Тема уроку: «Чарівні візерунки. Традиції народного малювання у творчості М. Приймаченко» (5 клас, І семестр, 5 урок)
Мета: Ознайомити здобувачів з різновидами народного мистецтва, які залежать від використовуваного матеріалу і техніки виконання, традиціями народного малювання, творчістю відомої української народної майстрині, представниці «українського наївного мистецтва» М. Приймаченко, навчити школярів цінувати красу, створену руками народних умільців, виховувати любов до прекрасного, повагу до культурної спадщини українського народу, розвивати інтерес до пізнання українського народного мистецтва, естетичний смак.
Тип уроку: розширення та поглиблення знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Музичне привітання з елементами відносної сольмізації.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому уроці вітаю усіх, хто любить та цікавиться народним мистецтвом, усіх, хто любить свій рідний край, усіх, кому дорогі прадідівські традиції українського народу. А розпочати урок хочу словами з вірша «Барви мистецтва» (автор Л. Маляренко).
«Барви мистецтва»
А вічності дзвін знов лунав на світанку,
Крізь тумани століть у квітучім серпанку,
Що є на Вкраїні незмінне багатство –
Це наше барвисте народне мистецтво.
Хай цвіте, хай усюди примножиться рясно
Неозоре яскраве Прикарпаття мистецтво.
Хай чарівність його назавжди окриляє,
Хай квітує красою народне багатство.
І дійсно, нехай же квітує своєю красою усе багатство народного мистецтва.
Метод «Прес».
Так, відповідно до використовуваного матеріалу і техніки виконання виділяються такі види народного мистецтва:
- скульптура (вироби з глини, каменю, тіста);
- кераміка (гончарство, кахлярство, іграшки);
- різьба з дерева (пласка, барельєфна, повна);
- ткацтво, килимарство, вишивка;
- виробництво предметів з кості, рогу, металу, скла, соломи, паперу тощо; - - декоративна пластика (писанкарство, стінний розпис, народний станковий живопис, народна гравюра, різьба по дереву; народне будівництво та інші).
Образотворча діяльність людини виникла як загальносвітове полікультурне явище. Починаючи від перших наскельних малюнків і рельєфів у камені, виявлених у різних регіонах світу, Європи і на теренах України, мистецтво постає як органічна частина людського буття.
На сьогоднішньому уроці на нас чекає зустріч з творчістю талановитої української майстрині, яскравої представниці «українського наївного мистецтва» Марії Авксентіївни Приймаченко. Її роботи, як ми у цьому зможемо впевнитися протягом уроку, – це справжнє диво, яскраве, квітуче, що полонить фантазією, довершеністю.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Давайте пригадаємо, що ж таке мистецтво взагалі?
Які види мистецтва ви знаєте? (завдання: створити таблицю)
Метод «Асоціативний кущ»
ІV. Ознайомлення з новою темою.
Хто ж така Марія Приймаченко? Про її життєвий та творчий шлях нам розкажуть літературознавці, які підготували власний проект.
В основі творчості народної художниці М. Приймаченко присутнє оригінальне відчуття природи та світу взагалі. Вона гарно малювала як правою, так і лівою руками і, народжені творчою уявою, намальовані образи на картинах були глибоко споріднені з традиціями українського народного мистецтва. На думку дослідників, Марія Приймаченко дивовижно об’єднала у своїй творчості малюнок та живопис.
Колористична гама в живописі народної художниці М. Приймаченко будується за трьома принципами:
А) за принципом контрастного зіткнення кольорів які лежать напроти один одного на кольоровому спектрі.
Б) принцип кольорової гармонії – м’яке зближення кольорів, які лежать близько одна до одної на кольоровому спектрі.
В) змішаний принцип поєднання кольорів.
Практична робота. Давайте розглянемо декілька картин майстрині та визначимо за якими принципами побудовано їх колористичну гаму.
Так, дійсно, контраст викликає напругу, чіткість, різкість, а гармонія – лагідність, спокій, мелодію тонів. Дивлячись на картини М. Приймаченко інколи можна почути фразу на кшталт «Ой, і я так можу», вважаючи її карини простими і дитячими, проте світ захоплюється її творами як серйозними, глибокими і філософськими. Проте від дитячого малюнка у неї лише світосприйняття. Це засвідчують численні виставки робіт геніальної українки, котрі в різні роки проходили у Франції, Японії, Фінляндії та США.
V. Практична робота. А зараз ми з вами побудемо мистецтвознавцями. За даною картиною слід написати твір або ж створити вірш, використовуючи подані слова (щедра земля, щастя, щирість, український колорит, народна традиція, людям на радість…).
Спокій в ній, радість, тепло.
На ній людям всім на радість
Зроста щастя міцне стебло.
Наша особливість.
Традиційно в нас живе
Українська щедрість й щирість.
VІ Підведення підсумків уроку.
Наостанок нагадаємо, що Марія Оксентіївна Приймаченко - одна з перших народних майстрів, котра у 1966 році стала лауреатом Премії ім.Т. Шевченка за серію робіт «Людям на радість». Вона багато працювала до останніх днів свого життя. Колекція із 650 її творів — це гордість Національного музею українського народного декоративного мистецтва, котрий багато зробив для того, щоб українці пишалися творчістю великої співвітчизниці, а її картини були знаними у всьому світі.
VІІ. Рефлексія
- Кожен із вас (групки по 5 осіб (число пальців на руці) повинен окреслити олівцем свою руку на аркуші паперу, а на долоні написати своє ім'я та намалювати квітку, з якою кожен себе ототожнює. Потім передавайте свій аркуш сусідові праворуч, а самі отримуйте такий малюнок від сусіда ліворуч. В одному з «пальців» чужого малюнка напишіть щось приємне, чим хотіли б поділитися після сьогоднішнього уроку (наприклад: «частинка мого гарного настрою», «щира посмішка», «часточка доброти» тощо). Інший робить запис на наступному «пальці» руки і так доти, поки вся «рука» не повернеться до автора малюнку та власника «руки».
Після уроку учні забирають аркуші з «долонями» як подарункові пам'ятки.
VІІІ. Музичне прощання з елементами відносної сольмізації та домашнє завдання.
Намалювати власну картину в стилі «наївного мистецтва».