Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної державної адміністрації
Полтавський професійний ліцей
Розробка уроку з предмета «Фізика і астрономія»
на тему:
«Земля і Місяць»
(для учнів ІІ курсу ПТНЗ)
Підготувала: викладач фізики
Гайтан Л.В.
Полтава
2019
Тема уроку: «Земля і Місяць»
Мета уроку: поглибити знання учнів про Землю і Місяць, формувати й розвивати наукові знання та вміння, які необхідні й достатні для розуміння процесів, що відбуваються у Всесвіті, вчити здійснювати аналітично - синтетичні операції, озброювати учнів раціональним методологічним підходом до пізнавальної й практичної
діяльності, розвивати уміння проводити наукові дослідження; виховувати екологічне мислення й поведінку, працелюбність, наполегливість.
Формування ключових компетентностей:
Матеріально-технічне забезпечення : ПК, мультимедійний проектор, екран, моделі Сонячної системи.
Навчально-методичне забезпечення: підручник: Фізика і астрономія (рівень стандарту, за навч. програмою авт. кол. під керівництвом Ляшенка О.І.) : підруч. для 11-го кл. закл. заг. серед. освіти/ Володимир Сиротюк, Юрій Мирошніченко. - Київ: Генеза, 2019.- 368 с. :іл., опорні конспекти: «Характеристики Землі і Місяця», відеофрагменти «Земля», «Місяць», презентації до учнівських міні-проектів: «Земля як астрономічний об’єкт», «Місяць-супутник Землі», презентація "Земля і Місяць", робочі зошити для учнів з теми: «Земля і Місяць».
Тип уроку: комбінований
План – схема уроку
Етап уроку |
Час, хв. |
Форми і методи діяльності викладача |
Результат діяльності |
I. Організаційний момент.
|
2 хв. |
Привітання. Вправа «Гарний початок-половина справи». Відмітка присутніх в журналі. |
Організувати початок роботи. |
ІІ. Актуалізація опорних знань. |
8 хв. |
Вправа «Дар Прометея». Вправа «Добери пару». |
Повторення вивченого матеріалу, розвиток логічного мислення. |
IIІ. Мотивація навчальної діяльності.
|
3 хв. |
Інтерактивна бесіда з учнями «Асоціативний кущ «Земля». |
Мотивація до навчальної діяльності учнів. |
IV. Сприйняття та засвоєння вивченого матеріалу.
|
15 хв. |
Пояснення викладача. |
Засвоєння навчального матеріалу. |
V. Узагальнення знань.
|
10 хв. |
Вправа «Астрономічний годинник». Вправа «Вилучи зайве». Вправа «Заморочки із мішечка». Вправа «Народознавча». Вправа «Вірю, не вірю». Вправа «Дослідники небесних тіл» |
Узагальнення матеріалу. |
VІ. Підсумки уроку.
|
5 хв. |
Аналіз очікуваних результатів. Вправа «Похвали себе сам». Виставлення оцінок. |
Оцінка ефективності уроку. |
VIІ. Оголошення домашнього завдання. |
2 хв. |
Завдання репродуктивного характеру. |
Повторення вивченого матеріалу. |
Хід уроку
І. Організаційний момент.(слайд 1,2)
Викладач. Продзвенів уже дзвінок,
всіх покликав на урок.
До уроку приготуйтесь,
на роботу налаштуйтесь.
Будемо Землю і Місяць вивчати
й нові знання здобувати.
Викладач. Одну дуже цікаву історію мені хотілося б розповісти саме зараз.
Мою розповідь доцільно розпочати з простого погляду на небо.( Учні дивляться на екран із зображенням зоряного неба). «Якби б на Землі зірки можна було бачити тільки з одного місця, туди б нескінченним потоком йшли мешканці нашої планети», - так говорив давньогрецький філософ Сенека. ).(слайд 3)
(слайд 4)Коли небесні тіла рухаються у просторі з певними швидкостями, вони створюють певну божественну музику. Цю музику не дано чути простим смертним. Прислухаймося,може, може ми все таки її почуємо!
(відео 1)
ІІ Актуалізація опорних знань.
