« Нова українська школа – це школа, до якої приємно ходити....» Для того, щоб навчання в такій школі приносило учням задоволення, радість від пізнання нового, практикують проведення тематичних днів.
Під час таких уроків учні зайняті різноманітними видами навчальної діяльності. Етапи уроку є для них східцями, ступаючи якими учні не відчувають труднощів, крокують ними впевнено, зацікавлено, легко.
Тематичний день в 1 класі
Тема: Я калина, я краплина твого серця, Україно!
(до тематичного тижня «Світ рослин»)
Мета: розширити знання дітей про калину як народний символ України; розвивати і збагачувати мову дітей, розвивати вміння правильно висловлювати свої думки, добираючи точні слова, розвивати навички правильного говоріння і письма, вміння створювати виріб з паперу, з пластиліну, вміння працювати в групах і парах,виховувати любов і гордість за рідну українську мову, бажання зберегти її чистоту і красу, почуття відповідальності та поваги до інших.
Освітні галузі: мовно-літературна, природнича, технологічна, соціальна і здоров’язбережувальна, громадянська.
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (8хв.).
Запрошення на ранкову зустріч – під музичний супровід
1. Вітання.
Доброго ранку, доброго дня!
Бажаєте ви, бажаю вам я!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Кивають голівки
І сяють усмішки!
Вправа «Даруємо усмішку»
Усі учасники зустрічі, утворивши коло, повертаються один до одного і дарують усмішку.
2. Щоденні новини.
Сьогодні: (день, число, місяць)
Погода: __________ (діти показують на картках)
3. Групове заняття.
Створення «павутинки»
– Сьогодні сонечка немає, але до нас воно прийшло і дарує промінчики тим, хто… у білому одязі, …у чорному одязі, …у чорному взутті, дарує промінчики тим, у кого гарний настрій. (Діти кожного разу беруть промінчики зі стрічки, в кінці піднімають вгору і дивляться на утворену павутинку)
4. Обмін інформацією.
– Сьогодні погода хмарна, пройшов дощ. Прохолодно. В таку погоду легко застудитися. І от, інколи таке трапляється.
– Скажіть, чим вас лікує мама під час застуди? (Діти розповідають, що мама лікує таблетками, напоями, медом.)
– А ще чим можна лікуватися? Розгадайте ребус.
К ,
Так, це калина
ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2хв.).
– Діти, про яку рослину ми сьогодні згадали в ранковій зустрічі? (Про калину)
– Як ви вважаєте, чому ми згадали саме калину? (Тому що калина – це символ України, її люблять і поважають українці. Саме їй присвячено багато пісень та віршів. Також ця рослина є дуже корисною та цілющою)
– Сьогодні ми дізнаємося багато нового і корисного про калину, а також скуштуємо її.
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (130хв.).
1. Перегляд відео «Червона калина» (Діти виконують танцювальні рухи) (2хв.).
режим доступу: https:www.youtube.com/watch?v=KGouaakkH
2. Гра «Дівчина Калина» (5хв.).
Дівчинка-учениця одягнена в образі калини. На партах розкладені картки зі словами, які характеризують різні рослини. Діти вибирають ті картки, в яких описується калина та підходять до дівчинки-Калини, розказують, чому вибрали цю картку.(слова на картках: червона, цілюща, красива, пишна, гарна, кисла, смачна, стигла, молода і т.д.)
3. Відгадування загадки (2хв.).
Я – привітний кущик.
Весною білим цвітом зацвітаю.
Восени червоними ягодами вітаю.
Взимку птахів пригощаю.
Хто ж ті ягоди не знає,
Від застуди їх приймає.
На кущах вони висять,
І, як маків цвіт, горять.
Тільки це не є малина.
Що за ягода? – ……(Калина)
– Які слова допомогли відгадати загадку?
- Що нового дізналися про цю рослину?
4. Робота над легендою. (10хв.).
Вчитель читає легенду про калину.
Калина і Килина
Дівчина Килина збирала у лісі ягоди і раптом побачила, що вороги – татари йдуть до села. Побігла вона у село і попередила односельців. Сміливо кинулись до бою козаки, але в багато разів більше було ворогів – спалили село, а Килину – дівчину-красуню у полон взяли. За те, що оповістила село, стратили її, і виріс на тому місці чудо-кущ, що за ім’ям дівчини Калиною нарекли. Люблять і пам’ятають люди Килину, а калина стала своєрідною пам’яткою про рідну землю, оберегом українців.
5. Вправа «Мікрофон» (5хв.).
(вчитель задає учням питання за змістом легенди)
6. Пальчикова гімнастика « Ягідки» (2хв.).
Ягідки червоні
Просяться в долоні.
Кожну ягідку зніму
І в тарілку покладу.
7. Вправа «Сенкан» (індивідуальна робота) (5хв.).
Калина
Красива, корисна
Горить, червоніє, росте
Лікує від різних недуг
Символ України.
8. Вправа «З любов’ю до природи». Робота в групах (5хв.).
– Візьміть гілочку калини. Розгляньте її. Скуштуйте ложечку калинового варення. Чи смачне воно? Кісточку покладіть на долоньку. На що вона схожа?
9. Спостереження учнів за кущем калини (5хв.).
(Відео або презентація. Джерело youtube)
Калина – розлогий кущ. Він чудовий навесні, коли квітує білим цвітом. Цвіту дуже багато, тому майже не видно зелених листочків. Влітку воно пишно вкрите зеленими різьбленими листочками. Потім на гілках появляються кетяги малих круглих ягід. Спочатку вони зеленого кольору. Восени наливаються гіркуватим соком та червоним рум'янцем. Після перших заморозків ягоди морщаться, проте стають дуже солодкими, тому їх полюбляють їсти пташки.
Вродливих дівчат у народній творчості часто порівнювали з калиною.
10. Гра «Впізнай за смаком» (5хв.).
Дітям пропонується скуштувати різні види варення із закритими очима.
Треба вгадати, з якої ягоди воно виготовлено.
11. Складання речень. Робота в парах. (5хв.).
Подані словосполучення вставити в речення.
(Словосполучення на картках)
Лікарська рослина, червоне намисто, родинний оберіг, дівчина-красуня, червоні кетяги.
12. Вправа «Опиши калину» (5хв.).
1. Колір
2. Розмір (порівняти зі сливою, апельсином)
3. Форма ( коло, трикутник, овал, квадрат)
4. Смак ( цукерка, лимон)
5. Де росте? (в саду, в лісі, на грядці)
6. Як вживати? (сирою, вареною)
7. Що можна приготувати? (компот, варення, сік)
8. Користь (корисна чи ні?)
13. Музична фізхвилинка «Калинка» (2хв.).
режим доступу: https:www.youtube.com/watch?v=COrsLGevJGO
14. Розучування скоромовки (5 хв.).
15. Створення малюнка калини за допомогою відбитків пальчиків.(25хв.).
1. Приготувати аркуш паперу
2. Пензликом намалювати гілочки та листочки.
3. Вмочити пальчик у червону фарбу, залишати відбиток на гілочках, формуючи кетяги калини.
16. Виготовлення лепбуку «Я калина, я краплина, твого серця, Україно!» (15хв.).
Рубрики:
□ Загадки
а приказки
□ «Асоціативний кущ»
□ Пазли «Калина»
□ Що символізує калина
□ Ми намалювали калину
17. Колективна композиція. «Калина» (з пластиліну) (20хв.).
1. Підготувати аркуш картону А4.
2. Утворити джгутики з коричневого пластиліну для гілочок.
3. Виліпити кульки червоного кольору для ягідок.
4. Виліпити листочки зеленого кольору, притиснути.
5. Створити композицію.
ІV. ПІДСУМОК ДНЯ (7хв.).
Робота в щоденнику вражень.
1. Сьогодні день мені сподобався тим, що…
2. Що нового я дізнався(лася) про калину
3. Найцікавішим для мене було…
Термометр настрою.
– Покажіть, діти, свій настрій на термометрі настрою.
Список використаних джерел:
1. Відео «Червона калина»:
режим доступу: https:www.youtube.com/watch?v=KgouaakkH
2. Музична фізхвилинка «Калинка» (2хв.)
режим доступу: https:www.youtube.com/watch?v=COrsLGevJGO
3. Використання казок на уроках української мови
https://urok-ua.com/vykorystannya-kazok-na-urokah-ukrajinskoji-movy