Тема. Закріплення знань про часові форми дієслова.

Про матеріал
Урок української мови в 4 класі з використанням технології розвитку критичного мислення Тема. Закріплення знань про часові форми дієслова. Мета. Удосконалювати вміння розрізняти дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часу, добирати влучні дієслова до малюнків; розвивати мовлення, критичне мислення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до птахів.
Перегляд файлу

Урок української мови в 4 класі

з використанням технології розвитку критичного мислення

 

Тема. Закріплення знань про часові форми дієслова.

Мета. Удосконалювати вміння розрізняти дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часу, добирати влучні дієслова до малюнків; розвивати мовлення, критичне мислення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до птахів.

Обладнання. Малюнки птахів, презентація «Загадки про птахів», картки з диференційованими завданнями, перфокарти словникових слів (по групах), алгоритми «Звуко-буквений аналіз слів»,  «Опис птаха», звукозапис «Пісні птахів», дидактичний матеріал.

Тип уроку: закріплення знань

    Використана література:

    Савченко О. Я. Сучасний урок у початкових класах. - К.: Магістр-5,2007.-255 с.

Сиротинко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології. – Х: Основа, 2005. – 124 с.

Тягло О.В. Критичне мислення: Навчальний посібник. – Х: Основа, 2008. – 189 с.

 

Хід уроку

І. Організація класу

    Дзвоник всім нам дав наказ –

    До роботи швидше в клас.

    Попрацюєм всі старанно,

    Щоб урок пройшов не марно.

- Працювати на цьому уроці ми будемо під гаслом... Щоб прочитати гасло,
треба скласти його з розсипаних слів.(Слова прикріплені на магнітній дошці)      

                      навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того

                       (Добре того навчати, хто хоче все знати.)

-         А ви хочете багато знати?

-         Тож налаштуємося на урок і промовимо вислови аутотренінгу.

Ми - учні. Ми ходимо до школи. Нас  вчать учитися. Ми все розуміємо, ми  хочемо все знати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Створення емоційного фону уроку

 Читання вірша вчителем. (Лунає музика Вівальді «Весна»)

Все прокидається поволі, зі сну зимового встає.

Радіє гай, радіє поле, земля поталу воду п'є.

Скресає і щезає крига, бурульки падають з дахів,

І вітерець прозорокрилий додому підганя птахів.

А в лісі на галяві теплій поміж ялинок запашних

Уперше спалахнув метелик тендітний вогничок весни. А. Костецький

2. Інтерактивний метод «Мозковий штурм»

- Про яку пору року йдеться у вірші? Обґрунтуйте свої міркування. Чому саме ви так думаєте?

-         З поданих слів складіть речення. Поясніть, як розумієте вислів:

           рік      годує     день      Весняний   (Весняний день рік годує.)

-         Назвіть весняні місяці. (Березень, квітень, травень)

-         Звідки пішла назва кожного з них?

«Березень» - від того, що починали «плакати» - сокорушити берези;

«Квітень» - починають  квітнути різні рослини;

«Травень» - «буяють», тобто ростуть великі і соковиті  трави.

3. Каліграфічна хвилинка

   Кк   кв   ві   іт   те   ен   нь

   - Яке слово розтягнули? (Квітень)

4. Звуко-буквений аналіз слова «квітень». (За таблицею-алгоритмом).

5. Словникова робота (на перфокартках). Групова робота.

     І група: Спиши слова, встав пропущену букву.

Дят.л, жайв.р.нок, за.ць, с.л.вей, з.зуля, г.р.бець, голу., п.р.пілка, с.рока, с.ниця.

- Яким словом можна об’єднати ці слова?  (Птахи.)

- Яке слово виявилось зайвим? 

    ІІ група: Спиши слова, встав пропущену букву.

В.дмідь, за.ць,.лень, в.рблюд,.жак, дят.л, л.сиця, хом.як, с.бака, св.ня, т.ля.

- Яким словом можна об’єднати ці слова?  (Тварини.)

- Яке слово виявилось зайвим? 

   ІІІ група: Спиши слова, встав пропущену букву.

Яс.н, абр.кос, а.стра, ап.льсин, в.дмідь, кукуру.за, очере., пш.ниця, ч.ремха, ч.решня,.рина.

