Тематичний день "Осінь - золота пора" складається з розробок уроків :природознавства,математики,української мови і виховного заходу.Метою дня :Створити умови для здобуття учнями знань про різноманітність рослинного світу.
Сприяти розвитку вмінь визначати корінь слів, добирати спільнокореневі слова, розв'язувати задачі і вирази, висловлювати власну думку.
Дати змогу показати вміння застосовувати свої знання на конкретних завданнях.
Стимулювати інтерес учнів до бажання цінувати красу навколишнього світу.
Тематичний день у 3 класі
Тема дня. Осінь — золота пора
Природознавства. Різноманітність рослин.
Українська мова. Корінь слова. Добір спільнокореневих слів.
Математика. Розвязування задач різних типів. Знаходження значень виразів.
Виховний захід. « Осінній бал»
Мета. Створити умови для здобуття учнями знань про різноманітність рослинного світу.
Сприяти розвитку вмінь визначати корінь слів, добирати спільнокореневі слова, розв’язувати задачі і вирази, висловлювати власну думку.
Дати змогу показати вміння застосовувати свої знання на конкретних завданнях.
Стимулювати інтерес учнів до бажання цінувати красу навколишнього світу.
Обладнання: підручники, картки, мікрофон, схема, мультимедійна дошка, ноутбук, пейзаж, фішки – листочки.
Тип уроку: тематичний день.
Інтегруються: природознавство, математика, українська мова, виховний захід.
Девіз дня: На уроках ми працюємо
Математично поміркуємо,
Чітко розповідаємо,
Мовлення розвиваємо,
Про природу згадаємо.
ПРИРОДОЗНАВСТВО
Хід уроку
І. Цілепокладання.
1.Організація класу.
- Холодно зараз в лісах і в лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго ранку, вітаю я вас!
2.Хвилинка фенологічних спостережень
Гра «Мікрофон»
˗ Отже, розпочнемо з хвилинки спостережень.
˗ Яка зараз пора року? Який зараз місяць року?
˗ Якого кольору небо?
˗ Якими стали ранки?
˗ Ще які суттєві зміни ви помітили?
-То яка зараз пора року?
(Діти по черзі висловлюються про те, які зміни відбулися в неживій природі).
ІІ. Цілереалізація.
1.Актуалізація опорних знань.
1. Групова робота.
1 група. Назвіть назви дерев своєї місцевості.(береза, дуб, клен, тополя, осика, верба, акація, каштан, яблуня, груша, вишня, слива, черешня…)
2 група. Назвіть назви кущів своєї місцевості.(калина, ожина, ліщина, малина, шипшина…)
3 група. Назвіть назви трав’янистих рослин своєї місцевості.(сон трава, ромашка, чорнобривці, волошка, мак, льон, морква, пшениця, соняшник…)
2. Гра «Так чи ні?»
Дерева і кущі – це багаторічні рослини. (+)
Клен, дуб, береза – це кущі. (-)
Дерево – це рослина, яка має одне міцне стебло.(+)
Рослини – живі організми. (+)
Охороняти рослини – руйнувати життя на Землі. (-)
2. Оголошення теми уроку
З природознавства кілька уроків –
У світ незвичайний ще кілька кроків.
Світ природи пізнати маємо,
Багато цікавого ми вже знаємо.
Прийшов час тему уроку назвати.
Тепер перевірю: уважні чи ні,
Загадки хто відгадає мені?
Хто тему уроку визначить сам?
Чорно-біла одежина,
Зверху - листяна хустина.
Як весна – дарує сік,
- П’ємо радо цілий рік. (береза)
Зріст у неї, як в ліщини,
А плоди, немов в калини.
Взимку пташечок годує,
Ягідками їх частує. (горобина)
Сніг її не налякає,
І на спеку не зважає.
Зеленіє навіть взимку,
Має з голочок хустинку. (ялинка)
Золоте решето,
а в ньому чорних хатинок повно. (соняшник)
- Як одним словом можна узагальнити ці відгадки, в яку групу можна їх об’єднати?(Рослини)
- А зараз проведемо гру «Роз’єднай слова» і прочитаємо тему нашого уроку.
РІЗНОМАНІТНІСТЬРОСЛИНУПРИРОДІ (запис на дошці)
Отже, тема нашого уроку – «Різноманітність рослин у природі».
- Пригадайте! Чому рослини називають зеленим дивом землі? (Рослини – це зелене диво природи, тому що вони виділяють кисень, необхідний нам для життя, дають нам їжу , одяг, предмети побуту)
- Частиною якої природи є рослини? (рослини є частиною живої природи, тому що вони народжуються, ростуть, розвиваються, розмножуються і помирають)
- Пригадайте! Чим відрізняються дерева, кущі, трав’янисті рослини? (У дерев одне міцне дерев’янисте товсте стебло, від якого відходять гілки. У кущів є кілька міцних дерев’янистих, але тонких стебел. У трав’янистих рослин стебла м’які, соковиті)
- Пригадаємо, що потрібно для росту рослин (грунт, вода, тепло і світло, повітря)
- А де можуть жити рослини? (сад, город, ліс)
- Молодці, і сьогодні ми доповнимо осінній пейзаж, виконуючи завдання на уроках.(Вивішую пейзаж)
Екологічна вікторина.
А зараз я хочу побачити, як добре ви знаєте рослини. Для цього пропоную провести вікторину. Я буду розповідати про рослину, а ви повинні її назвати.
1) Ці маленькі та тендітні квіточки є національним символом України .Мають сильний, трохи різкий і гіркуватий запах. Цвітуть до пізньої осені.(Чорнобривці)
- До яких рослин вона належить? (Трав’янистих.)
2) Це дерево часто називають велетнем, бо й справді в лісі воно здається найсильнішим. Крім того, це ще й дерево – довгожитель. (Дуб.)
3) Над самою водою ростуть високі й розлогі дерева. Схиляються аж до води, немов милуються власною вродою. Їхні гілочки освячують в церкві одного весняного свята і «б’ють» ними дітей, дорослих, домашню худобу, аби не хворіти. (Верби)
- До яких рослин відноситься дуб і верба?
4) Цей кущ здавна садили біля кожної української хати. З ним порівнюють дівочу вроду. Його ягоди мають гіркуватий присмак, проте цілющі властивості. (Калина.)
- А яке прислів’я пов’язане з вербою та калиною ви знаєте? (Без верби і калини нема України.)
Так говорять, бо це народні символи нашої рідної землі.
4. Фізкультхвилинка музична
5. Вивчення нового матеріалу.
- Окрім того, що рослини поділяються на дерева, кущі, трав’янисті, ще розрізняють… , а що саме послухаємо наших науковців(Доповідь науковців, створення асоціативного куща)
5.1 Асоціативний кущ
водорості папороті
мохи Рослини хвойні
квіткові
дерева кущі трав’янисті
- Слово надається нашим науковим експертам. Від них ми дізнаємось багато цікавого. Науковці розкажуть про групи, що належать до Царства Рослин.
Науковець 1 – водорості.
- Я розкажу вам про перше царство рослин. Але спочатку спробуйте відгадати загадку.
Зайшли ми в річку босі
І стали раптом взуті:
«Русалоччині коси»
Ноги нам заплутали. (водорості)
- Поміркуйте, з яких двох слів утворилась назва.
Слово “водорость” можна поділити на два слова: водо - “вода” та рість – “рости”.
Водорості – це рослини, які живуть у воді. Вони розрізняються за кольором: зелені, бурі, червоні.
Зелені водорості живуть біля поверхні води. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що вона «цвіте».
На екрані ви бачите бурі і червоні водорості.
До бурих морських водоростей відноситься морська капуста, яку ми полюбляємо коштувати
Умі будо (морський виноград) ці водорості називають «Зеленою ікрою» або «Морською ікрою» за власність листя лопатись у роті, подібно ікринкам.
Ульва *морський салат) використовується як гарнір до страв з морепродуктів.Зустрічається у теплих морях, наприклад, у Чорному морі.
Порфіра або Норі – бурі водорості, з яких роблять пластинки для суші та ролів.
Водорості не мають справжніх органів: кореня, стебла, листків, квіток, плодів із насінням. Вони вільно плавають або прикріплюються до дна.
Науковець 2 – мохи
- Від мене ви довідаєтесь про друге царство рослин.
У вологих лісах і на болотах ростуть цікаві рослини – мохи. Мохи – невеличкі рослини, що підносяться лише на кілька сантиметрів над землею або стеляться по її поверхні. У них є стебло і листя, але немає кореня. Нові рослини виростають із дуже дрібних спор. Спори утворюються в коробочках на верхівках рослин. Мохи витримують висушування навіть протягом кількох років, швидко оживаючи при зволоженні. Найпоширеніші в Україні МОХ ЯВАНСЬКИЙ і сфагнум.
Науковець 3 – папороть
- Я досліджував не менш цікаве царство – папороті. Папороті – це багаторічні трав’янисті рослини. Ці рослини мають корінь, стебло, листя, але не мають квіток і плодів. Нові рослини виростають із спор. Існує легенда про папороть.
З давніх-давен відомо всім, а особливо старим бабусям, які люблять про це оповідати зимовими вечорами біля печі, що на Івана Купала, коли буває найкоротша літня ніч, у лісі зацвітає папороть. Хто ту квітку знайде, зірве й сховає, матиме щастя на все життя. Оце тільки горе, що така ніч буває лише раз на рік, і то дуже коротка, та й цвіте тоді один-однісінький кущ папороті в усьому лісі. А росте цей кущ у такому закутку, що добратися до нього майже неможливо. - В сучасному житті кореневище деяких папоротей застосовують для виготовлення клею. Листя папороті використовують як підстілку для худоби. Ще використовують папороті в медицині (ліки від кашлю, глистів, золотухи)
Науковець 4 – хвойні рослини
- Мене зацікавили хвойні рослини. Це всім відомі – ялина, сосна, ялівець. Хвойні рослини мають усі органи, крім квіток і плодів. Насіння утворюється в шишках. Якщо з такими хвойними деревами як сосна і ялинка ви зустрічалися неодноразово, то я хочу більш розказати вам про хвойну рослину у вигляді куща – ялівець.
