Мета: формування предметних компетентностей: визначити роль письменників у розвитку та втіленні реалізму; охарактеризувати вивчені твори як вершинні здобутки зарубіжної літератури; розвивати словниковий запас, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати наполегливість, прагнення до самовдосконалення; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та аналітичне, критичне мислення учнів, уміння систематизувати й узагальнювати; комунікативної: формувати навички аналізу художніх творів, толерантного висловлення думок та почуттів, оцінних тверджень; інформаційної: формувати вміння виділяти головне та художні деталі; загальнокультурної: виховувати естетичний смак та читацькі інтереси учнів, розширювати кругозір школярів.
Опорний заклад «Світлівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Добропільської районної ради Донецької області»
9 клас
Оноре де Бальзак М.В.Гоголь
Учитель Романова Марина Василівна
Мета: формування предметних компетентностей: визначити роль письменників у розвитку та втіленні реалізму; охарактеризувати вивчені твори як вершинні здобутки зарубіжної літератури; розвивати словниковий запас, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати наполегливість, прагнення до самовдосконалення; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та аналітичне, критичне мислення учнів, уміння систематизувати й узагальнювати; комунікативної: формувати навички аналізу художніх творів, толерантного висловлення думок та почуттів, оцінних тверджень; інформаційної: формувати вміння виділяти головне та художні деталі; загальнокультурної: виховувати естетичний смак та читацькі інтереси учнів, розширювати кругозір школярів.
Тематична контрольна робота № _____ з теми:
«Реалізм. Творчість Оноре де Бальзака. М.В.Гоголя», 9 клас
І Варіант
І Рівень
Тестові завдання закритого типу з однією правильною відповіддю.
А) «українських повістей»
Б) «фантастичних повістей»
В) «італійських повістей»
Г) «петербурзьких повістей».
А) М.В.Гоголь «Шинель»
Б) М.В.Гоголь «Ревізор»
В) Оноре де Бальзак «Гобсек»
Г) Конан Дойл «Шерлок Холмс»
9. Визначте вид комічного у словах М.Гоголя: «…поймать мертвеца во что бы то ни стало, живого или мёртвого»:
А) сатира; Б) іронія; В) гротеск ; Д) гумор.
10. До якого типу літературних героїв належить головний герой повісті «Шинель»?
А) «зайва людина»; Б) «маленька людина»; В) «романтичний герой».
11. «Німа сцена» в комедії «Ревізор» відбулася в…:
А) експозиції твору
Б) зав'язці твору
В) у розв'язці
Г) розвитку дії
12. Знайдіть рису, не характерну для гоголівських чиновників:
А) страх перед начальством;
Б) хабарництво;
В) гостинність;
Г) використання службового становища.
ІІРівень
Реалізм – це __________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Епопея – це __________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
ІІІ Рівень
Завдання на встановлення відповідності
Герой |
Його характеристика |
1 Іван Олександрович Хлєстаков |
А У нього швидко змінюється настрій, риси обличчя його жорсткі і грубі. Обов'язки свої він виконує погано, є шахраєм з великим досвідом. Наживається скрізь, де тільки можна, і серед таких хабарників знаходиться на хорошому рахунку. |
2 Городничий |
Б Дворянин і поміщик, він тоненький, худорлявий і дурнуватий. Діє, не думаючи про наслідки, має уривчасту промову. Працює регістратором. На службі він присутній мало, все частіше грає в карти на гроші |
3 Почтмейстер |
В Він міський пліткар і рознощик всіляких новин, тому всі ставляться до нього з презирливою поблажливістю. |
4 Марія Антонівна |
Г Провінційна кокетка, чия душа натхненна романами. Цікава, тщеславна, любить взяти верх над чоловіком, але на ділі це виходить тільки в дрібницях. |
5 Ганна Андріївна |
Д Дівчина 18 років від роду. Привабливої зовнішності, кокетлива. Вона дуже непостійна. |
6 Бобчинський |
Е Деколи він не просто читає листи. Які сподобалися, залишає собі. Крім пересилання листів в його обов'язки входить керівництво поштовими станціями, доглядачами, кіньми і т. д. |
ІV Рівень
Напишіть власне висловлювання на одну із запропонованих тем
(обсяг 1 сторінка)
1.Чи зробило золото кого-небудь щасливим? (за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек»)
2.Чи актуальна зараз комедія «Ревізор» М.В.Гоголя?