- Яким словом можна об’єднати ці слова? (Рослини.)

- Яке слово виявилось зайвим?

6. Хвилинка розвитку мовлення. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

- Які асоціації у вас виникають при слові «квітень»

                                                        

                                                    Квітень

 

 

- Подивіться на картину. Використовуючи зображене і власний досвід складіть речення про квітень за опорою (динамічна таблиця):

сонце…

небо …

трава …

квіти …

дерева …

птахи …

люди …

- В народі кажуть: Коли квітень з водою, то травень з травою. Як розумієте?

- Яке свято відзначаємо сьогодні за народним календарем? (Благовіщення.) Селяни з особливою пошаною ставились до нього, оскільки вважали, що «Бог у цей день благословляє всі рослини», а відтак було за великий гріх братися за любу роботу. Існує повір’я, що навіть птиця на Благовіщення не в’є гнізда.

Прикмета: Якщо тепла весна, то з Благовісника сіяли ярину.

  1. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»

-         Згадайте все, що ви знаєте про дієслово.

-         Дієслово відповідає на питання …

-         В реченні воно виступає …

-         Найчастіше в реченні воно пов’язане з …

-         Дієслово змінюється за …

-         Дієслово має три часові форми, це …

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

- Сьогодні на уроці ми будемо удосконалювати вміння розрізняти дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часу, добирати влучні дієслова до малюнків, розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас, поговоримо більш детально про птахів.

ІV. Робота над темою уроку

1. Повторення правил про дієслово та часові форми дієслова

2. Робота в парах (Вправа 169, стор. 71)

- Якими дієсловами змальовано поведінку пташки? Визначте час дієслів. (Випурхне – майб. ч., сяде – майб. ч., чистить – тепер. ч., покрутиться – майб. ч., повертиться – майб. ч..)

3. Інтерактивний метод «Прес»

- Доведіть, що виділені слова зліплене, встелене не належать до дієслів за опорою:

Я вважаю…

Тому що …

Наприклад, …

Отже …

4. Презентація «Загадки про птахів»

- Ми говорили сьогодні, що весною лунають звідусіль пташині співи. Кожна пташечка співає свою пісеньку, інколи не зовсім красиву. Передивіться презентацію, відгадайте, що за пташка.  (Після відгадки з’являється  фотографія пташки)

1. Хоч сам ростом невеликий, але гарно співає.   (Соловей.)

2. Польова чи степова пташка, більша за горобця і на нього схожа, на голові має чубчик. (Жайворонок).

3. В зелен лісі там і тут, чутно як вони кують. (Зозулі.)

4. Я ловлю комах, жучків,

   Їм маленьких черв’ячків,

   В теплий край я не літаю,

   Під стріхою хату маю.

   Цвірінь! – сів я на хлівець.

   Зовуть мене … (горобець.)

5. Дикий і свійський птах з оперенням різного кольору та великим волом.   (Голуб.)

6. Пташка ця – гарна птиця,

   Та хлоп’ят вона боїться.

   А хлоп’ята взяли гілку,

   І лякають … (перепілку.)

   Не потрібно так лякать,

   В неї п’ять перепелят.        

- Вставте з довідки потрібні за змістом слова. (Вправа 170, стор. 72)

Соловейко в гаї... (заливається).

Жайворонок у полі … (дзвенить).

Зозулі в лісі … (кують).

Горобець під стріхою … (цвірінькає)

Голуби на даху … (туркочуть).

Перепілка в житі … (підпадьомкує).

 Музична фізкультхвилинка (Діти під спів пташок «літають» по класу та імітують їхні голоси)

- Соловейко в гаї... (тьох-тьох-тьох…).

- Жайворонок у полі … (дзень-дзень-дзень…).

- Зозулі в лісі … (ку-ку, ку-ку, ку-ку,…).

- Горобець під стріхою … (цвірінь – цвірінь – цвірінь …)

- Голуби на даху … (турр – турр – турр …).

5. Творча робота. Робота в групах (поділ по кольорами).

    Інтерактивна вправа «Кубування»

-         Скласти текст-опис пташки за малюнком та написами на сторонах куба.

 

Назва

 

 

Перелітний чи зимуючий?

