Тема. Я люблю щедру осінь. Які бувають плоди?
Очікувані результати навчання:
мовно – літературна галузь
— розповідає про те, що зацікавило в усному повідомленні [2 МОВ 1-1.3-1];
— ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформа¬ції [2 МОВ 1-1.3-2];
— обговорює з іншими інформацію, яка зацікавила [2 МОВ 1-1.3-3];
—підтримує й ініціює діалог на теми, які викликають зацікавлення
[2 МОВ 1-1.6-1];
— спостерігає за діалогом, де висловлюють різні погляди на предмет обговорення, підтримує одну з точок зору [2 МОВ 1-1.6-2];
— пояснює значущість уважного ставлення до інших та потребу подивитися на річ по-різному [2 МОВ 1-1.6-3];
— створює невеликі висловлення на добре відому тему з різною метою спілкуван¬ня; [2 МОВ 3-3.1-3];
математична галузь
— знаходить значення математичних виразів [2 МАО 3-1.2-7];
— упорядковує, порівнює, групує дані, застосовуючи прості моделі
[2 МАО 5-1.2-9];
природнича галузь
— описує життєвий цикл рослин у різні пори року [2 ПРО 2-3.1-7];
— установлює взаємозв'язок між порою року і погодою [2 ПРО 2-3.1-8];
— пояснює значення сонячного світла для рослин [2 ПРО 2-3.1-12];
соціальна і здоров'язбережувальна галузь
— пояснює важливість споживання продуктів своєї місцевості [2 СЗО 2-3.4-2];
— об'єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри [2 СЗО 3-4.4-6];
— виконує запропоновану роль у мікрогрупі, погоджується із рішенням команди [2 СЗО 3-4.4-7];
— дотримується правил етичної поведінки під час спілкування з однолітками та дорослими в різних життєвих ситуаціях [2 СЗО 3-1.4-6];
громадянська та історична галузь
— пояснює, чому природа важлива для людини [2 ГІО 3-2.2-1].
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методико – дидактичне забезпечення: натуральні овочі і фрукти, цеглинки LEGO, предметні малюнки, картки, картка - таблиця, музична руханка.
Матеріально – технічне забезпечення: комп'ютер, телевізор
Очікувані результати навчання:
мовно – літературна галузь
— розповідає про те, що зацікавило в усному повідомленні [2 МОВ 1-1.3-1];
— ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформації [2 МОВ 1-1.3-2];
— обговорює з іншими інформацію, яка зацікавила [2 МОВ 1-1.3-3];
—підтримує й ініціює діалог на теми, які викликають зацікавлення
[2 МОВ 1-1.6-1];
— спостерігає за діалогом, де висловлюють різні погляди на предмет обговорення, підтримує одну з точок зору [2 МОВ 1-1.6-2];
— пояснює значущість уважного ставлення до інших та потребу подивитися на річ по-різному [2 МОВ 1-1.6-3];
— створює невеликі висловлення на добре відому тему з різною метою спілкування; [2 МОВ 3-3.1-3];
математична галузь
— знаходить значення математичних виразів [2 МАО 3-1.2-7];
— упорядковує, порівнює, групує дані, застосовуючи прості моделі
[2 МАО 5-1.2-9];
природнича галузь
— описує життєвий цикл рослин у різні пори року [2 ПРО 2-3.1-7];
— установлює взаємозв’язок між порою року і погодою [2 ПРО 2-3.1-8];
— пояснює значення сонячного світла для рослин [2 ПРО 2-3.1-12];
соціальна і здоров’язбережувальна галузь
— пояснює важливість споживання продуктів своєї місцевості [2 СЗО 2-3.4-2];
— об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри [2 СЗО 3-4.4-6];
— виконує запропоновану роль у мікрогрупі, погоджується із рішенням команди [2 СЗО 3-4.4-7];
— дотримується правил етичної поведінки під час спілкування з однолітками та дорослими в різних життєвих ситуаціях [2 СЗО 3-1.4-6];
громадянська та історична галузь
— пояснює, чому природа важлива для людини [2 ГІО 3-2.2-1].
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методико – дидактичне забезпечення: натуральні овочі і фрукти, цеглинки LEGO, предметні малюнки, картки, картка - таблиця, музична руханка.
Матеріально – технічне забезпечення: комп’ютер, телевізор
Хід уроку
Організація класу діт стоять у колі біля дошки
Продзвенів уже дзвінок. ( слайд 1)
Починаємо урок!
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно усміхніться.
Психологічне налаштування
-Діти, зберіть ваші усмішки. Поверніться до наших гостей, привітайтесь і подаруйте ці усмішки їм для гарного настрою.
