Тема: Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Іменник»
Мета:
Навчальна: повторити та узагальнити знання з теми, поглибити знання про іменник, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні, складні випадки правопису, функції в мовленні; удосконалювати правописні навички школярів, формувати ключові компетентності: комунікативну, особистісну, творчу, пізнавальну.
Розвивальна: розвивати спостережливість, увагу, творче і логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення рідної мови, уміння узагальнювати і систематизувати мовний матеріал; вміння аналізувати свою роботу, робити висновки та пропозиції щодо її покращення.
Виховна: виховувати бажання глибоко пізнавати мовні закономірності, інтерес до пізнання й пошуку, любов до рідної мови; пробуджувати інтерес до традицій свого народу; прищеплювати любов до українського слова, до національної спадщини українського народу.
Міжпредметні зв’язки: література, народознавство, іноземна (англійська та російська) мови
Обладнання:
Підручник з української мови ( О.П. Глазова), ілюстративний матеріал, дидактичний матеріал, мультимедійна дошка, інтернет ресурси.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань
Вид уроку: урок-залік
І . ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Добрий день, діти! Рада бачити вас у нашому класі! У нас сьогодні гості, поверніться і привітайте їх! Сідайте, будь ласка!
Як ваш настрій? Що очікуєте від сьогоднішнього уроку? Готові? Тоді розпочнем!
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ми з вами закінчили вивчати величезний розділ. Як він називається? (Іменник) Слайд 1
Тож тема нашого уроку звучить так: „Узагальнення та систематизація знань про іменник”.
Запишіть число, класна робота і тема .
Слайд 2. А завдання буде полягати в тому, щоб згрупувати і розставити по поличкам усі здобуті знання та закріпити їх.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Слайд 3. Метод «Мозковий штурм». (Теоретична частина)
Готові? Тож розпочнемо!
Слайд 5. Вправа «Числова асоціація» (у межах теми «Іменник»): Я вам буду називати число, а ви говорите про що йдеться мова. 7 (відмінок), 4 (відміни), 3 (рід, група), 2 (, число, загальні/власні, конкретні/абстрактні, істоти/неістоти)
ІV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ .(Практична частина уроку)
Слайд 6. Вправа-гра «Долоньки» (Істота чи неістота) ( істота –жовтий, неістота – зелений) Картки у формі долоньок з двох боків різного кольору
Україна, хліб, спів, пташеня, байкар, хлібороб, будівельник, співачка, аптекар, аптека, земля, чумак, береза, коріння, батько, хата, річка, дощ, лелека, родина, рушник, покійник, чорт, небо.
( Учні на кожний іменник сигналізують картками)
Слайд 7. Вправа 1 “Наш рід”. (Письмово) Перекладіть українською та згрупуйте за родами слова, продиктовані англійською та російською мовами. Порівняйте, чи збігається рід іменника, на позначення одного й того ж предмета в різних мовах. (Як ми визначаємо рід іменника?) Він (мій), вона (моя), воно (моє).
Спільний рід мають іменники, які вживаються на позначення осіб і жіночої, і чоловічої статі.
Цветок, ухо, тетрадь, тюль, дерево, собака ( a dog), а pen, a pencil, a day-book, a ruller.
Доповніть 4 колонку власними прикладами.
В англійській мові жіночий і чоловічий рід мають лише люди (істоти),середній –it (воно) – неживі предмети та тварини.
Слайд 8. Робота біля дошки. Пояснювальний диктант.
Роздача індивідуальних карток (робота письмова)
Київська область, гора Говерла, Польща, День учителя, автомобіль «Вольво», цукерки «Дюшес», місто Жовті Води, майдан Незалежності, проспект Миру, Лисичка-сестричка, «Кобзар» Тараса Григоровича Шевченка. (Виділити суфікс, пояснити правопис і творення чоловічих і жіночих імен по батькові, наголосити на виключеннях) Слайд 9.
А чи знаєте ви що? Слайд 10.
А чи знаєте ви що?... на Закарпатті розповсюджена велика кількість варіантів чоловічого імені Микола , воно побутує у таких формах: Миколав, Миколай, Миколайко, Миколаїк, Миколайцьо, Микула, Микулик, Микульцьо, Никола, Никора, Никбцьо, Коця, Кбцьо та ряд інших. (За сучасним словником «Власні імена людей» Л. Г. Скрипник і Н. П. Дзятківської)
Перевірка індвивідуальних завдань. Слайд 11.
Додаткове завдання 1 (Індивідуально):
Завдання: підберіть до іменників – власних назв потрібні за значенням іменники- загальні назви. ( усно)
1) …… Хрещатик 6) ……”Соняшник”
2) …… Севастопіль 7) ……Україна
3) ……Петро 8) ……Дніпро
4) ……Оксана 9) ……”Орбіт”
5) ……”Жигулі” 10) ……”Мудра дівчина”
Фізкультхвилинка «Україно, ти моя надія!» Слайд 12
Бесіда про орнамент на рушнику ( Сумщина, Донеччина, Гуцульщина)
Вправа «Кубик відмінків» Слайд 13
(Діти називають іменник у тому відмінку, який випав на кубику)
Слайд 14. Вправа 3. Робота в зошиті (самостійна). Розподіл іменників за групами: назви конкретні й назви абстрактні.
Земля, дружба, щирість, хата, дерево, мислення, дощ, хлопець, тінь, м’яч, душа, мир.
Виставлення оцінок (моє)
Слайд 15. Інтерактивна вправа «Знайди зайве слово» (Робота в парах. Дозволяється спілкуватися, радитися с товаришем по парті)
Микола Степ Любов Дівча
книжка іскра вікно хлоп’я
староста жито мир молоко
ножиці ім’я ніч село
верба повір’я мати ягня
Слайд 16. Індивідуальна вправа «Кулькосюрприз». Пригадайте, що ви знаєте про категорію числа іменника? Зараз ви по черзі будете діставати зі скриньки слово, визначати до якого числа воно належить (однинний чи множинний іменник) та усно складати з ним речення.
МНОЖИННІ: Карпати, двері, ножиці, джунглі, канікули, окуляри;
ОДНИННІ: Кривий Ріг, боротьба, Львів, сум, молоко, масло;
І ОДН/ і МН: Стіл, будинок, мрія, вівця.
Слайд 17. Робота біля дошки з колективним обговоренням. Зробити синтаксичний розбір речення, розставити розділові знаки, позначити іменники, пояснити правопис частки не з іменниками.
Мудрі люди вчать не словом а душевною добротою (Г. Тарасюк).
Мудрі люди вчать не словом, а душевною добротою
Робота з підручником. Вправа 264. Поставте іменники у формі орудного відмінка однини. Запишіть їх у три колонки (з подвоєнням, без подвоєння та з апострофом).
Тінь, суміш, зустріч, розповідь, піч, північ, кількість, область, пам’ять, височінь, любов, блакить, фальш, нехворощ, кров, Білорусь, Об, матір, кіновар.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
- Діти, а тепер давайте перевіримо ваші здобуті знання з теми «Іменник» за допомогою прийому «Кластер» . З’єднайте лініями слова, які відносяться до даної теми.
ІМЕННИК |
Рід |
Звук |
Підмет |
Істота |
Конкретна назва |
Множинний |
Зелений |
КСШ |
Словник |
Лексика |
Письмовий переказ |
Офіційно-діловий стиль |
Синтаксис |
Фразеологізм |
Відміна |
Відмінок |
Число |
57 |
Він |
Жовтий |
Група |
|
|
|
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Діти, на мою думку, ми сьогодні плідно попрацювали.І судячи з відповідей і взагалі вашої активної роботи на уроці, можу сказати, що тема засвоєна вами досить глибоко.
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Метод «Самооцінка»
Заповнення картки, яка характеризує вашу роботу на уроці, можете озвучити ( за бажанням). Де ви можете застосовувати отримані знання?
Підпишіть листочки І червоною пастою поставте на них собі оцінку, яку ви вважаєте за потрібне.
Урок |
Я на уроці |
Кінцевий результат |
Цікавий |
Працював з захопленням |
Зрозумів |
Нудний |
Відпочивав |
Дізнався більше, ніж знав |
Все одно |
Допомагав іншим |
Дещо не зрозумів, потребую додаткового пояснення деяких пунктів |
Свій варіант відповіді
|
Свій варіант відповіді |
Свій варіант відповіді |
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Робота з мобільними телефонами, використання інтернет ресурсу. Роздача листочків з QR-кодом.
Підготуватись до тестової контрольної роботи з теми «Іменник» за питаннями і завданнями для самоперевірки на ст. 142 у підручнику і пройти онлайн тест.
Відскануйте QR-код і вдома пройдіть пробні онлайн тести по підготовці до контрольної роботи з теми «Іменник» (за бажанням)