Викладач. У древньому Римі мистецтво «читати знаки, написані на небі» вважали даром Прометея. (слайд 5)
У наш час, щоб вдало читати ці знаки, необхідно оперувати відповідними поняттями й термінами. Давайте перевіримо, чи володієте ви цим даром!(слайд 4)
Вправа «Дар Прометея».
Викладач. Вам необхідно встановити відповідність між правою та лівою колонками. Стрілками з’єднайте відповідні поняття, терміни. тощо.
Учениця 1 (слайд 6)
|
|
|
|
|
|
|
|
Учениця 2 (слайд 7) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа «Знайди пару»(слайд 8)
Викладач. Вашим завданням буде скласти визначення астрономічних величин.
1. Роком називають …(Рік — позасистемна одиниця вимірювання часу, що відповідаєперіоду обертання Землі навколо центра мас Сонячної системита позірним видимим рухом Сонця по екліптиці[1].)
2. Шлях, по якому планета проходить навколо Сонця називають…(екліптика)
3. Уявна лінія, яка проходить на однаковій відстані від полюсів і поділяє Землю на дві півкулі — Північну і Південну називається…(екватор)
4. Дві протилежні точки на поверхні землі називають …(полюс)
5. Уявна пряма лінія, навколо якої обертається Земля називається…(вісь)
6. Добою називають (Доба́ (також день) — відлік часу, приблизно рівний періоду обертання Землі чи іншої планети Сонячної системи навколо своєї осі)
Ми переконалися, що ви усі володієте даром Прометея, однак на різних рівнях. Тому ми під час уроку будемо і надалі удосконалювати наш дар «читання знаків на небі».
ІІІ. Мотивація вивчення нового матеріалу.
Викладач. (Слайд 9 )Ті, що блукають… у Всесвіті. Так ще у ІІІ тисячолітті до н.е. греки назвали планети. Запитаєте чому? Тому що вони, на відміну від зір, не мали постійних положень на небі, а рухалися, переміщуючись із сузір’я в сузір’я.
а) Копернік довів, що рух планет схожий на рух Землі;(слайд 10)
б) Галілей установив, що планети – це темні холодні кулі, на яких буває день і ніч; (слайд 11)
в) Ломоносов довів, що на планетах буває атмосфера. (слайд 12)
2. У космічному гармонійному танку кружляють навколо Сонця вісім планет. Періодично змінюються умови їх видимості на небі. Це розмаїття «космічних танців»заслуговує на особливу увагу. Сьогодні розглянемо танцювальні «па» планети Земля і її природного супутника Місяця.
Блакитноока красуня… Які ще характеристики тут потрібні? Я вважаю цим усе сказано. Проте, я гадаю, ви самі доберете й інші характеристики.
.
Вправа «Асоціативний кущ «Земля»(слайд 13)
Учень. Земля-Повітря-Життя-Рослини-тварини
IV. Сприйняття та засвоєння вивченого матеріалу.
Викладач. (Слайд 14 )Роль Землі в Сонячній системі унікальна: це єдина планета, на якій є умови для життя. Розташована Земля дуже вдало. На нашій планеті є атмосфера, придатна для дихання. Повітря та рідка вода - два найважливіші фактори, завдяки яким на Землі виникло життя. Земля - одна з восьми планет Сонячної системи. Як і всі планети, вона обертається навколо Сонця, а також навколо своєї осі. Земля являє собою величезну кулю, сплюснуту біля полюсів, поверхня якої на дві третини вкрита водою, а на одну третину - сушею. Шари повітря, що оточує Землю, становлять її атмосферу. Атмосфера містить кисень, необхідний для живих істот.
Викладач. Як розвивалася Земля
Є різні теорії виникнення Сонячної системи і Землі. Одна з таких теорій стверджує, що Сонце виникло з величезних хмар рухомого газу - так званих туманностей. На початку існування Сонця навколо нього стрімко рухався широкий диск, утворений пилом та газом. Частина цього пилу і газу збиралася в грудки, що згодом стали планетами Сонячної системи. Однією з них і була наша Земля.
Земля складається з ядра,мантії і кори.
