Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Тема: Звуки [в], [в’], позначення їх буквою Вв. Читання складів, слів. Звуковий аналіз слів. Опрацювання оповідання (за В.Сухомлинським)
Мета: Ознайомити учнів із звуками [в], [в’]. вчити читати склади і речення з новою буквою, розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення, виховувати любов до природи.
Обладнання: фішки для звукового аналізу, малюнки, звукові схеми до малюнків, складові таблиці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова
Хід уроку
І Організаційна частина
Всі мерщій сідайте, діти.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руку вчасно підіймати.
І, щоб не було мороки,
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
ІІ Мовленнєва розминка
1.Дихальні вправи
Здуємо пір’їнку з долоні
Понюхаємо конвалію.
2. Повторення вивчених скоромовок
☺У сестрички Люби
Випадають зуби.
І говорить Люба:
- Я тепер бежжуба.
☺Сів Сень на пень,
Та й просидів цілий день.
☺Лис зустрів у лісі лиса.
Лис із лисом обнялися.
ІІІ Повторення вивченого матеріалу
1. Гра «Голосні-приголосні» (Діти розкладають букви у два кошики: у перший – голосні, у другий - букви, що позначають приголосні звуки ).
2. Гра «Знайди звукову схему до малюнка»
[- = о - о] [- о - о] [о – о =] [- о – о - о]
3. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
ІV Вивчення нового матеріалу
1) Повідомлення теми, мети уроку.
- Сьогодні до одного з кошиків ми маємо покласти ще одну букву. Але до якого?
2) Відгадування загадки
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав,
А як впав глибокий сніг,
Він поспати трохи ліг.
3) Артикуляція звука
-Вимовте перший звук [в]
4) Виділення звуків[в], [в’] з віршика:
Вовк розлючено завив –
Вовк зайчати не зловив.
Він сердито крикнув: - Ну-у.
Я тебе ще дожену!
5) Добір слів з новим звуком
6) Визначення місцезнаходження звуків [в], [в’]
Вовк ведмедя розбудив:
- Вже весна, гуляти йди!
Виліз велетень з барлоги,
Вовк втікає в ліс від нього.
7) Ознайомлення з буквою Вв (ве)
8) Хвилинка фантазії. Розучування вірша
Буква «В» - велосипед,
Ні назад, ані вперед.
9) Гра «Впіймай звук»
10. Утворення прямих та обернених складів
11) Робота над чистомовкою
Ва-ва-ва – у нас корова нова.
Ву-ву-ву – дуже любить траву.
Во-во-во – молоко дає – во!
Ви-ви-ви – спробуйте і ви.
Ві-ві-ві – у неї дзвони нові.
12) Розучування скоромовки
Водовіз віз воду
З водовопроводу.
13) Фізкультхвилинка
Буратіно потягнувся.
Раз нагнувся, два нагнувся,
Руки в сторони розвів.
Мабуть, ключик загубив.
Щоб той ключик відшукати.
На носочки треба встати
І тихенько посідати.
У Робота за Букварем (с.66-67)
1) Аналітична робота з комбінованими словами: схема і склад (с.66)
2) Читання односкладових слів
3) Читання «променевої» таблиці
4) Читання слів у стовпчиках «луною» за вчителем
5) Бесіда за сюжетним малюнком (с.67)
6) Робота з текстом за В.Сухомлинським
УІ Підсумок уроку
- Назвіть слова, в яких є звук [в].