Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Тема: Звуки [c], [c’], позначення їх буквою Cc. Закріплення аналітико-синтетичних умінь. Читання слів. Читання і доповнення речень
Мета: ознайомити учнів із звуками[c], [c’], формувати вміння виконувати аналітико-синтетичні вправи, вчити читати склади, слова з новою буквою, розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення, мислення, виховувати зацікавленість до читання.
Обладнання: набірне полотно з літерами, фішки для звукового аналізу, складові таблиці, картки-«блискавки», картки для гри.
Тип уроку: засвоєння і формування нових знань.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова
Хід уроку
І Організаційна частина
ІІ Мовленнєва розминка
1. Логопедична розминка
Вправа «Смачне варення»
Кінчиком язика повільно облизнути верхню й нижню частину губи в обох напрямках по 5 разів.
Вправа «Трубочка»
Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а згодом витягнути їх уперед «трубочкою».
Вправа «Лопатка»
Загинати язик на верхню губу. Повторити 7 разів.
2. Гра «Хто що промовляє»
Пригадайте, діти, вмить,
Як пшениченька шумить: ш-ш-ш!
Як в гайку струмок дзюрчить: джр-джр-джр!
Як бджола в гайку бринить: дз-дз-дз!
Як змія сичить: с-с-с!
А як коник цокотить:
Як шумлять у птаха крила: ш-ш-ш!
ІІІ Повторення вивченого матеріалу
1. Гра «Вередливі букви»
На набірному полотні виставлені великі і малі друковані літери
У книжковому царстві в Абетці жили-були букви. І були вони різні: великі і маленькі, друковані і рукописні. Кожна буква мала свій характер. Та одного разу вони завередували і втекли»
Вам потрібно знайти їх і поставити на місце. Учні називають букви, з’єднують великі і маленькі.
2.Читання складів за таблицею
3.Читання слів «блискавкою»
4. Фізкультхвилинка
Виростем великі,
Яблук нарвемо.
У плетені кошики
Ми їх складемо.
ІV Новий матеріал
1. Гра «Який звук повторюється найчастіше?»
Спить старий сердитий сом.
Сниться сому сьомий сон.
Сонце пестить поплавок
Сом сопе на весь ставок.
Слайд 2
2. Спостереження за вимовою звуків [c], [c’]. Віднесення їх до приголосних
3. Розучування скоромовки
☺ Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок – сорок морок.
Слайд 3
4. Називання слів зі звуками [c], [c’]
Слайд 4
5. Ознайомлення з буквою «С»
Слайд 5
6. Хвилинка фантазії
Слайд 6
- На що схожа буква «С»?
7. Гра «Впіймай звуки [c], [c’]
Сонях в полі зупинився
І на сонце задивився.
Скоро й сам у день погожий
Сонях став на сонце схожий.
Слайд 7
8. Відгадай загадку, склади речення зі словом-відгадкою
Слайд 8 (Перегляд мультфільму)
9. Читання прямих та обернених складів
Слайд 9,10
10. Читання чистомовки
Са-са-са – у лісі лисонька краса. Сі-сі-сі – очі карі розкосі.
Су-су-су – має довгу косу. Со-со-со – хвостик ніби колесо.
Слайд 11
11. Читання речень
Слайд 12
12. Фізкультхвилинка
Буратіно потягнувся.
Раз нагнувся, два нагнувся,
Руки в сторони розвів.
Мабуть, ключик загубив.
Щоб той ключик відшукати.
На носочки треба встати
І тихенько посідати.
V Робота за Букварем (с.74-75)
1. Розглядання та обговорення сюжетного малюнка (с.74)
3. Читання променевої таблиці (с.74)
4. Читання тексту змалюнками
5. Читання слів у стовпчиках
6. Робота над текстом «Зустріч з лисом» за А. Давидовим (с.75)
V Підсумок уроку