Тип уроку: урок формування нових знань.
О. А. Москаленко
викладач Університетського коледжу
Київського університету імені Бориса Грінченка
_____________________________
М. Київ
Тема: Здійснення політики індустріалізації та колективізації, історична необхідність, чи геноцид українського народу.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Глосарій:
Важка промисловість – сукупність галузей промисловості, які виготовляють здебільшого засоби виробництва: знаряддя праці (машини, агрегати, механізми, верстати та інші види обладнання й устаткування), предмети праці (сировина, матеріали, паливо тощо).
Індустріалізація – історичний процес техніко-економічного переходу від аграрного до промислових способів суспільного виробництва, який проходить через машинну стадію виробництва товарів і послуг. Загалом, вона була спрямована на прискорений розвиток промисловості з метою технічного переоснащення економіки і зміцнення оборони країни. Сучасна історична наука виділяє, також, таке поняття як надіндустріалізація.
Надіндустріалізація – надмірний розвиток великого машинного виробництва.
П'ятирічки – централізовані державні перспективні плани, які були спрямовані на розвиток економіки, техніки, науки, освіти та культури в СРСР на 5 років. Як правело виконувались в три роки.
Колективізація – трансформація у колективну форму, наприклад, перетворення індивідуальних господарств у сільськогосподарські кооперативи.
Централізація влади – процес підпорядкування всіх органів місцевого самоврядування єдиному центу, Москві без якого не приймалось жодне важливе рішення.
Репресії – комплекс заходів з арештів, розстрілів і переселення великих мас людей.
Криза – розклад, занепад, загострення ( політичних, економічних, соціальних) протиріч.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Актуалізація знань
Фронтальна бесіда.
Діти ! Пригадайте коли було утворено СРСР?
Що передбачала політика непу?
Які наслідки нова економічна політика мала для України, чи відразу були здійснені зрушення в економіці?
Орієнтовні відповіді учнів:
Влада більшовиків офіційно була встановлена 21 грудня 1919 р., коли було скликано третій з’їзд Рад радянського уряду, проте, СРСР в остаточному варіанті було утворено 30 грудня 1922 року рішенням першого з'їзду Рад Росії, України, Білорусії, після чого було прийнято Декларацію і Договір про утворення Союзу Радянських Соціалістичних Республік до складу якого увійшло 15 республік.
Нова економічна політика передбачала відхід від політики військового комунізму та заміну продрозкладки натуральним податком, дозволявся приватний сектор в економіці, а саме, в роздрібній торгівлі. В Україні трансформації аграрного сектору економіки, що передбачав неп, відбувались пізніше ніж в Росії, і досить часто продрозкладка не замінювалась натуральним податком, селяни й надалі жили в нестерпних умовах.
Вступне слово вчителя
Так, дійсно, політика непу передбачала, насамперед, тимчасовий відхід від стрімких темпів побудови соціалізму, заради збереження більшовицького режиму в умовах міжнародної ізоляції та численних збройних виступів невдоволених селян. Безперечно, неп - це було унікальне явище впродовж всієї історії існування Радянської держави. Ця політика стосувалась промисловості торгівлі, сільського господарства.
Нова економічна політика передбачала зміни:
Після смерті Леніна в 1925 році нова економічна політика не влаштовувала працівників партійного апарату. В результаті розподілу влади в країні партапарат був позбавлений можливості впливати на ринкову економіку непу, тому росло неприйняття ленінської моделі соціалізму. Така політика більше не вдовольняла Й. Сталіна та його прибічників і в кінці 20-х рр. було проголошено курс на згортання цієї політики. В 1928 р. був затверджений перший п'ятирічний план економічного розвитку країни. Цей процес корінним чином змінив і українську економіку.
ІІ. Вивчення нового матеріалу:
Відмова від нової економічної політики означала серйозний поворот, насамперед, у внутрішній політиці більшовиків. Тому, цілком закономірно, що XIV з’їзд ВКП(б) у грудні 1925 р. проголосив курс на індустріалізацію. Причини її введення окреслювались більшовиками таким чином (причини учні занотовують в зошит зі смарт дошки):
Було поставлено мету – забезпечити переважний і першочерговий розвиток галузей групи А (паливної, енергетичної, хімічної, машинобудівної та ін.). Це дало б змогу перетворити СРСР на могутню індустріальну державу з великим військово-промисловим потенціалом.
