ТЕМА. Василь Симоненко «Цар Плаксій і Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична)

Про матеріал
навчати учнів визначати основні риси характеру дійових осіб твору, аналізувати їхню поведінку, розвивати навички висловлення особистого ставлення до зображуваного, проведення аналогії із сучасним життям, закріпити з учнями специфіку віршованої мови художніх творів. Розвивати здібності п’ятикласників: увагу, пам’ять, аналітично-творчі вміння, критичне й асоціативне мислення. Виховувати позитивні риси характеру, прагнення робити добро, сприяти усвідомленню значення для людини оптимістичного погляду на світ.
Перегляд файлу

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА. Василь Симоненко «Цар Плаксій і Лоскотон». Різні життєві позиції царя   Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична)

Мета: навчати учнів визначати основні риси характеру дійових осіб твору, аналізувати   їхню поведінку, розвивати навички висловлення особистого ставлення до                                 зображуваного, проведення аналогії із сучасним життям, закріпити з учнями специфіку віршованої мови художніх творів.

Розвивати здібності пятикласників: увагу, память, аналітично-творчі вміння, критичне й асоціативне мислення.

Виховувати позитивні риси характеру, прагнення робити добро, сприяти усвідомленню значення для людини оптимістичного погляду на світ.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Створення емоційно-позитивного фону.

 - У мене в руках розмальована торбина.

 - Що б ви запропонували покласти до неї з того, що згодиться нам на уроці?

 - А я вам пропоную ось що (дотепність, кмітливість, наполегливість, спостережливість,  

  старанність, творчість, уважність, активність, оптимізм)

  •   А де все це може нам знадобитися? (на уроці, у житті)
  •   Дійсно, все це потрібно на уроці.

ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

На сьогоднішньому році ми продовжимо роботу над казкою «Цар Плаксій і Лосокотон». Будемо визначати основні риси характеру дійових осіб твору, аналізуватимемо їхню поведінку.

-Від чого залежить гарний настрій людини?

-Чи потрібний нам сміх?(коли ми посміхаємося,все довкола здається нам піднесеним. Сміх-це здоров’я, Сміх-продовжує життя).

IV.Актуалізація опорних знань.

  1. Хвилинка міцних знань. «Найкмітливіший» 

Упродовж 6 хвилин необхідно підтвердити або спростувати твердження на тему «Сторінками життя і творчості В.Симоненка»

  • В.Симоменко народився в с.Біївці на Київщині. (Ні, на Полтавщині)
  • Навчаючись у школі,майбутній письменник був дуже здібним учнем. (Так)
  • Будучи маленьким хлопчиком він пережив війну,голод,скруту. (Так)
  • Ці пережиті події у дитинстві вплинули на характер хлопця, зробивши його дуже серйозним і відповідальним. (Так)
  • Школа, до якої ходив письменник була поряд із його будинком.(Ні, за 9 км.)
  • В.Симоненко прожив довге і щасливе життя. (Ні,прожив 28 років)
  • Плаксій разом з Лоскотоном(герой твору В.Симоненка « Цар Плаксій та Лоскотон») боряться за радість, волю, щастя народних мас.( Ні)
  • Найбільше Плаксій полюбляв пити газовану воду. ( Ні)
  • У Лоскотона були великі вуса.( Так)
  • Плакота-найстарша дочка Плаксія.(Ні)
  • У торбині Лоскотон носив сміх. ( Так)
  • Казка написана прозовою мовою.(Ні)

2.Літературна дуель

(учні у парах складають питання за змістом казки, потім задають їх ланцюжком, за кожну правильну відповідь пара отримує картку, за кількістю карток визначається переможець)

  • Де знаходилася краса-країна Сльозолий? (Там, де гори і долини, де гуляє вітровій)
  • Хто був її царем? (цар Плаксій)
  • Яким був цар Плаксій? (голова його – мов бочка, очі – ніби кавуни)
  • Чим займалася сім’я Плаксія? (цілі дні вони сиділи, голосили, та сопіли, та стогнали, та ревли, сльози відрами лили)
  •  Хто ще проживав  у диво-царстві? (три дочки Нудота, Вай-Вай, Плакота, і плаксивих три сини плаксуни, дядько Лоскотон)
  •  Яким був дядько Лоскотон? (Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух.

І м’яке волосся русе Розсипалося до вух.)

  •  Якої вдачі він був? (мав він вдачу теплу й щиру)
  •  Чому цар Плаксій  не любив Лоскотона?
  • Що він наказав зробити?(впіймати Лоскотона)
  •  Чому Лоскотона не могли знайти? (бо його завжди і всюди од ловців ховали люди)
  • Хто спіймав Дядька  Лоскотона? (капітан Макака)
  • Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?(батраки й робітники)
  • Як здолав Лоскотон Плаксія? (став царя він лоскотати)
  • Чому переміг Лоскотон? (він ходив по всій країні і носив з собою сміх)

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Характеристика образів головних героїв твору

- Назвіть головних героїв казки. Які між ними стосунки?( Цар Плаксій та Лоскотон, їх образи протиставляються).

- Порівняймо їх портрети.

  Використовуючи зроблені вдома записи, дай словесну характеристику персонажів.

-Складання асоціативного горна.

Цар Плаксій

Лоскотон

Запиши портретні деталі, які характеризують персонажа.

Цар Плаксій велів сердито:

«Хай із нами день при дні

Плачуть всі в країні діти,

Бо сміятись і радіти,

У моєму царстві – Ні!

Хто всміхнеться – в часі тім

Я того негайно з’їм!        (сердитий)

І була накидка страх

В Лоскотона на плечах.

Лоскотливі мав він вуса

І м’якенькі, наче пух.

І м’яке волосся русе

Розсипалося до вух.  (красивий)

Цар любив, як плачуть діти,

Бо любив їх сльози пити. (жорстокий

Мав він вдачу теплу й щиру.

Ще й лукавинку в очах.    (щирий)

Голова його мов бочка,

Очі – ніби кавуни.

Порівняння.  (некрасивий)             

Він як прийде, залоскоче,

То сміється хто й не хоче.

Тільки де він появлявся,

Зразу плач там припинявся

І приходив до усіх

Голосний та щирий сміх.  (веселий)

«Ми тепер встановим скрізь

Віковічне царство сліз!»

Так розхвастався Плаксій –

Цар країни Сльозолий. (хвалько)

Добрий дядько Лоскотон.  (добрий)

Розізливсь тоді Плаксій –

Цар країни Сльозолий.    (злий)

 

      Зробіть висновки щодо характерів героїв, їхніх учинків.

  •     (цар Плаксій злий,жорстокий,песиміст, знущається з людей своєї країни; його народ живе бідно і не любить свого володаря)
  •   Лоскотон – добрий, душевний чоловік, оптиміст, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті.

Створіть сенкан

Ключові слова: Плаксій, Лоскотон

Лоскотон                                                         Плаксій

Добрий, веселий                                           Злий, жорстокий

Лоскоче, сміється, смішить                         Плакав, злився, лопнув

Дітям носить щирий сміх                            Цар помер од сміху,

Визволитель-рятівник                                любив, як плачуть діти   

                                                                           Злий цар.

VI.ПІДСУМОК УРОКУ

VI I. Домашнє завдання: Виписати порівняння з тексту. Створіть сенкан.

Ключове слово: Плаксій

docx
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
1109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку