Тематичне свято до дня зустрічі птахів "Повертайтесь птахи до рідного краю"

Про матеріал
Розробка тематичного свята «Повертайтесь птахи до рідного краю» спрямована на виховання любові учнів до птахів нашої Батьківщини. Під час заходу діти ознайомлюються з народними традиціями зустрічі птахів навесні, поглиблюють свої знання про перелітних птахів. Через цікаві питання вікторин, слайдів презентацій, фонограм із записом голосів пернатих, підлітки дізнаються про незвичайні факти із життя птахів. Учні оцінюють роль птахів у житті людей і в природі, та усвідомлюють необхідність збереження їхнього різноманіття . Велика увага приділяється родинному вихованню, бо виховання дітей починається в сім'ї, тому на свято запрошені батьки учнів, які безпосередньо беруть участь у заході.
Перегляд файлу

 

ТЕМАТИЧНЕ СВЯТО

ДО ДНЯ ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ

«ПОВЕРТАЙТЕСЬ ПТАХИ ДО РІДНОГО КРАЮ»

 

Мета: Поглибити знання учнів про перелітних птахів.  Ознайомити дітей з народними традиціями зустрічі птахів навесні. Розширювати науковий світогляд дітей, розвивати мовлення , логічне та творче  мислення, дрібну моторику під час роботи з тістом та витинанками, вчити робити висновки, працювати в групах. Виховувати бережливе, доброзичливе  ставлення до пернатих. Здійснювати природоохоронне та екологічне, родинне  виховання підлітків. 

Обладнання:  вислови про птахів, витинанки із зображенням птахів, презентація про птахів, голоси птахів

Міжпредметні зв'язки: біологія, географія, історія, народознавство, трудове навчання, екологія

 

Хід проведення свята:

Вступна частина (слово вчителя)

Шановні учні! Вітаю Вас з наступаючим святом - Міжнародним днем  птахів. Щороку це свято в усьому світі відзначається 1 квітня  з 1906 року. Майже 113 років тому було підписано Міжнародну конвенцію з охорони птахів. Мільйони людей в  усьому світі відзначають Міжнародний день птахів, який проводиться щорічно в рамках програми ЮНЕСКО «Людина і біосфера».  За традицією в цей час в очікуванні пернатих розвішують шпаківні, синичники, гоголятники та інші «пташині будиночки».

З птахами пов’язано чи не найбільше народних вірувань, пісень, казок, звичаїв, традицій… Вони перші  приносять нам навесні вістку про зародження ще одного витка життя. Птахи — це пісня і політ, символ волі і простору.

-А як ви вважаєте чому для святкування обрано  квітень місяць?(заслухати висловлювання дітей)

Квітень — це не лише місяць, це час, коли більшість пернатих повертається додому. Адже половина птахів, що водяться в Україні, щороку відлітають на зиму в теплі краї. Деякі види повертаються на батьківщину ще з середини березня. Традиційно першими прилітають лелеки, жайворонки та гуси, які вважаються вісниками весни.

В  Україні декілька століть існує народна традиція закликати  птахів навесні. Діти вірили, що після таких закликів птахи і весна не забаряться.

На сцену запрошуємо учнів, які відтворять давню українську традицію – закликати птахів і розкажуть нам про свята, які пов'язані із птахами.

ВИСТУП УЧЕНИЦІ   №1

Пташок викликаю з теплого краю,

Летіть, соловейки, на нашу земельку,

Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки!

Волинь, вилинь, гоголю! Винеси літо з собою!

Винеси літо, літечко, зеленеє житечко,

Хрещатий барвіночок, запашний васильочок!

ВИСПУП УЧЕНИЦІ №2

Із краю кураю  пташок викликаю:

– Летіть, жайворонки, до нашої сторонки,

Спішіть, ластів’ята, до нашої хати –

Весну зустрічати, зиму проводжати!

УЧЕНІЦЯ № 1 (Музичний супровід)

  9 БЕРЕЗНЯ НА СОРОЧИНИ  за уявленнями наших предків прилітало сорок різних пташок з вирію. Птахи – це вісники весни,радості й взагалі вісник сонця. Вони побувають в повітрі, «у небі», й несуть людям утіху з неба , від сонця. А в собі птах  носить яєчко – емблему сонця-життя, народження, воскресіння. Тому майже всі птахи надзвичайно цінувались у наших пращурів, та й тепер шануються. Завжди ранньою весною прилітних птиць годували. Випікається весняне печиво у вигляді пташок - «жайворонків», голубків, які роздавали дітям. А залишки розкришували птахам.

УЧЕНИЦЯ №2

Існує також традиція, що 19 БЕРЕЗНЯ із вирію до нас прилітають лелеки. Відомо, що ці птахи поселяються тільки на домівках добрих людей і обов'язково  приносять  їм щастя і радість. Приліт чорногузів пов'язують не тільки з приходом весни, а й з "поповненням" у сім'ях. Здавна збереглися легенди, що лелеки приносять дітей...

УЧЕНИЦЯ №3

 Останній раз птахів закликають на БЛАГОВІЩЕННЯ 7 КВІТНЯ, коли випускають птахів на волю. Бажають їм легкого польоту, а собі люди просять щасливої долі та гарного врожаю.

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

-Які народні прикмети що  пов'язані з птахами, Ви знаєте?(заслухати варіанти відповідей учнів)

1. Граки та  ластівки прилетіли – почнеться  дружня  весна.

2. Хто в сім'ї  першим побачив , як летять  граки – той буде щасливим.

3. Перша  ластівка  7 березня  обіцяє  щасливий  рік.

4. Жайворонок заспівав  – весна буде  ранньою.

5. Зруйнувати гніздо ластівки – гріх, а якщо це зробити 7 березня – обличчя вкриється темними плямами .

6. Граки починають будувати  гнізда – погода буде теплою.

-У світі існує поняття «НАЦІОНАЛЬНИЙ ПТАХ». Можливо ви знаєте, що воно означає?

Існує цілком офіційне поняття національного птаха як одного з національних символів країни, як частини міжнародного права. Поняття національного птаха було визначено 12 конференцією Міжнародної ради захисту птахів (Токіо, 1960р.).

- Який національний птах нашої держави ? (Лелека, Соловейко, Ластівка)

-А ось які національні птахи інших країн. Якщо ви знаєте, допомагайте мені. Учитель демонструє фото птахів. (ДОДАТОК №1)

1.Беларусь  і Литва — Лелека білий (чорногуз, бусол)

2.Латвія — Плиска біла 

3.Естонія — Ластівка сільська

4.Румунія — Рожевий пелікан

5.Туреччина — Дрізд білобровий

6.Данія і Фінляндія – Лебідь шипун

7.Єгипет – Степний орел

8.Франція – Галльський півень

9.Індія – Індійський павич.

10.США – Білоголовий орел

11.Нова Зеландія – Ківі

12.Австралія – Австралійський  ему.

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

  Сьогодні до нашого свята готувалися дві команди  учнів 7 класу. На уроках біології вони вивчали багато цікавого матеріалу про птахів, готували дослідницькі проекти, цікавилися про наших маленьких друзів і сьогодні готові позмагатися за звання «Найкращі знавці птахів».

Запрошуємо учасників команд на сцену.

Оголошення членів журі.

РАУНД І. «Розминка»

За правильну відповідь – 1 бал.

  1. Які птахи ночують у снігу ? ( рябчики, тетерева)
  2. Які птахи ніколи не сідають на землю? (стрижи)
  3. Гніздечко якого птаха нагадує рукавичку? ( синиця ремез)
  4. У співочих птахів співають самці, а у яких птахів співають самки ?( снігурі)
  5. Які птахи утворюють пари на все життя? (лебеді, гуси, галки)
  6. Який птах будує гніздо із рибних кісток? ( зимородок)
  7.  Який птах переносить своїх пташенят з місця на місто в лапках?(вальдшнеп)
  8.  З  чого ластівки будують свої гнізда ? ( із землі та слини)
  9.  Який птах має назву корабля ? (фрегат)
  10.  Яке місто літає? (Орел)
  11.  Яка пташка носить прізвище письменника? (гоголь)
  12.  Коли  температура тіла горобця нижче – зимою чи літом? (однакова)
  13.  Наука, що вивчає птахів? (орнітологія)
  14.   Які птахи прилітають до нас першими? (Граки)
  15.   У назві якого осілого птаха читаємо число 40? (сорока)
  16.   У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (у дятла)
  17.  Якому птаху поставлено пам'ятник? ( Горобцю . Пам'ятник поставлено у американському місті Бостоні за знищення комах)
  18.   Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)
  19.  Які ключі до неба добираються? (Журавлині.)
  20.   Яка пташка з'їдає за добу стільки комах, скільки важить сама. (Синиця)
  21.   У яких птахів є пташине молоко? (у пінгвінів)
  22.  Які птахи прилітають до нас із настанням зими? (Снігурі)
  23.   Які птахи можуть летіти хвостом уперед? (Колібрі)
  24.   Яких птахів людина використовує на полюванні? (Орлів-беркутів)
  25.  У якого птаха найбільша тривалість життя? (Сокіл – у неволі 162 роки)
  26.   У якого птаха найдовший язик? ( у зеленого дятла – 14 см., висувається такий язик на відстань, що в чотири рази перевищує довжину дзьоба.)
  27.  Хто з птахів розвиває найбільшу швидкість ?( сокіл сапсан – 320 км/год, але тільки падаючи на здобич.)
  28.   Які птахи витримують найнижчі температури ? (Качки і гуси не бояться морозів. Вони витримують температуру до -110°С.)

 

РАУНД ІІ. «ПРЕЛІТНІ ТА ЗИМУЮЧІ ПТАХИ УКРАЇНИ»

Команда за правильні відповіді  максимально отримує 19 балів.

Командам пропонується конверт з назвами птахів. Необхідно відокремити перелітних та зимуючих птахів України.(ДОДАТОК №2)

ЗИМУЮЧІ ПТАХИ

ПЕРЕЛІТНІ ПТАХИ

Дятел

Снігур

Горобець хатній

Синиця жовта

Голуб

 

Мухоловка

Шпак

Ластівка

Жайворонок

Лелека

Соловей

Лебідь

Дика качка

Сірий журавель

Малинівка

Грак

Зозуля

Одуд

Горихвістка

РАУНД ІІІ. «ВПІЗНАЙ ПТАХА».

 Учням  пропонується переглянути слайди із зображенням птахів і розказати про них цікавий факт. (ДОДАТОК №3)

 За кожну правильну і повну відповідь учні отримують по 3 бали

РАУНД ІУ. «ВПІЗНАЙ ПТАХА ПО ГОЛОСУ»

 Учні прослуховують записи голосів птахів і визначають кому з пернатих належить голос.

 За правильну відповідь  учні отримують по 3 бали. (ДОДАТОК №4)

 

РАУНД У. «БИТВА  КАПІТАНІВ»

Запрошуються ватажки наших команд. Саме  у них було найвідповідальніше і найскладніше домашнє завдання.  Наші капітани повинні були опрацювати багато матеріалу і знайти пояснення неймовірним фактам з життя птахів.

За кожну правильну відповідь капітани  отримують по 5 балів.

Перед вами  квадрат. У квадраті  комірки з кольором. Кожен колір – це номер завдання для капітанів. Називаєте колір комірки і отримуєте номер вашого завдання.

Жовтий колір - №1

Коричневий  колір -  №2

Синій колір - №3

Рожевий колір - №4

Оранжевий колір - №5

Зелений колір - №6

ЗАВДАННЯ №1    Яку роль у перельоті птахів відіграє клин (косяк)? (Всім відомо,що деяким птахам доводиться перелітати на відстань до 10 000 км. Допомагає птахам подолати цей шлях їх форма перельоту, тобто клин. Птахи, найчастіше гуси та журавлі, утворюють клин з кутом в 55°. Це допомагає їм зекономити свої сили та час. Як це працює? Коли птахи летять в ключі, то кожна особина утворює певні повітряні потоки своїми крилами, тим самим підтримуючи на льоту інших. Тож, якщо всі разом летять, той всі разом і підтримують один одного. Вчені встановили, що обравши таку форму для перельоту перелітні птахи забезпечили собі безліч переваг. Так, їх швидкість збільшилась на 71%, витрати енергії скоротилось майже в половину, а серцебиття уповільнилось на 30%. Звісно, ці всі переваги справедливі для тих птахів, хто летить позаду ватажка. Вся  відповідальність за політ лежить на ватажку, та ще й опір повітря найбільше тисне на нього. Тож, і сили він втрачає швидше. При такій ситуації місце капітана займає хтось інший, а виморений ватажок летить в кінець ключа, де повітряний потік несе його до теплих країв.)

ЗАВДАННЯ №2  На яку висоту можуть підійматися перелітні птахи?   (1,5   кілометра — висота, на яку піднімається більшість перелітних птахів. Але є серед пернатих і астронавти. Наприклад, гуси прокладають маршрут через Гімалаї на висоті 8 тисяч метрів над рівнем моря (пасажирські літаки піднімаються в повітря в середньому на 10—11 тисяч метрів).

ЗАВДАННЯ №3 Чи сплять птахи під час перельоту ?

 (Науці відомий факт про те, що  лелека може трішки «покимарити» під час польоту протягом 10 хвилин. Втомлений птах переміщається в центр косяка (клина). Лелека  просто закриває очі і засинає, а його слух та навігаційні органи працюють відмінно, що допомагає йому триматись на одній і той самій висоті, та ще й не збитися з курсу).

ЗАВДАННЯ №4 Якого птаха і чому називають «далекобійником» ?

( Це полярний крячок. За рік птах-далекобійник пролітає 71 000 кілометрів. 20 років — середня тривалість життя полярного крячка.

1 420 000 кілометрів — таку відстань долає крячок за життя. Це все одно що двічі злітати на Місяць і назад.)

ЗАВДАННЯ №6 Які ризики чекають на птахів під час перельоту?

(Переліт — це завжди ризик. Багато птахів гине, так і не долетівши до місця. Причин багато. Насамперед — погода. Річ у тім, що птахи не вміють прогнозувати погоду на кілька днів. Часом, вилетівши за хорошої погоди, вони несподівано потрапляють у струмінь сильного бічного вітру, який відносить зграю так далеко в море, що, помітивши небезпеку, птахи вже не можуть добратися до берега. А якщо ураган? Відомі випадки, коли зграї морських птахів були занесені за 3 тисячі кілометрів від рідних місць.

Безпорадними почуваються перелітні птахи й під час туману. Тоді вони втрачають відчуття напрямку і летять на будь-яке сильне світло. Ось чому восени та навесні біля великих маяків знаходять чимало загиблих птахів. Небезпечні для мігруючих птахів і такі споруди, як телевізійні башти.

Навесні пернаті частенько потрапляють у мокрий сніг. Збившись з дороги, промокнувши, птахи розбиваються об дроти, стовпи, мерзлу землю. Потрапивши в біду, вони використовують найменшу можливість вийти із скрути. Під час тайфунів, наприклад, птахи сідають на будь-яке суденце у відкритому морі: палуба, всі надбудови стають для них рятівною цяточкою «суходолу»).

ЗАВДАННЯ №6 Щоб пережити переліт чи вживають птахи «допінг»?

(Цікавий факт, для того щоб пережити переліт, птахи вживають “допінг”, в ролі якого виступають рачки. Так, обмін кисню у м’язах збільшується майже в 2 рази. Тож, перелетіти їм стає легше і швидше. 58—90% — на стільки підвищується кисневий обмін в м'язах довгопалого побережника завдяки двотижневій передпольотній «допінг-дієті». Перед кидком через Атлантику побережники їдять рачка-бокоплава, багатого жирними кислотами омега-3. Спортсмени світового класу покращують кисневий обмін в м'язах лише на 38—70%, і то лише після семи тижнів тренувань, але вони не їдять рачків. )

КОНКУРС ДЛЯ ВБОЛІВАЛЬНИКІВ

Учням пропонується відгадати загадки про птахів.

За правильну відповідь ви отримаєте грошову купюру, на якій зображений нелітаючий птах – символ цієї держави.  (Підказка - назва цього птаха співпадає з назвою фрукта).

 Відповідь - на шиллінгах Нової Зеландії – емблема країни- птах  ківі. (ДОДАТОК №5)

Перший я приніс весну,

Пробудив усе від сну,

Заспіваю під вікном.

Звуть мене усі ...      (Шпаком)

Спереду шильце, ззаду вильце,

Швидко скрізь,цей птах літає,

Безліч мошок поїдає, за вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує.  (Ластівка)

Вони бувають сизі, білі,

Воркують, в парку проживають.

Вважають їх птахами миру,

На щастя в небо випускають.

І линуть в сині голубій  птахи чудові — (Голуби)

Лісом в темряві літає,

«Ху-гу, ху-гу», - промовляє.

Велетенська голова. Здогадались? Це …(Сова)

Ноги довгі, мов жердини,

Чванькувата ця пташина,

Нові чоботи убрала,по болоту почвалала. (Чапля)

Цілий день працюю в гаї,

Діловито дзьобом б’ю,

Я не цвяхи забиваю,я комашок дістаю. (Дятел)

Хто гнізда свого не має,

Яйця іншим підкладає,

А у лісі в холодку все кує, мудруля,

Хто вона? (Зозуля)

В мене є великий хист,

Я співаю, як артист.

Спів мій радісний усюди

Дуже люблять слухать люди. (Соловейко)

Хто це у садку скрекоче,

Всі новини знати хоче?

Це хитренька, білобока,з чорним хвостиком …(Сорока)

Вона животик жовтий має,

Ще й чорну краватку одягає.

Пташина жвава і маленька,

Співає дзвінко, веселенько,—

Той спів узимку кожен чує.

Шматочок сальця їй смакує.

Що ж це за пташка невеличка,

Чи здогадались ви?   (Синичка)

Дивний ключ у небі лине, не залізний, а пташиний.

Цим ключем в осінній млі відлітають ... (Журавлі).

           Маленький, сіренький на соняшник сів,

           Надзьобався добре й далі полетів.(Горобець)

 

Команди відпочили, а зараз останній    конкурс.

РАУНД УІ. «ВІДТВОРИ НАРОДНЕ ПРИСЛІВ'Я ПРО ПТАХІВ»

Команди отримують конверти із фрагментами  прислів'їв і за 5 хвилин повинні їх скласти. (ДОДАТОК №6)

За виконання завдання учні отримують  12   балів

  1. Де птах не літає, а своє гніздо знає.
  2. Не вчи орла літати, а солов'я співати.
  3. Жайворонок  день починає, а соловей закінчує.
  4. Журавель літає високо, та бачить далеко.
  5. Не потрібна солов'ю золота клітка, а краще зелена гілка.
  6. Здорове дерево дятел не довбає.
  7. Де лелека водиться, там щастя вродиться.
  8. Дружні сороки і орла заклюють.
  9. Живе, як горобець під стріхою.
  10.  Пташка красна пір'ями, а людина знаннями.
  11.  Де багато птиць, там нема гусениць.
  12.  Птаха пізнають у польоті, а людину у роботі.

 

ПІДВЕДЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ КОНКУРСУ.

СЛОВО ЖУРІ.

Визначення команди  яка перемогла. Нагородження переможців.

УЧИТЕЛЬ:

-А чи знайоме вам слово витинанка  і чи знаєте ви історію витинанки?

( заслуховуються відповіді дітей)

Витина́нка (від українського слова  «витинати», тобто «вирізувати», «вивертати») — це вид давньослов'янського, зокрема українського народного декоративного мистецтва.

Витинанки виготовляються з допомогою ножиць або спеціальних дрібних пристосувань . Матеріалом для витинанок є папір (білий або кольоровий). Витинанки застосовують як у побуті, так і для підготовки релігійних або світських свят.

З появою паперу і перших примітивних ножиць у Китаї з'явилися і перші витинанки. Не відразу папір «перебрався» зі Сходу в Україну. Так традиції витинання на території України віднаходять у трипільській кераміці. Зустрічаються витинанки в артефактах кочівних народів Алтаю, на півночі Європи, Балканах і у слов'ян. Українські народні паперові витинанки, як прикраси сільських хат, почали використовуватися в середині XIXст.

 

А зараз запрошуємо наших майстринь. Юні дівчатка з бумаги виготовляють витинанки. Сьогодні вони принесли свої роботи. А тематика їхніх робіт - птахи. Дівчатка  також презентують вам закладини для ваших підручників. Сподіваюсь, що вам сподобаються їхні роботи і закладини займуть почесне місце в підручниках, особливо з природничих наук.

Дівчата демонструють свої роботи.

 

Учитель: Після  завершення нашого заходу,  давайте  всі разом прикрасимо  витинанками вікна  нашої школи і запросимо птахів до нашого краю.

Діти, на нашому святі присутні Ваші батьки.  Вони підготували для Вас тісто і запрошують Вас відтворити давню народну традицію – зліпити жайворонків, якими ви зможете закликати  до нас весну і птахів. А вдома коли  зустрінеться вся Ваша  родина, разом  наліпіть з тіста печиво-птахів, тільки не забудьте в одне печиво покласти монетку. Той, кому дістанеться пташка з монеткою -  буде обов'язково щасливий.

 Печивом пригостіть друзів, знайомих і не забудьте поділитися  крихтками  з птахами. Вони обов'язково вам віддячать.

 

ПІДСУМОК     СВЯТА   (Музичний супровід)

УЧИТЕЛЬ: В руках я тримаю  планету   Земля . Вона символічна – бумажняна.

Але вона прекрасна з її материками, океанами, річками, горами. На ній живуть щасливі люди. А була б Земля такою чудовою , якби на ній зникли всі птахи?

Я пропоную на цю планету помістити бумажняних ластівок, на яких ви напишите птахам міні-посилання про те, чому ви на них чекаєте.

 

Дозвольте, я першою  прикріплю свого птаха  до землі з такими словами:

Ластівко ! Повертайся додому, тому що ти знищиш усіх шкідливих комах у нашому садку і восени буде гарний врожай яблук! 

 

Учні пишуть свої побажання птахам і прикріплюють  їх на символічному зображенні планети.

Наше свято завершується, а птахи повертаються до рідного краю.

ЧЕКАЄМО НА ВАС !

ДОДАТОК №2

Мухоловка

Шпак

Ластівка

Жайворонок

Лелека

Соловей

Лебідь

Дика качка

Сірий журавель

Малинівка

Грак

Зозуля

Одуд

Горихвістка

Дятел                               

Синиця жовта

Снігур                               

Голуб

Горобець хатній

 

 

 

 

ЗИМУЮЧІ ПТАХИ

ПЕРЕЛІТНІ ПТАХИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК №6

Де птах не літає, а своє гніздо знає.

Не вчи орла літати, а солов'я співати.

Жайворонок  день починає,

а соловей закінчує.

Журавель літає високо,

та бачить далеко.

Не потрібна солов'ю золота клітка,

а краще зелена гілка.

Здорове дерево дятел не довбає.

Де лелека водиться, там щастя вродиться.

Дружні сороки і орла заклюють.

Живе, як горобець під стріхою.

Пташка красна пір'ями, а людина знаннями. 

 Де багато птиць, там нема гусениць.

Птаха пізнають у польоті, а людину у роботі.

 

ДОДАТОК №5

 

 

C:\Users\Таня\Desktop\nzpound.jpg

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Сценарії
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
3159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку