Урок з природознаства "Дерева, кущі, трав'янисті рослини"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів із різноманітним світом рослин; учити порівнювати дерева, кущі, трав'янисті рослини; розвивати мовленнєві вміння, мислення; виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи. Виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи, бажання берегти і вирощувати рослини.

Перегляд файлу

Тема.  Дерева, кущі, трав'янисті рослини

Мета: ознайомити учнів із різноманітним світом рослин; учити порівнювати дерева, кущі, трав'янисті рослини; розвивати мовленнєві вміння, мислення; виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи. Виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи, бажання берегти і вирощувати  рослини.

Обладнання: мультимедійна презентація, відеозапис рухливої фізкультхвилинки; підручник

Тип уроку: комбінований 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

Задзвенів для всіх дзвінок,

час почати наш урок.

Сьогодні на уроці нам потрібні: голова – щоб думати, вушка – щоб слухати, оченята – щоб спостерігати, ротик – щоб висловлювати думки, носик – рівномірно дихати, серце – любити, посмішка – щоб наш урок розпочався з гарного настрою. Давайте подаруємо один одному посмішку для того, щоб наш урок був гарним, цікавим і змістовним. 
Я сподіваюсь, що ви будете на уроці активними, уважними, розумними

 

І. Підсумок фенологічних спостережень

Гра «Мікрофон»

˗ Отже, розпочнемо з хвилинки спостережень.

˗ Яка зараз пора року?

- Який місяць року?

˗ Якого кольору небо?

˗ Якими стали ранки?

˗ Ще які суттєві зміни ви помітили?

Сьогодні 5 грудня, четвер. Небо чисте, безхмарне, але колір його змінився: воно стало сірувато-білим. Світить сонце, але не гріє. Тому надворі холодно. Опадів не було.

Листя з дерев облетіло. Не видно комах. Птахи настовбурчують пір’я – їм холодно. Наступила пора року – зима.

  -Дякую. Ви спостережливі діти.

П. Повторення вивченого матеріалу

1. Фронтальне опитування

1.Репродуктивна бесіда

-Що таке природа?

(все, що нас оточує, крім того, що зроблено руками людей)

-Яка буває природа? (Жива і нежива).

-Що ми вивчили на минулому уроці? (Будову рослин)

-Уявіть собі, що до нас на урок завітали жителі іншої планети, де немає рослин.

Спробуйте розповісти їм все, що ви знаєте про різні органи рослин

 Гра «Вирости рослину» 
Я пропоную вам пограти у гру «Вирости рослину». Щоб на екрані умовно виросла рослина, потрібно пригадати  її будову і значення кожного органа.

Я - К о р і н ь. Я найголовніший! Я закріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую поживними речовинами. А те, що я першим з насіння з’являюся, говорить про мою важливість.

А я - Листок. Ти, корінець, живеш у темноті. Це я готую поживні речовини, мені допомагає сонечко. Це я підказую людям, коли рослину потрібно полити, підживити.

 Що б ви без мене робили, без Стебла? Ні кореню без мене не жити, ні листю. Це ж мої трубки — волокна допомагають рухатися воді і поживним речовинам по всій рослині.

А я - Квітка. Не сперечайтеся. Все, що ви робите, — для мене. Якщо мене не буде — не буде й насіння. Буде квітка — буде насіння, а значить буде рослина.

Я - Насіння. Я, я найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, води — усе це для мене, щоб я зріло, дало життя новій рослині.

-То який же орган найголовніший?

-Молодці, діти. Ви виростили рослину. Як вона називається? (Соняшник).

-Чим цікава ця рослина? (Її голівка завжди повернута в той бік, де знаходиться сонце.).

    - А чим корисна ця рослина? (З її плодів виготовляють олію.)
    - Діти, чи потрібно вирощувати рослини?

- Яку користь вони приносять? (Очищують повітря, є кормом для деяких тварин, продуктом харчування для людей, милують око, прикрашають навколишній світ)

Молодці, ви все добре запам'ятали. Всі ці знання нам ще знадобляться

- Коли настане весна, обов’язково посадіть якусь рослину разом з батьками, вже не умовно, а насправді

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

І. Етап орієнтації

 (Учитель читає вірш).

Золота осінь

Ще недавно в небі синім

Пролітали журавлі.

А сьогодні в безгомінні

Ходить осінь по землі.

Ніби сонцем вщерть налиті

На гілках висять плоди,

У багрянім жовтім листі

Мріють веснами сади.

І від краю і до краю,

Від двора і до двора

Золотого урожаю

Знов до нас прийшла пора.

                             О. Бродський

 - Цими словами я запрошую  гостю, яка буде присутня на   уроці природознавства – Золоту Осінь. Вона хоче  дізнатися:

- чому це одні рослини мають товсте стебло і ростуть такі високі, а інші значно нижчі, але мають по кілька стебел, деякі навіть переламати можна?  Чому найнижчі рослини досить малі, і стебло мають м’яке і соковите.

- Сьогодні на уроці ми спробуємо знайти відповідь на ці питання. Дізнаємося, на які групи поділяють рослин за їх будовою, зовнішнім виглядом. Будемо вчитися розрізняти дерева.

Молодці! Ви добре працювали, тож час і відпочити. Ви в мене всі такі чарівні, красиві, як оці квіти – василечки. Давайте розкажемо про це нашим гостям.

 Фізкультхвилинка.

П.Робота над темою уроку

1. Розгадування загадок

     З жолудя він проростає,

В кроні сил чимало має.

Кабани плоди смакують,

           Люди міць його цінують. (Дуб)

 

Стрімко вибігли на гору

Дві подружки білокорі.

Дощик їм полоще кіски.

Звуть подружок цих …. (берізки)

-Як одним словом можна назвати ці рослини? (дерева)

-Скільки стебел у дерева? (один)

-Які вони – міцні дерев’янисті чи м’які та соковиті?

(міцні дерев’янисті)

ілки дерева починаються на деякій відстані від землі й утворюють крону

Висновок: всі дерева мають одне міцне дерев’янисте стебло(стовбур)

 За хатиною в садочку

 у зеленому віночку
у червоному намисті

 дівчинонька чепуриться. (Калина)


Червона кожушинка,

всередині вітамінка. (Шипшина)

-Як одним словом можна назвати ці рослини? (кущі)

-Скільки стебел у куща?  (Кілька)

- Які стебла – міцні дерев’янисті чи м’які, соковиті? (Міцні дерев’янисті)

-Де починають рости гілки? (Відразу від землі)

Висновок: у куща кілька міцних дерев’янистих стебел

Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось,розцвіло.

Згодом стало біле – біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

 

Запалали в чистім полі

 квіти гарні, всі червоні.

То палає влітку так

квіточка красива — ... (мак).

-Як одним словом назвати всі ці рослини? (Трав’янисті)

-Які стебла – міцні дерев’янисті чи м’які, соковиті? (М’які, соковиті)

Висновок: трав’янисті рослини мають м’які, соковиті стебла.

Отже, на які групи можна поділити усі рослини? (Дерева, кущі, трав’янисті рослини.)

 

Рослини

Дерева                                   Кущі                                 Трави

 

- Прошу вас пам'ятати про те, що всі рослини -  дерева, кущі, трави, квіти — це живі істоти.

Ш. Первинне сприймання та усвідомлення

1.Робота з підручником "Що мені розповів підручник»

- А тепер попрацюємо з підручником.

 Розгорніть книжку на с.60                            

 Поміркуйте і допоможіть Осені розібратися чим схожі зображені на фотографіях липа, шипшина, конюшина, і чим вони відрізняються?

Липа, шипшина і конюшина – це рослини. У них є стебла і листя.

Відрізняються тим, що липа має один міцний дерев’янистий стовбур. Це дерево. У шипшини кілька міцних дерев’янистих стебел. Це кущ. У конюшини м’які соковиті стебла. Це трав’яниста рослина

-  Отже, на які групи можна поділити усі рослини? (Дерева, кущі, трав’янисті рослини.)

- А тепер давайте пограємо у гру.

Розгляньте малюнки на наступній сторінці у першому рядку і скажіть яка рослина зайва? Чому? (Тюльпан – це трав’яниста рослина, інші – дерева.)

- Яка рослина зайва в другому рядку? Чому?(Проліска – трав’яниста рослина, інші – кущі.)

- Яку рослину ми вилучимо із третього рядка? Чому? (Клен – це дерево, інші – трав’янисті рослини.)

- Чи подобаються вам рослини, малюнки яких ми розглядали? Чим? Що потрібно роботи, щоб і дерева,і кущі, і трави милували око людини? (Їх треба охороняти і насаджувати.)

˗ Молодці. Вибули уважними і спостережливими

Отже, зробимо висновок

Дерево - має одне дерев’янисте стебло (стовбур).

Кущ – кілька міцних дерев’янистих, але значно тонших стебел.

Трав’яниста рослина – має м’яке, соковите стебло.

2. Робота у зошитах «Я зможу себе перевірити»

Продовжимо нашу роботу, а для цього звернемося до нашого помічника зошита.

Учні виконують завдання у зошитах. 

ІУ.Закріплення і осмислення знань

 

1) Розподіліть рослини за групами.

Дуб

Ромашка                                 Дерева

Осика

Береза

Горобона                                Трав'янисті рослини

Сосна

Калина

Верба                                      Кущі

 

2. Розповідь про народні символи України.

  - В Україні здавна шанують рослини. А деякі рослини є символами рідної землі, оберегами рідної хати.
-  Відгадайте загадку і дізнаєтесь, які рослини є символами України.
Довгі, тонкі віти має,

золото кору вкриває,
з гілок кошики плетуть,

в церкву раз на рік несуть. (Верба)
У вінку зеленолистім

 у червоному намисті

видивляється у воду
на свою хорошу вроду. (Калина)

- Що ви знаєте про вербу і калину? (Верба — дерево, калина — кущ)
По всій Україні ростуть кущі калини. З давніх-давен українці саджали калину біля хати як оберіг від злих сил. Калина є символом сімейного щастя і достатку. А чим корисна калина? (Плоди калини використовують як ліки від застуди)

V. Підсумок уроку.

  - Про що ми дізналися?

  ( Ми дізналися, що рослини діляться на групи: дерева, кущі, трави.)

  - Що запам’ятали?  

  (Що в  дерева є  одне стебло – стовбур, у кущів – багато тоненьких стовбурців, а в трав’янистих рослин стебло м'яке й  соковите.)

  -Чого навчилися?

  ( Розділяти рослини на групи, впізнавати їх за їхніми ознаками.

  -  Молодці, діти! Ви були уважними й спостережливими під час уроку. Розкажіть вдома своїм рідним про що нове ви дізналися на сьогоднішньому уроці природознавства.

 

Додаток

Пропоную вам пограти у гру «Так» чи «Ні».

  • Кульбаба має жовті квіти? (Так)
  • Плід яблуні – каштан? (Ні)
  • Шипшина – це кущ? (Так)
  • Дерева мають м’яке соковите стебло? (Ні)
  • М’ята – це трава? (Так)
  • Гладіолус – це дерево? (Ні)
  • Калина має червоні ягоди? (Так)
  • Дині ростуть на деревах? (Ні)
  • Смородина – це кущ? (Так)
  • Береза має червону кору? (Ні)
  • Дуб – це дерево? (Так)
docx
Додано
5 березня 2018
Переглядів
7175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку