Тема: «Відпочинок на природі»
Мета: розкривати уявлення учнів про природу як живий організм; вчити бачити красу світу; вчити правильному поводженню під час відпочинку на природі; розглядати можливі небезпеки лісу; розвивати вміння безпечного спілкування з природою; виховувати культуру поведінки дітей на відпочинку.
Обладнання: ілюстрації, картки для учнів,кубик.
Словник: знахідка, похід
Дата ______________
БЕСІДА
Тема: «Відпочинок на природі»
Мета: розкривати уявлення учнів про природу як живий організм; вчити бачити красу світу; вчити правильному поводженню під час відпочинку на природі; розглядати можливі небезпеки лісу; розвивати вміння безпечного спілкування з природою; виховувати культуру поведінки дітей на відпочинку.
Обладнання: ілюстрації, картки для учнів,кубик.
Словник: знахідка, похід
Хід заняття
Знову день почався, діти!
Всі зібрались на урок.
То ж пора нам поспішати —
Кличе в подорож дзвінок.
Урок цей зовсім незвичайний
Він вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальним.
За це подякуєм йому.
1.1. Вправа «Погода».
- Який сьогодні день?
- Яке число і місяць?
- Який стан неба?
- Чи був вітер, коли ви йшли до школи?
- Яка пора року наступила? Яка закінчилась?
1.2. Хвилинка опитування
- Де найкраще гратися і відпочивати?
- Пригадайте свій найкращий відпочинок.
- Розкажіть, де це було?
- 3 ким ви відпочивали?
- Що вам найбільше запам'яталося?
- Пропоную вам уявити подорож у світ природи. Природа — це живий організм, а ми з вами — частинка природи. Тому й ставитися до природи треба, як до самого себе.
Розгляд ілюстрації
- Дуже важливо зберегти все таким, як воно є. Не нищити, не руйнувати, а залишити землю такою ж чудовою для інших поколінь. А ще важливо берегти своє життя й здоров’я, щоб насолоджуватися красою навколишнього світу. А це значною мірою залежить від нас самих, від нашої поведінки.
- Найкращий відпочинок — на природі. Природа дарує людям чисте повітря, бадьорість, гарний настрій.
- Куди ж ми помандруємо сьогодні?
Потрібно відгадати.
Влітку зеленіє
А взимку чорніє. (Ліс.)
- Що таке ліс?
2.3. «Асоціативний кущ-ліс»
- Ліс — це народне багатство. Він дарує людям цінну деревину. Ліс — це фабрика кисню, зелена аптека. Ліс — житло, де звірі і птахи можуть знайти собі поживу.
Розгляд та обговорення
- Сьогодні ми повинні зрозуміти, коли ліс для нас—друг, а коли — ворог. Дізнаймося, як треба поводитися, щоб обминути всі можливі небезпеки, відпочинок приніс радість, задоволення і хороше самопочуття.
2.4. «Як та з ким можна йти до лісу»
- Яка найперша небезпека може чекати на нас у лісі?
-Це небезпека загубитися у лісі, заблукати. Тому до лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими, з батьками, учителями. У лісі є свої закони, за якими живуть столітні дерева, комахи, звірі, птахи. Тому в ліс варто заходити спокійно, без галасу.
- Та якщо ти загубився, зупинись і постарайся заспокоїтися. Не роби жодного кроку, перш ніж вирішити, як діяти далі. Скористайся такими порадами.
Перегляд та обговорення
2.5. «Правила поводження у разі зустрічі з дикими тваринами»
- Під час відпочинку в лісі треба пам’ятати, що господарі у ньому все ж таки не ми. Натрапити на них можна рідко, адже, почувши людину, вони втікають. Слід остерігатися зустрічі з дикими звір’ями. А якщо побачили, дайте можливість їм утекти. Адже коли вони хворіють на сказ, кидаються на людей. При укусі тварини слід звернутися до лікаря.