Магнітні властивості Землі
Земля має магнітне поле. Існує гіпотеза, яка пояснює походження цього поля. Згідно з цією гіпотезою збудження магнітного поля Землі виникає від різноманітних рухів у рідкому металевому ядрі Землі. Магнітне поле Землі, як і магнітне поле будь-якого магнітного тіла, має північний та південний геомагнітні полюси. Магнітна вісь, що з'єднує геомагнітні полюси, утворює з віссю обертання Землі кут, який дорівнює приблизно 11,5°.
Дію магнітного полюса Землі можна спостерігати на прикладі компаса. Стрілка компаса також намагнічена, тому на неї діє земне магнітне поле, внаслідок чого вона завжди спрямована на північний магнітний полюс Землі.
Земне тяжіння
Тяжіння (гравітація) - це сила, що притягує всі предмети один до одного. Вона утримує на земній поверхні людей і все, що знаходиться навколо них.
Сила тяжіння спрямована до центру Землі. Найсильніше тяжіння - на поверхні Землі. Що далі предмет, який знаходиться над поверхнею Землі, від її центру, то слабкіше тяжіння.
Наприклад, в космічному просторі земне тяжіння відсутнє зовсім. Тому там люди і всі предмети перебувають у стані невагомості. Гравітаційне поле Землі зумовлює її сферичну форму, а також воно утримує атмосферу навколо Землі.
Учнівський проект 1.(слайд 15) (проект 1)
Учень. Форма Землі – геоїд. Земля володіє магнітним і тісно зв'язаним з ним електричним полями. Гравітаційне поле Землі зумовлює її сферичну форму й існування атмосфери.
За сучасними космогонічними представленнями, Земля утворилася приблизно 4.7 млрд. років тому з розсіяного в протосонячній системі газової речовини. У результаті диференціації речовини Землі, під дією свого гравітаційного поля, в умовах розігріву земних надр виникли і розвилися різні за хімічним складом, агрегатним станом і фізичними властивостями оболонки - геосфери: ядро (у центрі), мантія, земна кора, гідросфера, атмосфера, магнітосфера.
Велика частина Землі зайнята Світовим океаном (361.1 млн. км2; 70.8%), суходіл складає 149.1 млн.км2 (29.2%), і утворює шістьох материків і острови. Середня глибина світового океану близько 3800 м.
Гори займають понад 1/3 поверхні суходолу. Пустелі покривають приблизно 20% поверхні суходолу, ліси - близько 30%, льодовики - понад 10%.
Внутрішнє ядро, за припущенням, має діаметр 2600 км і складається з чистого заліза чи нікелю, зовнішнє ядро товщиною 2250 км із розплавленого заліза або нікелю, мантія близько 2900 км товщиною складається переважно з твердих гірських порід, відділена від земної кори поверхнею Мохоровичича. Кора і самий верхній шар мантії утворюють 12 основних рухомих плато, деякі з них несуть континенти. Плато постійно повільно рухаються, цей рух називається тектонічним дрейфом.
Атмосфера Землі складається з повітря - суміші в основному азоту (78.08%) і кисню (20.95%), 0,93% аргону, 0,03% вуглекислого газу, інше - це водяна пара, а також інертні та інші гази. Максимальна температура поверхні суходолу 57-580 С (у тропічних пустелях Африки і Північної Америки), мінімальна - біля -900 С (у центральних районах Антарктиди).
Атмосфера Землі захищає все живе на від згубного впливу космічного випромінювання.
Між тропосферою і стратосферою розміщується перехідний шар — тропопауза. У глибинах стратосфери під впливом сонячного світла створюється озоновий екран, який захищає живі організми від космічного випромінювання. Вище — мезо-, термо- й екзосфери. Значного впливу науково-технічного прогресу зазнає атмосфера Землі. Близько 300 млн. автомобілів щорічно викидають в атмосферу 400 млн. т оксидів вуглецю, понад 100 млн. т вуглеводів, сотні тисяч тонн свинцю. Найпотужніші виробники викидів в атмосферу: ТЕС, металургійна, хімічна, нафтохімічна, целюлозна та інші галузі промисловості, автотранспорт.