Очікування від уроку
-Сьогодні у нас буде незвичайний різнокольоровий урок. А ще ми відчуємо його на дотик і смак, вдихнемо його запах ( вивішую на дошку таблички : колір, смак, запах)
-А щоб ви змогли відчути аромат і смак нашого уроку, то вам потрібно…
( нам потрібно активно працювати, дотримуватись правил поведінки на уроці, уважно слухати вчителя)
Створення проблемної ситуації
-На наш урок завітала гостя. Щоб дізнатися її ім’я, треба прочитати загадку, слова у якій замінені малюнками.
-Зможемо ми відновити тест? Тоді починаємо. ( читають: по строфі один учень) ( слайд 2)
В жовте розфарбувала,
Урожай з зібрала.
Золотила вербам
Чарівна цариця —
-Давайте хором виразно прочитаємо цю загадку. ( слайд 3)
-Отже, як звуть нашу гостю?( Кіріл)
-А зараз пропоную прочитати речення з такою інтонацією, яка б відповідно смайлику і таким чином ми дізнаємося, яка буває осінь.(слайд 4)
В жовте лист розфарбувала,
Урожай з полів зібрала.
Золотила вербам коси
Чарівна цариця – осінь
-Так якою може бути осінь? ( задумлива, похмура, грайлива, весела)
-А ще осінь буває щедрою, бо прийшла не з пустими руками –з кошиками. В трьох з яких лежать завдання, а в четвертому – гостинці, які отримаємо, якщо ці завдання виконаємо.
Об’єднання в групи
-Осінь струсила кожному на парту свої кольорові листочки. Візьміть кожен свій листок і об’єднайтеся в групи за його кольором . (слайд5)
(Діти розбирають листочки , і займають місце у групі за кольором листка)
- І так, як ми будемо працювати у групах, давайте повторимо основні правила роботи. ( працювати в команді, дотримуватися часу, поважати думку інших)
Актуалізація опорних знань. Визначення теми уроку
Які види рослин ви знаєте? Наведіть приклад ( дерева, кущі, трав’янисті рослини – стіна слів),
-Від сьогодні наша стіна слів поповниться новими словами.(увага на стіну слів)
-Ой,а аркуш з новими словами десь зник. Напевно, осінній вітер розвіяв ці слова. Але я думаю, що ви, діти, зможете їх відновити і допоможете мені визначити тему уроку.
Гра «Дешифрувальник» ( слайд 6)
-Пропоную вам обчислити вирази, розставити відповіді у порядку зростання і прочитати перше загублене слово – підказку до нашої теми.
(Учні обчислюють вирази, відповіді розставляють у порядку зростання і отримують слово «Плід»). Даю вам на цю роботу 1 хв
3+9=12( і ) 10+1 =11 (л)
14 – 7 =7 (п) 18 -2 =16 (д)
Повідомлення теми і мети уроку
-Отже, ключовим словом нашого уроку буде слово «плід» (слайд 7)
і тема звучить так «Я люблю щедру осінь. Які бувають плоди?».
Сьогодні ми поповнимо наші знання про рослини, (вивішую на дошку) а саме, дослідимо, які плоди бувають у рослин, де плоди «живуть», який скарб «ховає» плід, як плоди використовує людина.
Сприймання нового матеріалу
1.Дослідження « Який плід на дотик, запах, смак, колір?» (слайд 8)
-Отже, давайте дістанемо завдання з першого кошика і прочитаємо його:
«Кожна група повинна вибрати плід та дослідити його на дотик, запах, смак і колір, визначити їстівний чи неїстівний, заповнити таблицю і презентувати роботу групи» (Кожна група дістає плід, пробує на смак, щупає, визначає колір) (слайд 9)
Назва плоду |
Дотик |
Запах |
Смак |
Колір |
Їстівний/неїстівний
|
|
|
|
|
|
|
-Для прикладу роздивимося цей плід. Що ми будемо досліджувати? Айву.
( Кіріл). Візьміть її в руки, що відчуваєте?( тверда, шершава Бадирхан). Понюхайте її ( Лариса -пахуча, ароматна). Яка на смак? ( Ярослав- кисло - солодка, терпка). Якого кольору? ( жовта – Кіріл),
-А зараз працюємо самостійно. На цю роботу відводимо 3 хв
І група - картопля
ІІ група - лимон
ІІІ група- помідор
У Кіріла – мандарин ( поки діти працюють, я підходжу до нього, даю інструкцію асистенту вчителя)
Презентація І групи
-Наша група досліджувала картоплю. Вона на дотик тверда, без запаху, без смаку, коричнева на колір. Це їстівний плід.
Вчитель А я вважаю, що картопля дуже смачна. А Ірина Євгенівна, згодна зі мною? ( Я теж вважаю, що картопля дуже смачна)
-А як зробити картоплю смачною? ( треба її приготувати: зварити, підсмажити)
Презентація ІІ групи
-Наша група досліджувала лимон. Він на дотик тверда, запаху свіжості, кислий на смак, жовтого кольору. Це їстівний плід.
А які плоди, кислі на смак ви знаєте? ( можуть і деякі сорти яблук, аґрус, вишні)
Презентація ІІІ групи
-Наша група досліджувала помідор. Він на дотик твердий, без запаху, кисло – солодкий на смак, червоного кольору. Це їстівний плід.
А які плоди червоно кольору ви знаєте? ( вишні, черешні, смородина)
Презентація роботи Кіріла ( я задаю питання – він відповідає)
-Який плід ти досліджував? ( мандарин)
-Який він на дотик?( м’який)
Який він на запах? (пахучий)
-Який він на смак? (солодкий)
А якого кольору мандарин? (помаранчевий)
- Ти любиш мандарини? А який плід схожий з мандарином? ( апельсин).
-Ви добре справилися з першим завданням. Тож давайте поміркуємо і доповнимо речення: «Плоди бувають на дотик м’які і …тверді, на смак кислі і …солодкі, на запах…ароматні,…пахучі, на колір…жовті,…. (слайд 10)
-Як називаємо такі значення слів як м’які і тверді?( протилежні слова)
- Який розділовий знак ставимо між словами жовтий, зелений, червоний? Чому? ( Кому,бо перераховуємо )
РУХАНКА ДЛЯ ОЧЕЙ ( слайд 11) – звучить тиха і спокійна мелодія
-Діти, ви так добре потрудилися, що наші очі втомилися. Давайте зробимо декілька вправ для них.
-Уявіть, що повіяв легенький вітерець, і на ваші повіки впав маленький листочок з вишні ( закривають очі), намалюйте вишеньку із закритими очима( оберти ). А тепер уявіть, що ви поклали вишню до роту, а вона ж кисла (примружують очі)
-Нажаль, це був тільки сон, ми відкриваємо очі і приступаємо виконувати друге завдання
2 Дослідження « Де « живуть» плоди?» (слайд 12)
-А зараз прочитаємо завдання, яке лежить у другому кошику. ( Дістаю завдання з другого кошика). Що ж нам осінь пише?
«Плоди, які я несла в кошику, розсипалися. Рознесло їх вітром в різні боки. Допоможіть плодам повернутися до своїх «домівок»».
Я впевнена, що діти і з цим завдання справляться. У вас на партах малюнки з «домівками» для наших плодів і самі плоди. Поверніть їх додому за 1 хв
( 2 групи отримали малюнки - ґрунт , дерево, кущ, для третьої ще і море.
Презентація І групи
-Наша група досліджувала, де живуть вишня, буряк, перець. Ми визначили, що вишня росте на дереві, перець – на кущах, а буряк - у ґрунті.
-А яка домівка залишилася без свого жителя? (море).
-Як ви думаєте, чому?( питання для всіх)
-Бо у морі не ростуть помідори, яблука.
-Я з вами згодна, а що росте в морі, про це ви дізнаєтесь трохи згодом.
Презентація ІІ групи
-Наші плоди «живуть» на дереві – абрикос, на кущу – суниця, у ґрунті – цибуля.
Які плоди ще ростуть на кущах?
Назви солодкий плід. ( суниця)
Презентація ІІІ групи
-Наша група знайшла « доміки» для помідора – кущ, для картоплі – ґрунт, для сливи – дерево.
Які ще плоди ростуть в ґрунті?
- Ми відшукали ще одне загублене слово «ґрунт» ( вивішую на «Стіну слів»)
- Які з них мають запах? ( часник,)
-А де росте Кірілова мандаринка? А у нас ростуть мандарини?( у нас не ростуть мандарини, їх привозять із далеких країн)
-Так де ж можуть жити плоди? ( плоди можуть жити на дереві, плоди можуть жити на кущах. Плоди можуть жити у ґрунті) слайд13
-І з цим завданням ви справилися, плоди вам за це дякують і пропонують разом з вами потанцювати
РУХАНКА «ВІТАМІНКА» ( відеоролик) ( слайд 14) ( руханку з класом проводить асистент Ірина Євгенівна)
А для Кіріла – «Горобчик» ( проводить вчитель)
Ми долоньки розітремо
І гніздечко з рук зів’ємо.
Горобчик у гніздечко покладе яєчко ( каштан чи горіх).
Яєчко, яєчко, котись по гніздечку,
Котись, не губися, гляди не розбийся.
3 Дослідження « Який скарб ховає плід?» (слайд 15)
-Залишилося нам прочитати завдання з третього кошика
«А чи доводилося вам шукати скарби ? Пропоную вам стати справжніми шукачами скарбів».
А що означає слово «скарб»? ( щось цінне, важливе)
« Знайдіть цінне і важливе для кожної рослини. Цю роботу треба виконати за 2 хвилини»
( І і ІІ групи досліджують яблуко і перець,ІІІ група - моркву: розламують їх навпіл, дістають насінину.)
- Що бачите в середині перця і яблука? Чи можна насіння назвати скарбом?
(насіння можна назвати скарбом , бо без нього не виросте нова рослинка.)
Кіріл шукає насіння у мандарина
Що побачили в середині моркви?( насіння не побачили)
Роблять висновок про те, що у яблука є насінини, якими і розмножується яблуня, у перця є насінина, а от у моркви немає насіння.
Розповідь учня з демонстрацією
Діти, морква теж розмножується насіння.
А де можна знайти це насіння, розкаже Богдана
Моркву, буряк, редиску називають коренеплодами. Це дворічні рослини. Щоб отримати з них насіння, треба сам коренеплід посадити в землю . З нього виростуть листя, потім з’явиться пагін з насінням. Насіння повинно достигнути, а потім його збирають , і тільки на другий рік висівають у ґрунт.
Слайд 16
Підсумовуємо, що більшість рослин розмножуються насінням. Ще одне загублено слово знайшлося - « насінина» А як ще можуть розмножуватися рослини, ви дізнаєтеся в наступних класах.
4. Старт довготривалого проєкту «Насіння на підвіконні» (слайд 17)
-А давайте ми теж спробуємо вирости насіння моркви.
-Ось у мене є горщик, морквина. Чого ще вистачає? ( ґрунту) Так, треба насипати ґрунту, посадити коренеплід. І все? ( Ні треба за ним доглядати, поливати.
-А без чого ще не буде рости жодна рослина?( Рослини не можуть розвиватися без сонячного світла).
-У нас залишилося відкритим одне питання
Творче домашнє завдання (резерв)
-Всі завдання осені ми виконали, але залишилося ще одне питання уроку?
-А як людина використовує плоди? ( людина з плодів готує страви).
- А яка ваша улюблена страва? ( моя улюблена страва…)
-А моя ( вчителя) улюблена страва салат з огірків і помідорів.
-А ваша, Ірино Євгенівно, улюблена страва?
-А що любить Кіріл?
-Відкрийте підручник на с. 58, №2. Ви бачите різні плоди, а під ними ціни. Пропоную вам, за бажанням, «приготувати» найдешевшу, але смачну страву для друзів і пригостити нею на наступному уроці.
-Для чого людина вживає плоди? (це вітаміни для здоров’я)
Підсумок уроку. Рефлексія (слайд 18)
-Підходить до завершення наш урок.
-Що нового дізналися про плоди?
-Чи був наш урок кольоровим? Якщо так, то підніміть цеглинк ( піднімають цеглинки за кольором плодів )
-Чому ти вибрав саме такого кольору цеглинку.( я вибрав колір яблука – зелений)
- А якою на смак і на запах була ваша робота на уроці (беруть цеглинки і показують відповідний колір цеглинки, що на дошці).
АРОМАТНА, БО ВСЕ МЕНІ ВДАЛОСЯ
СОЛОДКА, БО Я МОЖУ РОЗПОВІСТИ ПРО ТЕ, ЩО ДОСЛІДЖУВАЛИ
КИСЛА, БО МЕНІ НЕ ВЕСЬ МАТЕРІАЛ БУВ ЗРОЗУМІЛИМ
ПРИТОРНА, БО МЕНІ БУЛО НЕЦІКАВО НА УРОЦІ
ЗАПАШНА, БО Я ЗАДОВОЛЕНИЙ РОБОТОЮ КОМАНДИ
Я НЕВІДЧУВ НІ ЗАПАХУ, НІ СМАКУ
-Осінь дякує усім за співпрацю і пригощає цілим кошиком смачних яблук.
( слайд 19)
«Кожна група повинна вибрати плід та дослідити його на дотик, запах, смак і колір, визначити їстівний чи неїстівний, заповнити таблицю і презентувати роботу групи»
«А чи доводилося вам шукати скарби ? Пропоную вам стати справжніми шукачами скарбів».
А що означає слово «скарб»? ( щось цінне, важливе)
« Знайдіть цінне і важливе для кожної рослини. Цю роботу треба виконати за 2 хвилини»
«Плоди, які я несла в кошику, розсипалися. Рознесло їх вітром в різні боки. Допоможіть плодам повернутися до своїх «домівок»».