-Укуси комах можуть виявитися небезпечними, оскільки серед них багато отруйних. Особливо небезпечними є укуси ос і бджіл у губи, язик, піднебіння. Необхідно витягти жало й накласти на місце укусу холодний компрес.
-Навесні і влітку в лісах чимало кліщів. Деякі з них є носіями небезпечних хвороб. Щоб ця невидимка вас несподівано не атакувала, одягайтеся у ліс за правилами: ніяких босоніжок, шортів, маєчок. Тіло повинно бути закритим .
-А також комах приваблюють блискучі прикраси, сильні аромати парфумів.
Пам'ятайте про це.
-При укусах комарів у кров може потрапити отрута, яка викликає гострий біль, набряк.
- На прогулянці ви можете зустріти небезпечних диких тварин. Давайте розглянемо картку.
Перегляд та обговорення
Фізкультхвилинка- розминка
Раз, два, три, чотири – у лісок ходили,
Зайця сірого зустріли.
Зайчик прудко так стрибає,
Пташка весело літає,
Швидко лис десь пробіжить,
Їжачок у кущах сидить.
Посиділи і ми трішки,
Щоб спочили руки й ніжки.
Всі веселі от чудово!
У лісок підемо знову.
2.6. «Обережно! Отруйні ягоди і гриби»
- А тепер скажіть, хто милує наше око на відпочинку? (Рослини.)
- А які бувають рослини? (Отруйні і цілющі.)
- Крім смачних поживних і корисних для нас, людей, ягід, у лісі ще ростуть отруйні ягоди, рослини. Їх найкраще не збирати, не їсти. Про них потрібно знати й чітко їх розпізнавати. Але й нищити їх не можна. Адже в природі все збалансовано, все знаходиться у рівновазі.
- Усі, хто любить збирати гриби, повинні дотримуватись правила; грибів, яких не знаєте, до кошика не кладіть. Усе, що принесли з лісу в кошиках, обов’язково покажіть дорослим.
2.7. «Корисний відпочинок для здоров’я»
- Прогулянка на природі з велосипедом чи без нього - найкращий відпочинок. У лісі, у горах, біля водойми можна насолодитися чистим повітрям і мальовничими пейзажами. Спів пташок, шурхіт листя, плескіт хвиль заспокоюють, ти відчуваєш єднання з природою.
- Все це позитивно спливає на наше здоров’я.
Під час прогулянки на природі щоб почуватися комфортно та безпечно, треба навчитися підбирати речі для походу.
2.8. Словникова робота
Знахідка – те, що ти знайшов на вулиці, у лісі. Ці речі можуть бути небезпечними.
Похід – відпочинок на природі з переміщенням з одного місця та інше.
3. Практична робота.
3.1.Дидактична гра «Збери рюкзак»
Мета: формувати уявлення про туристичне спорядження; спонукати дітей відбирати необхідне для групового спорядження в поході; розвивати креативність, увагу; виховувати усвідомлення важливості туристичного спорядження.
Обладнання: картки та фішки
Хід гри
Перед дітьми знаходиться картки та фішки. Вони повинні відібрати ті речі, які необхідні під час подорожі, пояснюють для чого вони необхідні.
3.2. Дидактична гра «Розклади знахідки» нахідки»
Мета: (ознайомити дітей з небезпечними предметами - розбите скло, шприц, сигарки і т.д.; предмети, які слід повернути господарю - іграшка, гаманець, рукавиця і.т.д.)
Обладнання: картки та фішки
Хід гри
Перед дітьми знаходиться картки та фішки. Вони повинні по черзі кидати кубик, відповідно до цієї цифри робити крок по картці. А також відібрати знахідки фішки та розкласти їх у відповідний відділ.
4.Підсумок заняття
- Що нового дізналися на уроці?
- Які небезпеки підстерігають людину в природі?
- Як треба поводитися під час відпочинку на природі?
- Чому небезпечно ходити у ліс самому?
- Що робити з отруйними ягодами і грибами?
- Яке значення має природа у житті людини?