Утворення Землі і початковий етап її розвитку (продовжуваністю приблизно 1,2 млрд. років) відносяться до до геологічної історії. Абсолютний вік найбільш древніх гірських порід складає понад 3.5 млрд. років і починаючи з цього моменту відліковується геологічна історія Землі, яка поділяється на два нерівних етапи: докембрій, що займає приблизно 5/6 усього геологічного літочислення (близько 3 млрд. років), і фанерозой, що охоплює останні 570 млн. років.
Близько 3-3.5 млрд. років тому в результаті закономірної еволюції матерії на Землі виникло життя, почався розвиток біосфери - сукупності усіх живих організмів (так звана жива речовина Землі), яка суттєво вплинула на розвиток атмосфери, гідросфери й геосфери (принаймні в частині осадової оболонки).
Новий фактор, що робить могутній вплив на біосферу та навіть геосферу - діяльність людства, що з'явилося на Землі після появи людини менш 3 млн. років тому. Відповідно у процесі розвитку біосфери виділяють утворення і подальший розвиток ноосфери.
Викладач.
А зараз вашій увазі пропонується переглянути відео фрагмент «Цікаві факти про Землю».(відео 2)
Найближчим небесним тілом до нашої планети є Місяць. Місяць — єдиний природний супутник Землі. Його називають природним супутником, оскільки він створений природою і рухається завжди навколо Землі.
Його середня віддаленість від планети становить 384 000 км. З незапам'ятних часів Місяць привертає увагу землян як найбільш екзотичне світило, яке постійно змінює своє положення на зоряному небі і свій зовнішній вигляд — то він з'являється у всій своїй красі як величний яскравий диск, то у вигляді серпа, то зникає зовсім.
Учнівський проект 2 «Місяць-природній супутник Землі»(проект 2)
Як і Земля, Місяць має кулясту форму. Він також обертається навколо своєї осі, тільки значно повільніше за Землю. Тому доба на Місяці триває 710 год (майже 30 земних діб). Наш супутник обертається ще й навколо Землі. Один оберт він здійснює за 27 діб 8 год.
Цікаво, що Місяць завжди повернений до Землі одним боком . Другого боку землянам ніколи не видно. Невидимий бік супутника нашої планети люди побачили тільки в 1959 р. на знімках, їх зробив автоматичний апарат, запущений на Місяць.
Дослідження поверхні Місяця. Поверхню супутника нашої планети можна роздивитися в телескоп. Вона нагадує кам’янисту пустелю. На Місяці є гори і кратери — чашоподібні заглиблення. Але немає повітря, тому немає й життя. Місяць — поки що єдине, крім Землі, небесне тіло, на яке ступала нога людини. Космонавти, які висаджувалися на Місяць, та автоматичні станції проводили дослідження й доставили на Землю зразки місячного ґрунту.
Люди на Місяці Першими, хто побував на Місяці, були учасники місії «Аполлон-11» – Ніл Армстронг та Базз Олдрін. Протягом наступних місій ще десятеро людей висадилися на Місяці. Усі вони є американцями за національністю. Існує думка, що політ і висадка на Місяць людини не відбулася, а всі досягнення НАСА – всього лиш вдалий монтаж. НАСА в свою чергу всіляко спростовує такі судження.
Гравітаційні сили між Землею і Місяцем викликають деякі цікаві ефекти. Найвідоміший з них — морські припливи й відпливи. Гравітаційне тяжіння Місяця сильніше на тому боці Землі, який звернено до Місяця, і слабше — на протилежному боці. Тому поверхня Землі, особливо океани, витягнута в напрямку до Місяця. Іншими словами, на Землі виникають дві опуклості, одна з яких спрямована у бік Місяця, а інша — у протилежний бік. Цей ефект набагато сильніший в океанській воді, ніж у твердій корі, тож опуклість води більша. А оскільки Земля обертається набагато швидше, ніж Місяць пересувається своєю орбітою, рух опуклостей навколо Землі створює два припливи на день.
