Тема: «Які бувають жанри в музичному мистецтві»
Жанр – одна з категорій музики, яка визначає класи, типи, роди й різновиди творів, об’єднаних спільністю життєвого призначення й змісту, умовами виконання і сприйняття.
Жанр – складне й багатозначне поняття. У загальному плані воно відбиває комунікативну ситуацію, в яку залучений той чи інший вид музичної творчості. У жанрі виявляються життєве призначення музики, умови і засоби її виконання , спосіб сприйняття, характер змісту. Такі широкі підвалини породжують розгалужену систему жанрових типів, родів, видів, різновидів, у яких формуються музичне мислення, образність, мова.Через жанр здійснюється зв’язок позамузичних чинників музичної творчості, які мають загальножиттєве й загальнолюдське значення, з музичною виразністю, що, беручи до уваги непредметність музичного мистецтва, вельми важливо.
Жанр у вокальному мистецтві багато функціональний. Це й засіб художнього узагальнення, і засіб образної та „сюжетної” конкретизації, що допомагає спрйняттю найскладніших музичних концепцій. В одному музичному творі може взаємодіяти ціла система ознак первинних (побутових) та вторинних ( власне композиторських) жанрів.
Музичні жанри визначаються за родом та видом музичних творів.
Соціологи вважають, що жанр твору визначається його місцем в практиці суспільного музикування. Саме жанр визначає життя твору в суспільстві: на параді звучить марш, у дитячого ліжка – колискова; недоречно слухати реквієм на іменинах або частівки на похоронах. Практично кожен музичний твір більш менш несе на собі печатку жанру, а саме, належність до певної групи творів з загальними суттєвими змістовно-формальними ознаками. І таких груп достатньо багато.
Жанрова різноманітність – результат історичної еволюції в музиці, яка веде свій початок від первісних синкретичних звуко-пластичних форм. Первинні музичні жанри виділилися в результаті розмежування пісні й танцю. Вони могли – й до нашого часу можуть – продовжувати виступати разом ( плясові, хороводні пісні ), але отримали можливість існувати й окремо.
Суспільні потреби викликали до життя все нові типи музики; й напроти, коли потреба відпадала, жанр зникав або перероджувався. Вже нема хорового канту, партесного концерту, а в клавірній сонаті Д.Скарлаті трудно почути попередницю сонат Л.Бетховена, Ф.Листа, О.Скрябіна, С.Прокоф’єва,
Р. Щедріна, А.Шнітке.
Другий шлях розвитку жанра – його розшарування, деталізація. Так жанр вальса розділяється на бальний, бостон, джаз-вальс; з танців виділяються танці-проходження: павана, сарабанда, полонез, марш; але й марші, в свою чергу, дуже різні.
Третю можливість жанрового розвитку відкривають різноманітні взаємодії жанрів, їх перехрещення. Так, пісня об’єдналася з маршем в багатьох революційних, а пізніше масових піснях; так симфонія часто об’єднується з кантатою або ораторією, створюючи новий жанр.
В результаті музикою накопичено величезне різноманіття жанрів, кожен з яких представлено багатьма творами, що належать різним епохам й стилям.