 

 

 

 

Розмір тіла, голови

 

 

Дзьоб, хвіст

 

 

Оперення

 

 

Що знаєш про нього?

 

 

         Опис птаха 

 Назва

 Перелітний чи зимуючий

 Розмір тіла, голови

 Дзьоб, хвіст

 Оперення

 Що знаєш про нього?

І група. Текст-опис «Горобець»

Горобець – маленька пташка з сіро-рудуватим оперенням. Голівка маленька, кругленька. Дзьоб невеликий, гострий. Живе переважно поблизу житла людини. Зимує з нами.

- Послухайте вірш, назвіть дієслова.

Горобець білесенький на віконце сів:

«Їсти! Їсти! Їстоньки! Холодно. Джив! Джив!»

Пожалійте пташечку, дайте крихіток,

Я вам зацвірінькаю на увесь садок!          

ІІ група. Текст-опис «Дятел»

Дятел – лісовий птах з довгим, гострим та міцним дзьобом. Ним він добуває їжу (комах та їхні личинки) з щілин кори різних дерев. Оперення в нього яскраве. В народі його називають санітаром.

- Послухайте вірш. Скажіть, в якому часі вжито дієслова.

Пише хвостиком лисиця слід по росяній траві.

Пише дятел, гарна птиця, дивні знаки на корі.             

ІІІ група. Текст-опис «Зозуля»

Зозуля – перелітній птах із бурувато-сірим оперенням. Тіло велике, видовжене. Хвіст довгий. Зозуля сама пташенят не висиджує, а кладе яйця в чужі гнізда.

- За легендою, зозуля тому не має свого кубла й підкидає яйця в інші гнізда, що колись на  свято Благовіщення «вила гніздо, а Бог їй відібрав пам’ять».

З тих пір… Кує зозуленька й кує,

По всьому тужить гаю:

- Ой горе-горенько моє, - Дітей не розшукаю.       

- В яких часових формах вжито дієслова?

 Фізкультхвилинка для очей (рухають очима за указкою по таблиці)

6. Робота за підручником. Вправа 171, стор. 72 (диференційовано по рядах)

І група

- Розгляньте малюнок. Побудуйте за ним різні сполучення слів, які відповідають схемі «дієслово + іменник».

(Наприклад: збирають галузки, носять на дерево, ремонтують гнізда)

ІІ група

-         Складіть зв’язну усну розповідь за малюнком на тему «Пташині турботи».

Наприклад: текст-розповідь

                                              Пташині турботи

Настала весна. Прилетіли її перші вісники - граки. Зиму вони провели на пiвднi, а тепер повертаються на батьківщину.

Граки метушаться, наповнюють усе навколо невмовкаючим гомоном. На голих вітах дерев багато старих грачиних гнізд. Їх потрібно перемонтувати. Хто не встиг зайняти старе гніздо, той мостить нове. Граки збирають сухі галузки i носять їх на дерева. Гілка на гілочку - i гніздо готове.

Незабаром граки виведуть пташенят.

ІІІ група

-  Зі слів кожного рядка склади речення. Запиши їх так, щоб вийшла зв’язна розповідь.

повернулись, вирію, з, ластівки.

дахом, гнізда, під, вони, ліплять;

грудочки, з, річки, носять, глини, ластівки;

пташенятам, м’яко, у, буде, гнізді.

V. Підсумок уроку

Обговорення роботи на уроці. Вправа «Мікрофон».

  - Що на уроці вам сподобалося?

  - Які види роботи запам’яталися?

  - Коли вам було важко працювати?

  - Коли не відчували важкості?

  - Що було найцікавішим?

  - Для чого потрібні птахи?

  - Яку користь приносять?

  - Як слід відноситься до них?

  - Що позитивного ви взяли для себе з цього уроку?

  - На вашу думку, що нам не зовсім вдалося? Чому?

 Інтерактивна вправа «Рюкзак»

- Які із отриманих на уроці знань, умінь і навичок ви візьмете для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання? Папірці складаються в уявний рюкзак, вибірково зачитуються відповіді.

 VІ.  Домашнє завдання. Намалювати улюблену пташку. Скласти кодовану розповідь про неї, не називаючи її. На наступному уроці деякі учні зачитують свої розповіді, інші відгадують.

 

doc
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
2 червня
Переглядів
106
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку