Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Тема: Звуки [ л ], [л’], позначення їх буквою «ел». Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів
Мета: ознайомити дітей з новою буквою «ел» та її звуковими значеннями; закріплювати уміння розрізняти функціональне значення звука і букви, вчити читати слова з новою буквою, розвивати мовлення, увагу, спостережливість, мислення, виховувати у дітей любов до природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, парна
Обладнання: малюнки, картки з літерами, квітка зі складами, презентація «Літера Л»
Хід уроку
І Організація класу
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
І цікаве на уроці
Пропоную я для вас.
Станьте струнко, підтягніться
Один одному всміхніться.
Приготуйте без мороки
Все, що треба для уроку.
Підготовлено – дзвінок.
Починаємо урок.
ІІ Мовленнєва розминка
Вітерець у лузі: ш-ш-ш.
Повзе вуж у траві: с-с-с.
Придетів жук: ж-ж-ж.
Пролетів птах: шук-шук-шук.
Запихкав їжачок: пих-пих-пих.
Забриніла бджілка: дж-дж-дж.
Дзюркоче вода у струмочку: дз-дз-дз.
2. Робота над скоромовкою
☺Лис зустрів у лісі лиса,
Лис із лисом обнялися.
ІІІ Повторення вивченого матеріалу
1. Повторення вивчених літер. Гра «Впізнай літеру»
- Я маленьке мишенятко,
Утекло від мами й татка,
В школі добре, нема кішки,
Щоб погризти мені трішки.
- Діти, подивіться. До нас сьогодні у клас попало мишенятко, але так як воно було дуже голодне, воно понадгризало літери. Давайте розкажемо мишеняті, де яка літера і розкажемо про неї віршики.
Буква «О» така-от кругла
Хто не бачив, подивись:
Наче сонце, наче бублик,
Мов обручик – хоч котись.
Буква «ен» немов драбинка:
Палки дві і перетинка.
Мов кілочок, буква і
З шапкою на голові…
Та не шапка то, а крапка
У малої букви і.
А велика личко мила,
Певно, шапку загубила.
Отакі вони чудні
Дві сестриці букви І-і.
Буква «ве» - велосипед,
Ні назад, ані вперед.
Кричить мій менший братик:
Уа- уа-уа!
Він знає небегато:
Дві букви – у та а.
Цю букву знають всі на світі.
Вона найперша в алфавіті.
Весела, гарна, голосна
І найскромніша буква «А».
2. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
ІV Вивчення нового матеріалу
1. Відгадування загадки
Птах великий і красивий.
Чорно або сніжно-білий.
Гострий дзьоб, тоненькі ноги.
Повернувсь з далекої дороги.
- До нас на урок сьогодні завітали гості, відгадайте загадку і дізнаєтесь хто це.
Слайди 2,3
2. Артикуляція звука [л], віднесення його до групи приголосних
Слайд 4
3. Гра «Впіймай звук [л]
Слайд 5
Лелеча ходило лісом.
Лелеча зустрілось з лисом.
У гнізді і мама, й тато.
Лиш немає лелечати
4. Підбір слів зі звуком [л]
Слайд 6
5. Визначення позиції звуків [л, л’]
Слайд 7 (Перегляд мультфільму)
Гра «Хто добре чує?»
Слайд 8
6. Ознайомлення з буквою Лл
7. Хвилинка фантазії
- На що схожа буква Л?
З букви Л для цирку
Змайстрували гірку,
Щоб катались звірі
І жили у мирі.
Прибігає тут осел
І з’єднав дві букви Л.
Вийшла гойдалка, гамак
Й буква М,
А чи не так?
8. Читання складів з вивченою буквою
Нам лелеки принесли у подарунок чарівну квітку. Просять вас утворити і прочитати склади
9. Утворення і читання слів з розрізнених складів
Слайд 9
10. Розучування скоромовки
Лелеки дякують вам за добре виконані завдання і пропонують прочитати скоромовку «дощиком»
☺ Летіла лелека,
Заклекотала до лелеченят.
Слайд 10
11. Фізкультхвилинка
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати.
V Робота за Букварем (с.70-71)
1. Розглядання та обговорення сюжетного малюнка (с.70)
2. Робота в парах
- Розіграйте діалог між оленятком і їжачком
3. Читання променевої таблиці (с.70)
4. Читання складів, злиття та слів
5. Читання слів у стовпчиках
6. Робота над текстом за А. Давидовим (с.71)
VІ Підсумок уроку
2. Лелеки вам дякують за хорошу роботу на уроці і дарують вам мультфільм про хитру лисичку.