Тема "Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами"

Про матеріал
Урок української мови у 5 класі з теми "Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами"
Перегляд файлу

Тема:   Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами.

              Двокрапка й тире при узагальню вальних  словах у реченнях з

              однорідними членами.

Мета:     поглибити знання учнів про однорідні члени речення,

                навчити визначати  їх у реченні, формувати уміння ставити

                розділові знаки при однорідних членах речення; розглянути

                правила розстановки розділових знаків  у реченнях з узагаль-

                 нювальними словами; розвивати логічне мислення, творчу

                 уяву, мовленнєві навички; виховувати інтерес до української мови,

                  любов до рідного краю.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

-Прочитайте уривок з поезії О. Олеся. Назвіть однорідні члени речення. Які це члени речення? Поясніять розділові знаки між однорідними членами.

           Ліс густий, дрімучий, темний,

          Споконвічний ліс росте,

           Не проб’ється навіть сонце

            Крізь гілля його густе.

            Велетенські граби, вільхи,

            Сосни, явори, дуби

             Раз в століття полягають

             Після віку боротьби.

             Де родились, там вмирають,

              Обертаються у тлінь,

              На могилах виростає

              Ряд наступних поколінь.

Словникова робота.

Тлінь, тління – руйнування, розкладання від часу, від довгого вжитку, псування. (Тлінний, минущий).

ІІІ.Сприйнятття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

1. Міні – дослідження.

У поданих реченнях виділіть однорідні члени речення. Назвіть слово, яке своїм значенням охоплює всі перелічувані однорідні члени.

    У вирій полетіло від нас багато птахів: ластівки, журавлі, дикі гуси, качки.

   По – своєму гарні всі пори року: і весна, і літо, і осінь, і зима.

Отже,слова птахи, пори року – узагальнювальні.  Своїм значенням вони охоплюють усі перелічувані однорідні члени.

-Визначте, яке слово буде спільним, тобто узагальнювальним  для ряду слів: трактор, комбайн, автомобіль? ( машини);  яблука,груші, вишні, абрикоси? (фрукти); на вулицях, у парках, скверах? (скрізь).

2.Пояснення вчителя.

     Якщо узагальню вальне слово стоїть перед однорідними членами речення, то після нього ставиться двокрапка.      У саду ростуть квіти: айстри, гвоздики, троянди. Узагальнювальне  слово – квіти.

     Між узагальню вальними словами і однорідними членами  можуть стояти інші члени речення. Тоді двокрапку ставимо перед першим однорідним членом речення:  Усе ніби поменшало і звузилось: і дорога, і город, і стежка в березі.

 Якщо узагальнювальне  слово  стоїть після однорідних членів речення, то перед ним ставиться тире. Айстри, гвоздики, троянди – квіти, що ростуть у нашому саду.

  Якщо однорідні члени речення йдуть за узагальню вальним словом і не закінчують  речення, то перед ними ставиться двокрапка, а після них – тире.  

І все: і штормуюче море, і голубіючи небо, і далекі хмари – пройняте легеньким серпанком.

  У реченні узагальнювальне слово є тим самим членом речення, що й однорідні члени.   На річці, в лісі, на полі – усюди німо, тихо.(П. Мирний.)

ІV. Виконання вправ на закріплення.

1.Вправа за підручником.

2.Вирішуємо проблему.

Порівняйте речення. Чому в першому є двокрапка, в другому тире, а в третьому нема ні двокрапки, ні тире? Розберіть їх за членами.

1.Порозцвітали гарно квіти: нагідочки. Красолі і мачок.(Л. Глібов.)  2.На будинках, на деревах, парканах – усюди червоний відблиск.(Марко Вовчок.) 3.Зацвіли усі діброви, і долини, і луги.(М Стельмах.) 4.Рястом, жовтоцвітом,ромашками все заквітчала весна.

3.Переробіть речення так,щоб у них були узагальнювальні  слова.

1.У річці можна вудкою зловити і щуку, і карася, і линка, і коропа. 2.Боровики, маслюки, опеньки, сироїжки ростуть у нашому лісі. 3. Трактори, комбайни, косарки вийшли на поля.

4.Моделювання речень з однорідними членами.

Доповнити речення однорідними членами, ставлячи потрібні розділові знаки: тире, двокрапку, коми.

1.У шкільній майстерні є різні інструменти… 2. І костюми… усе це можна купити в магазині одягу. 3.На столі стояв посуд…4.Усюди… лежало жовте листя. 5. І бабуся… усі мої найрідніші люди.

5.Підкреслити члени речення.    

Земля України, і небо, і люди – все мені рідне.(П. Воронько.)  Тиха росяна краплина відбиває світ в собі: і лани широкополі, скирти збіжжя на роздолі, хвилі моря голубі.

VІ. Підсумок уроку.

Метод «Незакінчене речення»

На цьому уроці я навчився…

Я не вмІв, а тепер вмію…

Я запам’ятав…

Найцікавішим завданням було…

VІІ. Домашнє завдання…   .

 

Підготувала  Донець Ольга Андріївна

Лукашівський НВК «ЗНЗ – ЗДО»

(урок для 5 класу).

 

docx
Додано
30 березня 2021
Переглядів
4071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку