Брейн- ринг з хімії
Тема. Хімія – це край чудес, де приховане людське щастя.
Мета:
- розвивати пізнавальну активність та логічне мислення в ході гри,
Інтерес учнів до вивчення предмета,
- формувати вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях,
висловлювати свої думки.
- виховувати культуру спілкування та командний дух
Оформлення кабінету:плакати з висловлюваннями про хімію.
Хімія – це край чудес, де приховане людське щастя.
І найвищі завоювання розуму будуть зроблені в цій галузі.
Д.І. Менделєєв
Усі ми пов’язуємо з хімічною наукою подальший прогрес у пізнанні навколишнього світу, нові методи його перебудови та вдосконалення. І не може бути в наші дні спеціаліста, який спромігся б обійтися без знання хімії.
М. Семенов
Широко простягає хімія руки свої в справи людські.
М.В.Ломоносов
Хід заходу
Вступне слово вчителя:
Раді вітати всіх присутніх у залі. Сьогодні ми з вами здійснимо подорож таємничим, чарівним і загадковим континентом Хімія, побуваємо в країні Речовин, у державі Явищ та королівстві Формул. Ближче познайомимося зі звичками та особливостями характерів населення цих країн, дізнаємось про деякі таємниці та чудеса, що спостерігалися в цих країнах. Допоможуть нам у цьому дві команди науковців – учні 9-х класів. А оцінювати спритність і кмітливість, талант і працьовитість, словом, усе, що дуже красиво, а це насамперед розум і його велич, буде наше шановне журі (представляє членів журі).
Приступимо до першого конкурсу.
Слово для привітання та представлення команди надається команді … класу на чолі з капітаном … (командам придумати привітання, назву команди і девіз).
Перша команда.
1. Хімічний елемент, що утворює газ, назва якого в перекладі з грецької мови означає «безжиттєвий» (Нітроген).
2. Сполукою якого хімічного елементу найчастіше труїли суперників у 18-19 століттях (Арсен, або миш’як).
3. Який із учених хіміків був сімнадцятою дитиною у сім’ї (Д.І. Мендєлєєв).
Друга команда.
1. З яких частинок утворюються йони( з атомів)
2. Елементи, сполуки яких використовуються у виробництві сірників (Сульфур, Фосфор).
3. Хто відкрив закон збереження маси речовини (М.В. Ломоносов).
3. Конкурс «Заморочки із бочки"
1. Яку речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя»? (вода)
2. За його здатність світитися в темряві алхімік Бранд назвав його «холодним вогнем» (білий фосфор)
3. Одна із найбільш титулованих корисних копалин, «королева енергетики», «королева копалин». Раніше її називали «зеленою олією», а за часів Бориса Годунова – «густою водою, що горить» (нафта)
4. Г.-Х. Андерсен написав казку про солдатика, вилитого з цього металу(олово)
5. У прислів’ї його пропонують кувати поки воно гаряче (залізо).
6. Стародавня легенда оповідає про те, що цариця Клеопатра якось виграла парі, з’ївши дорогоцінний сніданок. Вона проковтнула свої прикраси з перлів. У якому розчині Клеопатра розчинила свої прикраси і чому перли розчинилися в ньому (перли складаються з кальцій-карбонату, тому легко розчиняються в кислотах. Клеопатра налила у свій келих розчин оцту і розчинила в ньому перли).
4. Тема. Основні поняття, закони й закономірності в хімії
5.Тема. Хімічні елементи
6.Тема. Секрет (Вода)
7.Тема. Метали
8. Тема. Солі
1. Як розрізнити карбонати серед інших солей?( подіяти кислотою)
2. До якого типу реакцій відноситься взаємодія між металами та солями?( заміщення)
3. Назвіть формулу кухонної солі?(NaCI)
9.Тема. Оксиди.
1. Який оксид у твердому стані називають «сухим льодом»?(вуглекислий газ)
2. Який оксид можна назвати «негашеним вапном»?(CaO)
3.Який оксид є найпоширенішим у літосфері?(SiO2)
Музична пауза
10. Конкурс «Маска, відкрийся».
Маска 1.
Я не менш гарна, ніж золото. Мій рід дуже старовинний, йому приблизно 7 тисяч років. З моєю допомогою 5 тисяч років тому спорудили 147 метрову піраміду Хеопса. З мене виготовили щит герою троянської війни Ахіллу. Я дуже музикальна, у мене чудовий голос. Я вмію зцілювати, без мене у людини розвивається недокрів'я, слабкість. Хто я? (мідь).
Маска 2.
В стародавні часи деякі народи цінили мене більше, ніж золото. Вважається, що я прибулець із космосу. Я і воїн, і трудівник. У мене справжня чоловіча робота. Без мене людина слабка і немічна. Мій покровитель – бог війни. Хто я? (залізо).
11. Тема. Основи
1. Як називають розчинні у воді основи?(луги)
2. Який індикатор визначає Гідроксид- іони в розчині?(фенолфталеїн)
3. Як називається реакція між основою та кислотою?(нейтралізації)
12. Тема. Кислоти
1. Яка кислота є в шлунковому соці людини?(хлоридна)
2. Яка кислота щипає горло, коли людина п’є газовану воду?(карбонатна)
3. З якими металами не буде взаємодіяти хлоридна кислота?( що стоять в ряді активностей металів після Гідрогену)
13. Тема. Розчини
1. Які розчини називаються насиченими?(де речовина більше не розчиняється)
2. Речовини, водні розчини яких проводять електричний струм, називають…(електроліти)
3. За яких умов реакції йонного обміну перебігають до кінця?(осад, газ, вода)
14. Тема. Загальні знання з хімії
15. Тема. Чудеса своїми руками
Видатний вчений А.Ейнштейн якось сказав «Красивый эксперемент сам по себе часто гараздо ценнее, чем двадцять формул, добытых в реторте отвлеченной мысли » ( експериментальні завдання)
Заключне слово вчителя:
Ось і закінчується наш турнір, сподіваюсь, що вам всім сподобалось сьогодні і ви будете із задоволенням згадувати сьогоднішній день. До нових зустрічей! Цікавих, змістовних таких, що поглиблюватимуть ваші знання і заохочуватимуть вас вивчати найцікавішу науку хімію.
А зараз слово журі для підведення підсумків і вручення нагород.