Контрольна робота № 8
Пряма мова. Повторення. Синтаксис. (Тести, ВАРІАНТ-1 )
1. Випишіть речення, у якому слова автора стоять перед прямою мовою (розділові знаки пропущено).
А Доброго ранку непосидо усміхається мати.
Б Хто із вас додому хоче каже власник бороди.
В Кажуть у народі нема України без верби і калини».
Г Смерть, погибель наша прийшла загомоніли всі дерева.
2. Випишіть речення, у якому слова автора стоять після прямої мови (розділові знаки пропущено).
А Лесик скаржився хлоп’ята, страх як тяжко жить мені.
Б А Володя скиглить тато змусив квіти поливать.
В І зітхає вся четвірка як нам тяжко, як нам гірко.
Г Поможу я вам охоче каже власник бороди.
3. Випишіть речення з непрямою мовою (розділові знаки пропущено).
А Мамо, а чи не принесли б Ви мені мисочку узвару звернувся Степан до своєї матері
Б Старий Джеря просив Миколу щоб той не зачіпав осавулу та не дражнив пана.
В Я подумав тоді тіні коротшають так само непомітно як ілюдське життя
Г Добривечір, сусіде мій гукнула Миша Пацюкові.
4. Випишіть речення з прямою мовою (розділові знаки пропущено).
А Говорила нивка щоб не боліла спинка.
Б Вчися чужому розуму, та свого не загуби.
В Вертайсь рідна мово у серце народу у душу Вкраїни.
Г Сергій впевнено стверджував мова об’єднує згуртовує людей у націю.
5. Випишіть речення з однорідними означеннями.
А. Музичну грамоту Микола опанував легко і швидко.
Б. Ніжно ворушить своїм листячком сумна осика і верба.
В Ввечері тихі і ніжні зорі спадали з неба.
Г В срібнім верболозі співають ранні солов’ї.
6. Випишіть просте речення (розділові знаки пропущено).
А Хто ставить завдання простіші той швидше мети досягає.
Б Моя душа ніколи не забуде того дарунку що весна дала.
В Заходить до хати зоря-зоряниця і гомін стихає кругом.
Г Білий пилок сіявся з неба і устеляв сивою памороззю трави.
7. Випишіть речення зі вставним словом. (розділові знаки пропущено).
А Шумить верхами буйний ліс дуби берези буки (М. Підгірянка).
Б Засівайся ниво людям на добро (В. Симоненко).
В Напевно проїжджий трактор завалив гусеницею живе русло.
Г Греби весляре на верхів'я (М. Хвильовий).
8. Укажіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки при звертанні.
А Сій сіваче в людські душі правди вічної зерно.
Б Я люблю, тебе, поле і твої пахощі.
В Лети, моя пісне, за гори й долини..
Г Україно, моя мені в світі нічого не треба.
9. Випишіть складне речення (розділові знаки пропущено).
А Тимко носить оберемками сухий бур’ян пильнує щоб не погасло вогнище.
Б Це кажуть вітер посивів й розгублює волосся.
В Стрімка гірська річка рветься шукає собі русла потужним струменем падає з висоти.
Г Зоре моя вечірняя зійди над горою поговорим тихенько в неволі з тобою.
10. Випишіть речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки:
А. Гримить мені пам’ять у серці, як ртуть: «Ти владен простити, але не забудь».
Б. Не можна, кажуть, людині помолодшати, а подобрішати завжди можна.
В. «Життя в неволі нічого не варте, - відказав Максим, - краще смерть!»
Г Старий Прокіп гримнув на Толю: «Іди хлопче, не вештайся під ногами!»
11. Визначте, які розділові знаки пропущено в реченнях з прямою мовою. ( 2 бали)
1) Кома; А. Максим Рильський писав «Як парость виноградної лози, плекайте мову!»
2) тире; Б. «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір
3)двокрапка вибирати»,— писав В. Симоненко.
1-В 2-Г 3-А В. «Книги для мене необхідні, як хліб насущний» — говорив Т. Шевченко.
Г. «У слова немає крил, але воно літає», говорить узбецьке прислів’я.
12. Установіть відповідність між поняттям та поняттям у реченні (деякі розділові знаки пропущено)
Поняття |
Речення |
||
1 |
звертання |
А |
Почекаю, може, хто над'їде подумав Василько |
2 |
вставне слово |
Б |
Усе змішалось в одну мить і залилось докупи і земля і море |
3 |
пряма мова |
В |
Посадили при дорозі явір та калину |
4 |
узагальнювальне слово |
Г |
Тату наш лелека прилетів |
|
|
Д |
І райдуга стоїть повірте на півсвіта |
14. Установити відповідність між реченнями та однорідними членами у них.
Речення Однорідні члени
1. Важкий човен помаленьку й мляво сунувся по воді А однорідні підмети;
2. Свій розум май і людей питай. Б однорідні присудки
3. Тут швидко зникло все: і човен, і постать матері. В однорідні означення
4. Труд оживляє гори й води, у нім ніщо не пропада Г однорідні додатки
Д однорідні обставини
15 Прочитай текст. Виконай завдання 15, 16.
(1) Крізь завіску падає світло лампадки і освітлює понівечене віспою лице Саньки. (2) Воно подібне до зморщеної груші, вийнятої з узвару. (3) Маленький носик на кінчику загнутий вниз, очі дивляться строго. (4) Невблаганна доля залишила дівчинку сиротою, і тому погляд її сумний, і строгий водночас. (В. Винниченко)
4 15. Познач речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
А перше; Б друге; В третє; Г четверте.
5 16. Познач речення, яке містить однорідні присудки.
А перше; Б друге; В третє; Г четверте.
17. Перепишіть речення, зробіть його синтаксичний розбір, випишіть слово, у якому звуків менше, ніж букв.
На щастя пролунав дзвоник і щасливі учні побігли до класів