28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Тема. ЗАГАДКА ЯК ВИД УСНОЇ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ. ВИДИ ЗАГАДОК

Про матеріал

Мета: розкрити барвистий світ народних загадок, особливості цього оригінального виду фольклору; дати поняття про народну загадку, роль метафори в ній, про класифікацію загадок за змістом; розвивати логічне мислення, пам'ять, уяву школярів; виховувати допитливість, інтерес до фоль­клору, зокрема до народних загадок.

Перегляд файлу

 

Тема.          ЗАГАДКА ЯК ВИД УСНОЇ НАРОДНОЇ

ТВОРЧОСТІ. ВИДИ ЗАГАДОК

Мета: розкрити барвистий світ народних загадок, особливості цього оригінального виду                                                                                фольклору; дати поняття про народну загадку, роль метафори в ній, про класифікацію загадок за змістом; розвивати логічне мислення, пам'ять, уяву школярів; виховувати допитливість, інтерес до фоль­клору, зокрема до народних загадок.

Обладнання: видання українських народних загадок, комплект «Слово й образ».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Теорія літератури: загадка, метафора.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент (2 хвилини)
  2. Вступне слово вчителя (5 хвилин)

Наш урок ми розпочинаємо з розв'язання пелюсткового кросворду. Необхідно правильно вписати відповіді, щоб у виділених кружечках про­читати тему уроку, над якою ми будемо працювати сьогодні.

  1. Як називається фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події? (Казка)
  2. Який синонім можна добрати до слова коштовність? (Скарб)
  3. Антонім слова важко. (Легко)
  4. Як записати слово робота п'ятьма буквами? (Праця)
  5. Як називали дівчину в казці, що відгадала всі загадки пана? (Мудра)
  6. Група речень, об'єднаних спільним змістом, головною думкою і гра­матично,— це.... (Текст)
  7. Не кущ, а з листочками, не людина, а навчить. (Книга)

 

 

  1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку (5хвилин)

Отже, сьогодні на уроці ми ознайомимося із загадками як видом усної творчості, розглянемо зміст і форму загадок, з'ясуємо роль метафо­ри в ній, а також навчимося визначати види загадок та відгадувати їх.

  1. Вивчення нового матеріалу(25 хвилин)

                  1. Бесіда за питаннями.

  •    Як ви гадаєте, чому цей жанр фольклору має таку назву? Від якого слова вона походить?   (Від слова «гадати» думати, здогадуватися) Загадка є свідченням гостроти розуму людей, яскравого, образно­го сприйняття й розуміння ними світу. Саме слово загадка вказує на те, що цей вид фольклору апелює до людської думки гадки. Умінню відга­дувати загадки колись надавали великого значення. Воно були мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння залежала подальша доля людини.
  •     Пригадайте прочитані народні казки, де персонажі рятують когось або себе від лиха, відгадуючи поставлені їм загадки. («Мудра дівчи­на», «Котигорошко»)
  •        У сиву давнину відгадування загадок було частиною весільного об­ряду своєрідним екзаменом на розумову зрілість молодої чи мо­лодого. У ліричних піснях, широко відомих і нині, живуть спогади про цю давню традицію:

                                                      Дівчинко моя, Галю,

                                                      Щось я тобі загадаю.

 Як вгадаєш моя будеш,

Не вгадаєш чужа будеш.

  •        У   чому ж полягає основна особливість загадки?                                                                                                                     (У тому, що в її осно­ві лежить метафоричне запитання.)
  •        А що таке метафора?

                Метафора (від грецького metapfora переміщення, віддалення) перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності.

     Отже, предмет зображення в загадці називається не прямо, а інакомовно, приховано. Щоб дати відповідь на метафоричне запитання, треба вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності.

  2.Розгляд побудови загадок. Робота за картиною. Розгляньте картини за мотивами загадок:

  1. «Стоїть півень на току у червонім ковпаку». (Мак)

2.«Що то за віконця, що допомагають бачити сонце?» (Окуляри)

  • Опишіть предмети, зображені на картині. Що подібне є у зовніш­ньому вигляді півня і маку?
  • Які слова в загадці вказують на цю подібність? (Червоний ковпак)
  • Що ж допомагає відгадати цю загадку? (Подібність в описі зовнішньо­го вигляду).

 

 

 

  • А яка ж подібність між окулярами і совою? (Загадка «Що то за вікон­ця, що допомагають бачити сонце?»)
  • Отже, які є способи приховування задуманих предметів? (Опис зо­внішнього вигляду, дії, властивостей; на основі протиставлення.)
  • То що ж називається загадкою? (Загадка-невеликий твір, в якому в прихованій формі описується задуманий предмет, котрий слід відга­дати.)

3.Опрацювання статті підручника «Про загадки».

4.Робота в групах.

 І група. Прочитайте загадки, вміщені в підручнику. Визначте, про що йдеться в кожній групі загадок. Оберіть до кожної групи заголовок.(Природа та її явища. Рослини. Тварини. Людина. Матеріальне життя людини. Духовний світ.)

II група. Загадки створювалися народом протягом багатьох віків. По­ясніть, яка з наведених загадок могла виникнути раніше, яка пізніше; що в них спільного.

  •      Баба-Яга, дерев'яна нога, весь світ годує, а сама голодна. (Соха)
  •      Залізний ніс у землю вріс, риє, копає, проти сонця грає. (Плуг)
  •       Кінь сталевий, вівса не просить, а оре і косить. (Трактор)

III група. З'ясуйте форму загадок. Придумайте усно малюнки, які б відображали їх зміст.

Віз без коліс, а з батога сльози ллються. (Човен)       

                               Біжить свинка,

                  Вирізана спинка,

                  Оглянеться назад,

                  А й сліду не знать.

                                                                                 (Човен)

Хто мовчить, а всіх людей навчить? (Книга)

  •       Отже, які є види загадок за змістом?
  •      Яку форму можуть мати загадки?

5. Виразне читання і відгадування загадок, вміщених у підручнику.

Що в хаті зимою замерзає, а надворі ні?(Вікно) (Інтонація запиталь­на, хитрувата)

V. Підсумок уроку (5 хвилин)

  •      Який твір називається загадкою?
  •        Назвіть основні особливості загадок.
  •        Порівняйте загадки на одну й ту ж тему (про очі) у фольклорі різних народів:

Українське: Два брати під одним дахом, один другого не бачить.

 

 

 Російське: Два братца через грядку смотрят, да не сойдутся.

Грецьке: Два брати посварилися, одна гора їх розвела (у перекладі).

  •      То як звучать загадки на одну тему у фольклорі різних народів?

 

Але українські загадки мають яскравий національний колорит, віддзеркалюють особливості побуту українського народу, його світобачення.

VI. Домашнє завдання (3 хвилини)

Вивчити напам'ять п'ять загадок; дослідити, в яких українських народних казках та міфах Давньої Греції, які ви читали, герою часто доводилося відгадувати загадки. Запишіть назви таких творів.

doc
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку