Бутко Світлана Станіславівна
Навчально-виховний комплекс
Муратівська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад
Новоайдарської районної ради
Луганської області
Використання тестових завдань на уроках української мови з дітьми з порушенням психофізичного розвитку
Актуальність проблеми. Конституція України гарантує право кожного громадянина на доступність якісної освіти. Це у повній мірі стосується і дітей із особливими потребами.
Інклюзивна освіта – це не просто прихід дитини з особливими освітніми потребами до звичайної школи. Це створення в спільному просторі особливого підходу до навчання такої дитини, який передбачає додаткові елементи навчального процесу – індивідуальний план розвитку такої дитини, спеціально облаштоване місце і належні умови для неї. Це забезпечення рівного доступу до навчання у загальноосвітніх закладах. Це не лише інтеграція дітей з особливими освітніми потребами в освітнє середовище, а й організація спільного навчання, яке охоплює всіх дітей.
Метою статті є виявлення значення використання тестових завдань на уроках української мови з дітьми, що мають порушення психофізичного розвитку. У процесі інтеграції України до європейської спільноти зростає необхідність підвищення рівня освіти учнів в цілому. Серед низки ефективних шляхів його підвищення важливу роль відіграють тестові технології як основний спосіб оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими потребами і використовується освітніми закладами усього світу. Засвоєння учнями системи знань і вмінь є одним із завдань організації навчальної діяльності учнів з порушенням психофізичного розвитку на уроках української мови та літератури. Мовні знання і вміння є об'єктом регулярної перевірки та оцінювання, донедавна їх перевіряли за допомогою традиційних форм і методів контролю, і лише з появою нових критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими потребами можна, я вважаю, застосовувати метод тестування.
На сучасному етапі розвитку освіти особливе місце посідає пошук досконалих методів вимірювання рівня навчальних досягнень учнів з порушенням психофізичного розвитку. Досить актуальним є використання тестів під час уроків української мови та літератури. Я спробувала на уроках української мови та літератури скласти такі тести . Розпочинати роботу над мовним матеріалом слід з опрацювання теорії. Наступним же кроком повинно стати застосування знань на практиці, а саме під час виконання тестових завдань.
Використання тестових технологій здійснюється в три етапи: теоретична й практична підготовка вчителя та учнів до проведення тестування, організація тестування, аналіз і корекція результатів.
На першому етапі слід врахувати, що тести повинні відповідати меті навчання, бути достатньо обґрунтованими, містити кілька варіантів відповідей. У залежності від завдань, поставлених мовником щодо перевірки засвоєних учнями з особливими потребами знань, використовують тести відкритої , такі, що містять одну правильну відповідь, вимагають встановлення відповідності, послідовності, передбачають вписування короткої відповіді.
Другий етап – це власне пояснення правил виконання тестових завдань, демонстрування алгоритмів їх виконання. Важливим на цьому етапі для вчителя є дотримання головної вимоги в освоєнні учнями тестових технологій – від простих завдань до складніших. Цю роботу учень виконує з допомогою вчителя, вчителя-консультанта.
Третій етап передбачає аналіз результатів виконаної роботи. Він, зазвичай, проводиться в довільній, найбільш зручній і звичайній для вчителя й школярів формі.
Різновиди контролю, як правило, знань учнів з порушенням психофізичного розвитку відрізняються формою подання тестових завдань: у випадку з’ясування рівня знань і вмінь учнів вони спрямовані на виявлення ступеня засвоєння певного елемента знання чи дії (знає/не знає, володіє/не володіє); для компетентнісного підходу головним стає розкриття комплексного усвідомлення предметного чи позапредметного (для ключових компетентностей) змісту на рівні здатності застосовувати здобуті знання і вміння, досвід пізнавальної діяльності й усвідомлені цінності у вирішенні життєво важливих практичних завдань.
Готуючи тести для уроків української мови і літератури для дітей з порушенням психофізичного розвитку, слід передбачити і раціональне використання часу на їх виконання. Зі свого досвіду, я зрозуміла, що тестові завдання такого змісту можуть бути не лише складовою уроку-контролю знань, а й робочого уроку. Вони можуть бути використані як на окремому етапі заняття, так і як підсумок кожного структурного компоненту уроку. Я пропоную для розгляду тести для дитини з порушенням психофізичного розвитку на уроках української мови. Таку роботу для оцінювання знань я застосовую уже другий рік. Дитині такі завдання подобаються. Вона не відчуває тривоги і хвилювання.
Висновок. Застосування тестових технологій для оцінювання рівнів сформованості ключової комунікативної компетентності учнів з порушенням психофізичного розвитку набуває значення, якщо результатом тестування є не лише оцінка (виражена в балах), а й можливість визначити загальні тенденції в розвитку складників оцінюваної компетентності відносно засобів і методів формування її, спрогнозувати перебіг подальшого їх розвитку , скоригувати виявлені недоліки тощо. У процесі такого аналізу висновки за результатами тестування необхідно співвідносити з результатами застосування інших психолого-педагогічних методів діагностики.
Сучасні Інтернет-технології надають можливості оптимізувати застосування тестових технологій у процесі навчання й оцінювання учнів (прискорити процедуру проведення тестування і спростити аналіз його результатів). Відсутність наукового аналізу досвіду використання таких технологій в українських школах спричинює потребу в дослідженні можливостей і результатів упровадження описаних освітніх платформ (або подібних до них) у процес шкільного навчання.
Список літератури
1. Колупаєва А.А. Діти з особливими потребами та організація їх навчання: [навч.-метод. посіб.] / А.А. Колупаєва, Л.О. Савчук. – К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 273 с. – (Серія «Інклюзивна освіта»).
2. Булах І. Є. Створюємо якісний тест: навч. посібник / І. Є. Булах, М. Р. Мруга. – К.: Майстер-клас, 2006. – 160 с.
3. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. видання д-ра пед. наук, проф. С.Ю. Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
4. Конструювання тестів. Курс лекцій: навч. посіб. /Л.О. Кухар, В.П. Сергієнко. – Луцьк, 2010. – 182 с.
Додаток до статті
Тестові завдання з української мови для дітей з порушенням психофізичного розвитку
\
М…ма
М…мо
М…му
6 . Знайди і підкресли слово , що відповідає на питання Хто?
7.Знайди і підкресли слово, що відповідає на питання ЩО?
8. Підкреслити слово, що починається на букву С
9. Допиши у словах букву и
Вон…
С…ла
Зал…ти
10. Знайди приховане слово в реченні
МАМА КУПИЛА