Мета: розкрити барвистий світ народних загадок, особливості цього оригінального виду фольклору; дати поняття про народну загадку, роль метафори в ній, про класифікацію загадок за змістом; розвивати логічне мислення, пам'ять, уяву школярів; виховувати допитливість, інтерес до фольклору, зокрема до народних загадок.
Тема. ЗАГАДКА ЯК ВИД УСНОЇ НАРОДНОЇ
Мета: розкрити барвистий світ народних загадок, особливості цього оригінального виду фольклору; дати поняття про народну загадку, роль метафори в ній, про класифікацію загадок за змістом; розвивати логічне мислення, пам'ять, уяву школярів; виховувати допитливість, інтерес до фольклору, зокрема до народних загадок.
Обладнання: видання українських народних загадок, комплект «Слово й образ».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Теорія літератури: загадка, метафора.
Наш урок ми розпочинаємо з розв'язання пелюсткового кросворду. Необхідно правильно вписати відповіді, щоб у виділених кружечках прочитати тему уроку, над якою ми будемо працювати сьогодні.
Отже, сьогодні на уроці ми ознайомимося із загадками як видом усної творчості, розглянемо зміст і форму загадок, з'ясуємо роль метафори в ній, а також навчимося визначати види загадок та відгадувати їх.
1. Бесіда за питаннями.
Дівчинко моя, Галю,
Щось я тобі загадаю.
Як вгадаєш — моя будеш,
Не вгадаєш — чужа будеш.
Метафора (від грецького metapfora — переміщення, віддалення) — перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності.
Отже, предмет зображення в загадці називається не прямо, а інакомовно, приховано. Щоб дати відповідь на метафоричне запитання, треба вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності.
2.Розгляд побудови загадок. Робота за картиною. Розгляньте картини за мотивами загадок:
2.«Що то за віконця, що допомагають бачити сонце?» (Окуляри)
3.Опрацювання статті підручника «Про загадки».
4.Робота в групах.
І група. Прочитайте загадки, вміщені в підручнику. Визначте, про що йдеться в кожній групі загадок. Оберіть до кожної групи заголовок.(Природа та її явища. Рослини. Тварини. Людина. Матеріальне життя людини. Духовний світ.)
II група. Загадки створювалися народом протягом багатьох віків. Поясніть, яка з наведених загадок могла виникнути раніше, яка — пізніше; що в них спільного.
III група. З'ясуйте форму загадок. Придумайте усно малюнки, які б відображали їх зміст.
Віз без коліс, а з батога сльози ллються. (Човен)
Біжить свинка,
Вирізана спинка,
Оглянеться назад,
А й сліду не знать.
(Човен)
Хто мовчить, а всіх людей навчить? (Книга)
5. Виразне читання і відгадування загадок, вміщених у підручнику.
Що в хаті зимою замерзає, а надворі ні?(Вікно) (Інтонація запитальна, хитрувата)
V. Підсумок уроку (5 хвилин)
Українське: Два брати під одним дахом, один другого не бачить.
Російське: Два братца через грядку смотрят, да не сойдутся.
Грецьке: Два брати посварилися, одна гора їх розвела (у перекладі).
Але українські загадки мають яскравий національний колорит, віддзеркалюють особливості побуту українського народу, його світобачення.
VI. Домашнє завдання (3 хвилини)
Вивчити напам'ять п'ять загадок; дослідити, в яких українських народних казках та міфах Давньої Греції, які ви читали, герою часто доводилося відгадувати загадки. Запишіть назви таких творів.