Стаття "Використання тестових завдань на уроках української мови з дітьми з порушенням психофізичного розвитку"

Про матеріал
Метою статті є виявлення значення використання тестових завдань на уроках української мови з дітьми, що мають порушення психофізичного розвитку. У процесі інтеграції України до європейської спільноти зростає необхідність підвищення рівня освіти учнів в цілому. Серед низки ефективних шляхів його підвищення важливу роль відіграють тестові технології як основний спосіб оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими потребами і використовується освітніми закладами усього світу.
Перегляд файлу

                                                                            Бутко Світлана Станіславівна

                                                                          Навчально-виховний комплекс       

                                                                  Муратівська загальноосвітня школа

                                                  І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад

                                                                             Новоайдарської районної ради

                                                                                                   Луганської області 

Використання тестових завдань на уроках української мови з дітьми з порушенням психофізичного розвитку

Актуальність проблеми. Конституція України гарантує право кожного громадянина на доступність якісної освіти. Це у повній мірі стосується і дітей із особливими потребами.

Інклюзивна освіта – це не просто прихід дитини з особливими освітніми потребами до звичайної школи. Це створення в спільному просторі особливого підходу до навчання такої дитини, який передбачає додаткові елементи навчального процесу – індивідуальний план розвитку такої дитини, спеціально облаштоване місце і належні умови для неї. Це забезпечення рівного доступу до навчання у загальноосвітніх закладах. Це не лише інтеграція дітей з особливими освітніми потребами в освітнє середовище, а й організація спільного навчання, яке охоплює всіх дітей.

     Метою статті є виявлення значення використання тестових завдань на уроках української мови з дітьми, що мають порушення психофізичного розвитку.  У процесі інтеграції України до європейської спільноти зростає необхідність підвищення рівня освіти учнів в цілому. Серед низки ефективних шляхів його підвищення важливу роль відіграють тестові технології як основний спосіб оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими потребами і використовується освітніми закладами усього світу. Засвоєння учнями системи знань і вмінь є одним із завдань організації навчальної діяльності учнів з порушенням психофізичного розвитку на уроках української мови та літератури. Мовні знання і вміння є об'єктом регулярної перевірки та оцінювання, донедавна їх перевіряли за допомогою традиційних форм і методів контролю, і лише з появою нових критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими потребами можна, я вважаю, застосовувати метод тестування.

На сучасному етапі розвитку освіти особливе місце посідає пошук досконалих методів вимірювання рівня навчальних досягнень учнів з порушенням психофізичного розвитку. Досить актуальним є використання тестів під час уроків української мови та літератури. Я спробувала на уроках української мови та літератури скласти такі тести . Розпочинати роботу над мовним матеріалом слід з опрацювання теорії. Наступним же кроком повинно стати застосування знань на практиці, а саме під час виконання тестових завдань.

Використання тестових технологій здійснюється в три етапи: теоретична й практична підготовка вчителя та учнів до проведення тестування, організація тестування, аналіз і корекція результатів.

На першому етапі слід врахувати, що тести повинні відповідати меті навчання, бути достатньо обґрунтованими, містити кілька варіантів відповідей. У залежності від завдань, поставлених мовником щодо перевірки засвоєних учнями з особливими потребами знань, використовують тести відкритої , такі, що містять одну  правильну відповідь, вимагають встановлення відповідності, послідовності, передбачають вписування короткої відповіді.

Другий етап – це власне пояснення правил виконання тестових завдань, демонстрування алгоритмів їх виконання. Важливим на цьому етапі для вчителя є дотримання головної вимоги в освоєнні учнями тестових технологій – від простих завдань до складніших. Цю роботу учень виконує з допомогою вчителя, вчителя-консультанта.

Третій етап передбачає аналіз результатів виконаної роботи. Він, зазвичай, проводиться в довільній, найбільш зручній і звичайній для вчителя й школярів формі.

