ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА №5. Фразеологія. Морфеміка і словотвір

Про матеріал
ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА №5. Фразеологія. Морфеміка і словотвір
Перегляд файлу

ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА №5

Фразеологія. Морфеміка і словотвір

І варіант

1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?

   А Читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довес­ти додому.

Б Кінець уроку, пекти картоплю, відчинені двері, гнути залізо.

В Легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, за­сипати вугілля.

Г Пекти раків, читати по очах, западати в душу, писана кра­суня.

2. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

А Пасти задніх, ґав ловити, зуб за зуб, правити теревені.

Б Кров з молоком, від серця відлягло, впасти духом, рукою по­дати.

В Ні пари з уст, мов у рот води набрав, тримати язик за зуба­ми, грати в мовчанку.

Г Зривати маску, відкривати очі, хоч у вухо бгай, міряти на свій аршин.

3. Який фразеологізм є антонімічним до інших?

А Одним миром мазані.     Б Одного гніздечка птиці.

В Не з нашої парафії.         Г Два чоботи — пара.

4. Укажіть рядок фразеологізмів власне українського походження.

А Манна небесна, гордіїв вузол, хоч греблю гати, намилити шию.

Б Альфа і омега, вовк в овечій шкурі, два боки однієї медалі, сіль землі.

В Гарбуза дістати, не до жартів, до булави треба голови, світ макітриться.

Г Ідея фікс, дамоклів меч, у голові джмелі літають, як корова язиком злизала.

5. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразео­логізму гордіїв вузол.

А Сплутана волосінь рибальського спінінга.

Б Спеціальний спосіб зав’язування вірьовки.

В Дуже складна, заплутана справа.                  Г Один з прийомів вільної боротьби.

6. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «розі­рвати дружні стосунки».

А Міряти на свій аршин.    Б Набити оскому.       В Вбити клин.    Г Розбити глек.

7. Назвіть авторів перших українських лексикографічних праць.

А Л. Зизаній, П. Беринда.    Б Б. Грінченко.     В Л. Полюга, С. Головащук.      Г В. Бусол.

8. Укажіть речення, у якому вжито фразеологізм.

А Кажу вам правду велику: краще буде Содомові й Гоморрі в день страшного суду, ніж вам, що відреклися й плюнули на матір свою (У. Самчук).

Б Були такі випадки, що рибалка стрибав у воду, щоб ухопити коропа руками. Шубовсь! В одежі, в чоботях, з картоплею в торбинці… Даремно! (Остап Вишня).

В Це він має на увазі ті сріблясті літаки, що ними вилискує степ полігонний, та тих командирів, що часом звідтіля за­їжджають до нього і шанобливо здоровкаються за руку, і не тільки тому, що він знатний чабан та вміє, як ніхто, варити кашу, а найбільше за розум вони поважають старого (О. Гончар).

Г В Україні в часи середньовіччя у шкільній науці теж панува­ла латина (А. Коваль).

9. В орфографічних словниках представлено:

А Нормативне написання.                                             Б Літературну вимову.

В Пояснення лексичного значення слова.                   Г Синоніми слова.

10. Словотвір вивчає…

А Правила вимови слів.                                                  Б Значущі частини слова.

В Способи творення слів.                                               Г Слова, їх значення, походження, використання.

11. У якому рядку всі слова утворено префіксально-суфіксальним способом?

А По-французьки, беззаконний, дощик, вовчище.

Б Подорожник, суглинок, підвіконня, відхід.

В Бездоганний, надбрівний, затишок, попереписувати.

Г Криголам, перехід, пречудовий, впевненість.

12. У якому рядку слова розташовано так, щоб кожне попереднє було твірним для наступного?

А Учити — учитель — учительство.                              Б Учитель — учень — учити.

В Учениця — учити — учень.                                         Г Учити — учительство — учитель.

13. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеоло­гічні вирази) та з’ясуйте їх значення.

Брати участь; пекти раків; дихати на ладан; насупити брови; купити кота в мішку.

14. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми.   Плакати, соромитися, червоніти.

ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА №5

Фразеологія. Морфеміка і словотвір

ІІ варіант

1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?

А Ґав ловити, пасти задніх, розбити глек, альфа і омега.

Б Від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчинені двері.

В Братися за розум, писати вірші, іти до школи, наламати хвоста.

    Г Перейти вулицю, душа не на місці, не бачити смаленого вовка, не бачити друга.

2. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

А Нестися високо вгору, сісти на мілину, терпець урвавсь, лізти на мед.

Б Брехні справляти, замилювати очі, напускати туману, дзвін великий лить.

В Нуль без палички, пальці гризти, підставляти ногу, жити од­ним днем.

Г Збити з пантелику, теревені правити, облизня піймати, грати дурня.

3. Який фразеологізм є антонімічним до інших?

А Кожен кулик своє болото хвалить.                   Б У чужій хаті і борщ добріший.

В На чужому коні й їздиться краще.

Г Чуже краще свого, своє варте буряка гнилого.

4. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології.

А Гордіїв вузол, за царя Панька, в очах зеленіє, вмивати руки.

Б Сізіфова праця, танталові муки, ахіллесова п’ята, геркулесо­ві стовпи.

В Ноїв ковчег, земля обітованна, до булави треба голови.

Г Журба сушить, тягар на душі, аж за вухами лящить.

5. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразео­логізму надягати овечу шкуру.

А Мати лагідний, неконфліктний характер.

Б За жодних умов не втручатися у конфліктну ситуацію.

В Під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри.

Г Віддавати перевагу одягові з овечого хутра.

6. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «від­мовляти кому-небудь при сватанні».

А Набивати ціну.   Б Пасти пташок     В Впіймати ґаву.     Г Дати гарбуза.

7. Назвіть перші українські лексикографічні праці.

А «Словник української мови» Б. Грінченка.          Б «Лексисъ» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди.

В «Словник української мови» в 11 томах.      Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови».

8. Укажіть речення, у якому вжито фразеологізм.

   А Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (В. Скомаровський).

Б Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині.

В Палав «Собор» — палали й інші кращі твори, трагічно лама­лися під тим вогнем долі окремих літераторів.

Г Чому чужі тривоги нам зелені? Біду чужу не візьмемо руками. О люди добрі, чуєте чи ні? Ви не носіть за пазухою камінь (Г. Рибцуник).

9. У тлумачних словниках представлено:

А Нормативне написання.                                 Б Літературну вимову.

В Пояснення лексичного значення слова.       Г Синоніми слова.

10. Морфеміка вивчає…

А Правила вимови слів.                                     Б Значущі частини слова.

В Способи творення слів.                                  Г Слова, їх значення, походження, використання.

11. У якому рядку всі слова утворені основоскладанням?

А Основоскладання, медсестра, всюдихід, надбрівний.    Б Хмарочос, життєпис, лісостеп, синьо-жовтий.

В США, УТН, СПУ, ООН.                                                    Г Мед-пиво, туди-сюди, облвно, прехороший.

12. У якому рядку слова розташовано так, щоб кожне попереднє було твірним для наступного?

А Правда — правдивий — правдивість.                     Б Правдивість — правдивий — правда.

В Правдивий — правда — правдивість.                      Г Правдолюб — правдивий — правда.

13. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеологічні вирази) та з’ясуйте їх значення.

Пасти пташок; дуба врізати; серце — не камінь; прикусити язи­ка; біла ворона.

14. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми.    Любити, бігти, втомитися.

doc
Додано
29 серпня 2021
Переглядів
2861
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку