку шатро вкриваючи тиху сонну землю.
Третя група
Надворі ніби ще стояло літо й тільки половина пожовклого листу на шовковицях блищала сповіщаючи про прихід осені.
5.Скласти за схемою до ілюстрацій «Золота осінь» складносурядне речення.
6.Зробити синтаксичний розбір складносурядного речення. Побудувати схему. (речення записати на дошці.)
Осінні дні тепер стояли у шелестах золота, у вибухах блакитні, в потоках ьузики і чорнобривців, а ночі народжували печаль перелітних птахів.
Гра – естафета «Хто більше?»
7.Вибіркова робота.
Зачитується творча робота «Мелодії осені».
Завдання групам.
8. «Моя думка».
Завдання групам: зробити висновок про вживання складносурядних речень у текстах художнього стилю.
ІV. Підсумки
Оцінювання.
V. Домашнє завдання.
Виписати з творів художньої літератури 4 складносурядних речення, накреслити схеми.