Різновиди контролю, як правило, знань учнів з порушенням психофізичного розвитку відрізняються формою подання тестових завдань: у випадку з’ясування рівня знань і вмінь учнів вони спрямовані на виявлення ступеня засвоєння певного елемента знання чи дії (знає/не знає, володіє/не володіє); для компетентнісного підходу головним стає розкриття комплексного усвідомлення предметного чи позапредметного (для ключових компетентностей) змісту на рівні здатності застосовувати здобуті знання і вміння, досвід пізнавальної діяльності й усвідомлені цінності у вирішенні життєво важливих практичних завдань.

Готуючи тести для уроків української мови і літератури для дітей з порушенням психофізичного розвитку, слід передбачити і раціональне використання часу на їх виконання. Зі свого досвіду, я зрозуміла, що тестові завдання такого змісту можуть бути не лише складовою уроку-контролю знань, а й робочого уроку. Вони можуть бути використані як на окремому етапі заняття, так і як підсумок кожного структурного компоненту уроку. Я пропоную для розгляду тести для дитини з порушенням психофізичного розвитку на уроках української мови. Таку роботу для оцінювання знань я застосовую уже другий рік. Дитині такі завдання подобаються. Вона не відчуває тривоги і хвилювання.

Висновок. Застосування тестових технологій для оцінювання рівнів сформованості ключової комунікативної компетентності учнів з порушенням психофізичного розвитку набуває значення, якщо результатом тестування  є не лише оцінка (виражена в балах), а й можливість визначити загальні тенденції в розвитку складників оцінюваної компетентності відносно засобів і методів формування її, спрогнозувати перебіг подальшого їх розвитку  , скоригувати виявлені недоліки тощо. У процесі такого аналізу висновки за результатами тестування необхідно співвідносити з результатами застосування інших психолого-педагогічних методів діагностики.

Сучасні Інтернет-технології надають можливості оптимізувати застосування тестових технологій у процесі навчання й оцінювання учнів (прискорити процедуру проведення тестування і спростити аналіз його результатів). Відсутність наукового аналізу досвіду використання таких технологій в українських школах спричинює потребу в дослідженні можливостей і результатів упровадження описаних освітніх платформ (або подібних до них) у процес шкільного навчання.

Список літератури

1. Колупаєва А.А. Діти з особливими потребами та організація їх навчання: [навч.-метод. посіб.] / А.А. Колупаєва, Л.О. Савчук. – К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 273 с. – (Серія «Інклюзивна освіта»).

2. Булах І. Є. Створюємо якісний тест: навч. посібник / І. Є. Булах, М. Р. Мруга. – К.: Майстер-клас, 2006. – 160 с.

3. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. видання д-ра пед. наук, проф. С.Ю. Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.

4. Конструювання тестів. Курс лекцій: навч. посіб. /Л.О. Кухар, В.П. Сергієнко. – Луцьк, 2010. – 182 с.

 

 

 

 

 

Додаток до статті

Тестові завдання з української мови для дітей з порушенням психофізичного розвитку

  1.    Визначити  букву ,  яка схована у малюнках

                           

 

  1. Д.    2. К.     3.С.

 

  1. Зафарбуй букву О

 

\                                   

 

  1. Вставити у слова букву  А

 

М…ма

М…мо

М…му

 

  1. Підкреслити малюнок , у якій схована буква В

 

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\loshadi-more-volny-zhivotnye-23964.jpg                        

 

  1. Підкресли слово, яке починається на букву Л

 

  1. ЛІТО
  2. БАРАН
  3. МАМА

    6 .  Знайди і підкресли слово , що відповідає на питання   Хто?          

 

7.Знайди і підкресли слово, що відповідає на питання ЩО?

 

8. Підкреслити слово, що починається на букву С

 

  1. День
  2. Квітка
  3. Сонце

9.  Допиши у словах букву и

Вон…

С…ла

Зал…ти

10. Знайди приховане слово в реченні

   МАМА      КУПИЛА                    C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Без названия (7).jpg

  1. Хліб;    2. Іграшку;   3.Цукерки            

 

                                                    

 

docx
Додано
27 травня 2020
Переглядів
541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку