урок "Чарівні візерунки. Традиції народного малювання в творчості М. Приймаченко"

Про матеріал
Мета: Ознайомити здобувачів з різновидами народного мистецтва, які залежать від використовуваного матеріалу і техніки виконання, традиціями народного малювання, творчістю відомої української народної майстрині, представниці «українського наївного мистецтва» М. Приймаченко, навчити школярів цінувати красу, створену руками народних умільців, виховувати любов до прекрасного, повагу до культурної спадщини українського народу, розвивати інтерес до пізнання українського народного мистецтва, естетичний смак.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: «Чарівні візерунки. Традиції народного малювання у творчості М. Приймаченко» (5 клас, І семестр, 5 урок)

 

Мета: Ознайомити здобувачів з різновидами народного мистецтва, які залежать від використовуваного матеріалу і техніки виконання, традиціями народного малювання, творчістю відомої української народної майстрині, представниці «українського наївного мистецтва» М. Приймаченко, навчити школярів цінувати красу, створену руками народних умільців, виховувати любов до прекрасного, повагу до культурної спадщини українського народу, розвивати інтерес до пізнання українського народного мистецтва, естетичний смак.

Тип уроку: розширення та поглиблення знань, умінь та навичок.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Музичне привітання з елементами відносної сольмізації.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

На сьогоднішньому уроці вітаю усіх, хто любить та цікавиться народним мистецтвом, усіх, хто любить свій рідний край, усіх, кому дорогі прадідівські традиції українського народу. А розпочати урок хочу словами з вірша «Барви мистецтва» (автор Л. Маляренко).

«Барви мистецтва»

А вічності дзвін знов лунав на світанку,

Крізь тумани століть у квітучім серпанку,

Що є на Вкраїні незмінне багатство –

Це наше барвисте народне мистецтво.

 

Хай цвіте, хай усюди примножиться рясно

Неозоре яскраве Прикарпаття мистецтво.

Хай чарівність його назавжди окриляє,

Хай квітує красою народне багатство.

 

І дійсно, нехай же квітує своєю красою усе багатство народного мистецтва.

Метод «Прес».

  • Давайте пригадаємо, які види народного мистецтва ви знаєте?
  • Від чого залежить кваліфікація видів народного мистецтва?
  • Хто такий майстер народної творчості?
  • Яких відомих мистців народної творчості ви знаєте?
  • Чи знайомі вам майстри народної творчості у вашому місті?

Так, відповідно до використовуваного матеріалу і техніки виконання виділяються такі види народного мистецтва:

- скульптура (вироби з глини, каменю, тіста);

- кераміка (гончарство, кахлярство, іграшки);

- різьба з дерева (пласка, барельєфна, повна);

- ткацтво, килимарство, вишивка;

- виробництво предметів з кості, рогу, металу, скла, соломи, паперу тощо;  - - декоративна пластика (писанкарство, стінний розпис, народний станковий живопис, народна гравюра, різьба по дереву; народне будівництво та інші).

Образотворча діяльність людини виникла як загальносвітове полікультурне явище. Починаючи від перших наскельних малюнків і рельєфів у камені, виявлених у різних регіонах світу, Європи і на теренах України, мистецтво постає як органічна частина людського буття.

На сьогоднішньому уроці на нас чекає зустріч з творчістю талановитої української майстрині, яскравої представниці «українського наївного мистецтва» Марії Авксентіївни Приймаченко. Її роботи, як ми у цьому зможемо впевнитися протягом уроку, – це справжнє диво, яскраве, квітуче, що полонить фантазією, довершеністю.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Давайте пригадаємо, що ж таке мистецтво взагалі?

Які види мистецтва ви знаєте? (завдання: створити таблицю)

 

Метод «Асоціативний кущ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Ознайомлення з новою темою.

Хто ж така Марія Приймаченко? Про її життєвий та творчий шлях нам розкажуть літературознавці, які підготували власний проект.

  1. Українська народна художниця, представниця «наївного мистецтва»; лауреат Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка. Заслужений діяч мистецтв УРСР, народна художниця України Марія Оксентіївна Примаченко народилася в с. Болотня на Київщині (тоді Київська губернія, Російська імперія), де і провела все життя. Батько, Оксентій Григорович, був теслею-віртуозом, майстрував дворові огорожі у вигляді стилізованих  зображень. Мати, Параска Василівна, була визнаною майстринею вишивання (сама Марія вбиралася у сорочки, вишиті власноручно).
  2. Дитинство Марії було затьмарене страшною недугою - поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір. Марія Оксентіївна гідно і мужньо пронесла всі життєві знегоди, пізнала щастя любові (хоча чоловік загинув на фронті) і щастя материнства: її син Федір — теж народний художник, він був її учнем і другом.
  3. «Починалося все це так, - згадувала художниця. - Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату…» Кожен приходив подивитися на цю дивину, зроблену руками дівчинки. Хвалили. Сусіди просили і їхні хати прикрасити - отак й розпочався творчий шлях української художниці.

 

В основі творчості народної художниці М. Приймаченко присутнє оригінальне відчуття природи та світу взагалі. Вона гарно малювала як правою, так і лівою руками і, народжені творчою уявою, намальовані образи на картинах були глибоко споріднені з традиціями українського народного мистецтва. На думку дослідників, Марія Приймаченко дивовижно об’єднала у своїй творчості малюнок та живопис.

Колористична гама в живописі народної художниці М. Приймаченко будується за трьома принципами:

А) за принципом контрастного зіткнення кольорів які лежать напроти один одного на кольоровому спектрі.

Б) принцип кольорової гармонії – м’яке зближення кольорів, які лежать близько одна до одної на кольоровому спектрі.

В) змішаний принцип поєднання кольорів.

Практична робота. Давайте розглянемо декілька картин майстрині та визначимо за якими принципами побудовано їх колористичну гаму.

Картинки по запросу поеднання живопису та малюнку приймаченкоКартинки по запросу поеднання живопису та малюнку приймаченкоКартинки по запросу поеднання живопису та малюнку приймаченко

 

 

 

 

 

 

Так, дійсно, контраст викликає напругу, чіткість, різкість, а гармонія – лагідність, спокій, мелодію тонів. Дивлячись на картини М. Приймаченко інколи можна почути фразу на кшталт «Ой, і я так можу», вважаючи її карини простими і дитячими, проте світ захоплюється її творами як серйозними, глибокими і філософськими. Проте від дитячого малюнка у неї  лише світосприйняття. Це засвідчують численні виставки робіт геніальної українки, котрі в різні роки проходили у Франції, Японії, Фінляндії та США.

https://day.kyiv.ua/sites/default/files/19-01-51/timl3384.jpgV. Практична робота. А зараз ми з вами побудемо мистецтвознавцями. За даною картиною слід написати твір або ж створити вірш, використовуючи подані слова (щедра земля, щастя, щирість, український колорит, народна традиція, людям на радість…).

  1. Щедра земля українська,

Спокій в ній, радість, тепло.

На ній людям всім на радість

Зроста щастя міцне стебло.

 

  1. Український колорит –

Наша особливість.

Традиційно в нас живе

   Українська щедрість й щирість.

 

VІ Підведення підсумків уроку.

Наостанок нагадаємо, що Марія Оксентіївна Приймаченко - одна з перших народних майстрів, котра у 1966 році стала лауреатом Премії ім.Т. Шевченка за серію робіт «Людям на радість». Вона багато працювала до останніх днів свого життя. Колекція із 650 її творів — це гордість Національного музею українського народного декоративного мистецтва, котрий багато зробив для того, щоб українці пишалися творчістю великої співвітчизниці, а її картини були знаними у всьому світі.

VІІ. Рефлексія

  •                  Рефлексійна вправа «Долонька мистецького настрою»

 

 

 

 

-  Кожен із вас (групки по 5 осіб (число пальців на руці) повинен окреслити олівцем свою руку на аркуші паперу, а на долоні написати своє ім'я та намалювати квітку, з якою кожен себе ототожнює. Потім передавайте свій аркуш сусідові праворуч, а самі отримуйте такий малюнок від сусіда ліворуч. В одному з «пальців» чужого малюнка напишіть щось приємне, чим хотіли б поділитися після сьогоднішнього уроку (наприклад: «частинка мого гарного настрою», «щира посмішка», «часточка доброти» тощо). Інший робить запис на наступному «пальці» руки і так доти, поки вся «рука» не повернеться до автора малюнку та власника «руки».

Після уроку учні забирають аркуші з «долонями» як подарункові пам'ятки.

 

VІІІ. Музичне прощання з елементами відносної сольмізації та домашнє завдання.

Намалювати власну картину в стилі «наївного мистецтва».

 

docx
Додано
22 жовтня
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку