Розробка уроку "Написання не з дієсловами"

Про матеріал

Конспект уроку "Написання не з дієсловами". Урок - лінгвістичне дослідження. Мета: повторити правила написання частки не з дієсловами; вивчити нові правила і закріпити набуті знання на практиці; вчити правильно вживати дієслова в мовленні; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення та творчі здібності; виховувати бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Розробка уроку з української мови

(7 клас)

 Учитель: Ждан Людмила Анатоліївна

 Тема:  Частка не з дієсловами. Урок-лінгвістичне дослідження.

  Мета: повторити правила написання частки не з дієсловами; вивчити нові правила і закріпити набуті знання на практиці; вчити правильно вживати дієслова в мовленні; розвивати спостережливість, увагу, память, логічне мислення та творчі здібності; виховувати бережливе ставлення до природи.

  Обладнання: комплект ілюстрацій «Рідні серцю місця»; малюнок «Одна з вулиць мого міста»; стіннівка «Околицями міста», роздавальний матеріал.

   Епіграф уроку:

                                Якби потрапив я на форум природничий,

          Сказав би кожному: часу не трать,

                                а з юних літ бери собі за звичай

                                птахам, звірятам, квітам помагать.

                                                        Д.Білоус

 

Хід уроку

    1.Організаційний момент.

    2.Повідомлення теми і мети уроку.

    Слово вчителя:   Упродовж уроку ми пригадаємо правила написання не з різними частинами мови, узагальнимо знання про написання не з дієсловами; поговоримо про екологію нашого міста.

     Діти записують у зошити тему уроку.

          1. Декламування вірша про рідне місто.(Учень читає напамять вірш).

                                                         Гірницький край

      Я полюбив гірницький край,

      Як отчий дім, як рідну мову,

      І хоч життя у нім не рай -

      До нього лину знов і знову.

      Від нього кращого в житті

      Не знав і досі ще не знаю,

      І до грудей на самоті

      Його я часто припадаю.

      В них чую серця я биття:

      Не батька, матері-титана,

      Він суть всього мого життя,

      Він рідна ненька...

      Мені в нім дороге усе:

      карєри, шахти й ранки сині,

      І безкінечний біг шосе,

      Й алеї срібно-тополині.

      Як я люблю його сади

      Молочно-білі і багряні,

      І гуркотливі поїзди,

      Які зникають десь в тумані.

      Та найдорожчі в нім мені -

      Це його люди, добрі лиця,

      Вони то мяко-чарівні,

      А то, дивись, такі, мов криця!

 2.Робота з текстом.

  • Іноді ми не помічаємо тієї краси, яка знаходиться навколо нас. Не тільки не цінуємо, але і зашкоджуємо природі. Нещодавно мені до рук потрапив текст з дивною назвою « Звинувачувальний документ». Давайте з ним ознайомимося і висловимо свою думку щодо почутого.  (Додаток № 1).

 3.Перевірка домашнього завдання  (групова робота).

        1 група -  захист стіннівки «Рідні серцю місця».

        2 група - на основі інтерв’ю, взятих у мешканців нашого міста, необхідно було створити 2 речення-висновки, використовуючи дієслова з не. За ілюстративним матеріалом описати одну з вулиць Марганця.

  1. група - тема завдання: «Околицями Марганця». Який екологічний стан нашого міста?

  4.Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

 

 Виконання практичних завдань:

       Завдання№1.   Замінити подані слова, словосполучення синонімічним словом з часткою не.

                Квітка, красу якої ніколи не забудеш.  (Незабудка)

                Той, якого не можна побороти. (Непоборний)

                Скоро     (Незабаром, невдовзі)

                Близько  (Недалеко)

                Біда         (Нещастя)

  • Пригадайте, як пишеться не з дієсловами  (на дошці записані експрес-висновки).

 

 

 

Експрес-висновки:

Не з дієсловами

 

         Окремо       Разом

 

            Завжди                        Без не не вживається             недо

                                                                                                                                                           недооцінювати

        Не пише    непокоїтися

        Не малює

 

       Завдання№2.  Списати записані на роздатковому матеріалі речення, розкриваючи дужки. Пояснити орфограму «Не з дієсловами" (один учень працює біля дошки).

       Висновки.

      Завдання№3.  Інсценізація уривку твору Лесі Українки «Лісова пісня».

       Мавка. Не руш! Не руш! Не ріж! Не убивай!

       Лукаш. Та що ти, дівчино? Чи я розбійник?Я тільки хотів собі вточити соку з берези.

       Мавка. Не точи! Се кров її! Не пий же крові з сестроньки моєї!

       Лукаш. Березу ти сестрою називаєш? Хто ж така?

       Мавка. Я – Мавка лісова!

 

      Виписати з прослуханого діалогу дієслова з не. Обміняйтеся з товаришем зошитами і перевірте правильність написання вивченої орфограми.

 

     Завдання№4. Створити речення з поданими дієсловами на тему екології.

                  Незчутися, недооцінювати, не цінує.

            (записані слова на дошці).

  • Цьому завданню передує слово вчителя:

          Бачите, діти, ми з вами і незчулися, як підійшли до наступного завдання. Чи можна недооцінювати цю красу? Неповторний краєвид, незабутні враження... А дехто цю красу не цінує.

       У розповіді прозвучали дієслова з не. Чому ми їх напишемо разом?

    Завдання№5. Ігрове досліждення-моделювання.

        Відновити і записати прислів’я, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити правопис дієслів з часткою не.

                       (роздатковий матеріал)

   Завдання№6.  Випишіть дієслова з не у дві колонки. (Один учень працює біля дошки).

       Не  окремо       не    разом

Відповідь.

        Не боятьсь                непокоїтись

        Не злякалися        нехтують

        Не було

           Над містом летіли лебеді...

   Кажуть, що краса врятує світ...А хто врятує красу від нашої жорстокості та бездушності?

   Нещодавно я випадково став свідком розстрілу п’ятьма браконьєрами лебедів, що , втомившись в далекій дорозі, сіли перепочити на ставку. Так, це було не полювання, а саме розстріл. Лебеді, полювання на яких забороняється, звикли до доброго  ставлення до них людей і зовсім їх не бояться. Не злякалися вони, коли на греблю виїхав автобус, не злякалися навіть тоді, коли почалася стрілянина. Непокоїтись їм не було причини. І лише коли двоє птахів були вже мертві, третій здійнявся у небо, але, зробивши велике коло, слідуючи лебединій вірності, повернувся назад, де його й настиг постріл. Лебідь завжди був символом вірності та любові, родинного щастя та материнства, і дуже боляче бачити, як для декого він перетворився на шматок м’яса. Прикро, що такі «мисливці» нехтують дарами природи... 

 

   Завдання№6. Відгадати загадки про  дарунки  природи. Зі словами-відгадками скласти словосполучення.(Усно).

      1.Є шапка, але без голови; є нога, але без черевика.(Гриб).

      2.Літом одягається, а на зиму одежі цурається.(Дерево).

      3.Не розбивши горщика, не зїси кашки.(Горіх).

      4.Живе один батько і тисячі синів має, всім шапки справляє, а собі – немає.(Дуб і жолуді).

 

 5.Підбиття підсумків уроку.

       - Як може писатися частка не з дієсловами?

       - Коли вона пишеться з не окремо?

       - В якому випадку не з дієсловами пишеться разом?

       - Чи вважається екологічна проблема - глобальною проблемою людства?Чому?

       - Як слід її вирішувати?

 

   6.Рефлексія учнівської діяльності на уроці.

   7.Домашнє завдання. Написати творчу роботу на тему «Щоб гаї шуміли», використовуючи дієслова з орфограмами – ться, шся; не з дієсловами.

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
11 січня
Переглядів
380
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку