Дорога в дивосвіт
Урок 23
Тема. Зимова екскурсія до фермерського господарства для спостереження за особливостями догляду за тваринами взимку
Мета: ознайомити учнів з умовами утримання великої рогатої худоби, із працею людей на фермі взимку.
ХІД УРОКУ-ЕКСКУРСІЇ
І. Підготовка учнів до екскурси
Перед екскурсією вчитель повідомляє учням місце і мету екскурсії: ознайомитися з умовами, у яких утримують корів; з'ясувати, які трудові процеси механізовані, які є породи корів, які щоденні надої; ознайомитися з працею тваринників.
Учитель проводить інструктаж із техніки безпеки: не відставати, не забігати вперед, не галасувати,, не робити зайвих рухів, щоб не злякати тварин, не заходити у приміщення без дозволу, не давати тваринам нічого їсти.
II. Проведення екскурсії
1 Огляд зовнішнього вигляду ферми
Учні розглядають територію та приміщення ферми, місця зберігання корму для худоби. Учитель звертає увагу на тамбур біля входу, що затримує холодне повітря, на вікна з подвійними рамами, на витяжні труби для вентиляції.
2 Огляд приміщення зсередини
Діти заходять у приміщення та розглядають його. Вони бачать, що приміщення просторе, чисте, тепле, сухе, освітлюється електрикою. У ньому є вентилятори. Звертають увагу на долівку. Вона дерев'яна чи цементна, на ній підстилка (солома, тирса, торф). Учитель пояснює, що все це необхідно для того, щоб тварини були здоровими, добре росли, давали багато молока та м'яса.
3 Спостереження за тваринами
Учні розглядають корів, автопоїлки, годівниці, спостерігають, як корови п'ють воду. Учитель звертає увагу на таблички поряд із тваринами, на яких зазначено кличку корови, породу, вік, масу, продуктивність, жирність молока.
Завідувач ферми розповідає про те, якою є температура у приміщенні взимку та влітку, якої породи худоба на фермі, про її особливості, про догляд за тваринами.
4 Спостереження за годуванням корів
Діти запитують, якими кормами годують корів, яка норма кормів для кожної тварини. Розглядають силос, сіно, коренеплоди, комбікорм, висівки.
Дітям буде цікаво дізнатися, що корови їдять грубу рослинну їжу. Для того щоб її ретельно пережувати, потрібно чимало часу та зусиль. Тому корови пристосувалися пережовувати їжу двічі. На пасовиську вони одна поперед одною поспішають наїстися. Уся їжа одразу потрапляє до шлунку, нібито у мішок. А потім знову повертається до ротової порожнини, де спокійно без поспіху її пережовують уже вдруге.
5 Спостереження за роботою механізмів
За можливості, показати кормозапарник, соломорізку тощо. Учні спостерігають, як транспортують і роздають корми. Дізнаються, які корми сприяють найбільшому приросту маси тварин і надою молока.
Від кількості та якості кормів залежать надої молока. Однак корову потрібно не лише годувати соковитою і смачною травичкою, а й напувати чистою водою. За добу корови повинні випивати понад 60-80 літрів води. Якщо тварин гарно годувати, то й молока вони дадуть багато.
6 Спостереження за процесом доїння корів
Можна поспостерігати, як готують корів до доїння, як їх доять — у ручний чи механічний способи. Учні розглядають доїльний апарат.
7 Бесіда учнів із доярками
Учні запитують, як доярки досягають високих надоїв, які корови найбільш продуктивні. Дізнаються, куди відправляють молоко, які продукти виготовляють із нього.
Учні роблять висновок: правильний догляд і правильне утримання тварин мають велике значення для підвищення їх продуктивності.
Підсумок екскурсії
Повернення до класу
Робота у зошиті (Урок 23).
V. Домашнє завдання
Виконати ілюстрацію на тему «Догляд за тваринами взимку»
1