Перевірити знання учнів з теми,вміння виконувати фонетичний розбір слова , закріпити розуміння правил
Тематична контрольна робота
І варіант
Завдання 1-8 по 0,5 б.
1. Орфоепія — це:
А. Розділ мовознавства, що вивчає систему графічних знаків;
Б. Розділ мовознавства, що вивчає правила літературної вимови;
В. Розділ мовознавства, що вивчає слово як основну одиницю мови
2. Знайдіть варіант, у якому буквосполучення дж, дз передають одну
фонему в межах морфеми:
А. Дзеркало, воджу, надзвуковий;
Б. Кукурудза, віджени, дзвіниця;
В. Бджола, родзинки, засуджений.
3. Знайдіть варіант, у якому всі слова записано правильно:
А. Гавань, газель, ґелґіт
Б. Грунт, гудзик, ґедзь;
В. Гуля, гожий, гавеня
4.Два склади має кожне слово рядка
А. Дзенькіт, ім'я, людськість, осінь;
Б. ллється, співають, мільйон, серце;
В. свято, гріють, утіха, влітку.
5. Букви Я,Ю, Є позначають по два звуки в кожному слові рядка
А юний, нюанс, браконьєр, єресь;
Б зграя, різьбяр, черв'як, мільярд;
В зв'язок, ярлик, маєток, в'юнець.
6. Однакова кількість ззвуків і букв у кожному слові рядка
А життя, земля, соловей, яблунька;
Б єдність, пояснення, юнь, щавель;
В зяблик, життєпис, українець, з'єднання.
7. Звук [й] є в кожному слові рядка
А ярус, лінія, юність, боєць;
Б буря, кальцій, мрія, єдність;
В іній, сюжет, більярд, клятва.
8. Звук [д] є в кожному слові рядка
А родина, погода, депутат, молодість;
Б здоровий, джаз, одержати, думка;
В футбол, сад, дискусія, надписати.
Завдання 9-10 по 2 б.
9. Поєднайте поняття, позначене цифрою, з прикладами, позначеними буквами.
1 Уподібнення приголосних 2 Подвійний наголос 3 Форморозрізнювальний наголос 4 Словорорізнювальний наголос |
А Води — води, викликати — викликати Б Косьба, боротьба В Замок — замок, атлас — атлас Г Помилка, також Д Зате, проте |
10. Поєднайте поняття, позначене цифрою, з прикладами, позначеними буквами.
1 Чергування у/в розрізнює значення слів 2 Чергування у/в не розрізнює значення слів 3 Порушено чергування і/й 4 Порушено чергування у/в |
А Весь — увесь, вчитель — учитель Б Василь й Ярина В Вправа — управа, враження — ураження Г Приїхала в Львів Д Батьки і діти |
Завдання 11-12 по 2 б.
11. Запишіть речення, обравши правильний варіант з наведених у дужках:
Рідну Батьківщину (в, у) (усі, всі) віки порівнювали (з, із) матір’ю, бо нема нічого найдорожчого (в, у) людини, як мати (й, і) рідна земля. Окрема людина невіддільна (від, од) народу, а народ невіддільний (від, од) Батьківщини: (в, у) цьому сила народу (і, й) міць його, невмирущість (і, й) безсмертя (Є. Гуцало).
12. Запишіть транскрипцію слів:
Шістнадцять, пишається, молотьба, книжка.
Тематична контрольна робота
ІІ варіант
Завдання 1-8 по 0,5 б.
1. Уподібнення глухих звуків до парних дзвінких відбувається у кожному слові рядка
А отже, лічба, мотузка, повсякчасний;
Б молотьба, футбол, якби, повсякденний;
В вести, просьба, дігтяр, баскетбол.
2. Уподібнення приголосних відбувається у кожному слові рядка
А свято, подружці, ллється;
Б кінський, милуєшся, доріжка;
В мороз, кігті, боротьба.
3. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах букви «я», «ю», «є» позначають один звук:
А юшка, балтієць, ілюзія, ділянка, буряковий;
Б комісія, завдання, яхта, юридичний, валюта;
В бюрократ, вдячність, малюнок, льодяний, калькулятор;
4. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні сонорні:
А вілла, рулон, рілля, нора, умовний;
Б козак, море, туманність, ліра, молодий;
В орден, спросоння, рідний, лінія, мирний;.
5. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні глухі:
А фіалка, океан, життя, блакить, сипати;
Б каша, чесність, вантаж, нарешті, стілець;
В шепотіти, хустка, афіша, сушити, тітка;.
6. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні дзвінкі:
А губи, ґедзь, діжка;
Б дуб, одужати, гудзик;
В з’їзд, жабо, зуби;
7. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах наголошується другий склад:
А мережа, черговий, олень;
Б горошина, котрий, живемо;
В довідник, читання, нести;
8. Наголос на другому складі має кожне слово рядка
А жадоба, байдужий, олень;
Б квартал, ознака, русло;
В. шофер, громадський, вибір.
Завдання 9-10 по 2 б.
9. Поєднайте поняття, позначене цифрою, з прикладами, позначеними буквами.
1 Словорозрізнювальний наголос 2 Форморорізнювальний наголос 3 Подвійний наголос 4 Уподібнення приголосних |
А Помилка, також Б Зате, проте В Замок — замок, атлас — атлас Г Води — води, викликати — викликати Д Косьба, боротьба |
10. Поєднайте поняття, позначене цифрою, з прикладами, позначеними буквами.
1 Чергування у/в не розрізнює значення слів 2 Чергування у/в розрізнює значення слів 3 Порушено чергування у/в 4 Порушено чергування і/й |
А Вправа — управа, враження — ураження Б Петро й Йосип В Вдень — удень, врозліт — урозліт Г У Одесі відбулася гуморина Д Брати і сестри |
Завдання 11-12 по 2 б.
11. Запишіть речення, обравши правильний варіант з наведених у дужках:
Черпаючи (з, із) скарбниць усної народної творчості, що сягає (у, в) прадавні часи, пересвідчуємо (ся, сь), якою вірністю (і, й) незрадливістю шанували наші предки землю, захищаючи її (від, од) ворогів на (ратному, ратнім) полі. З древньоруських літописів, легенд, (з, із) героїчних дум та пісень постає (перед, переді) нами та любов, гартована (у, в) битвах (з, із) степовими ордами (Є. Гуцало).
12. Запишіть транскрипцію слів:
Нігті, зап'ястний, смикаєшся, вокзал.