Тема: Василь Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон». Головні і другорядні персонажі. Засоби художньої виразності в літературній казці.

Про матеріал
Мета : охарактеризувати дійових осіб казки, їх спосіб життя, навчити простежувати різні способи життя і поведінки дійових осіб, проводити аналогії з сучасним життям; пояснювати засоби художньої виразності в літературній казці, розрізняти поняття мова автора і мова персонажів; розвивати творче мислення п’ятикласників; виховувати оптимістичне ставлення до життя.
Перегляд файлу

Тема. Василь Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Головні

персонажі казки, їх різні життєві позиції. Засоби художньої виразності в літературній казці. ТЛ: мова автора і мова персонажів.

  Мета:  Формування предметних компетентностей: подальше вивчення концептуально-художнього змісту віршованої казки В. Симоненка; навчання дітей аналізувати характери персонажів у казці; розвиток навичок спільної роботи та самостійності; логічне мислення, розширення творчої прояви, розвиток навичок виразного мовлення, критичного мислення, порівняльний аналіз художніх творів; стимулювання інтересу до творчості В. Симоненка.  Формування ключових компетентностей: навички навчання: стимулювання пізнавальної активності та критичного мислення учнів; комунікативні навички: розвиток вміння спілкуватися в групі та приймати толерантне ставлення до інших поглядів; інформаційна грамотність: формування вміння виділяти головне в тексті, розвиток навичок роботи з літературою; загальнокультурна компетентність: розвиток естетичного смаку та читацьких інтересів учнів; розширення кругозору школярів.

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

 

 Обладнання:  ілюстрації до казки,  створені на сайті https://dream.ai/create?fbclid=IwAR2qH02xHf6Kzh544KrbO9g4d7WjED3s8qii7RGP-QCOmHzzyntFeXbOEVQ , мультимедійна

Презентація, вправи на https://learningapps.org

                                                                            

 Хід  уроку
І. Організаційний момент

  1.   Учитель.  Добрий день, мої дорогі! Сьогодні на уроці ми вирушимо у захопливу подорож у світ знань. Уявіть: кожна нова інформація, кожен факт, який ми можливо побачимо, – це ключ до нового світу! І сьогодні ми збагатимося новими знаннями, які змінюють ваш погляд на світ. Давайте зробимо цей урок найцікавішим часом, щоб кожен з вас відчув радість від вивчення чогось нового. Нехай цей урок стане вашим кроком до великих досягнень і відкриє двері до неймовірних місць!

 

Казку «Цар Плаксій та Лоскотон» Василь Симоненко написав дуже швидко – всю за одну ніч. Це було подарунком для його маленького сина Лесика. Оповідання побачило світ у 1936 році й швидко завоювало популярність.

 

1.2. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Василь Симоненко народився 8 січня 1935 року в селі Біївці Лубенського району на Полтавщині. Батько залишив сім’ю, коли хлопчику був 1 рік, тож його виховували мама і дід.

 Школу хлопчик закінчив із золотою медаллю, а через деякий час  вступив до Київського університету на факультет журналістики. Разом з ним навчалися такі видатні письменники того часу, як Борис Олійник, Микола Сом, Юрій Мушкетик, Валерій Шевчук. Отримавши  диплом Василь Симоненко працював у редакціях газет "Молодь Черкащини", "Робітнича газета", "Черкаська правда". У редакції "Черкаської правди" мав знайомство зі своєю майбутньою дружиною Люсею. А потім  у родини народився син Олесь. Саме Олесю Василь згодом присвятить "Лебеді материнства":  "Можна все на світі вибирати, сину.  Вибрати не можна тільки Батьківщину".  Писати Василь Симоненко почав ще у студентські роки. Однак за його життя видано лише збірку лірики "Тиша і грім" (1962) і казку для дітей "Цар Плаксій та Лоскотон".

 

Вікторина про Василя Симоненка:  Де і коли народився Василь Симоненко?  Відповідь: 8 січня 1935 року, село Біївці Лубенського району на Полтавщині. Хто виховував Василя Симоненка після того, як його батько залишив сім'ю?  Відповідь: Мама і дід.

Який університет обрав Василь для навчання?  Відповідь: Київський університет на факультеті журналістики.

Які видатні письменники навчалися разом з Василем Симоненком?  Відповідь: Борис Олійник, Микола Сом, Юрій Мушкетик, Валерій Шевчук.

 В яких газетах працював Василь Симоненко після отримання диплому?  Відповідь: "Молодь Черкащини", "Робітнича газета", "Черкаська правда".

Як звалася майбутня дружина Василя Симоненка?  Відповідь: Люся.

Як називається книга, яку Василь Симоненко присвятив своїм синам?  Відповідь: "Лебеді материнства".

Яка перша книга була опублікована під авторством Василя Симоненка?  Відповідь: "Тиша і грім" (1962). Яка казка для дітей написана Василем Симоненком?  Відповідь: "Цар Плаксій та Лоскотон".

ІV. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У країні Сльозолій правив цар Плаксій, який вимагав від усіх сльозів та забороняв сміх. Його діти постійно плакали, створюючи місяцями лише горе та сльози. Але з'явився Лоскотон, що розносив радість.

Театр комедійних імпровізацій: Діти можуть створити коротенькі комедійні сценки за допомогою імпровізації. Нехай вони придумають свої тексти та образи й покажуть їх один одному.

Перевірка «Чи уважний ти читач?»

 

https://learningapps.org/4998247

 Контрольна гра "ТАК – НІ" про казку "Цар Плаксій та Лоскотон":

Чи є І. Франко автором казки "Цар Плаксій та Лоскотон"?

Чи є Плаксій царем країни Сльозолій?

Чи мали у Лоскотона вуса "м'якенькі, наче пух"?

Чи були Лоскотон і Плаксій друзями? Чи мав Плаксій 2 синів і 2 доньки?

Чи впіймав Капітан Макака Лоскотона?

Чи визволили робітники й батраки Лоскотона?

Чи лопнув цар Плаксій від сміху?

Чи залишилися сині царя Плаксія в країні?

Чи любив Лоскотон пити сльози дітей?

Художні засоби

Епітети для характеристики Лоскотона: добрий, має теплу і щиру вдачу, у нього накидка сіра, розмальована торбина, лагідні пальці, лоскотливі м’якенькі вуса, голосний та щирий сміх. 

Епітети для характеристики Плаксія: живе в країні Сльозолий, в його країні голодна малеча. У нього донька Нудота висохла, слуга Макака бридкий, лукавий, поет в його країні гладкий 

Метафори: І усім приносив сміх. 

Порівняння: Голова його мов бочка. Очі ніби кавуни

"Створення казкових персонажів" Літературний квест:  

cover_14_252 (1)

Роздайте дітям картки з описами епітетів для Лоскотона та Плаксія.

Попросіть їх створити свої власні унікальні казки, використовуючи ці описи персонажів. Нехай діти малюють, описують чи створюють ляльки з матеріалів для створення персонажів, які відповідали б поданим характеристикам.  Казковий театр:  Розподіліть дітей на групи.

Кожна група отримує характеристики Лоскотона або Плаксія. Нехай кожна група складе міні-п'єсу або сценку, де вони втілюють цих персонажів. Діти можуть використовувати метафори та порівняння для розкриття характеру своїх героїв. 

Творчість у словах:  Попросіть дітей написати вірші або короткі оповідання про пригоди Лоскотона та Плаксія, використовуючи надані метафори та порівняння. Це допоможе їм визначити творчий потенціал та розуміння образів.

Доповніть портрет: Намалюйте або опишіть фізичний вигляд та особливості Царя Плаксія, використовуючи дані в описі риси. 

Створення героїв: Представте власний образ героя, який би міг боротися з тираном. Надайте цьому персонажу характеристики та властивості, які повністю йому перемогти владована. 

Рольова гра "Спасіння країни": Розділіть учасників на різні ролі: Цар Плаксій, Лоскотон, герої, діти Плаксія, Капітан Макака та інші персонажі. Кожен учасник грає свою роль у сценарії, де народ об'єднується, щоб перемогти тирану. 

Творче письмо "Звільнення країни": Напишіть або роз історії показати, як народні герої, батраки, робітники та придворні об'єдналися, щоб звільнити країну від тирана.

Намагайтеся описати їх стратегії та способи боротьби.  Мораль та вчинок: Обговоріть у групі, як важливо мати сміливість виступити проти неправди та тиранії. Розгляньте можливості шляхів, якими можна виступити проти насильства та утисків у сучасному світ

Словникова робота

Оптиміст – людина, яка вірить у свої сили і завжди вірить лише у хороше.

Песиміст – людина, яка не вірить у свої сили і не бачить світлих подій у житті.

Відгадайте “Хто це?”

https://learningapps.org/15257737

  Підсумкова бесіда

-  Хто з головних персонажів казки "Цар Плаксій та Лоскотон"  найбільше  сподобався?

 -  На вашу думку, як треба жити: за законами Добра чи Зла?

 -  А що означає поняття :  жити за законами Добра чи Зла?

VІІІ. Оголошення результатів роботи учнів.

ІХ. Підсумок уроку

На уроці ми вивчили важливі принципи, які здатні змінювати наше життя:  Закони Добра: Поділіться своїми історіями або мудрими цитатами, які навчили вас жити за законами Добра.

Зберіть відео, де ви розповідаєте, як ці принципи впливають на вашу поведінку та взаємодію з навколишнім світом. 

Про Зло: Обговоріть, як ви уникатимете поширення Зла. Чи є у вас приклади, коли ви своїми діями запобігали або відвертали потенційне зло? Поділіться цими історіями чи порадами. 

Аналіз літературних персонажів: Оберіть героя з улюбленого твору та зробіть портрет його характеру. Які цитати, дії або вчинки цього персонажа підкреслюють його характерні особливості? Поділіться своїми спостереженнями.  Слово мудрості: Поставте виклик друзям чи підписникам у соціальних мережах поділитися однією річчю, яку вони вивчили про Добро і Зло за своє життя. Нехай це буде коротке відео, текстовий пост або фото з підписом.

Х. Домашнє завдання

Характеризувати головних та другорядних персонажів казки «Цар Плаксій та Лоскотон»

 

 

 

docx
Додано
10 січня
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку