Тема: Замерзлі квітками сніжинки на склі. Досягнення рівноваги на площині шляхом рівномірного розташування елементів. Виконання композиції « Замерзлі квітками сніжинки на склі» (парафінова свічка, акварельні фарби)
Мета: вчити учнів створювати композицію на площині, шляхом рівномірного розташування елементів, поглиблювати знання учнів про холодну гаму кольорів, формувати вміння втілювати творчий задум у малюнку; розвивати творчу уяву, образне мислення, шляхом подорожі у казковий світ, закріплювати вміння володіти пензлем; виховувати спостережливість, бажання відтворювати навколишню красу.
Обладнання: аркуші паперу, фарби, пензлі, палітри, склянки з водою, прості олівці, парафінова свічка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступна бесіда.
Діти! «Чи любите ви зиму?» (Відповіді учнів)
- А чому зиму називають чарівницею? (відповіді)
- Що вкриває землю взимку?
Введення в тему уроку шляхом казки.
Під моїм вікном росте висока красуня – берізка. Вона вже старенька і бачила на своєму віку ой як багато! Якось вона нашептала мені таку історію.
Колись дуже давно Зима була не така як зараз. Вона сипала пухким сніжком, який, ледь торкаючись землі, починав танути. Зима дуже переживала з того, що не може надовго зберегти своєї сніжно – білої краси. І тут з далеких країв на допомогу їй прибув гарний статний парубок Мороз. З усім своїм молодецьким запалом і рішучістю він взявся до справи: скував льодом ріки й озера, заморозив зимову ковдру, вкрив інеєм дерева. Зраділа Зима, не могла намилуватися своїми володіннями. Але згодом білосніжна чарівниця засумувала, відчула себе самотньою холодною володаркою білого царства, бо все навкруги завмерло, захололо.
Не знав Мороз як її розрадити. Шугав з Вітром поміж оселями, шукаючи якоїсь підказки. І раптом застиг біля одного віконця. Невеличка дівчинка сиділа за столом і малювала квіти, трави, дерева. І виходило це в неї просто чудово!
Вітер став нашіптувати Морозові, що він все це бачив влітку – яскраві квіти, ніжні трави, квітучі гілки дерев.
Незчувся Мороз, як став виводити на шибці диво –малюнки. Малесенькі Сніжинки – іскринки слухняно лягали візерунками від умілого подиху Мороза – художника.
Полюбилися людям ці малюнки, зраділа Зима, що і вона має свої, зимові, ні з чим незрівнянні квіти.
І стали з тих пір називати їх люди «зимові візерунки», «морозові узори», або ніжно «лисички».
А чи доводилося вам, діти, спостерігати таке явище?
(Відповіді учнів)
Хто хоч раз бачив цю красу – не забуде її ніколи!
Уранці гляну на віконце –
Яка ж краса, не розказати.
Мороза вправного картини
Я поспішаю змалювать.
Ось папороть, неначе в лісі,
А там он – квіти розцвіли,
Ялин верхівки простяглися -
Небаченої все краси!
З маленьких срібненьких сніжинок
Узори дивнії оті,
Дивлюсь й не можу надивитись.
Ну як красу цю зберегти!?
Зберегти таку красу, діти, можна у своїй пам’яті, у своїй душі. Майстри – художники відображають зимові візерунки різноманітними фарбами, олівцями на папері, полотнах. А майстрам декоративно – прикладного мистецтва вдається відтворювати морозові узори за допомогою ниток, тканин та своїх умілих рук.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
1. Повторення понять про кольори.
Який колір вважають головним кольором зими?
Погляньте, будь ласка, на зображення зими фотографами, художниками і скажіть, які ще зимові кольори ви бачите?
(Демонстрація зразків)
Як ці кольори називають? (холодні)
Чому їх так називають?
А які ще є кольори? (теплі)
- А чи здогадалися ви, що ми сьогодні будемо малювати?
(Відповіді дітей)
Так, сьогодні ми будемо малювати на тему «Замерзли квітами сніжинки на склі».
Послідовність виконання творчої роботи.
- Аркуші паперу на партах – це зимові віконечка, які потрібно розмалювати.
- Для цього вам необхідно свічкою легенько намітити основні елементи візерунка, розташовуючи їх рівномірно по площині аркуша.
- Коли композиція скомпонована, переходимо до виконання роботи фарбами, використовуючи тільки білий з відтінками холодних кольорів.
- Роботу виконуйте мазками різними за характером та формами
- Дрібненькі елементи домальовуйте в останню чергу.
ІV. Самостійна творча робота
Під час виконання роботи вчитель надає допомогу учням, вказує на недоліки, підбадьорює.
Фізкультхвилинка.
У країні казочок
Жив смішний Сніговичок.
З ним всі хлопчики й дівчатка
Вийшли вранці на зарядку.
Покрутили головою,
Раз! – Притупнули ногою,
Руки вгору підняли,
Трішки ними потрясли.
Як сніжинки покружляли,
І приємне щось згадали.
Морозець щипав за щічки,
Змерзли в них і ручки, й ніжки.
Вмить присіли, піднялися
Й малювати знов взялися.
V. Аналіз учнівських робіт. Оцінювання.
VІ. Підсумок уроку.
Діти, що нового ви дізналися на уроці?
Що запам’яталося вам найбільше?
Чи сподобалося вам бути чарівниками?