Ялівець вічнозелена рослина. Шишкоягоди містять дуже багато ароматичних речових, що є приводом використання їх у фармакології, косметології та кулінарії. Сама рослина дуже цілюща, очищує добре повітря.. Також ароматична деревина. В Закарпатті з нього роблять підставочки під посуд із кружечків тонкого стовбура. Від гарячого чайника чи каструлі підставка виділяє аромат.
Науковець 5 – квіткові рослини
- Мене захоплює саме найбільше царство рослин – це квіткові рослини.
Ця група рослин охоплює близько 300 тисяч видів. Квіткових рослин найбільше на землі. Серед них є дерева, кущі, трав’янисті рослини. Вони мають корінь, стебло, листя, квіти, плоди з насінням. Виростають нові рослини з насіння. Представники цього виду поширені майже на всій земній кулі. Майже шосту частину суходолу вкривають ліси. Велику площу займають також степи, савани, луки, поля культурних рослин. Живуть квіткові рослини як у прісних водоймах, так і в морях і океанах. Таким чином, квіткові рослини займають панівне становище.
5.2 Робота з підручником с. 77 – 78
- Діти, скажіть, про яку науку було сказано в нашому параграфі? Що вона вивчає?
(Ботаніка – наука про рослини)
5.3 Перевірна робота.
- А зараз дайте відповіді на запитання карток, що лежать на ваших партах.
Тестові завдання
1. Вони вільно плавають, або прикріпляються до дна _______________________
2. Є корінь, стебло і листя, немає квіток, плодів ___________________________, нові рослини виростають із ___________________ .
3. Насіння утворюється в шишках _______________________________________.
4. Насіння утворюється в плодах, що утворюється з квітки __________________.
5. Є стебло і листя, немає кореня, квіток, плодів ___________________________.
(Слова для довідок: папороть, спори; хвойні рослини; водорості; квіткові рослини; мохи)
(відповіді: 1 – водорості; 2 – папороть, спори; 3 – хвойні рослини; 4- квіткові рослини; 5 - мохи)
ІІІ. Рефлексація.
- Наш урок підійшов до закінчення.. Сподіваємося, ви сьогодні дізналися багато нового. Передаємо мікрофон , висловлюємо свою думку.
Вправа мікрофон
«Я сьогодні дізнався…»
«Мені було цікаво дізнатися про…»
Оцінювання дітей
ІV. Домашнє завдання
- Дослідити, які рослини ростуть у твоїй місцевості, прочитати матеріал підручника с. 77 – 80.
Ось закінчився наш урок.
За роботу — по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!
УКРАЇНСЬКА МОВА
Хід уроку.
І.Організація учнів до уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько, будьте уважні,
Щоб працювати нам було не важко.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Вступне слово, хвилинка поезії
- Діти, я гадаю, що сьогодні ми з вами добре попрацюємо.
- Починаємо працювати.
- Відгадайте загадку.
Щедра гостя до нас прийшла.
Багаті людям врожаї принесла,
Фрукти щиро дарувала,
листям різнобарвним землю укривала.
Що це?
- Чому ви думаєте, що це осінь? Доведіть свою думку.
- Які слова допомогли вам уявити осінь? Як називаються слова, що означають ознаки предмета? (прикметники)
- Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово осінь? ( Дощ, вітер, падолист, ключ, золото, краса, сум).(слова вивішую на дошці)
- Чи є тут багатозначні слова?(ключ)
2.Повідомлення теми уроку
- Сьогодні на уроці ми продовжимо добирати споріднені слова, визначати в них спільну частину. Більше дізнаємося про корінь. І продовжимо доповнювати свій пейзаж.
3.Хвилинка каліграфії.
Розкрийте зошити, каліграфічно запишіть дату, класну роботу, склади, слова та речення
Ос сі ос ін нь осінь
Осінь іде – дощі за собою несе.
III. Перевірка домашнього завдання
1.Впр. 151. Учні по черзі називають закінчення й основу в словах.
(лікарня, вечірній, прихід, баранчик, житловий,жартівник, премудрий, дубок, прадід) нульове закінчення
Один учень на дошці записує слова з впр. 151, з. 2.