Історична довідка щодо першої п’ятирічки:
Роздаткова картка №1
І п’ятирічний план ( 4 роки 3 міс.)
Зростання фізичного обсягу валової продукції промисловості СРСР за 1928-1932 рр. |
|||
Продукція |
1928 |
1932 |
1932 до 1928 (%) |
Чавун, млн. т. |
3,3 |
6,2 |
188% |
Сталь, млн. т. |
4,3 |
5,9 |
137% |
Прокат чорних металів, млн. т. |
3,4 |
4,4 |
129% |
Вугілля, млн. т. |
35,5 |
64,4 |
181% |
Нафта, млн. т. |
11,6 |
21,4 |
184% |
Електроенергія, млрд кВт год |
5,0 |
13,5 |
270% |
Папір, тис. т. |
284 |
471 |
166% |
Цемент, млн. т. |
1,8 |
3,5 |
194% |
Цукровий пісок, тис. т. |
1283 |
1828 |
142% |
Верстати металорізальні, тис. шт. |
2,0 |
19,7 |
985% |
Автомобілі, тис. шт. |
0,8 |
23,9 |
2987,5% |
Взуття шкіряне, млн. пар |
58,0 |
86,9 |
150%
|
Завдання до документу:
Джерела індустріалізації:
Етапи індустріалізації:
Із середини 30-х років дедалі чіткіше виявлявся курс на мілітаризацію радянського господарства, створення могутнього військово-промислового комплексу. Змінилося співвідношення між промисловістю й сільським господарством у загальній структурі економіки. Різко скоротилися усі види приватного підприємництва. Ліквідувалися іноземні концесії. Утверджувалась планова адміністративно-командна система управління з централізованим управлінням, яка через кілька десятків років вичерпає себе і зазнає краху.
Робота з групою
Проблемне завдання: Опрацюйте зміст плакатів, та дайте відповідь на запитання:
Орієнтовні відповіді учнів:
Індустріалізація здійснювалась на основі створення централізованої системи управління промисловістю, та існуванням командно-адміністративної економіки, що передбачала використання як примусу так і методів заохочення у вигляді лозунгів, соцзмагань, створення ударницьких рухів за прикладом передовиків виробництва М.О. Ізотова, О.Г. Стаханова та ін.
(З відповідей учнів створюється на дошці порівняльна таблиця)
Типи економічних систем
Критерії для порівняння |
Ринкова економіка НЕП
|
Командно – адміністративна економіка, що характерна для політики індустріалізації
|
Вид податку |
продрозкладка – товарно-грошові відносини
|
плановість збору урожаю, координація дій з центром. |
Методи господарювання |
економічні методи господарювання (об’єднання підприємств у трести)
|
централізація управління промисловістю, господарством: поділ промисловості на групи серед яких галузям групи А (паливній, енергетичній, хімічній, машинобудівній та ін.), відводилось провідне місце. |
Система оплати праці |
використання вільнонайманої праці, оплата праці за готівкову винагороду. |
використання праці колгоспників та робітників, безготівкова оплата праці (праця за трудодні, підвищення темпів виробництва через лозунги, пропаганду, підвищення планів виробництва, створення ударницьких рухів за прикладом передовиків виробництва) |
Наслідки |
поступове логічне підняття економіки за рахунок матеріального принципу стимулювання праці. Підвищення життєвого рівня населення. |
шалені темпи виробництва за рахунок економічного потенціалу села, зниження життєвого рівня населення. Відсутність матеріального принципу стимулювання праці – тільки “соціалістичне змагання”. Взято курс на мілітаризацію економіки. Ізоляція радянської економіки від світової.
|
ІІІ. Підсумки уроку.
Підсумовуючи вище сказане, можна зробити висновки, що сталінська індустріалізація була направлена на мілітаризацію радянського господарства, створення могутнього військово-промислового комплексу з одного боку та, разом з тим, СРСР майже єдиній країні в Європі вдалося уникнутти Світової економічної кризи 1929—1933 рр. відомої в історії як «Велика депресія» в 30-х роках.
Успіхи індустріалізації в Україні:
Будови перших п’ятирічок:
Негативні строни індустріалізації:
IV. Підведення підсумків
V. Домашнє завдання