Тема. Як повязані довкілля та здоровя людини

Про матеріал
З`ясувати, як пов’язані довкілля і здоров`я людини; вчитися пояснювати взаємозв’язок фізичного і духовного здоров`я людини; обґрунтовувати необхідність дотримання правил особистої гігієни, наводити приклади зумовленості здоров`я людини станом довкілля; висловлювати своє судження про роль фізичної культури в формуванні здорового способу життя, наводити приклади шкідливих звичок і характеризувати їх з позицій фізичного і морального здоров`я людини; формувати здоровий спосіб життя, виховувати екологію душі.
Перегляд файлу

 

Тема:     Як пов’язані довкілля і здоров`я людини

               Урок для дистанційного навчання

Сьогодні ми маємо з вами:

             *з`ясувати, як пов’язані довкілля і здоров`я людини;

              *навчити пояснювати взаємозв’язок фізичного і духовного здоров`я

               людини;

              *обґрунтовувати необхідність дотримання правил особистої гігієни,

               наводити приклади зумовленості здоров`я  людини станом довкілля;

              *висловлювати своє судження про роль фізичної культури в формуванні

               здорового способу життя, наводити приклади шкідливих звичок і харак-

               теризувати їх з позицій фізичного і морального здоров`я людини;

               формувати здоровий спосіб життя, виховувати екологію душі;

               * познайомитися  із музикотерапією.

Обладнання:  опорна карта, слайди, вислови, прислів’я та приказки.

Вислови:      Не проси у Бога хліба, а проси здоров`я. ( Укр. прислів’я)

                       Здоров`я дорожче за багатство. ( Дж. Рей.)

                       Існують тисячі хвороб, але здоров`я буває тільки одне.

                                                                                     ( К. Л. Берне ).

                     Помірність є ніби матір`ю хорошого здоров`я.

                     Здоров`я – всьому голова.

                     У здоровому тілі—здоровий дух.

                     Хворі щасливими не бувають.

Ключові        здоров`я; здоровий спосіб життя, шкідливі звички.

 поняття:                     

                                                Хід уроку

Тож починаємо. 

     На попередньому уроці ми говорили з вами про те, якими повинні бути моральні                                                      

правила відносин між людиною і природою, про те,  що свій розум людина здебільшого спрямовує на задоволення власних потреб, знищуючи майже повністю те навколишнє середовище, в якому живе і від якого цілком залежить.                                  

    Створюючи нові виробництва, розвиваючи техніку, використовуючи природні надра, люди забруднювали повітря і землю, нищили багатства, які їм подарувала

природа.                                                                                         

 

Але нічого не минає даремно. Таке варварське ставлення до неї відбивається тепер на самій людині, створює небезпеку для її життя та здоров`я.

А)   Давайте згадаємо, що ми називаємо довкіллям?  (Світ навколо нас, оточення, в якому живе людина).

 Б) Чи погоджуєтеся з твердженням?          

           Людина—частина природи. ( Так.)

           Людина повинна ставитися до природи як споживач, використовуючи її

           багатства для задоволення своїх потреб. ( Ні.)

В) Наведіть приклади забруднення довкілля. (Промислові відходи заводів і  

      фабрик, вихлопні гази автомобілів, звалища побутових відходів у нас на Масанах, спалювання  листя і т. інше).

 Г) Сформулюйте три найважливіших, на вашу думку, правила морального ставлення людини до природи:

    

      1) Не забруднювати природу.

      2) Не використовувати її в корисливих цілях.

      3) Берегти природу.

65465982321    20080426015959481_6    a

 

Давайте з вами поміркуємо;

- Як ви розумієте укр. прислів’я «Не проси у Бога хліба, а проси здоров`я»?

- Чому здоров`я людини важливіше за її матеріальний добробут?

-  Поясніть представлені вислови.

У зошит записуємо тему уроку:

Сьогоднішня наша розмова присвячена здоров`ю. Тема звучить так:

  «Як пов’язані довкілля і здоров`я людини».

Ми поговоримо про те, як пов’язані здоров`я і навколишнє середовище, що означає бути здоровим і що потрібно робити для цього; які звички є шкідливими. Пояснимо зв'язок фізичного і духовного здоров`я людини, поговоримо про те, як навчитися вести здоровий спосіб життя, виховувати екологію душі.

                                       Епіграф до уроку:

            «Сама природа—той «внутрішній лікар»,

якого кожний з народження

 носить в собі і який більше розуміє у хворобах,

ніж спеціаліст, який тільки намацує зовнішні ознаки».   

                                                                                                                      Стефан Цвейг

-  Як ви розумієте епіграф? (Природа існує, щоб лікувати людину, але хвороби людини залежать від її внутрішнього стану, від того, як вона живе за законами природи).

 Щоб усвідомити зв'язок довкілля і здоров`я людини, ми виконаємо таке завдання.                 

2.Продовжити речення, аргументувати свою думку (записати у зошит).

1) Коли я йду вулицею, де немає дерев і багато машин, у мене починає

(боліти голова, я починаю задихатися), -----------  тому що не вистачає кисню.

2) У парку, у лісі я почуваю себе …….(краще),------------ бо там відсутні вихлопні гази, заводські труби, асфальт.

3)Коли я знаходжусь у кімнаті, де палять, у мене  ….( починає боліти голова, серце ),--------------  тому що дим шкідливий для здоров`я.

4) Коли сонце сідає і настає ніч,  …..(мій організм потребує відпочинку),----------- бо в природі все прокидається і засинає.

5) Коли я чую спів птахів у лісі, мені стає …( добре, спокійно), -------- бо спів птахів благодійно впливає на нашу нервову систему і заспокоює її.

Висновок: Отже, самопочуття та здоров`я людини залежить від середовища, в якому вона знаходиться.

—Що означає бути здоровою людиною? (Здорова людина має фізичне, духовне і психічне здоров`я. Показниками здоров`я є: висока працездатність, творча активність, радісне світовідчуття).

—А чи є зв'язок між духовним, психічним та фізичним здоров`ям?

3. Проведемо невеличке дослідження. Аналіз ситуацій. 

Ситуація 1. Оксана посварилася зі своєю подругою Тетяною, бо була незадоволена тим, що Тетяна розповіла всім у класі про її секрет.

Тетяна прийшла до школи втомлена, з головним болем, роздратована.

                 Як ви гадаєте, чому?

(Вона переживала, тому що скоїла недобре, могла погано спати, могло не бути апетиту. В результаті—втомленість, роздратованість, головний біль).

Ситуація 2.  Богдан сьогодні не вивчив вірша. Він сидів і тремтів, щоб його не викликала вчителька. Йому було б соромно отримати погану оцінку. Раптом він весь почервонів і йому стало погано.

                     Чому?

(Коли ми нервуємося, боїмося чогось, у нас піднімається тиск, пульс стає нерівномірним).

Ситуація 3.  Марія сьогодні побачила у сусідки календарик, який давно хотіла придбати. Сусідка вийшла на перерву, а Марія непомітно поклала його у свій щоденник. Коли сусідка по парті повернулася, вона вже забула про свій календарик.  А Марія знервувалась, і в неї почав боліти живіт.

                          Чому?

(Марія скоїла поганий вчинок, від цього вона нервувалася, а від нервів може заболіти будь-який орган людини).

Висновок: Ми з вами з`ясували, що наше фізичне здоров`я залежить від психічного та духовного стану людини.

       Не роби нікому нічого поганого,  і будеш здоровим. Чому?

(Тому що інші люди не будуть викидати свій негатив).                                                                                                                                                        

4. Словникова робота.  Довідкове бюро.(Записуємо у зошит)

Здоров`я—відчуття повного фізичного, психічного та суспільного благополуччя.

Здоровий спосіб життя—постійне дотримання людиною певної сукупності дій, спрямованих на зміцнення свого організму, підвищення якості життя.

Шкідливі звички—ті, які завдають шкоди нашому здоров`ю.

 

     Вчені стверджують, що здоров`я людини на 60% залежить від неї, її способу життя, на 20% —від  навколишнього середовища і лише на 8% —від медицини.

Відомий наш співвітчизник, кардіохірург М. М. Амосов стверджував, що причиною більшості хвороб на Землі є сама людина. Частіше вона хворіє через свої власні вади, яким підкоряється: лінощі, обжерливість, малорухливість, порушення норм гігієни, розпорядку дня тощо.                                 

Він уважав: для того, щоб зберегти здоров`я, потрібні п’ять умов. Знайдіть їх у завданні 7 на стор. 66.  (Запишіть у зошит та запам’ятайте).  

(Фізичні навантаження, здорова їжа, загартовування та вміння відпочивати, щасливе життя).

5. Якщо у вас є можливість то прослухайте музику –  (Звучить музика Моцарта) Калейдоскоп цікавинок              

1) Останнім часом учені говорять про здатність класичної музики впливати на здоров`я людини. Відомі випадки, коли людині, що була в комі, весь час вмикали класичну музику—і вона з коми виходила.

 Науку, яка вивчає дію музики на організм людини, називають музикотерапією.                                                                                           

2) А чи знаєте ви, що…

* Музика іноді може замінити ліки. У Японії та Китаї навіть випускають диски з назвами «Безсоння», «Серце», «Легені». Від кожної хвороби—свій «музичний рецепт».

* Найкращим звуковим «лікарем» визнана музика В. А. Моцарта. Вона налаштовує  організм на здорову хвилю, знімає втому, заспокоює.

* Деякі квіти, наприклад, мімоза та петунія, швидше ростуть і раніше розцвітають від мажорних мелодій.

*Корови, які «слухають» класичну музику, дають більше молока.

3) Фітопрофілактика

*Зелений чай—наш цілитель. Він очищує печінку, жовчний міхур, нирки, кров, клітини організму, містить вітаміни, знімає втому, підвищує працездатність, покращує обмінні процеси, виводить токсичні речовини, лікує атеросклероз, алергію, бронхіальну астму, гастрити, язву, регулює артеріальний тиск, попереджує ракові захворювання.

4) Захист внутрішніх сил організму

Інфекційними захворюваннями хворіють нездорові люди, які безпечно ставляться до свого організму. Треба, щоб кожна клітинка організму дихала чистим повітрям, отримувала кількість їжі, яка необхідна для енерговитрат.

Для цього вилучити:

*переїдання, алкоголь, тютюнопаління;

*білки та жири тваринного походження обмежувати, їсти тільки у свята;

*їсти нежирні м'ясо, рибу, морепродукти;

*білий цукор, торти, цукерки, морозиво, білий хліб викликають недостатність в організмі хрому, що негативно впливає на організм.

* Краще з`їсти яблуко, моркву, банан, горіхи, чорний хліб, сік замість морозива, чіпсів, торта, снікерса тощо.

Овочі і фрукти дуже корисні. Бета-каротин нас захищає. Він є у моркві, петрушці, абрикосі, шипшині, обліписі.

 

Рисунок6 Рисунок3 Рисунок8 Рисунок7                                                                                                                                                                                    

 

6. Шкідливі звички.    Коментар до картин 1,2,3,4.                               

—Чому куріння, алкоголь та наркотики вважаються найстрашнішими ворогами для людини? (Тому що вони шкодять здоров`ю, викликають небезпечні захворювання, вкорочують життя людини).

Записати в зошити головне правило профілактики наркоманії:

«Не пробувати жодного разу будь-який з наркотиків і навіть не доторкатися до них!»

7. Реклама здорового способу життя. (Вірші про корисні та шкідливі звички)

про звички. (Додаток 1)

 

ІІ. Висновок

             1) Назвіть основні правила здорового способу життя (корисні  звички);                       

             2) Назвіть звички, які шкодять здоров`ю (шкідливі звички).

             3) Напишіть прислів’я, приказки та висловлювання про здоров`я та здоровий  спосіб життя.                                                                                                  

 

 Що ж потрібно робити, щоб бути здоровим? Назвіть основні правила здорового способу життя.

Щоб бути здоровим, потрібно:

*Дотримуватися розпорядку дня.             * Займатися спортом, фізичною працею.

*Не переїдати.                                               *Дотримуватися правил особистої гігієни.

*Не лягати спати пізно.(Не засиджуватися перед телевізором або біля комп’ютера)

*Дотримуватися розпорядку дня, бути організованим.

*Загартовуватися.                                   *Щодня бувати на свіжому повітрі.

*Не мати шкідливих звичок.

Домашнє завдання: Щоранку робіть ранкову зарядку і розкажете про свої відчуття та самопочуття на наступному уроці.

Пам’ятайте східну мудрість: «По-справжньому могутній той, хто перемагає самого себе».

Бажаю успіхів!

  Завдання: Запишіть прислів’я, приказки та висловлювання про здоров`я та здоровий спосіб життя .  

 

 

 

 

Додаток 1    

             

                           Реклама здорового способу життя

       

        1. Є в людини приховані  вороги,         

             Шкідливі звички звуться вони—           

             Нігті кусати, гризти олівці—

             Це зовсім не потрібно тобі у житті.

                                                                2.Фрукти й овочі треба мити,

                                                                   Щоб ніколи не хворіти.

        3. Вранці вмитись не забудеш—

            Цілий день красивим будеш.

                                                               4. Щоб здоровим довго жити,

                                                                   Воду слід усім любити,

                                                                   Мило, пасту, гребінець—

                                                                   Будеш справжній молодець!

          5.Щоб нічого не боліло,

             Полюбити треба мило!

             Часто й чисто руки мити

             Та охайному ходити.

                                        

                                                              6. Бережись немитих рук—

                                                                  Кран з водою—ліпший друг.

                                                                  Руки мий частіше і чистіше,

                                                                  Сам побачиш—буде ліпше.

            7.Коли в їдальню заходиш ти,

              Правила пам’ятай завжди:

              Не читай, не розмовляй,

              Іншим їсти не заважай,

              А також не переїдай.

                                                          8.Завжди охайним треба буть                                                                                  

                                                            Ніякі хвороби тебе не знайдуть.

            9. І красу, і грацію,

                Радість та здоров`я

                Принесуть, дівчата, вам

                Заняття аеробікою.

                                                    10. Кидай палити, якщо палив!

                                                          Займись туризмом, велоспортом.

                                                          Тоді прибавиш багато сил

                                                          До світових прийдеш рекордів!

 

 

 

Додаток 2

 

 А чи знаєте ви, що…

*Музика  іноді може замінити ліки. У Японії та Китаї навіть випускають диски з назвами «Безсоння», «Серце», «Легені». Від кожної хвороби—свій «музичний рецепт».

 

* Найкращим звуковим «лікарем» визнана музика В.А. Моцарта. Вона налаштовує організм на здорову хвилю, знімає втому, заспокоює.

 *Деякі квіти, наприклад, мімоза та петунія, швидше ростуть і раніше розцвітають від мажорних мелодій.

* Корови, які слухають класичну музику, дають більше молока.  

Цікаво знати…

*Сміх зміцнює м`язи грудей і шлунку, поліпшує роботу легень. Це своєрідна зарядка для всього організму.

* Серце—це невтомний мотор, який безперервно виштовхує кров і примушує її оббігати все тіло за 26 секунд. За 1 хвилину серце перекачує близько 4 літрів крові, якщо людина спить.  А коли швидко йде, то10-12л.  Протягом року кількість перекачаної крові сягає 3000т. В організмі дорослої людини 5-6 л крові, в організмі дитини —3 л.

* У звичайних умовах людина потребує 2-2,5 л  води на день.

А під час фізичної праці чи в спекотну погоду —  5-6 л.

* В 1г бруду, що міститься під нігтями, до 380 млн мікробів.

В 1 куб.м  повітря шкільного класу до початку занять 2 600 мікробів,

а під кінець занять 13 500!

                       

До побачення.

Бережіть себе і своє оточення. Будьте  здорові.  Пам’ятайте, що здоров`я людини залежить від довкілля.

 

docx
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Розробки уроків
До підручника
Етика 6 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
12 листопада 2020
Переглядів
2071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку