ТЕМАТИЧНА ГОДИНА
«БАРВИСТЕ МЕРЕЖИВО
РІДНОЇ МОВИ»
2023 р.
Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава, розширювати знання про красу і багатство української мови, ознайомити дітей з історією розвитку української мови; розвивати акторські здібності шляхом розігрування сценок - діалогів, пробудити почуття національної гідності; формувати соціальний досвід в учнів успадкування духовних надбань і досягнення високої культури мовлення, виховувати повагу до культурної спадщини рідного народу, любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання: ноутбук, постери, прикрашений стіл, виставка літератури, портрети Нестора Літописця, І. Котляревського, Т. Шевченка, картки із завданнями.
1. Сьогодні день писемності та мови.
І далі поведем про це розмову.
Сьогодні кожен має пам’ятати,
Що необхідно мову рідну знати.
2. В честь Нестора – літописця
Заснували це свято.
З тих пір минуло літ багато.
Мова виросла, зміцніла,
Розправила крила і розквітла.
Історичний екскурс «Тернистий шлях рідної мови»
3. Мову нашу не здолати,
Були часи – її саджали за грати.
Але ворогам вона не здавалась,
А все мужніла і розвивалась.
4. Як пташка співає – вона щебетлива,
Як діти говорять – вона гомінлива.
Як вчитель щось скаже, то дуже важливе,
Як мати голубить, вона ясна і мила.
5. Може бути грізна, бува жартівлива,
Щедра та багата, мова – просто диво.
Лине українська – і душа співає,
Наша рідна мова душу звеселяє.
Сценка «Діалог 1»
Хл. – Прошу, Оленко, підкажи,
Я твір пишу, допоможи.
Дівч. – А що за твір? Яке завдання?
Які у тебе запитання?
Хл. - Все було супер, просто кльово,
Канікули провів драйвово!
Дівч. –Та краще в українській мові
Сказати можна : - Все було чудово!
Пісня «Українська мова»
Сценка «Діалог 2»
Дідусь. – Онучко, а подай води кружку води напитись.
Онучка. – Ось, дідусю. Але не кружка, а кухлик.
Дідусь. – Так – так, спасіба, дєтка.
Онучка. – Та не так. Дякую, дитинко.
Дідусь. – Хм-м, странно…
Онучка. – Дідусю, а що дивно?
Дідусь. – Хотів обвести тебе кругом пальця, але ти добре знаєш український язик.
Онучка. – Дідусю, язик в нас у роті, а це наша українська мова.
Дідусь. – Добре, моя дитинко. Правда, гарна наша мова. Плекайте і вчіть її , діти.
Онучка. – Бо сьогодні наша рідна мова – зброя проти ворогів.
Разом. Розмовляйте рідною мовою!
6. То ж вчи, дитино, рідну мову,
З дитинства мовою гордись.
Не забувай її, казкову,
До мови серцем прихились.
7. Бо рідна мова, наче мати,
Тебе не зрадить у житті.
А буде вік оберігати
Й допомагати на путі.
8. У тиху годину,
Коли змовкають гради,
Наші славні вояки
Українською співають.
9. Вони приклад подають,
Хоч як їм не важко!
Рідною мовою розмовляють
І надію нам вселяють.
Пісня «Ніч яка місячна»
(у виконанні голосу і соловейка ЗСУ Юрія Городецького)
10. Пишемо ми українською мовою,
Нашою рідною, просто чудовою.
11. Мудрі думки свої викладаємо,
Рідну мову свою добре знаємо.
12. Я рідною мовою висловлююсь щиро,
Благаю у Бога спокою і миру.
Пісня «Батьківська мова»
Вправа «Редактор»
- Знайдіть помилки і відредагуйте репліки.
( Із скриньки діти дістають записки)
Магазін обуві.
Самі низькі ціни.
Жовтень місяць прийшов.
Олесь вранці ледве очі відкрив.
На екскурсію поїдемо на наступній неділі.
Відбувся перший дебют вистави « Коза – Дереза».
Впали перші каплі дощу.
Ми виходимо на слідуючій остановці.
Міні прийшла в голову гарна ідея.
Одягнув темні очки.
Вчитель. – Не соромтеся говорити рідною українською мовою. Не соромтеся своїх помилок, сприймайте їх як місток до власної досконалості. Не бійтесь заглядати у словник.
Вчитель (ведучий) читає вірш Надії Красоткіної
Горять книжки
Знаменний час. Наука на вершині.
Щодня нові великі відкриття.
Якій же нині треба буть людині,
Щоб цінувати і любить життя,
Щоб вчитися, з прогресом йти у ногу,
Все розуміти, пізнавать світи
І прокладати в новизну дорогу,
Й цивілізовано по цій Землі іти…
Це світлий час. Багато треба знати.
Для інквізиції і місця вже нема!
То ж треба розвиватися, читати…
Та щось пішло не так. Й таке бува…
В Криму горять книжки. Вогонь до неба.
Там українське палять все, що є.
Бо українська мова їм не треба,
У них сьогодні власний суржик є…
Творцям багаття хочеться радіти.
Чого ж радіти, як горять книжки?
На це безумство дивляться і діти,
І вчителі бездарні, і батьки…
Мені ж так страшно, я признатись мушу,
І боляче, й від суму гаряче…
Це ж палять нашу українську душу
І біль жагучий серденько пече.
Тут наше рідне поле й синє море,
Й душа народу рідного жива.
І це безмежне небо неозоре,
І українська пісня, і слова…
Тут українською і квітка розмовляє,
І жебонить струмочок вдалині.
Верба над річкою тихесенько зітхає
І ранки прокидаються ясні.
Волошка тут по-рідному синіє,
Ромашка біла ніжністю цвіте,
Зірками небо уночі рясніє,
А вранці сходить сонце золоте.
Й травичка українською шепоче,
Блищить на сонці перлами роса.
Тут все у щасті й мирі жити хоче,
А душу полонить дзвінка краса…
А мову палять, нищать на багатті…
Горить папір, але душа жива!
Не спалять душу вороги прокляті,
Зійдуть над світом мова і слова
І зазвучать чарівно, пелюстково!
Душа ж, як сталь, гартується в вогні.
Ми заживемо радісно й чудово,
Тут українські зазвучать пісні!
Душа в нас зіткана з добра й любові,
Із ласки і барвінку, та тепла.
І сила наша — в українській мові,
Вона поборена ніколи не була!
Експрес – опитування «Що для мене рідна мова?»
13. Любіть нашу мову, вона джерело,
Що поїть людину у спрагу.
Дарує їй Силу, Любов і Тепло,
Надію і Віру, й Відвагу.
Вправа «МОВА»
(учні з жовто- синіх долоньок викладають це слово)
Вчитель. Цінуйте, люди, мову і шануйте,
Бо зміцнює й об’єднує вона.
Чарівним дивом добре опануйте,
Тим більше, що тепер іде війна
І мова окупанта лізе всюди,
Щоб нас позбавити і волі, і снаги.
Цінуйте українську мову, люди,
І рідну землю, рідні береги…
Бо рідна мова — це найбільше диво.
Не треба нам чужого — в нас своє!
Ми доти жити будемо щасливо,
Аж поки наша рідна мова є.
Пісня «Гімн українській мові»
Писе́мність — засіб передачі людської мови за допомогою знаків (див. алфавіт, абетка, ієрогліфіка, клинопис); також література, сукупність писемних пам'яток ... Система графічних знаків, уживаних для писання в якій-небудь мові або групі мов.
Перше алфавітне письмо винайшли фінікійці. Фінікійське письмо було покладено в основу давньогрецького, а також арамейського письма, від якого пізніше виникли індійська, перська, арабська системи писемності.
Коли з'явилася писемність в Україні?
Брати Кирило і Мефодій – просвітителі, творці слов'янської абетки, перших пам'яток слов'янської писемності й старослов'янської мови, проповідники християнства. Слов'янська писемність була створена в IX столітті, приблизно у 862 році.
Хто придумав українську писемність?
День украї́нської писе́мності та мо́ви — свято розвитку державної мови, яке щороку відзначається в Україні 27 жовтня. За православним календарем — день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця — послідовника творців слов'янської писемності Кирила і Мефодія.
Коли зародилася українська мова?
Точно сказати, коли зародилася українська мова складно, але відомо, що вона однозначно виникла раніше за російську, німецьку, турецьку тощо. За даними вченого Василя Кобилюха, українська сформувалася ще в Х-IV тисячоліттях до нашої ери й походить із санскриту - індійського варіанту української мови, це культурна найдавніша упорядкована мова наших предків. На ній складалися священні книги Індії.