Урок 28
Тема. Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся.
Виноград і змія (болгарська народна казка)
Ключові компетентності:
Комунікативна: формування навичок правильного, виразного і свідомого читання тексту казки, інтонацією виявляючи своє ставлення до зображеного; розвивати вміння визначати дійові осіб, давати їм характеристику; вдосконалювати вміння визначати композиційні частини тексту (зачин, основна частина, кінцівка); вчити переказувати текст за складеним планом; розвивати пам’ять, творче мислення, увагу, допитливість, спостережливість, вміння висловлювати свою думку, почуття, вміння доводити свої міркування рядками тексту, вміння визначати головну думку; збагачувати словниковий запас учнів.
Уміння вчитися: формування навчально-організаційних навичок (учень своєчасно готується до уроку, співпрацює в групі); розвиток загальномовленнєвих вмінь ( зосереджено слухає вчителя і однокласників, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного та монологічного мовлення); загально пізнавальних навичок (виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань).
Соціокультурна: виховувати вміння працювати в колективі та самостійно; виховувати у дітей бажання бути милосердними, співчутливими, робити добрі справи; виховувати почуття відповідальності за свої дії.
Обладнання:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок -
У світ казки й фантазії зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
Та знову вона завітала до нас.
Учні.
Доброго дня вам!
Доброго дня нам!
Доброго дні всій Україні!
Зараз сядуть всі дівчатка, а за ними і хлопятка.
Вправа «Спіймай мій настрій».
А щоб гарно на уроці працювалося виконаємо вправу «Спіймай мій настрій».
Діти працюють в парі. Вчитель називає дії, які потрібно виконати дітям. – Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. 2. Взаємоперевірка правильності сидіння за партою.
Дітки ,як ваш настрій? Ось так!
Чудово!
Сьогодні на уроці у нас працює дві групи краса та сила.
Отож і дівчаткам і хлоп’яткам я бажаю взяти на урок:
У-увага
Р - розум
О-організованість
К-кмітливість
та будемо
У-уважні
Ч - чемні
Н – наполегливі
І-інтелектуальні.
ІІ. Мовленнєва розминка
В’ється стрічка невеличка,
Де пісочок, де травичка.
Ви її не зачіпайте,
Стороною оминайте. (змія)
2. Прийом «Добре – погано»
Краса – добре , сила - погано
Змія – це добре:
Отрута – це ліки.
З її шкіри можна зробити різні речі.
З її участю – циркові вистави.
Вона дає красу, емоції.
Змія – це погано:
Отрута вбиває.
Вона нищить пташині яйця і птахів.
Втілює страх.
Може задушити.
3. Прийом «Кола по воді»
Написати поряд з кожною буквою слово, що починається з цієї букви, скласти оповідання з використанням усіх слів. Заголовок – слово «Змія»
З- зірка
М - морозиво
І- іграшка
Я- яблуко
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вчитeль. Сьoгодні ми з вaми прoдовжуємо пoдорожувати крaїнами Єврoпи. Пoгляньмо на кaрту свiту. Тут познaчені крaїни, з кaзками якиx ми з вaми вжe oзнайомилися. - Укрaїна, Рoсія, Бiлорусь. Побуваємo ще в однiй із прекрaсних сoнячних крaїн, де тeпле Чoрне мoре, багатo сoнця, фруктiв, зoлотих пляжiв для дiтeй.
- Хтo здoгадався, прo яку крaїну йдeться? (Про Бoлгарію).
- Тaк, ми з вaми знaйомимося з сoнячною Бoлгарією, її прaцелюбним народoм, самобутнiми казкaми.
Болгарський народ присвятив цій тварині одну із казок. Сьогодні на уроці ми прочитаємо казку «Виноград і змія»
VІ. Актуальність опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності.
У цьому світі є одна річ, перед якою належить схилятися, це ….
Що це може бути, вам допоможе здогадатися казка про дівчинку, яку звали Любов.
Розповідь вчителем казки.
«Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Не весело було їй жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до сивого, старого чоловіка, який прожив уже більше ста років:
- Допоможіть мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все життя. Подумав чарівник і сказав:
- Приходь до мене завтра вранці, коли заспівають перші пташки і роса ще не зійде.
Уранці, коли яскраво сонечко освітило землю, прийшла Любов на призначене місце і побачила: стоять п’ять прекрасних дівчат. - Ось вибирай, - сказав чарівник. – Одну звати Радість, іншу – Вдача, третю – Краса, четверту – Журба, п’яту – Доброта. - Усі вони прекрасні, - сказала Любов. - Не знаю, кого й вибрати… - Твоя правда, - відповів чарівник, - всі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо, і дружитимеш, але вибери тільки одну з них. Вона і буде тобі подругою на все життя. Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній. Вона задумалася, а потім підійшла до Доброти і простягла їй руку…»
Проблемні:
- А кого вибрали б ви?
- Чому на вашу думку, Любов зупинила свій вибір саме на Доброті?
(Бо добро врятує світ)
-Дуже мудро говорить народ : «Роби добро –і воно повернеться до тебе. Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся.
- Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці читання вони допоможуть нам пройти дорогою добра мудрими народними казками.
VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання болгарської народної казка «Виноград і змія»
Фізкульхвилинка
Зарядка для очей.
Оченята роблять вправи:
Вліво-вправо, вліво-вправо.
Потім вгору, потім вниз
Оченятами дивись.
Широко відкрию очі,
Роздивлюся все охоче.
Потім мружусь наче киця,
І заплющую очиці!
А тепер нове завдання –
Оченятам тренування:
Раз – дивлюсь у далечінь!
Два – в долонці відпочинь!
Виноградар – людина, яка вирощує виноград.
Кухоль – глиняний глечик.
Стати оддалік – стати далі, відійти.
2частини – лідери
3 1частину - самостійно
– Які почуття виникли у вас після прослуховування тексту?
Робота в парах.
Гра «Дуель» Краса - сила
— Назвіть головних героїв казки.
Робота в групах
Хто з героїв казки втілює добро, а хто – зло.
Складання характеристики героїв казки.
Намалюйте на папері у вигляді кружечка батька і його сина. Серед перерахованих рис характеру виберіть і з’єднайте ті, які характеризують батька і ті, які характеризують сина, (Краса складає характеристику душі батька;
Сила – варіант складає характеристику душі сина)
Працелюбність, чесність, неслухняність, заздрість, жорстокість, жадібність, совість, чуйність, співчуття, доброта.
Проблемне запитання:
Фізкультхвилинка
Тренінг «Немає проблем!»
Учасники утворюють коло. Вони широко розставляють ноги, зігнувши їх у колінах, розслабляють тіло, опускають руки, розправляють пальці, схиляють голову. Після цього спочатку хитаються, потім випростовуються, посміхаються, голосно кажуть: «Немає проблем».
Складання плану казки.
До нашої казки, яка складається з 3 частин ми можемо скласти такий план, або одним реченням висловити головну думку кожної частини.
План казки
I. Дружба виноградаря і змії.
II. Злочин сина.
III. Дружбу повернути неможливо.
Складання словесного малюнку до кожної частини казки.
Робота над прислів’ями
Дібрати рядочки з тексту, які пояснюють зміст прислів’їв.
а) «Справжні друзі... нічого не вимагають один від одного в ім'я дружби, а роблять один для одного, що можуть».
(«Так дружили вони багато років»)
б) «З добрим дружись, а лихих стережись» («Змія розгнівалась і вкусила хлопця».)
в) «У дружби багато крил, а закон у неї один — вірність».
( «Поки ти бачиш синову могилу, а я свого відбитого хвоста, ми не можемо стати друзями».)
Робота в групах.
VІ. Підсумок уроку.
Рефлексія.
— Чого навчила вас болгарська казка?
Виготовлення « квіточки доброти».
Людина прийшла в цей світ, щоб робити добро і добру пам'ять залишити по собі. Підберіть слова , які притягуються, як магнітом до слова добро,
і посадіть їх на пелюстках квіточки.
Озвучують хлоп’ятка. А за ними – дівчатка.
(Радість, благородство, великодушність, делікатність, співчуття, совість, чуйність, чесність, порядність, тактовність, турбота , тепло, дружба.)
Оживіть квіточку і подаруєте її на перерві сила красі., а краса- силі.
VІІ. Домашнє завдання
Читати казку й переказувати її ; намалювати малюнок до будь якої частини казки.
Релаксаційна вправа «Квітка доброти» (звучить спокійна класична музика)
-А зараз закрийте очі і уявіть, що у вас у руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки відчують незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви протягуєте руку і розглядаєте Квітку Доброти. Уявіть собі якого вона кольору. Можливо, вона має запах. А можливо ви чуєте приємну музику, яка лине від Квітки. Подумки зберіть усю доброту від Квітки Доброти й помістіть у своєму серці. Ви відчуєте, як доброта входить у вас, як зігріває вашу душу, несе радість. Я хочу, щоб сьогодні і надалі ви відчували допомогу Квітки Доброти. І коли у вас неприємності, або погано на душі, можна собі допомогти, тим , що ми робимо зараз: уявити в руках Квітку Доброти і подумки помістити її в своєму серці.
3. Продовження розповіді вчителя з елементами бесіди.
- Що таке вдячність?
- Чи подобається вам, коли ви отримуєте за щось подяку?
- Кому і за що ви були вдячні?
- Що відчували ви, коли комусь самі дякували?
- Як ви розумієте прислів’я?
«Спасибі тому, хто нагодує і напоїть, а подвійне спасибі тому, хто хліб-сіль пам’ятає».
Вдячність – це пам’ять серця, подяка за добре ставлення, за допомогу. За добрі вчинки ви повинні завжди дякувати, але за власні добрі справи не чекай подяки.
Недаремно народна мудрість говорить: «За добро не жди добра», «Свого «дякуй» не жалкуй, а чужого не чекай».
Я промовила слово народна. То зробіть висновок, хто склав цю казку? ( народ). А який народ склав казку? ( Український)