Тема. Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся. Виноград і змія (болгарська народна казка)Урок літературного читання

Про матеріал
Тема. Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся. Виноград і змія (болгарська народна казка) Ключові компетентності: Комунікативна: формування навичок правильного, виразного і свідомогочитання тексту казки, інтонацією виявляючи своє ставлення до зображеного; розвивати вміння визначати дійові осіб, давати їм характеристику; вдосконалювати вміння визначати композиційні частини тексту (зачин, основна частина, кінцівка); вчити переказувати текст за складеним планом; розвивати пам’ять, творче мислення, увагу, допитливість, спостережливість, вміння висловлювати свою думку, почуття, вміння доводити свої міркування рядками тексту, вміння визначати головну думку; збагачувати словниковий запас учнів. Уміння вчитися: формування навчально-організаційних навичок (учень своєчасно готується до уроку, співпрацює в групі); розвиток загальномовленнєвих вмінь ( зосереджено слухає вчителя і однокласників, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного та монологічного мовлення); загально пізнавальних навичок (виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань). Соціокультурна: виховувати вміння працювати в колективі та самостійно; виховувати у дітей бажання бути милосердними, співчутливими, робити добрі справи; виховувати почуття відповідальності за свої дії.
Перегляд файлу

Урок 28

Тема. Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся.

Виноград і змія (болгарська народна казка)

Ключові компетентності:

Комунікативна: формування  навичок правильного, виразного і свідомого читання тексту казки, інтонацією виявляючи своє ставлення до зображеного; розвивати вміння визначати дійові  осіб, давати їм характеристику; вдосконалювати вміння визначати композиційні частини тексту (зачин, основна частина, кінцівка); вчити переказувати текст за складеним планом; розвивати пам’ять, творче мислення, увагу, допитливість, спостережливість, вміння висловлювати свою думку, почуття, вміння доводити свої міркування рядками тексту, вміння визначати головну думку; збагачувати словниковий запас учнів.

 

Уміння вчитися: формування навчально-організаційних навичок (учень своєчасно готується до уроку, співпрацює в групі); розвиток загальномовленнєвих вмінь ( зосереджено слухає вчителя і однокласників, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного та монологічного мовлення); загально пізнавальних навичок (виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань).

 

Соціокультурна: виховувати вміння працювати в колективі та самостійно; виховувати у дітей бажання  бути милосердними,  співчутливими, робити добрі справи; виховувати почуття відповідальності за свої дії.

 

Обладнання:

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

         Сьогодні у нас незвичайний урок -

          У світ казки й фантазії зробимо крок.

          Із казкою ми зустрічались не раз,

          Та знову вона завітала до нас.

  • Ще сьогодні до нас завітали гості, давайте привітаємося з ними

Учні.

Доброго дня вам!

Доброго дня нам!

Доброго дні всій Україні!

Зараз сядуть всі дівчатка, а за ними і хлопятка.

Вправа «Спіймай мій настрій».       

А щоб гарно на уроці працювалося виконаємо вправу   «Спіймай мій настрій».       

     Діти працюють в парі. Вчитель називає дії, які потрібно виконати дітям.                      – Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте»  посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.                                                                       2. Взаємоперевірка правильності сидіння за партою.

Дітки ,як ваш настрій? Ось так!

Чудово!

Сьогодні на уроці у нас працює дві групи краса та сила.

Отож і дівчаткам і хлоп’яткам я бажаю взяти на урок:

 

У-увага

Р - розум

О-організованість

К-кмітливість

та будемо

У-уважні

Ч - чемні

Н – наполегливі

 

І-інтелектуальні.

 

 

ІІ. Мовленнєва розминка

  • Урок продовжимо без зупинки із мовленнєвої розминки
  • Прочитаємо загадку:
  • Вчитель – учні.
  • З підсиленням ручками розумової діяльності

В’ється стрічка невеличка,

Де пісочок, де травичка.

Ви її не зачіпайте,

Стороною оминайте. (змія)

  • Як сичить змія?

 

2. Прийом «Добре – погано»

Краса – добре , сила - погано

Змія – це добре:

Отрута – це ліки.

З її шкіри можна зробити різні речі.

З її участю – циркові вистави.

Вона дає красу, емоції.

Змія – це погано:

Отрута вбиває.

Вона нищить пташині яйця і птахів.

Втілює страх.

Може задушити.

 

3. Прийом «Кола по воді»

     Написати поряд з кожною буквою слово, що починається з цієї букви, скласти оповідання з використанням усіх слів. Заголовок – слово «Змія»

  З-    зірка

 М -  морозиво

 І-     іграшка

Я-     яблуко

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Вчитeль. Сьoгодні ми з вaми прoдовжуємо пoдорожувати крaїнами Єврoпи. Пoгляньмо на кaрту свiту. Тут познaчені крaїни, з кaзками якиx ми з вaми вжe oзнайомилися. - Укрaїна, Рoсія, Бiлорусь. Побуваємo ще в однiй із прекрaсних сoнячних крaїн, де тeпле Чoрне мoре, багатo сoнця, фруктiв, зoлотих пляжiв для дiтeй.

- Хтo здoгадався, прo яку крaїну йдeться? (Про Бoлгарію).


- Тaк, ми з вaми знaйомимося з сoнячною Бoлгарією, її прaцелюбним народoм, самобутнiми казкaми.

Болгарський народ присвятив цій тварині одну із казок. Сьогодні на уроці ми  прочитаємо  казку «Виноград і змія»

VІ. Актуальність опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності.

У цьому світі є  одна річ, перед якою належить схилятися, це ….

 Що це може бути, вам допоможе здогадатися казка про дівчинку, яку звали Любов.

Розповідь вчителем казки.

«Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Не весело було їй жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до сивого, старого чоловіка, який прожив уже більше ста років:
- Допоможіть мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все життя.                                                                                                                                     Подумав чарівник і сказав:

- Приходь до мене завтра вранці, коли заспівають перші пташки і роса ще не зійде.

Уранці, коли яскраво сонечко освітило землю, прийшла Любов на призначене місце і побачила: стоять п’ять прекрасних дівчат.                                                                                     - Ось вибирай, - сказав чарівник. – Одну звати Радість, іншу – Вдача, третю – Краса, четверту – Журба, п’яту – Доброта.                                                                                 - Усі вони прекрасні, - сказала Любов.                                                                                              - Не знаю, кого й вибрати…                                                                                                              - Твоя правда, - відповів чарівник, - всі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо, і дружитимеш, але вибери тільки одну з них. Вона і буде тобі подругою на все життя.                                                                                                                               Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній.  Вона задумалася, а потім підійшла до Доброти і простягла їй руку…»

Проблемні:
- А кого вибрали б ви?
- Чому на вашу думку,  Любов зупинила свій вибір саме на Доброті?
(Бо добро врятує світ)

-Дуже мудро говорить народ : «Роби добро –і воно повернеться до тебе. Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся.

- Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці читання вони допоможуть нам пройти дорогою добра  мудрими народними казками.

 

VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання болгарської народної казка «Виноград і змія»

Фізкульхвилинка

 Зарядка для очей.

 Оченята роблять вправи:

 Вліво-вправо, вліво-вправо.

 Потім вгору, потім вниз

 Оченятами дивись.

  Широко відкрию очі,

  Роздивлюся все охоче.

  Потім мружусь наче киця,

  І заплющую очиці!

 А тепер нове завдання –

 Оченятам тренування:

 Раз – дивлюсь у далечінь!

 Два – в долонці відпочинь!

 

  1. Словникова робота
  • У казці вам зустрінуться незнайомі слова.

Виноградар – людина, яка вирощує виноград.

Кухоль – глиняний глечик.

Стати оддалік – стати далі, відійти.

 

  1. Читання 1 частини  казки вчителем.

2частини – лідери

3 1частину - самостійно

– Які почуття виникли у вас після прослуховування тексту?

Робота в парах.

Гра  «Дуель» Краса - сила

    — Назвіть головних героїв казки.

  • Де жила змія?
  •         Що надумав зробити виноградар для змії?
  •         Як він це зробив?
  •         Як змія віддячила виноградареві?
  •         Скільки часу дружили виноградар і змія?
  •         Кому виноградар розповів про змію? Чому він це зробив?
  •         Який злочин вчинив син? Про яку рису його характеру це свідчить?
  •            Як змія покарала сина господаря?
  •            Що запропонував господар змії після того, як минуло багато часу?
  •            Чи погодилася на це змія? Прочитайте.  
  • Прочитайте речення, яке передає головну думку казки. Чи може воно бути прислів'ям?

 

Робота в групах    

Хто з героїв казки втілює добро, а хто – зло.

Складання характеристики героїв казки.

Намалюйте на папері у вигляді кружечка  батька і його сина. Серед перерахованих рис характеру виберіть і з’єднайте ті, які характеризують батька і ті, які характеризують сина, (Краса складає характеристику душі батька;

Сила – варіант складає характеристику душі сина)

Працелюбність, чесність, неслухняність, заздрість, жорстокість, жадібність, совість, чуйність, співчуття, доброта.

 

Проблемне запитання:

 

  • Чи може зла людина стати доброю?

 

  1. Виявлення різниці у вимовлянні слів: «добро» і «зло».                                             – Вимовте слово «добро» і «зло».                                                                                                     – Чи відчуваєте різницю у вимові цих слів? Слово «добро» ми вимовляємо з теплом, ніби співаємо, а от «зло»- вимовляємо немов через зуби,  ніби сичимо, як гусаки.

 

Фізкультхвилинка

Тренінг «Немає проблем!»

Учасники утворюють коло. Вони широко розставляють ноги, зігнувши їх у колінах, розслабляють тіло, опускають руки, розправляють пальці, схиляють голову. Після цього спочатку хитаються, потім випростовуються, посміхаються, голосно кажуть: «Немає проблем».

Складання плану казки.

До нашої казки, яка складається з 3 частин ми можемо скласти такий план, або одним  реченням висловити головну думку кожної частини.

План казки

I. Дружба виноградаря і змії.

II. Злочин сина.

III. Дружбу повернути неможливо.

 

 Складання словесного малюнку до кожної частини казки.

  •  Щоб ви намалювали якби вас попросили проілюструвати  кожну частину?

 

 Робота над прислів’ями

Дібрати рядочки з тексту, які пояснюють зміст прислів’їв.

а) «Справжні друзі... нічого не вимагають один від одного в ім'я дружби, а роблять один для одного, що можуть».

 («Так дружили вони багато років»)

 

б) «З добрим дружись, а лихих стережись»                                                                                («Змія розгнівалась і вкусила хлопця».)

 

в)  «У дружби багато крил, а закон у неї один — вірність».

( «Поки ти бачиш синову могилу, а я свого  відбитого хвоста, ми не можемо стати друзями».)

Робота в групах.

  • Гра «Так чи ні?»
  • Змія жила у великій купі каміння, що лежала біля винограднику.
  • Виноградар щоранку приносив змії глечик молока.
  • Виноградар розповів про змію батькові.
  • Син надумав убити змію.
  • Змія і виноградар відновили дружбу.

 

  • Знаходження в казці вигаданого і реального
  • . Творча робота над казкою. Прийом «Чарівник зворотного часу»
  • - Уявіть, що час у казці повернувся назад до тієї миті, коли батько з сином збираються поговорити. Як могли по – іншому розгорнутися події?
  •                                           Зразок дитячого твору
  •      Покликав виноградар сина і розповів йому про змію, яку годував молоком. Почав і син носити молоко і забирати золоті. Одного разу, прийшовши до купи каміння, хлопець побачив біля нього зміїну шкіру. Він дуже перелякався: «Що сталося зі змією?». А потім підвів очі і побачив, що біля винограднику  стоїть красива дівчина. Вона розповіла хлопцеві про закляття, накладене на неї злим чарівником, який перетворив її на змію. Розчаклувати  її було в змозі тільки добре ставлення з боку молодого парубка. Що і сталося.
  •      Скоро дівчина стала вірною дружиною майбутнього господаря. І жили вони довго і щасливо у згоді і добрі.
  •  

 

VІ. Підсумок уроку.

Рефлексія.

 Чого навчила вас болгарська казка?

Виготовлення « квіточки доброти».

Людина прийшла в цей світ, щоб робити добро і добру пам'ять залишити по собі. Підберіть слова , які притягуються, як магнітом до слова добро,

і посадіть їх на пелюстках квіточки. 

Озвучують хлоп’ятка. А за ними – дівчатка.

(Радість, благородство, великодушність, делікатність, співчуття, совість, чуйність, чесність, порядність, тактовність,  турбота , тепло, дружба.)

 Оживіть квіточку і  подаруєте її на перерві сила красі., а краса- силі.

VІІ.  Домашнє завдання

Читати казку й переказувати її ; намалювати малюнок до будь якої частини казки.


 

 

Релаксаційна вправа «Квітка доброти» (звучить спокійна класична музика)

 

-А зараз закрийте очі і уявіть, що у вас у руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки відчують незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви протягуєте руку і розглядаєте Квітку Доброти. Уявіть собі якого вона кольору. Можливо, вона має запах. А можливо ви чуєте приємну музику, яка лине від Квітки. Подумки зберіть усю доброту від Квітки Доброти й помістіть у своєму серці. Ви відчуєте, як доброта входить у вас, як зігріває вашу душу, несе радість. Я хочу, щоб сьогодні і надалі ви відчували допомогу Квітки Доброти. І коли у вас неприємності, або погано на душі, можна собі допомогти, тим , що ми робимо зараз: уявити в руках Квітку Доброти і подумки помістити її в своєму серці.

 

  

 3. Продовження розповіді вчителя з елементами бесіди.

   - Що таке вдячність?

   - Чи подобається вам, коли ви отримуєте за щось подяку?

   - Кому і за що ви були вдячні?

   - Що відчували ви, коли комусь самі дякували?

   - Як ви розумієте прислів’я?

     «Спасибі тому, хто нагодує і напоїть, а подвійне спасибі тому,  хто хліб-сіль пам’ятає».

     Вдячність – це пам’ять серця, подяка за добре ставлення, за допомогу. За добрі вчинки ви повинні завжди дякувати,  але за власні добрі справи не чекай подяки.

Недаремно народна мудрість говорить: «За добро не жди  добра», «Свого «дякуй» не жалкуй, а чужого не чекай».

 

 

 

Я промовила слово народна. То зробіть висновок, хто склав цю казку? ( народ). А який народ склав казку?  ( Український)

 

 

docx
Додано
15 жовтня
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку