Тема. Види і типи ліній. Виражальні можливості лінії. Створення (на елементарному рівні) виразного образу лінійними засобами на основі творчої уяви. Святковий салют.
Мета: продовжувати розкривати поняття «лінія як засіб виразності»; закріплювати початкові навички роботи з лінією; навчати створювати (на елементарному рівні) виразний образ лінійними засобами; продовжувати формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні риси лінійних форм; розвивати творчу уяву, дрібну моторику руки, стимулювати розвиток допитливості; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу; забезпечувати доброзичливу атмосферу.
Обладнання: репродукції картин відомих художників, кольорові олівці або фломастери; простий олівець; гумка.
Оснащення: Малюнки (зразки робіт) із зображенням композиції «Святковий салют».
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання:
- методичні малюнки вчителя;
- репродукції творів художника .
- необхідні художні матеріали ( папір формату А4, олівець, гумка, кольорові олівці).
Словничок художника:
Тематичне малювання - створення композиції на задану тему.
Композиція – побудова художнього твору обумовлена його змістом розташування і взаємозв’язок його частин.
Натюрморт — це жанр образотворчого мистецтва, що зображує групу неживих предметів.
Методи і прийоми:
Розповідь вчителя, демонстрація наочності, організація сприймання, педагогічний малюнок на дошці вчителем, загальні педагогічні спостереження, оцінка образотворчої діяльності учнів.
Види діяльності:
- сприймання;
- оцінка;
- аналіз;
- пізнавальна;
- художньо - практична робота.
Види мистецтва, що інтегруються на уроці:
- декоративне малювання;
- література;
- художні фотографії.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь:
1. Бесіда
- Якими олівцями вам більше подобається малювати м’якими
чи твердими?
- Чому?
- 3 якою метою люди придумали фломастер?
- Чи може фломастер замінити олівець?
- Чи любите ви малювати фломастерами?
- У якому малюнку фломастер обов’язково стане в пригоді?
- Для чого художникові потрібні лінії, крапки, плями?
- Що можуть зображувати крапки? плями? лінії?
- Якими бувають лінії?
- Що можна зобразити за допомогою ліній?
III. Закріплення вивченого матеріалу
1. Випереджальне завдання
Учитель пропонує учням намалювати різні типи ліній: концентричні кола; пунктирні лінії з відрізками рівної довжини; пунктирні лінії з відрізками, що зменшуються та збільшуються завдовжки; промінці, що виходять з однієї точки; похилі лінії з нахилом ліворуч та праворуч.
Учитель пропонує розглянути малюнки уважно та визначити, яке саме зображення вони могли б утворити.
2. Навчальна гра «Як олівець»
Учні мають згадати, хто і що за формою нагадує олівець (дерево, телеграфний стовп, черв’як, жираф і т. ін.) і чому.
Ті, хто знайшов найточніші порівняння, отримують кольоровий олівець або фломастер так, щоб решта учнів не бачила його кольору. Дітям необхідно уявити, що чарівник перетворив їх на олівці і фломастери відповідного кольору.
Лише за допомогою міміки та жестів учням-«олівцям» потрібно показати, що вони зможуть намалювати для людей. Решта учнів має відгадати, що намалювали олівці та фломастери.
3. Робота над формуванням навичок і вмінь:
Учні виконують у робочому зошиті навчальні вправи, спрямовані на розвиток дрібної моторики руки.
- Кожна людина любить свята, а найкращою прикрасою свята є святковим салют. Спробуймо і ми намалювати святковий салют.
- Як ви вважаєте, який папір краще згодиться для нашого малюнка: білій чи темний? Чому?
(Учитель малює на дошці два прямокутники - вертикальний та горизонтальний. По низу аркуша ламаною лінією намальовані силуети будинків).
- На якому з прямокутників наш малюнок буде виразнішим? Чому?
- Для зображення салюту необхідно багато простору неба, тому ми обираємо вертикальний аркуш.
(Учитель демонструє, як скомпонувати малюнок, щоб не залишалося порожнього місця, потім виконує роботу на дошці, {завершуючи її крок за кроком.
- Слід звернути увагу учнів ;на зміну характеру ліній: плавні, уривчасті, колоподібні. За бажанням учні можуть додати пра- \Ц°рці та повітряні кульки.)
4. Індивідуальна робота за творчим завданням:
Учні виконують творчу роботу. Учитель надає індивідуальну допомогу.
V. Практична діяльність учнів.
VI. Підсумок уроку.
- Скільки в нас вийшло різних феєрверків! У кожного - свій характер, свій настрій.
- Придумайте розповідь про свято намальоване вами.