Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Тема: Звук [п], позначення його буквою «пе». Удосконалення навичок звукового аналізу слів. Читання складів, слів. Словниково-логічні вправи. Опрацювання оповідання (за О. Єфімовим)
Мета: ознайомити учнів з буквою п (пе), її звуковим значенням,
формувати уміння читати склади, слова; збагачувати навчальну діяльність позитивними переживаннями, інтелектуальними почуттями; створювати умови для формування пізнавального інтересу та допитливості;
розвивати асоціативне сприйняття і образне мислення, фонематичний слух, фантазію, уяву; виховувати у дітей естетично-гармонійне сприйняття та зацікавленість у навчанні.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: набірне полотно з літерами, фішки для звукового аналізу, складові таблиці, малюнки зі словами, презентація «Літера П»
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, парна
Хід уроку
І Організація класу
ІІ Мовленнєва розминка
1. Артикуляційні вправи
Шумить вітерець у лісі – ш-ш-ш,
Пролетіли птахи – шух-шух-шух,
Заспівав соловей – тьох-тьох-тьох,
Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз,
Тануть бурульки – кап-кап-кап,
Запросимо тишу – ц-ц-ц.
2. Робота над скоромовкою
☺Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже
ІІІ Повторення вивченого матеріалу
Погляньте, які хмаринки з’явилися на нашій дошці. (На дошці вивішені таблички-хмаринки, на яких записані букви). Вони зникнуть тоді, коли ми зберемо букви в слова.
2. Звуковий аналіз слів
І ось на ваших партах з’явились сонечка, не прості а з завданнями. Знайдіть, яке слово відповідає звуковій схемі, зображеній на вашому сонечку.
3. Читання за Букварем
4. Фізкультхвилинка
Бджілки вікна відчинили
І швиденько полетіли:
Хто на луки. Хто на поле.
Мед у вулик носять бджоли.
- Бджоли, до вулика!
ІV Вивчення нового матеріалу
1. Гра «Який звук повторюється найчастіше?»
Пугач хвалиться пінгвіну:
- Півень дав мені пір’їну.
Причеплю, причепурюся,
Потім паві покажуся.
Слайд 2
2.Артикуляція звуків, віднесення до приголосних звуків
3. Називання слів зі звуками [п], [п‘]
Слайд 3
Півник пісеньку співає.
Пастушок повідомляє.
Що корови на лужку.
- Прокидайсь! Ку-ку-рі-ку!
4. Підбір слів зі звуком [п]
Слайд 4
5. Подивіться уважно на малюнки, назвіть одним словом.
Назвати птахів в назвах яких зустрічається звук [п]
Слайд 5
6. Гра «Хто зайвий?»
Назвіть, хто зайвий. Чому?
Слайд 6
7. Ознайомлення з буквою Пп
8. Читання складів з вивченою буквою
9. Читання слів
Слова спокійно жили в книжці,
В яку вдалось пролізти мишці.
Вона початки відкусила,
У себе в нірці схоронила.
Слайди 7-8
10. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
V Робота з Букварем (с.82-83)
1. Читання складів та буквосполучень
2. Робота над сюжетним малюнком (с.82)
3. Робота над словами поданими у «віночку»
4. Робота над текстом за О.Єфімовим (с.83
5. Складання речень за схемами (с.83)
VІ Підсумок уроку