3. Трагічна доля маленької людини (за повістю М.В.Гоголя «Шинель»)
Вислови видатних людей на допомогу:
«Всі ми виросли із гоголівської шинелі» (Ф.Достоєвський)
«Світом править – золото, золотом править – лихвар » (Оноре де Бальзак)
«Сміх - єдина позитивна особа в комедії «Ревізор» (М.В.Гоголь)
Тематична контрольна робота № _____ з теми:
«Реалізм. Творчість Оноре де Бальзака. М.В.Гоголя», 9 клас
ІІ Варіант
І Рівень
Тестові завдання закритого типу з однією правильною відповіддю.
А) життя і страждання бідного чиновника;
Б) доля солдата царської армії;
В) байдуже ставлення «значного лиця» до своїх обов'язків;
Г) поширення злочинності в Петербурзі.
Б) повістей «Миргород»;
В) «Арабески»;
Г) петербурзьких повістей.
Г) Дервіля
Д) графа де Ресто
А) М.В.Гоголь «Шинель»
Б) М.В.Гоголь «Ревізор»
В) Оноре де Бальзак «Гобсек»
Г) Конан Дойл «Шерлок Холмс»
А) історичні події та особи;
Б) реальні, сучасні авторові події;
В) вигадані, фантастичні події та герої;
Г) романтичні герої та події.
12. У повісті «Шинель» М.Гоголь використав прийом:
А) гротеску;
Б) антитези;
В) фантастики;
Г) паралелізму.
ІІ Рівень
Реалізм – це __________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Повість – це __________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
ІІІ Рівень
Б) придбання Башмачкіним нової шинелі;
В) вечірка в товариша по службі;
Г) походи Башмачкіна до начальства, «значної особи»;
Д) пограбування на вулиці.
Герой |
Його характеристика |
1 Анастезі де Ресто |
А „... Не знаю , чи зможете ви з моїх слів уявити собі обличчя цього чоловіка , ... його жовта блідність скидалася на колір срібла , з якого облупилася позолота . Волосся було гладеньке , акуратно причесане , із сивиною попелясто – сірого кольору ...” |
2 Граф де Ресто |
Б „...У поспіху вона тільки накинула на голі плечі кашемірову шаль і куталась у неї так уміло , що під шаллю легко вгадувались форми її прегарного тіла . Голова у неї була недбало пов’язана , наче в креолки , яскравою шовковою хустинкою , з – під якої вибивалися чорні кучері... Стомлене її обличчя пасувало до її спальні , усіяної рештками вчорашнього торжества ...”
|
3 Гобсек |
В „... Увійшов чоловік років тридцять п’ять , що , мабуть , здавався Гобсекові сумним , незважаючи на свій гнівний стук . Удягнений досить просто , гість скидався на покійного герцога Рішельє ...” |
4 Фані Мальво |
Г „... Приємного вигляду дівчина , одягнена просто , але з вишуканістю парижанки ; у неї була граційна голівка , свіже личко і привітний вигляд ; каштанове , гарно зачесане волосся , спускалося двома рівними полу колами , що прикривали скроні , і це надавало якогось тонкого виразу її блакитним очам , чистим , немов кришталь...”
|
5 Дервіль |
Д „... Він її просто обожнює і підтримує з синівською відданістю , що заслуговує всіляких схвалень . А як він піклується про свою сестру та брата ! Словом , поведінка його просто чудова , але поки живе його мати , жодна порядна родина не довірить цьому юнакові майбутнє і придане їх дочки...”
|
6 Ернест де Ресто
|
Е „... Цей чоловік був дуже чесний , обізнаний у своїй справі , скромний і з гарними манерами , став другом родини Гран льє . Своєю поведінкою він досяг поваги і клієнтури у кращих будинках, але не скористався їх благосклонністю ...”
|
ІV Рівень
Напишіть власне висловлювання на одну із запропонованих тем
(обсяг 1 сторінка)
1.Чи зробило золото кого-небудь щасливим?
2.Чи актуальна зараз комедія «Ревізор» М.В.Гоголя?
