Тема: Вплив радіації на довкілля та здоров’я людини.
Цілі уроку. Поглибити знання учнів про радіацію, її природу та вплив на довкілля й організм людини; розглянути засоби захисту від радіоактивного випромінювання; усвідомити актуальність проблеми радіоактивного забруднення, дізнатися про практичне застосування радіоактивних властивостей деяких елементів; розширити кругозір учнів щодо оцінки наслідків діяльності людини; розвивати вміння аналізувати науковий матеріал, спостережливість, логічне та творче мислення; виховувати особисту відповідальність за те, що відбувається навколо, чуйність та людяність, інтерес до предмета сучасної науки.
Тип уроку: узагальнюючий.
Форма уроку: урок теоретичного дослідження.
Обладнання: презентація, телевізор, комп’ютер.
Епіграф уроку: «Розум є здатність використовувати сили навколишнього світу без руйнування цього світу!» ( брати Стругацькі)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. До наших днів дійшла легенда про «філософський камінь» - певну речовину, за допомогою якої можна перетворити (так звана трансмутація) неблагородні метали на золото. Цій речовині приписувалася велика сила, бо вона повинна була не лише перетворювати метали, а й слугувати універсальними ліками. Її розчин, ужитий у малих дозах, повинен був зцілювати всі хвороби, омолоджувати тіло та подовжувати життя. Вважалося, що філософський камінь впливає і на рослини: вони виростають за кілька годин, дають стиглі плоди. А чи знайдений філософський камінь на сьогоднішній день ? Алхіміків немає, але легенда має наукове підтвердження, бо явище радіоактивності підтверджу,що є перетворення речовин.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Учитель. Отже, тема нашого уроку – «Вплив радіації на довкілля та здоров’я людини» (слайд 1). Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про радіацію, її природу та вплив на довкілля й організм людини. Виявилося, що радіація стосується кожного з нас, особливо після аварії на ЧАЕС. Епіграфом до уроку я взяла слова письменників-фантастів братів Стругацьких. У повісті «Пікнік на узбіччі» вони передбачили наслідки Чорнобильської аварії. «Розум – є здатність використовувати сили навколишнього світу без руйнування цього світу!» (слайд 2).
ІV. Узагальнення навчального матеріалу
Проблемне питання: радіація –це добре чи погано? Шкідлива вона чи корисна?
Учитель. Протягом уроку ви повинні заповнити таблицю у зошиті-це опорний конспект (слайд 3).
Учень 1. Французький учений А. Беккерель 1896році виявив, що солі Урану випромінюють невидиме проміння, яке сильно іонізує повітря, діє на фотопластинку, проникає крізь папір, картон і навіть метал. ( слайд 4).
У 1898 році П’єр Кюрі та Марія Складовська-Кюрі відкрили нові хімічні елементи (Радій і Полоній), у яких випромінювання, аналогічне випромінювання Урану, було значно сильнішим (слайд 5).
2. Радіоактивність. Види радіоактивного випромінювання.
Учень 2. Радіоактивність – здатність атомів деяких хімічних елементів до спонтанного випромінювання. Хімічні елементи, які мають радіоактивність, називаються радіоактивними елементами. Дослідження показали, що радіоактивні речовини у сильному електричному (магнітному) полі випускають три види випромінювання різної фізичної природи:
α-випромінювання (ядра гелію),
β-випромінювання (швидкі електрони),
γ- промені (електромагнітні хвилі дуже високої частоти) (слайд6).
У більшості людей слово «радіація» асоціюється з небезпекою. І це, безумовно, правильно. Радіоактивне випромінювання не фіксується органами чуття людини, проте відомо, що воно може призвести до згубних наслідків. Але від впливу радіації можна захиститися, побудувавши на шляху випромінювання перешкоду:
α-випромінювання-білизна, легкі матеріали, папір;
β-випромінювання-алюміній, вода, оргскло;
γ-випромінювання-бетон, залізо ,чавун, свинець та ін.(слайд 7).
Хоча α-, β – частинки летять із величезною швидкістю, їх потік легко зупинити. Як показали експерименти , достатньо тонкого аркуша паперу (0,1 мм) ,щоб зупинити α-частинки; β- випромінювання повністю поглинається алюмінієвою пластинкою завтовшки 1 мм. Найважче захиститися від γ-випромінювання- воно проникає крізь товсті шари металів і для захисту необхідні бетонні стіни завтовшки кілька метрів.
3. Радіаційний фон (слайд 8).
Учень 3. Усі люди на землі зазнають впливу радіації, адже в будь якій місцевості є певний радіаційний фон. Радіаційний фон Землі складається з кількох компонентів: космічне випромінювання; випромінювання природних радіонуклідів, які містяться в земній корі, повітрі та інших об’єктах зовнішнього середовища; випромінювання штучних радіоактивних ізотопів. Випромінювання природних радіонуклідів і космічне випромінювання створюють природний радіаційний фон. У результаті діяльності людини радіаційний фон Землі значно змінився - відбулося техногенне підвищення радіаційного фону. Прикладом є видобування граніту, який містить підвищений вміст радіоактивних ізотопів.
Але без сонячного проміння у людини не синтезується вітамін Д, розвивається рахіт, сколіоз, рак кісток.
4. Вплив радіоактивного випромінювання на речовини .
Учень 4 .У першу чергу, випромінювання вражає кістковий мозок, у результаті чого порушується процес утворення крові. Далі відбувається ураження клітин травного тракту та інших органів(слайд 9).
Крім зовнішнього опромінювання, існує небезпека й внутрішнього опромінювання, адже радіонукліди можуть потрапляти в організм, наприклад, із їжею, водою, повітрям(слайд 10).
Підвищена небезпека внутрішнього опромінювання зумовлена кількома причинами.
По-перше, деякі радіонукліди здатні вибірково накопичуватися в окремих органах. Наприклад, 30% йоду накопичується в щитовидній залозі, маса якої становить 0,03% маси тіла людини. Радіоактивний йод віддає всю свою енергію невеликому об’єму тканини.
По-друге, внутрішнє опромінювання є тривалим: радіонуклід, який потрапив в організм, не відразу виводиться з нього, а зазнає низки радіоактивних перетворень у середині організму. При цьому виникає радіоактивне випромінювання, яке іонізує молекули й цим змінює їхню біохімічну активність .
У людському організмі міститься близько 3×10-3г радіоактивного калію та
6×10-9 г радію. Унаслідок цього в тілі людини щосекунди відбувається 6000 β-розпадів і 220 α-розпадів. Ще 2500 β-розпадів за секунду відбувається завдяки радіоактивному вуглецю. Загалом у тілі людини щосекунди відбувається 10000 актів розпаду(слайд 11).
5. Хвороби пов’язані з радіацією(слайд 12).
Учень 5. Хвороби, які виникають внаслідок дії іонізуючого випромінювання на людину:
Учитель. А чи може бути радіація корисною для організму?
6. Радіація та здоров’я людини (слайд 13).
Учень 6. У зв’язку з загрозою хвороб від радіації, були винайдені профілактичні засоби, що допомагають організму боротися проти радіації. 7.Радонові ванни(слайд 14).
Радонові ванни – метод лікування, заснований на використанні радіоактивної води або повітря, збагачених родоном-222, специфічно діють на організм людини завдяки α- випромінюванню, що виникає при розпаді атомів радону. Під впливом цих ванн прискорюються процеси загоєння і розсмоктування в нервових волокнах, м’язової і кісткової тканини, шкіри. Мають виражену болезаспокійливу дію, покращують діяльність серця, сприяють нормалізації артеріального тиску.
8. Радіаційна терапія (слайд 15).
Одне з дуже важливих завдань сучасної медицини - розпізнавати й лікувати злоякісні пухлини. Опромінення вбиває злоякісні клітини, а здорові клітини зазнають меншої шкоди. Тому здорові клітини мають можливість відновитися. Цей метод дістав назву «безкровна хірургія».
9.Використання радіоактивних ізотопів у промисловості(слайд 16).
Учень 7.Радіоактивні ізотопи використовують у промисловості для виявлення сторонніх домішок у речовині, визначення дефектів у відлитих деталях. Для цього виріб просвічують γ-променями . В останні роки почали застосовувати в хімічній промисловості для виробництва пластмас.
10.Застосування радіоактивних ізотопів у сільському господарстві (слайд17).
Дослідження показує, що в невеликих кількостях радіоактивне випромінювання збільшує репродуктивні функції певного виду. Виникла нова наука – радіоселекція, використання якої дає змогу збільшувати врожайність, розміри овочів, фруктів, покращує схожість насіння. Також радіоактивні препарати в мізерних дозах дозволяють боротися зі шкідниками.
Учитель. Ви дізналися, що радіація може бути другом людини.
11. Екологічні катастрофи, пов’язані з радіацією
Учитель. Людина завжди прагнула кращого майбутнього. Заради цього вона розвивала науку, культуру, медицину, нові соціальні системи. Але через свої хибні моральні принципи, духовне зубожіння, деградацію екологічної свідомості ми опинилися на порозі нового жахливого етапу виживання. А. Ейнштейну належать слова: «Усі ми однаковою мірою в небезпеці, і коли ми усвідомимо, яка це небезпека, то є надія, що спільними зусиллями зможемо її відвернути».
Учень 8 (слайд 18). Минуло 33 роки від дня однієї з найтрагічніших подій в історії всього людства. 26 квітня 1986 року сталася найжахливіша катастрофа нашої держави – аварія на Чорнобильській атомній станції. Увесь світ побачив силу і нещадність атома, який здатний, вийшовши з-під контролю людини, не лише знищити людство на землі, а й спопелити увесь світ. Та, звичайно, найбільше потерпіла від цієї трагедії Україна. Після аварії на ЧАЕС людство зіткнулося із невидимою загрозою, назва якої - радіація. Підкорення атома призвело до найстрашніших наслідків не лише для сучасників, а й майбутніх поколінь. Сьогодні потрібно говорити про велику трагедію нації. Скільки людей уже поглинув ядерний монстр, скільки залишилося інвалідами. І скільки століть, скільки поколінь ми будемо ще розплачуватися – невідомо. Нам треба усвідомити наслідки катастрофи й замислитися над тим, щоб ця трагедія не повторилася в іншому місці.
За 33 роки після аварії на ЧАЕС проблема радіаційної безпеки не втратила своєї актуальності.
Подібна за масштабами катастрофа відбулася на АЕС «Фукусіма» в Японії у 2011р. Був пошкоджений атомний реактор і радіаційна речовина забруднила довкілля. Тож зараз людство опинилося перед дилемою: зменшення традиційних енергоносіїв підштовхує до розвитку атомної енергетики, але від аварій не застраховані навіть розвинені країни.
Уряд Німеччини зробив свій вибір та заборонив розвиток атомної енергетики, тоді як у Франції виробляється 89% атомної енергії, у Англії – 60%, уряд Японії також не відмовився від АЕС. Адже, якщо дотримуватися правил безпеки, вчасно вживати необхідних заходів, то небезпеку можна зменшити.
11.Ядерна зброя(слайд 19).
Учень 9.Ядерна зброя-це один з основних видів зброї масового знищення. В основу ядерної зброї покладена некерована ядерна реакція поділу важких ядер і реакція термоядерного синтезу легких ядер. Під час вибуху бомби температура досягає десятків мільйонів градусів. Таке підвищення температури зумовлює величезне зростання тиску й утворення потужної вибухової хвилі. Одночасно виникає потужне світлове випромінювання. Продукти ланцюгової реакції, що відбувається під час вибуху бомби, надзвичайно радіоактивні. На відстані близько кілометра від центру вибуху відбувається суцільне руйнування та знищується все живе поза укріпленням.
Найстрашнішу зброю, що стоїть на озброєнні всіх великих держав світу, застосувала лише одна країна – США. У 1945 році дві атомні бомби були скинуті на японські міста Хіросіма, Нагасакі, що призвело до загибелі понад 500 тисяч людей. Термоядерна (воднева ) бомба набагато потужніша за звичайну атомну (приблизно в 700 раз). На сьогодні загроза розв’язання нової війни з застосуванням зброї масового ураження зберігається. Тому країни світу взяли курс на роззброєння. Будемо сподіватися на світле майбутнє без ядерної зброї.
12. Основні способи захисту від радіації .
Учень 10. Питання захисту людини від впливу радіаційних випромінювань постали одночасно з їх відкриттям: по-перше, радіаційне випромінювання швидко почало застосовуватися в науці та на практиці, по-друге, виявлений їхній негативний вплив на організм людини.
Одне з основних правил захисту від радіації - у жодному разі не панікувати й пам’ятати: існує, як мінімум, п’ять способів без шкоди для здоров’я захистити себе і своїх близьких від радіоактивного забруднення.
Способи захисту від радіації.
1.Захищатися й митися (слайд 20).
При виході на вулицю одягатися в світлий одяг, який при поверненні додому можна швидко випрати. Обов’язково носити будь-який головний убір. Марлева пов’язка або респіратор (а також окуляри) необхідні тільки в разі серйозного радіоактивного забруднення.
Після повернення додому негайно весь одяг випрати й ретельно вимитися в душі.
Взуття краще залишати за порогом квартири.
2.Особливий стиль прибирання (слайд 21).
Ніяких віників і пилососів: тільки миття простою чистою водою. Мити підлогу й усі поверхні в будинку треба часто і досконало- не менше одного вологого прибирання в день.
Відкривати вікна й включати кондиціонери не можна.
Учень 11. 3.Меню для захисту від радіації:(слайд 22)
- Відомо, що деякі продукти накопичують радіацію дуже інтенсивно , а деякі – майже ні. Потрібно виключити з раціону такі продукти: гриби, м’ясо з кістками (чисте м’ясо можна), усі види листкової капусти, моркву, буряк, редьку, річкову та ставкову рибу. З інших овочів і фруктів необхідно зрізати шкірочку.
- Обов’язково пити багато води. Зелений чай добре захищає клітини нашого організму від впливу радіонуклідів.
4. Ліки від радіації:(слайд 23)
- При загрозі випромінювання лікарі призначають препарати йоду. Хороший варіант: полівітаміни, що містять йод, а також продукти харчування, які багаті цим мікроелементом: морська капуста і варення з волоських горіхів (йод міститься в зелених горіхах, у ядрах його майже немає).
5. Особиста гігієна (слайд 24)
- Для захисту від радіації стануть додаткові гігієнічні процедури, які варто проводити два рази на добу: промивання очей і носоглотки. Очі закапувати зволожуючим розчином, а носоглотку промивати слабким розчином солі або соди.
V. Підбиття підсумків уроку
(перевірка заповнення таблиці)
Учитель. Урок закінчується, але продовжується урок життя. Врятуватися й урятувати майбутнє планети й людей потрібно вже зараз, починаючи жити за законами творення, а не руйнування. Людина повинна управляти не природою, а собою, своїми потребами, правилами поведінки.
Чи можемо ми відповісти на запитання, добром чи злом є радіація? Шкідлива вона чи корисна?
(відповіді учнів)
VI. Висновок (слайд 25)
Учитель. Радіації боятися не варто, якщо вона є безпечною в межах допустимих норм.
VІI. Домашнє завдання (слайд 26)
1.Скласти тести на тему «Радіоактивність» .
2.Підготувати презентацію «Мої роздуми про радіацію».