2 .Гра "Сходинки слів"
с |
а |
д |
|
|
||
с |
а |
д |
и |
|
|
|
с |
а |
д |
о |
к |
|
|
с |
а |
д |
о |
ч |
о |
к |
д |
о |
щ |
|
|
||
д |
о |
щ |
і |
|
|
|
д |
о |
щ |
и |
к |
|
|
д |
о |
щ |
и |
т |
ь |
|
д |
о |
щ |
о |
в |
и |
й |
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Засвоєння поняття "корінь"
Багато тисяч років назад жив - був корінь "Ліс". Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити, а корінь і каже:
- Посадіть мене і я розростусь у велике красиве дерево.
Посадили люди корінь "Ліс" і став він рости.
Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій... Багато паростків появилося від слова "Ліс". Всі вони на корінь подібні і своє щось в кожному є.
Ось яке дерево виросло. Подивились люди порівняли і побачили, що у всіх одна спільна частина "ліс".
З того часу почали люди спільну частину споріднених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї, як і від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.
2.Фізкультхвилинка
Виростем великі,
Яблук нарвемо,
В кошики великі,
Ми їх складемо.
3.-Діти, давайте підберемо споріднені слова до слова «сад» і визначимо корінь.
-То, що таке корінь?(Спільна частина споріднених слів)
- Слова зі спільним коренем називаються спільнокореневими.
- Спробуємо ще до слів дібрати спільнокореневі слова.
Город – городи, городина, городня.
Дерево – дерев’яний, деревина, деревце.
Гриб – грибник, грибний, грибниця.
4. Робота з підручником.
Вправа 152
Розгляньте малюнки і прочитайте підписи до них.
Дайте відповіді на питання
5.Гра - змагання "З одного кореня"
Утворіть від поданого кореня якнайбільше слів.
І - група II - група III - група
- пис - чит - ніс
(Для довідки: за, до, пере, с, з , при, від, про, ати )
VI. Рефлексація.
- Відгадайте загадки і до слів - відгадок доберіть споріднені слова.
а) В жовте лист пофарбувала,
Урожай с полів зібрала.
Золотила вербам коси
Чарівна цариця — … (Осінь)
(Осінь, осінній, осені, восени.)
б) Коли падаю я з неба
Люди кажуть: «Так і треба.
Восени тоді вважай
Буде добрий урожай!»(дощ)
(Дощовик, дощовий, дощик)
в) Пухнаста вата
Пливе кудись.
Чим вата нижче,
Тим дощик ближче. (Хмара)
(хмарний, хмарка)
Гра «Мікрофон»
- Як називається спільна частина споріднених слів?(корінь)
- Яке його значення?(спільне значення для всіх спільнокореневих слів)
- Що потрібно зробити, щоб визначити корінь?(підібрати спільнокореневі слова)
VІІ. Оцінювання дітей.
Дякую за працю на уроці . Гарно всі потрудились і отримують оцінки.
МАТЕМАТИКА
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
– Діти, яким би ви хотіли, щоб був наш сьогоднішній урок?( успішний, радісний, розвивальний, організований, корисний, кропіткий)
Метод «Мікрофон»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(нових знань, гарних оцінок, вражень, різних видів роботи)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
№287
2 учні біля дошки записують рівняння з розв’язком
Х + 2 = 18 Х х 4 = 32
№ 288
Учень читає розв’язок задачі
Відповідь: 9 порцій омлету можна приготувати з 18 яєць.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
– На уроці ми будемо виконувати завдання, які вимагатимуть від вас знань, умінь і навичок, раніше отриманих на уроках математики . То ж працюйте вдумливо і уважно. Не забувайте, що старанність, уміння чути і бачити допоможуть вам справитись із ними.
А бали за роботу ви отримаєте у формі самооцінки за кількістю набраних фішок - листочків.
– Прочитайте, що потрібно знати на сьогоднішній урок (хором)
Що потрібно знати
1.Порядок виконання дій у виразах.
2. Таблицю множення і ділення.
3. Таблицю додавання і віднімання чисел.
4. Розв’язування задач різних типів.
Усна лічба
На зимівлю – не для втіхи –
Носять білочки горіхи:
18 у Пустунки,
14 у Стрибунки,
Скільки в білочок горіхів?
(18+14=32)
Їжачок все порядкує,
У садку господарює.
Вніс на зиму заготовку
В лісову свою коморку:
Яблук 7 і груш 12,
Скільки ж фруктів під замок
Вніс в комірку їжачок?
(7+12 = 19)
Їжачок в саду гуляв,
Він листочків назбирав.
Зразу 20, потім 30.
Ніколи йому ліниться.
Тепло буде їжачку
Взимку у кубельці.
Тільки, діти, ви скажіть,
Їжакові поможіть,
Ті листочки полічіть
20+30=50
Двоє друзів в школу йдуть
По три саджанці несуть.
Скільки ямок треба, діти,
Щоб саджанці посадити?( 6)
Хвилинка каліграфії.
-Пишемо число, класна робота. Пишемо цифру 8.
Зошит свій я відкриваю,
Косо я його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно не зігнусь.
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжуємо доповнювати наш пейзаж , при цьому будемо розв’язувати задачі та вирази, використовуючи знання таблиць множення і ділення.
V. Робота над темою уроку .
Скласти задачу за скороченим записом.
Яблук – 36 ящ.
Груш - ?, у 4 рази менше
Слив - ?, на 12 ящ. більше
У саду за день зібрали 36 ящиків яблук, груш – у 4 рази менше, слив – на 12 ящиків більше, ніж груш. Скільки ящиків слив зібрали у саду за день?
Фронтальний аналіз розв’язку задачі. Запис з коментуванням.
Фізкультхвилинка
Два городи обробили
То – то гарбузи вродили!
Ледь під руку я їх брав
І до хати поспішав.
Гра «Передай естафету» Обчислити вирази
8 х 8 +8= 56: 8 + 1= 48:8+ 30=
36:6+ 50= 18:2+ 39= 72:8 +9=
Розв’язати задачі – диференційовано.
На ділянці росло разом 98 сосен і ялинок. Лісник позначив на зруб 11 сосен, а ялинок — на 6 менше. Скільки дерев залишиться на ділянці після зрубу?
На скільки ялинок збільшиться наш шкільний парк, якщо кожна дівчина нашого класу посадить по 2 деревця, а кожен хлопець по 4 деревця?(Підказка. В класі 8 дівчат і 9 хлопців. Задача на 3 дії.)
ГРА «ПОЛАТАЙ ДІРКИ»
На підлозі мишка
Підібрала книжку.
Сторінки гортала,
До дірок читала,
З х = 21 6 х = 18
2 х = 12 5х = 20
4 х =16 4 х = 24
5 х = 25 3 х = 21
Гру можна організувати як змагання між рядами.
VІ. Рефлексація.
Які завдання виконували на уроці?
Оцінювання дітей
Порахуйте свої фішки – листочки, виставте самостійно собі оцінку олівчиком в щоденник, вкладіть фішки у щоденник і здайте їх.
Осінній бал
Дійові особи: Осінь, осінні місяці: Вересень, Жовтень, Листопад, Дід, Баба, онуки.
Овочі: Буряк, Картопля, Морква, Квасоля, Соняшник, Огірок.
Виходить Осінь з букетом осінніх квітів і читає вірш.
Осінь
Я — Осінь. Пора надзвичайно чарівна.
У барвах казкових ліси і поля.
Я тут господиня, я Осінь — царівна.
В моїм володінні земля.
Три місяці маю собі на підмогу
Це Вересень, Жовтень — мої трударі.
Листопад завершує нашу дорогу
І зменшує сонця вгорі.
І довшає нічка, стає холодніше.
Пора прощавання скоро прийде.
Заплачуть дощі все частіше й частіше,
І чарів не стане ніде.
Покличу-но я місяців я на розмову —
Зустрітись пора нам прийшла.
Роботу вони всі зробили чудову
За кожного рада була.
Їм разом зустрітися не випадало,
В роботі спливали всі дні.
Було в них завдань і роботи чимало,
І час пролітав, як пісні.
Тому я сьогодні всіх запрошую в казку.
Осінь під музику кружляє, розсипає осінні квіти навколо себе і кличе місяців. Вони заходять з різних боків, кожен у характерному костюмі, з підносами, на яких притаманні їм овочі та фрукти. У цей час виглядає з вікна хатки Баба. Дивується, вибігає на поріг і сплескує руками.
Баба. Ой лишенько, а що ж то таке? Невже це і справді Осінь справжня прийшла до нашого двору? Діду, а йди-но сюди мерщій, ти ще такого дива зроду-віку не бачив!
Дід. А що ж там за диво, якого я не бачив? Завжди ти щось вигадаєш!
Баба. А глянь! Бачиш? Справжня Осінь завітала і місяці осінні з нею! Ось поглянь, вони ще в мареві такому стоять...
Дід. А й справді, ти подумай... Дійсно, зроду-віку такого ще не було! То чого ж ти з порожніми руками стоїш? Бігом до хати!
Баба. А й справді? Я аж розгубилася. Таке диво! Таке диво!
Дід. А ти що, не знаєш, як гостей зустрічати? Ти ж хліба з нового врожаю вранці напекла, то бери рушника найкращого, що взимку вишила, клади хліб на рушник, та й підемо Осінь зустрічати. Таких гостей ще ніхто не приймав у своїй господі. Бачиш, як воно буває, готувалися внуків зустрічати, а тут Осінь з місяцями прийшла. Все наче у казці...
Дід і Баба заходять в хату і повертаються з хлібом на рушнику.
Осінь. Добридень! Добрий день вам, люди.
Ви — наші мудрі трударі
Нехай вам завжди добре буде
І мирне сонце угорі!
Баба. Добридень, Осене чарівна!
І місяці-трудівники.
Ти на Землі тепер царівна,
І буде так у всі віки.
Дід. Запрошуємо до господи,
Щоб з нами хліб цей розділити.
Щоб ситі всі були народи,
Щоб з усіма у мирі жити!
Простягають Осені хліб на рушникові
Вересень. Ми за запрошення вам дякуєм сердечно,
За хліб пахучий і сердець тепло.
Жовтень. Ми піднесем дари природи, безперечно,
Щоб радісно і з нами вам було.
Листопад. Дарую я вам кетяги калини,
Якраз достигли у холодні дні.
Калина ж наша — символ України,
Про неї у народі є пісні.
Передає Дідові дарунки
Баба. Ой, я така рада бачити тебе, Осене, і вас, місяці, у себе вдома. Ще такого ніколи не було, щоб усі разом зійшлися, як таке трапилося?
Осінь. Це я Вас хотіла здивувати і місяцям та людям дати хвилинку перепочити. Адже всі ви потрудилися на славу, зробили величезну роботу — підготувались до зими. Ото й розкажемо один одному, хто що зробив. Тобі слово, Вересню!
Вересень. Потрудився я в садочку, в городах та в полі.
Льон зібрав я і картоплю, яблук, груш доволі,
Помідор, квасолі, перцю, гречку, просо й сливи,
Щоб були всі люди ситі та були щасливі.
Жовтень. Ну, а я все, що лишилось довше достигати —
Це капуста головаста і гарбуз пузатий.
Моркву гарну, солоденьку, буряки цукрові,
Щоб були всі люди ситі та були здорові.
Листопад. Ну, а я зорю земельку, як пройду полями.
Повкладаю звірів спати, як пройду лісами.
У городах та садочках приберу красиво,
Щоб цю зиму перебути на землі щасливо.
Баба. Ну, та й я не лінувалась, встигла все зібрати,
І на зиму огірочків наконсервувати.
Наварила я варення, повидла й компоту.
Не присіла й на хвилинку, бо мала роботу.
Дід. У коморі вже борошно з ново́го врожа́ю,
І картопля, й городини я доволі маю.
Для корівки, свиней, коней є корми і сіно.
Потрудились ми, як кажуть, гарно, на відмінно!
Осінь. Це мені приємно чути, значить все готово.
До зими підготувались ми усі чудово.
Тож нехай лунає пісня і летить крилато.
Потрудились всі на славу, зробим собі свято.
Тож тепер якусь годинку можна відпочити,
Із онуками малими трішки посидіти.
Діти виконують пісню про осінь «Падає листя»
Вибігають онуки і зупиняються перед столом, здивовані.
Баба. Заходьте, онучки, до столу сідайте,
Та Осінь-царівну усі привітайте.
Це Осінь і місяці в гості прийшли,
А скільки дарунків вони принесли!
Показує на стіл.
Онуки. Добрий день!
1 онук. А я й не знав, що це можливо,
Що Осінь — це царівна.
Це справді, бабцю, дивне-диво
Чи казочка чарівна!
2 онук. А що, хіба таке буває?
Скажіть мені, дідусю.
Що Осінь є — я точно знаю,
Та все-таки боюся...
3 онучка. А я щаслива, що прийшла у казку.
Про це давно я марила у снах.
Спасибі, Осене, за радість і за ласку,
Що ми живемо в чарівних казках.
4 онук. За ніжні барви й срібні павутини,
За шелест листя й звуки чарівні
Краса така потрібна для людини,
А ще сумні та радісні пісні.
5 онук. І я радію зустрічі з тобою,
І місяцям я вдячна, що прийшли.
Все барвою покрилось золотою,
А в небі білі хмарки попливли.
6 онучка. Спасибі, Осене, що в гості завітала,
І місяцям осіннім вдячна я.
Цієї зустрічі давно я дожидала.
Й родина задоволена моя.
Осінь. Я рада, діти, що зустрілась з вами,
Ви осінь любите, як казку чарівну
Ще славите мене і віршами, й піснями,
Й малюєте картину не одну.
Тому і я створила гарну казку,
Красою й барвами порадувала вас.
Тож заспівайте, діточки, будь ласка,
У цей святковий неповторний час.
Діти виконують пісню про осінь «Збирай урожай».
Осінь. Мені казали, що діти добре знають осінні прикмети та свята. Розкажіть усе, що знаєте. Мені завжди було цікаво, чи правильно люди про мене думають чи ні.
Діти. Добре, ми розкажемо. Але ми ще й вірші тобі продекламуємо, і пісень проспіваємо, і пограємось, та потанцюємо, бо ж сьогодні свято!
1 онук. У період Першої Пречистої збирають в Україні яблука і груші. А ще кажуть: «На Пречисту стає дівка речиста», тобто починає багато говорити, бо поменшало роботи.
2 онук. Восени є свято «Головосіка».У цей день не ріжуть нічого ножем, навіть хліб ламають, нічого не рубають сокирою і не ріжуть пилкою.
3 онук. У вересні ще є велике свято Друга Пречиста — свято Різдва Пресвятої Богородиці. І прикмета в народі така: «Друга Пречиста дощем поливає».