Гравітаційні сили між Землею і Місяцем викликають деякі цікаві ефекти. Найвідоміший з них — морські припливи й відпливи. Гравітаційне тяжіння Місяця сильніше на тому боці Землі, який звернено до Місяця, і слабше — на протилежному боці. Тому поверхня Землі, особливо океани, витягнута в напрямку до Місяця. Іншими словами, на Землі виникають дві опуклості, одна з яких спрямована у бік Місяця, а інша — у протилежний бік. Цей ефект набагато сильніший в океанській воді, ніж у твердій корі, тож опуклість води більша. А оскільки Земля обертається набагато швидше, ніж Місяць пересувається своєю орбітою, рух опуклостей навколо Землі створює два припливи на день.
Місяць не самосвітне тіло, як і всі планети. Спостерігати його можна лише тому, що він відбиває світло Сонця. Місяць завжди освітлюється Сонцем лише з одного боку, але земний спостерігач у різний час бачить освітлену половину під різними кутами.
Викладач. Для того щоб стало зрозумілим про що піде мова далі я вам пропоную переглянути легенду.
Розповідь легенди «Місяць і кравець» (слайд 16)
- Одного разу прийшов до кравця — хто б ви думали? — сам пан Місяць, який був великим чепуруном і дуже стежив за модою.
Поший мені, будь ласка, новий жупан, — попросив він майстра.
Кравець старанно зняв з клієнта мірку і заходився кроїти. Через деякий час Місяць прийшов міряти жупан, а він — і завузький, і закороткий.
— Даруйте, пане Місяцю, я, мабуть, помилився в розрахунках, каже Кравець. Він знову зняв з клієнта мірку і взявся до роботи з надзвичайною старанністю. Кравець працював кілька днів, поспішаючи виконати замовлення. А чепурун Місяць саме дуже розповнів. Кравець, побачивши свого замовника, аж зблід. Мовчки зняв він утретє мірки та й почав кроїти й шити. Нарешті закінчив він роботу, повісив новенького жупана на цвяшечку і сів перепочити. Аж гульк — іде пан Місяць. Та такий тоненький і виснажений, що сумно на нього й дивитися. Розгнівався Кравець, аж затрусився.
— Годі знущатися з мене, пане, — вигукнув він. — Шукайте собі іншого кравця. Я ж так старався вам догодити, але з вашою фігурою діються незрозумілі речі. Я маю великі збитки.
Тоді чепурун Місяць мовив:
— Справді, пане, це так, але ж мені так хотілося мати нове вбрання.
Викладач. (Слайд 17) Отже,про що йшлася мова у цій легенді? Звичайно,про фази Місяця. Місяць змінює свою видиму форму, і ці зміни називають фазами. Фази залежать від відносного розташування Землі, Місяця й Сонця.У Місяця чотири фази: повний місяць, молодий місяць, перша чверть, остання чверть.
Молодик — фаза, коли Місяць перебуває між Землею і Сонцем. У цей час він невидимий для земного спостерігача. Повня — фаза, коли Місяць знаходиться в протилежній точці орбіти і його освітлена Сонцем півкуля видима земному спостерігачеві повністю. Проміжні фази — положення Місяця між молодиком і повнею, коли земний спостерігач бачить більшу або меншу частину освітленої півкулі, їх називають чвертями.(відео 3)
V. Узагальнення знань. (слайд 18)
Вправа «Астрономічний годинник» (слайд 19)
1. Земля за відстанню до Сонця ... (третя планета).
2. Найближчі сусіди Землі ... венера і марс
3. За розмірами планета Земля серед інших планет земної групи ... (найбільша).
Вправа «Вилучи зайве»(слайди 20)
Із запропонованих тверджень виберіть вірні: (слайд 21)
1. Земля – планета Сонячної системи. (так)
2. Місяць – природний супутник Землі.(так)
(Слайд 22)
Вправа «Заморочки із мішечка»(слайд 23)
1. Які наслідки могли б виникнути, якби зменшилася швидкість обертання Місяця навколо Землі?
Відповідь: Якби його швидкість зменшилася, незалежно на скільки, то Місяць почав би падати на Землю.
2. Уявіть, що ви з найближчим другом висадилися на місяць. Як треба розмовляти (тихо чи голосно), щоб ви почули один одного? (Ми знаємо, що на Місяці немає повітря, тому звук не може бути переданий. Як би ми не розмовляли, однаково ми не почуємо один одного. Єдиний вихід – розмовляти жестами).
3. 20 липня 1969 року Дейл Армстронг уперше в історії людства здійснив висадку на Місяць, залишивши на його поверхні відбитки своїх черевиків. Як ви гадаєте, чи збереглися ці відбитки до сьогодні? Якщо ні, то що їх зруйнувало? (На Місяці відсутні повітря і вода, що здатні руйнувати поверхню планети. Це можуть зробити тільки метеорити, які постійно бомбардують супутник Землі.)
4. Чому Місяць називають природним супутником Землі? (Місяць є небесним тілом, створеним природою, і рухається навколо Землі).
5. Скільки фаз у Місяця? (Чотири фази: повний місяць, молодий місяць, перша чверть, остання чверть).
6. Які особливості Місяця не створюють умови, сприятливі для життя? (На його поверхні немає повітря і води, тому там не можуть жити рослини й тварини).
7. Чому Місяць зникає з неба, а потім з'являється на ньому? (Місяць видно тоді, коли він відбиває падаючі на нього сонячні промені. Коли він потрапляє у тінь Землі, то зникає з неба).
8. Чому діаметри Місяця і Сонця, які ми бачимо, нам здаються однаковими? (Це пов'язано з відстанню між Землею і Сонцем та Землею і Місяцем. Місяць розташований ближче до Землі, і нам здається, що розміри Місяця і Сонця однакові).
Вправа «Народознавча»(слайд 24)
- З давніх-давен люди велику увагу приділяли Місяцю. Складено загадки, прислів’я, прикмети і пісні. Вашим завданням буде дібрати декілька загадок, прислів’їв і прикмет про місяць
Загадки:
Поле неміряне, вівці нелічені, пастух рогатий
На чорному небі пастух золоті вівці пасе
Прислів’я:
Аби сонце світило, а місяць як хоче
Від місяця не зріє пшениця
Гарно і при місяцю, якщо сонця немає
Кому місяць світить, тому і зорі всміхаються
Місяць — козацьке сонце
Світить місяць, та не гріє, тільки в Бога дурно хліб їсть
Прикмети:
Кільце навколо місяця — на вітер
Червоніє місяць — на вітер, стає блідий — на дощ
Місяць яскравий — до ясної погоди
Як у молодого місяця верхній ріг гострий, то буде суха погода.
Ясний круторогий місяць: взимку — на мороз, влітку — на теплінь
Вправа «Вірю, не вірю»(слайд 25,)
Слайд 27
Вправа «Дослідники небесних тіл»
Земля (слайд 28)
1. Яку форму має Земля (кулясту)
2. Чому дорівнює числове значення астрономічної одиниці (150 млн. км)
3. Назвіть основні шари з яких складається Земля (земної кори, мантії і ядра)
4. Через які явища і процеси відбуваються виверження вулканів (у надрах Землі весь час відбуваються явища. Інколи вони призводять до утворення тріщин і розломів у земній корі та верхніх шарах мантії)
Місяць (слайд 29)
1. Місяць це - … (природний супутник Землі)
2. Назвіть фази Місяця. (новий Місяць, перша чверть, повний місяць, остання чверть)
3. Чому на Місяці не чути звуків (бо там відсутнє повітря)
4. Поясніть: Місяць холодне небесне тіло. То звідки ж береться яскраве місячне світло? (Місяць світить нам відбитим від його поверхні сонячним )
VІ. Підсумки уроку
Викладач . Наш урок добігає кінця. Кожен із вас гарно працював на уроці, і тому я вам пропоную виконати наступну вправу:
Вправа «Похвали себе сам» (слайд 30 )
Викладач. Із великих літер у словах складіть кожен собі похвалу за свою роботу на уроці.
МісяЦЬ, Довжина, ЗемЛя, тілО, мОлодий, нЕповний.
Викладач. Часто кажуть у народі:
Що посієш - те й пожнеш.
Лиш озброївшись знаннями,
Впевнено вперед підеш.
Тож бажаю вам щасливої подорожі по «країні знань»!
Домашнє завдання §7, завданя№1-3, ст.233 (слайд 31)