3. Трагічна доля маленької людини (за повістю М.В.Гоголя «Шинель»)
Вислови видатних людей на допомогу:
«Всі ми виросли із гоголівської шинелі» (Ф.Достоєвський)
«Світом править – золото, золотом править – лихвар » (Оноре де Бальзак)
«Сміх - єдина позитивна особа в комедії «Ревізор» (М.В.Гоголь)
Відповіді до тестових завдань з теми
«Реалізм. Творчість Оноре де Бальзака. М.В.Гоголя», 9 клас
І Варіант
І Рівень
1. Г 5.А 9.А
2. Б 6.Г 10.Б
3. В 7.А 11.В
4. Б 8.Б 12.В
ІІ Рівень
Епопея – 1. один із епічних жанрів, який бере початок у міфології та фольклорі. 2. Великий та складний епічний твір, в якому змальовані історичні епохальні події, важливі для історії народу; монументальний за охопленням зображуваних подій твір.
Гобсек — педантичний і бездушний («людина-автомат», «людина-вексель»). Ім’я головного героя повісті Бальзака — Гобсек — не є випадковим. Воно означає те, що є сутністю героя — «живоглот», «глитай», «сухоглот», і розуміти це можна так: Гобсек поглинав, збирав золото, а золото поглинало його.
Риси характеру Гобсека
Центральний образ твору — лихвар Гобсек. Біографія Гобсека, яку Бальзак вводить в оповідь, розкриває життєву основу його філософії. Філософія Гобсека — своєрідний підсумок його особистого життєвого шляху. Він був моряком, морським торговцем, об’їхав весь світ, бачив далекі та екзотичні країни. Його розвинута свідомість, не притаманна йому з дитинства, пояснюється тим, як багато він бачив протягом свого життя.
«Папаша Гобсек» наскрізь пронизаний одним принципом, що керує всіма його вчинками. За цим принципом, гроші — це товар, який його можна зі спокійною совістю продавати дорого або дешево, залежно від обставин. Капіталіст, на його погляд, — це людина, яка бере участь в прибуткових справах та спекуляціях, вимагаючи великі відсотки за свої гроші. І якщо залишити осторонь його фінансові принципи та філософські погляди на природу людську, що ними він обґрунтовує свій лихварський світогляд, я глибоко переконаний, що поза цими справами він найчесніша людина в усьому Парижі ».
ІІІ Рівень
Відповіді до тестових завдань з теми
«Реалізм. Творчість Оноре де Бальзака. М.В.Гоголя», 9 клас
ІІ Варіант
І Рівень
1. Б 5.А 9.Г
2. А 6.В 10.В
3. Д 7.А 11.Б
4. А 8.Г 12.В
ІІ Рівень
По́вість — епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.
Городничий (Антон Антонович Сквозник-Дмухановський), вже постарілий на службі і дуже недурний по-своєму чоловік. Хоча і хабарник, але поводиться дуже солідно; навіть резонер; говорить ні голосно, ні тихо, ні багато, ні мало. Його кожне слово значне. Риси обличчя його грубі і жорсткі, як у всякого почав службу з нижчих чинів. Перехід від страху до радості, від брутальності до зарозумілості досить швидкий, як у людини з грубо розвиненими схильностями душі. Він одягнений, за звичаєм, у своєму мундирі з петлицями і в ботфортах зі шпорами. Волоса на ньому стрижені, з сивиною.
У Городничому узагальнено найгірші риси, які йому вдалося виявити у великих державних службовців свого часу. Часто від їх милості або свавілля залежала доля багатьох людей, чим вони і користувалися. Звідси лизоблюдство, хабарі і чиношанування.
Городничий ще й грубий. Незважаючи на займану ним високу посаду, він людина неосвічена, в його душі багато поганих схильностей і пороків, але він не намагається їх викорінювати, так як вважає, що так і повинно бути. Дурість і неуцтво - ось риси, домінуючі в характері Городничого. Навіть його запевнення, про те, що служить він чесно і бездоганно, наскрізь шиті білими нитками, і брехня кричить з кожного вікна. У нього не вистачає розуму навіть на те, щоб придумати щось правдоподібне перед обличчям грізного Хлестакова, хоча перед цим він дуже обдумано попереджав своїх чиновників про наближення небезпеки. Це збірний портрет всіх чиновників того часу. Він ввібрав в себе всі недоліки: низькопоклонство, чиношанування, заздрість, чванство, лестощі.
ІІІ Рівень