4 онук. У кінці вересня є свято «Здвиження» — Чесного і Животворного Хреста Господнього. Кажуть люди: «На Здвиження земля движеться ближче до зими». Від цього дня стає холодніше, і птиці летять у вирій. На Здвиження небезпечно ходити в ліс, бо в цей день гадюки залягають у велике кубло спати. І дуже небезпечно зустріти хоч одну змію.
5 онук. А 14 жовтня — Свята Покрова. На Запоріжжі козаки вважали Святу Покрову своєю заступницею. А господарі придивлялись: якщо вітер у цей день буде з півночі, то зима буде холодною, а якщо вітер з півдня, то — теплою.
6 онук. Восьмого листопада — день Святого Дмитра. Дмитро вже приносить зиму. До цього дня дівчат сватали і відбувалися весілля. У народі казали: «До Дмитра дівка хитра, а після Дмитра, хоч комин витри». Це тому, що вона до цього часу перебирала женихами, а після Дмитра, уже не сватали дівчат.
Осінь. Чудово! Ви так багато знаєте. А це означає, що ви любите свою Україну, знаєте її історію і народну мудрість. Ви мені ще обіцяли вірші розказати та пісень заспівати...
Діти. Так, ми це зробимо!
1 онук. Пора осіння тиха й чарівна.
Земля вночі туманами сповита.
Вдень лине тихо музика сумна
На павутинні бабиного літа.
Й пливе між листям кольоровий сум,
Осіннім сонцем ледве вже зігрітий.
В сухому листячку сховавсь од вітру шум,
І холодок проймає гордовитий.
Палітра осені яскрава ще й жива,
Жоржини кольорові серце гріють.
Та вранці паморозь травичку покрива,
І від морозу квіточки сивіють.
Рослинний світ потроху завмира,
Тускніє барв рясне палахкотіння.
Тому й тужлива осені пора,
Бо світ піде зимі у володіння.
Діти виконують пісню про осінь.
2 онук. Відлетіли пташки́, відлетіли
У далекі і теплі краї.
Нам порожні гніздечка лишили
Й пісеньки всі найкращі свої.
Ті пісні в наших думах тісняться,
І в серцях ніжно-ніжно бринять.
Журавлі і лелеки нам сняться,
Й ластівки, що у небі дзвенять.
А тепер в небі тихо так стало,
Й вітерець не шелесне ніде.
У природі так літечка мало...
В рідний край знову осінь іде...
3 онук. Затужило за сонечком небо,
Потускніли усі кольори.
Ой, не треба дощити, не треба,
Хай ще сонце сміється згори.
Хай тепло нам дарує і ласку,
Й диво-фарби усіх кольорів.
Прошепоче осінню нам казку
В пишних кронах могутніх дубів.
Хай заграють цимбали й валторни
В жовтих кленах, в берізках, в гаю.
Осінь, осінь... Така неповторна
І чарівна у ріднім краю.
Баба. Ой, я так заслухалась вашими піснями та віршами, що й забула пригостити усіх. А то гості сидять за порожнім столом. Люди добрі, де таке бачено?
Дід. Та чого ти? Ми зараз тобі допоможемо! Ми ж каші гарбузової наварили. Діти її так люблять. Правда, онучата?
Діти. Правда. Ми хочемо ще вінегрету, дідусю. Він такий смачненький...
Дід. То в чому справа? Зараз і приготуємо, чи не так?
Осінь. Чи знаєте, які овочі треба для цієї страви?
Діти. Звичайно! Буряк, морква, картопля, огірки, квасоля... А ще олійка потрібна, щоб смачніше було.
Осінь. Молодці! Знаєте! Тоді немає проблем. Зараз ми викличемо всі ці овочі і все буде зроблено! Вони не тільки самі прийдуть, а й розкажуть багато цікавого про себе. Готові?
Діти. Так.
Осінь. Гей, овочі, ходіть до мене! Буряче, виходь!
Буряк. І хто кликав мене, буряка, хто гукав?
Мій шлях крізь віки і шляхи пролягав.
А сорок століть — це багато чи ні?
Йти відстань яку довелося мені!
Та я за цей час став красивий, смачний,
І вигляд у мене чудовий який!
З такого собі бур’янця я проріс,
Та користь велику всім людям приніс.
Тепер кормовий я, столовий, іскровий,
Червоний, оранжевий, білий — чудовий!
Тепер мене люди у їжу вживають,
Тварини мене залюбки споживають.
Усі на планеті буряк нині сіють,
Бо й цукор із мене варити уміють.
А ви що хотіли із мене зробити?
Засмажити, втерти чи, може, зварити?
Діти. Зварити.
Буряк дає Бабі мисочку з порізаними звареними бурячками і сідає.
Осінь. Картопелько, виходь!
Картопля. Картопелька я! А без мене ніяк!
Ні борщик не звариш, ні супчику, так?
Мене люди в їжу щоденно вживають,
Ще й хлібчиком другим мене називають!
А скільки вже страв з мене вміють зробити:
Підсмажити в маслі, спекти і зварити,
Вареники ще, галушки і млинці,
А ще картопляні смачні дерунці...
В Європу з Америки я завітала.
Не так вже й давно мене люди пізнали.
Спочатку не знали, ну як мене їсти?
Чи з цукром вживати, чи з маком погризти?
А потім, як солі додали лиш трішки,
Мене не замінить ні мед, ні горішки,
Навчились мене і пекти, і варити,
Й не можуть без мене і дня вже прожити!
Картопля дає онукам мисочку з порізаною вареною картопелькою, а сама сідає.
Осінь. Моркво, тепер твоя черга!
Морква. Морква я! Живу в коморі,
А коса моя надворі.
Овоч я — культура цінна
І поживна, й вітамінна!
Плід м’ясистий і тверденький,
Візьмеш в рот — він солоденький.
Вітамінів є доволі,
Каротин, заліза солі.
Той, хто моркву полюбляє,
Завжди зір чудовий має.
Бур’яном росла колись,
А тепер от, подивись!
Королевою я стала
Й до смаку усім припала.
Я тепер у кожній страві,
У салатах, у приправі,
Сік солодкий з мене п’ють,
Смажать, варять, ріжуть, труть...
Я ще морква й лікувальна,
Скажем просто — ідеальна!
Кладе на стіл мисочку з вареною і порізаною морквою, сама сідає.
Осінь. Квасолю просимо до нас!
Квасоля. Ми — дрібненькі квасолини
Із бобової родини.
У тісних стручках живемо
Й цінність у собі несемо.
Кольорові від природи,
Є білки в нас, вуглеводи,
Каротин і вітаміни...
Ми корисні для людини.
Навіть жир є у квасолі.
Вам цього уже доволі?
Ми колись росли в теплі,
А тепер — по всій Землі!
Дуже різні ми буваєм,
Понад двісті видів маєм.
Хоч маленькі ми і дрібні,
Але людям всім потрібні.
Ми у борщиках, в супах,
У салатах, в пиріжках...
На обід і пополудні —
Кожен день у свято й будні.
Ось які ми квасолини
Із бобової родини!
Дає дідові мисочку з вареною квасолею і сідає.
Осінь. Огірочку, заходь і ти до нас!
Огірок. Огірочок зелененький!
Я смачніший, як маленький.
У мені всього доволі:
Цукор, мінеральні солі,
Вітаміни B (бе) і D (де),
Кращого нема ніде!
Мене солять, консервують
І на зиму маринують.
Свіжий я — найкращий все ж.
Люблять всі мене без меж!
І вирощують повсюди —
Полюбили мене люди!
Хоч я з Індії пішов,
Та повагу скрізь знайшов.
Кладе на стіл мисочку з порізаними огірками і сідає.
Осінь. Тепер ще соняшника попросимо, щоб приніс нам олійки. Вінегрет з олією смакує краще. Соняшнику, ходи і ти до нас!
Соняшник. Я — соняшник. Швиденько виростаю.
До метрів двох за літо досягаю.
Ще корінь метрів три, листочки черешкові,
А квіти, ніби сонечка — чудові!
Культура пречудова я, олійна!
Корисна для людей, надійна.
Олію із насіння виробляють,
З лузги насіння — спирт і дріжджі мають.
Макуха для тварин потрібна-ясно?
А попіл із стебла — це добриво прекрасне!
А з кошиків квіткових є пектин...
Дає багато соняшник один.
А ще потрібний людям я весь час
Для виробництва лаків і пластмас.
Куди не глянь — корисна я рослина,
Тому і сіє соняшник людина.
Там, де тепліше й сонечка багато,
Ця квітка сонячна росте собі завзято.
Й салатику без мене не буває.
Смачну олійку я в собі ховаю!
Дає пляшку з олією, сам сідає.
Баба всі овочі пересипає у велику миску, перемішує, поливає олією, солить.. Виносить ще й гарбузову кашу в макітрі і ставить на стіл.
Баба. Частуйтеся, добрі люди,
Хай у нас все добре буде,
Їжте всі салат і кашу
І любіть родину нашу.
Осінь. Дякуємо вам за добру гостину. Нам час іти в дорогу, бо ще роботи багато у мене і у моїх місяців. Дякуємо щиро.
Дід. Ставайте всі у хоровод, потанцюємо разом та й проведемо нашу казку додому. На всіх нас ще робота чекає, тому казка довгою не буває.
Усі співають пісню на мотив «Галя по садочку ходила» і танцюють.
Осінь по довкіллю ходила.
Золоті листочки губила.
Ними все навкруг прикрашала,
Землю до зими готувала.
У довкіллі стало красиво,
Чарувало всіх дивне диво.
Осінь все довкіл фарбувала,
Казку чарівну дарувала.
З неба тепле сонце світило
На осінню казку дивилось.
І красі земній дивувалось,
В казку цю й саме закохалось.