Ранкове коло
Сучасні діти працюватимуть у світі, який ми не в змозі детально передбачити, бо швидкість змін зростає.
Але якщо 50 років тому дорослі навіть фантазувати не могли, що їхні нащадки житимуть у світі ґаджетів та віртуальної реальності, нині є хоча б ця впевненість: майбутнє з робототехнікою, біоінженерією і нейронауками якісно відрізнятиметься від усього, що ми знаємо.
На думку американського футуролога Томаса Фрея, до 2030 року у світі стане менше на 2 млрд вакансій, бо професії застаріють. Тож дітей, немов космонавтів, варто вчити покладатися на свої сили, адаптуватися до нового та ефективно взаємодіяти.
Освічені українці, всебічно розвинені, відповідальні громадяни і патріоти, здатні до ризику та інновацій, – ось хто поведе українську економіку вперед у ХХІ столітті.
Нова українська школа (далі – НУШ) спрямована лише на дитину. Основною і центральною ідеєю Держстандарту є ДИТИНОЦЕНТРИЗМ!
Вся робота вчителя направлена на розвиток учня, на мотивацію його до навчання, до бажання розвиватися, досліджувати, пізнавати та рости.
Тож яким має бути вчитель, щоб підготувати дітей, які, у свою чергу, будуть готові до викликів 2030-го?
Одна з обов’язкових рис такого викладача — здатність постійно розвиватися та навчатися.
Наскрізні вміння , якими володітимуть діти в НУШ:
Обладнання: маркер, аркуш А3
Однією з відмінностей традиційного та сучасного класів є, зокрема, процес вироблення спільних правил. Відмінність у тому, що наразі діти мають складати правила самі спільно з учителем. Правила радше регулюють потрібну поведінку, ніж забороняють певні дії. Правила створюються для убезпечення людей, для захисту їх індивідуальних прав і свобод, слугують дороговказами щодо відповідної поведінки.
На ватмані учасники групи з 4 осіб у кутках малюють тварину, кожен свою, відмінну від інших.
Разом придумують фантастичну істоту та її назву, збираючи докупи якісь частини тіла попередньо зображених. Наділяють її певними ознаками (місце та умови проживання, харчування, розмноження, використання тощо)
Презентація робіт проходить у формі гри «Галерея»
Біля роботи залишається один учасник групи. Інші відвідують галерею, переглядаючи роботи інших груп, слухають презентацію, коментарі залишають на стікерах.
Обладнання: для кожної групи роздрукований текст, аркуш А4, ручка, презентація
Групи отримують аркуш, де дається поняття “інтеграція”, самостійно опрацьовують і складають сенкан. Правила складання сенкану учасники бачать на екрані.
Текст на аркуші:
Завдання: опрацювати тексти, скласти сенкан “Інтеграція”
Мій варіант:
Інтеграція.
Потрібна, цікава.
Об’єднує, формує, проникає.
Процес створення єдиного цілого.
Взаємодія.
Мета: самостійне опрацювання матеріалу, визначення головних положень, розвиток критичного мислення.
Презентацію сенканів можна провести у вигляді гри “Чарівний стілець”
- Що дає вчителю така вправа? З якою метою вона була проведена?
Обладнання: “чарівна” скринька, картки зі словами
Завдання: скласти речення з поданих слів
Мета: показати, що можна об’єднати слова, різні за тематикою
(те ж можна зробити й з уроками, темами, підтемами тощо); розвиток критичного, оригінального, творчого мислення)
Картки:
курчата помідори огірок
диван скотч миша
лимон небо батарея
лінзи паркан сова
човен окуляри вікно
цегла перець яблуко
лото ліхтарик груша
сопілка собака змія
папуга мікроскоп ноутбук
олівець рукавички кіт
ведмідь заєць шкарпетки
двері ножиці банка
- Яке речення вам сподобалось? Для чого ми виконали таку вправу?
4. Вправа “Сенсорна інтеграція”
Обладнання: аркуші А4, ручки або фломастери, муляжі та ілюстрації овочів і фруктів, справжні овочі та фрукти
Завдання:1) знайти в картках слова, що позначають овочі та фрукти;
2) візьміть справжні овочі та фрукти, відповідно обраним словам. Використовуючи всі органи чуття, запишіть ознаки предмета на аркуші.
3) візьміть муляжі та викресліть ті ознаки, які неможливо визначити під час роботи з муляжами.
4) візьміть ілюстрації відповідних овочів і фруктів та викресліть ті ознаки, які неможливо визначити під час розгляду ілюстрацій.
5) а тепер уявіть себе інопланетними істотами, вимовте слова відповідних овочів і фруктів. Які ознаки ви можете назвати? Зробіть висновок: що показала вам дана вправа?
Мета: показати практично значення сенсорної інтеграції під час вивчення певних понять; значення діяльнісного підходу.
ПІДСУМКИ. Вправа “Валіза”
Обладнання: маркер, аркуш А3
Малюю на папері валізу і прошу всіх присутніх сказати, щоб вони хотіли взяти з собою в дорогу з тих знань і навичок, які вони отримали або які саме вправи будуть використовувати.
Розповідати про зміни в НУШ я можу безкінечно, але головне, на що хотілося б звернути увагу, – час змін настав, тож давайте сміливіше дивитися у завтрашній день! Хай у ваших дітей буде щасливе дитинство, а у вас буде спокійно на серці! Успіхів всім нам!