ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА №5
Фразеологія. Морфеміка і словотвір
І варіант
1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А Читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому.
Б Кінець уроку, пекти картоплю, відчинені двері, гнути залізо.
В Легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля.
Г Пекти раків, читати по очах, западати в душу, писана красуня.
2. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Пасти задніх, ґав ловити, зуб за зуб, правити теревені.
Б Кров з молоком, від серця відлягло, впасти духом, рукою подати.
В Ні пари з уст, мов у рот води набрав, тримати язик за зубами, грати в мовчанку.
Г Зривати маску, відкривати очі, хоч у вухо бгай, міряти на свій аршин.
3. Який фразеологізм є антонімічним до інших?
А Одним миром мазані. Б Одного гніздечка птиці.
В Не з нашої парафії. Г Два чоботи — пара.
4. Укажіть рядок фразеологізмів власне українського походження.
А Манна небесна, гордіїв вузол, хоч греблю гати, намилити шию.
Б Альфа і омега, вовк в овечій шкурі, два боки однієї медалі, сіль землі.
В Гарбуза дістати, не до жартів, до булави треба голови, світ макітриться.
Г Ідея фікс, дамоклів меч, у голові джмелі літають, як корова язиком злизала.
5. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму гордіїв вузол.
А Сплутана волосінь рибальського спінінга.
Б Спеціальний спосіб зав’язування вірьовки.
В Дуже складна, заплутана справа. Г Один з прийомів вільної боротьби.
6. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «розірвати дружні стосунки».
А Міряти на свій аршин. Б Набити оскому. В Вбити клин. Г Розбити глек.
7. Назвіть авторів перших українських лексикографічних праць.
А Л. Зизаній, П. Беринда. Б Б. Грінченко. В Л. Полюга, С. Головащук. Г В. Бусол.
8. Укажіть речення, у якому вжито фразеологізм.
А Кажу вам правду велику: краще буде Содомові й Гоморрі в день страшного суду, ніж вам, що відреклися й плюнули на матір свою (У. Самчук).
Б Були такі випадки, що рибалка стрибав у воду, щоб ухопити коропа руками. Шубовсь! В одежі, в чоботях, з картоплею в торбинці… Даремно! (Остап Вишня).
В Це він має на увазі ті сріблясті літаки, що ними вилискує степ полігонний, та тих командирів, що часом звідтіля заїжджають до нього і шанобливо здоровкаються за руку, і не тільки тому, що він знатний чабан та вміє, як ніхто, варити кашу, а найбільше за розум вони поважають старого (О. Гончар).
Г В Україні в часи середньовіччя у шкільній науці теж панувала латина (А. Коваль).
9. В орфографічних словниках представлено:
А Нормативне написання. Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного значення слова. Г Синоніми слова.
10. Словотвір вивчає…
А Правила вимови слів. Б Значущі частини слова.
В Способи творення слів. Г Слова, їх значення, походження, використання.
11. У якому рядку всі слова утворено префіксально-суфіксальним способом?
А По-французьки, беззаконний, дощик, вовчище.
Б Подорожник, суглинок, підвіконня, відхід.
В Бездоганний, надбрівний, затишок, попереписувати.
Г Криголам, перехід, пречудовий, впевненість.
12. У якому рядку слова розташовано так, щоб кожне попереднє було твірним для наступного?
А Учити — учитель — учительство. Б Учитель — учень — учити.
В Учениця — учити — учень. Г Учити — учительство — учитель.
13. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеологічні вирази) та з’ясуйте їх значення.
Брати участь; пекти раків; дихати на ладан; насупити брови; купити кота в мішку.
14. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми. Плакати, соромитися, червоніти.
ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА №5
Фразеологія. Морфеміка і словотвір
ІІ варіант
1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А Ґав ловити, пасти задніх, розбити глек, альфа і омега.
Б Від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчинені двері.
В Братися за розум, писати вірші, іти до школи, наламати хвоста.
Г Перейти вулицю, душа не на місці, не бачити смаленого вовка, не бачити друга.
2. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Нестися високо вгору, сісти на мілину, терпець урвавсь, лізти на мед.
Б Брехні справляти, замилювати очі, напускати туману, дзвін великий лить.
В Нуль без палички, пальці гризти, підставляти ногу, жити одним днем.
Г Збити з пантелику, теревені правити, облизня піймати, грати дурня.
3. Який фразеологізм є антонімічним до інших?
А Кожен кулик своє болото хвалить. Б У чужій хаті і борщ добріший.
В На чужому коні й їздиться краще.
Г Чуже краще свого, своє варте буряка гнилого.
4. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології.
А Гордіїв вузол, за царя Панька, в очах зеленіє, вмивати руки.
Б Сізіфова праця, танталові муки, ахіллесова п’ята, геркулесові стовпи.
В Ноїв ковчег, земля обітованна, до булави треба голови.
Г Журба сушить, тягар на душі, аж за вухами лящить.
5. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму надягати овечу шкуру.
А Мати лагідний, неконфліктний характер.
Б За жодних умов не втручатися у конфліктну ситуацію.
В Під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри.
Г Віддавати перевагу одягові з овечого хутра.
6. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «відмовляти кому-небудь при сватанні».
А Набивати ціну. Б Пасти пташок В Впіймати ґаву. Г Дати гарбуза.
7. Назвіть перші українські лексикографічні праці.
А «Словник української мови» Б. Грінченка. Б «Лексисъ» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди.
В «Словник української мови» в 11 томах. Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови».
8. Укажіть речення, у якому вжито фразеологізм.
А Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (В. Скомаровський).
Б Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині.
В Палав «Собор» — палали й інші кращі твори, трагічно ламалися під тим вогнем долі окремих літераторів.
Г Чому чужі тривоги нам зелені? Біду чужу не візьмемо руками. О люди добрі, чуєте чи ні? Ви не носіть за пазухою камінь (Г. Рибцуник).
9. У тлумачних словниках представлено:
А Нормативне написання. Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного значення слова. Г Синоніми слова.
10. Морфеміка вивчає…
А Правила вимови слів. Б Значущі частини слова.
В Способи творення слів. Г Слова, їх значення, походження, використання.
11. У якому рядку всі слова утворені основоскладанням?
А Основоскладання, медсестра, всюдихід, надбрівний. Б Хмарочос, життєпис, лісостеп, синьо-жовтий.
В США, УТН, СПУ, ООН. Г Мед-пиво, туди-сюди, облвно, прехороший.
12. У якому рядку слова розташовано так, щоб кожне попереднє було твірним для наступного?
А Правда — правдивий — правдивість. Б Правдивість — правдивий — правда.
В Правдивий — правда — правдивість. Г Правдолюб — правдивий — правда.
13. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеологічні вирази) та з’ясуйте їх значення.
Пасти пташок; дуба врізати; серце — не камінь; прикусити язика; біла ворона.
14. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми. Любити, бігти, втомитися.