1 клас
Тема тижня :Зима
Тема дня : Що відбувається з рослинами взимку?
Інтегрований курс «Я досліджую світ»
Мета :
Обладнання:
Перебіг уроку
І. Ранкове коло
Запрошення на ранкове коло
https://www.youtube.com/watch?v=isID9MN9zmk
Грає музична мелодія, яка повідомляє дітям, що вже час збиратися у коло.
Діти і вчитель встають у коло.
ВІТАННЯ
)Промінчик зимовий заглянув у клас
І в коло велике зібрав, друзі, нас.
Давайте з’єднаєм долоньки свої
І радо всміхнемось –
Я – вам, ви – мені.
)Ігровий тренінг «Я обираю настрій …»
- А тепер, я пропоную прислухатись до власних почуттів і обрати той малюнок, який відповідає вашому настрою і який ви хотіли б зберегти на цілий день (чіпляють прищепки до смайликів).
- З хорошим настроєм ми розпочнемо нашу зустріч. І нехай девізом сьогоднішнього дня стануть слова :
Клас у мене дружний є.
Він мене не підведе.
) Вправа « Подарунок від сніжинки»
Як приємно бачити, що ви посміхаєтесь один одному і приносите до класу радість. То ж давайте її примножимо, привітавшись один з одним подарунками.
)Діти:
ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ
Бесіда. «Крісло автора»
Дитина за власним малюнком розповідає «Чим мені подобається зима»
Діти задають 3-4 запитання.
- Діти, а яка тема нашої зустрічі ?
- Розкажіть чому це ваша улюблена пора року?
- В які ігри ви полюбляєте гратися в цю пору року? Чому?
- Які зміни відбуваються цієї пори?
Підготовлений учень повідомляє правила поведінки в довкіллі:
( обговорення правил)
- Сьогодні будемо розглядати проблему «Що відбувається з рослинами взимку?».
Перегляд мультфільму «Струмочок……..»
ГРУПОВЕ ЗАНЯТТЯ
Ми йдемо до сонечка, ля-ля-ля.
Щоб погрітись трішечки, ля-ля-ля.
Нумо, дітки веселіше, не баріться
І до сонечка ласкаво посміхніться.
І долоньки всі разом з'єднайте,
І на місці покрутіться, покружляйте.
А тепер присіли, встали,
Усміхнулись, заспівали: ля-ля-ля.
Гра «Пташечка» (на повторення рослин)
Діти називають себе рослинами. Запам'ятовують попередню і наступну рослину.
По колу передають :
Цвінь - цвірінь! Сиділа пташечка на ..., полетіла на ...
Робота над загадками
ЩОДЕННІ НОВИНИ
Робота з календарем
- Яку назву має сьогоднішній день?
- Пригадайте віршик про цей день.
- Який день був учора? Відповідаємо віршиком. Як називається день завтрашній?
Учениця.
А ось і я!
Куди ступаю – сонце сяє.
Усе навколо оживає.
(Весна)
Робота в групах
Діти об’єднуються у групи залежно від того, яка осіння квітка їм 37 подобається. Обговоріть у групі, чому саме ця квітка подобається кожній групі дітей.
Якщо діти працюють у класі, щоб не рвати живих квітів, можна створити пазли (із фото або листівок, розрізаних на дві-три несиметричні частини). Кожна дитина отримує частинку і шукає свою пару, складає пазл і розпізнає квітку, розповідає про неї.
У цій розмові можна обговорити також:
-відшукати цифру, яка вказує на кількість букетів; - викласти цю цифру з осіннього листя (каштанів, жолудів, ягідок
горобини), яке зібрали діти в парку.
Далі запропонуйте викласти на парті чотири квітки. Одну квітку заберіть.
Запропонуйте полічити кількість квіток. З’ясуйте, як у цьому разі отримали число 3?
Попросіть учнів полічити до трьох у прямому ( зворотному) порядку. Разом з
учнями «напишіть» цифру 3 у повітрі. Запропонуйте повчитися писати цифру 3 у зошиті.
Також можна запропонувати таке завдання:
З’єднай стрілками слова з цифрами та листочками відповідної кількості. Для
кожного з’єднання використовуємо інший колір.
38
1 4 3 2
три один чотири два
Гра «Що чути» (Сидячи у колі)
- Легенько доторкніться до травички. Що відчули?
По сигналу діти слухають що відбувається навколо. Розповідають.
3. Гра «На що схоже?»
- Сягнемо поглядом верхівки дерев. На що вони схожі? Вдивимося в крони, які з них нагадують тваринку, парасольку,...
. Проведення простих спостережень у природі та збір інформації для узагальнення і висновків. Екскурсія «Як живуть рослини восени?»
*Пригадайте, яка відмінність між деревами, кущами, трав’янистими рослинами. Запропонуйте дітям розглянути зображення рослин та утворити три групи: дерева, кущі, трав’янисті рослини.
Зверніть увагу дітей на те, що зниження температури повітря 42 призводить до швидкої зміни забарвлення листя. Швидше відбувається і листопад. Особливо швидко опадає листя після заморозків.
ІІІ. Вправа «Стоп-кадр»
ІV. Дослідницька діяльність у групах «Розпізнай рослину за листком і плодом»
допомогою лінійки або нестандартними мірками (смужка, стрічка, |
|
сірникова коробка, палець тощо). |
43 |
|
V. Дидактична вправа «З’єднай цифру з відповідним малюнком» Графічні вправи
VІ. Створення аплікації з природних матеріалів.
VІІ. Складання зв’язного висловлювання за поданим початком
Запропонуйте учням продовжити речення про життя рослин восени, використовуючи ознаки і барви осені. Складіть зв’язне висловлювання за поданим початком. Попросіть дітей намалювати ілюстрацію до складеного ними тексту.
Осінній ліс
44
Осінь одягнула у золоте вбрання дерева, кущі та трави у лісі. Зелений колір майже зник. Тільки пишні ялинки та сосни хизуються своїми зеленими шатами.
Десь скрипне гілочка від подиху прохолодного вітру. Квіти ….
На кущах дикої шипшини …. А на землі стелиться ….
VІІІ. Підведення підсумків заняття. Заповнення лепбука
Попросіть дітей написати елементарне повідомлення про те, що на занятті їх вразило, зацікавило, запам’яталося за допомогою умовних позначок для слів – назв предметів, дій, ознак/ малюнкового письма. Наголосіть, що на роботі потрібно вказати своє ім’я та прізвище. Прикріпіть дитячі повідомлення на лепбук.
2. Гра «Що чути» (Сидячи у колі)
- Легенько доторкніться до травички. Що відчули?
По сигналу діти слухають що відбувається навколо. Розповідають.
3. Гра «На що схоже?»
- Сягнемо поглядом верхівки дерев. На що вони схожі? Вдивимося в крони, які з них нагадують тваринку, парасольку,...
4. Наші дарунки довкіллю - пісня, вірші:
а) Ти чуєш як земля довкіл співає?
Які чарівні звуки линуть ввись!
Це йде весна, долина зацвітає,
Усе життю радіє, подивись!
б) Усі ми в світ прийшли, щоб жити,
Добро творити на землі.
Учіться, діточки, любити,
Навчайтеся, поки малі.
в) Не нищіть квіти, не зривайте,
Екскурсія «Ознаки зими у природі»
Екскурсію можна провести у формі квесту на шкільному подвір’ї. Станціями можуть бути різні об’єкти на місцевості (хвойне дерево, листяне дерево, кущ). Біля кожної станції (на гілці чи у дуплі дерева, під кущем чи під деревом, у пеньку) залишіть заздалегідь підготовані конверти (коробки, пакетики) із такими запитаннями:
Запам’ятайте, як вони виглядають – у класі замалюйте в альбом.
Діти відшукують станції за вашими підказками (наприклад, „холодно-тепло”) і відповідають на запитання.
(Джерело інформації: Дарія Біда «Чарівна книга природи для вчителя»)
V. Визначення “кольорів зими”. Бесіда “Що змінилося довкола?”
Прочитайте дітям вірш Галини Джемули «Зима у місті»
Пригадайте з дітьми, які кольори має зима. Пограйте в гру «Доторкнись до…»
Об’єднайте дітей у групи по 10 осіб. Можна розпочати гру в колі, але потім треба мати можливість вільно пересуватися. Учитель/ учителька розпочинає гру словами «Доторкнись до білого!» (можна використовувати набір кольорових карток). Діти повинні доторкнутися до білого кольору на своєму одязі або на одязі інших. Можна торкатися пальцем, коліном, ліктем, головою тощо.
Потім учитель/ учителька називає інший «зимовий» колір, наприклад:
«Доторкнись до синього!». Діти, продовжуючи триматися за предмет білого кольору, мусять водночас доторкнутися до синього кольору.
Протягом гри спонукайте дітей допомагати один одному торкатись відповідних кольорів. У цій грі немає тих, хто програв або вибув з гри! Ця гра – зусилля всієї групи. Якщо хтось не може втримати рівновагу або падає, гра починається спочатку.
.
ІІ. Читання тексту з метою визначення теми заняття
Дайте дітям завдання прочитати текст і визначити тему заняття.
Матеріали для дітей. Додаток 7.
ІІІ. Бесіда «Як дерева готувалися до зими?»
Попросіть дітей пригадати, як дерева готувалися до зими. Для унаочнення бесіди можна запропонувати дітям розглянути фотографії.
Інформація для вчителя
ЛИСТЯ ЗМІНЮЄ КОЛІР?
Влітку зеленого кольору листю надає природний барвник – хлорофіл, який є майже в усіх рослинах. Хлорофіл поглинає сонячне світло, вбирає необхідні речовини з ґрунту та повітря і виробляє продукти, необхідні для життя рослин. У листках є і жовтий барвник, але влітку його „перебиває” сильніший – зелений.
Восени ночі довшають, рослини отримують менше світла. Хлорофіл у листках руйнується і не встигає відновитися. Листя жовтіє. У горобини та клена з’являються оранжеві та червоні листки, бо ці рослини мають і зелений, і червоний барвники. Листя вільхи та бузку опадає зеленим – в них є лише зелений барвник.
ЯК ДЕРЕВА СКИДАЮТЬ ЛИСТЯ?
Що сильніше пожовк або почервонів листок, то легше він обривається. Нарешті лише від легкого дотику він падає з гілки разом з черешком, хоча влітку його не міг зірвати навіть сильний вітер. Восени у тому місці, де черешок прикріплюється до гілки, наростає особливий корковий шар. Він, наче перегородка, відділяє черешок від гілки. Декілька тоненьких волоконець, які тепер з’єднують листок з гілкою, рвуться від легкого подиху вітру, від ударів крапель дощу, навіть під власною вагою листка.
НАВІЩО ДЕРЕВАМ ПАДОЛИСТ?
Взимку зменшується кількість вологи у ґрунті, а з листків випаровується волога. Скидаючи листя, дерево захищається від зимової „посухи”.
Ще одна мета опадання листя – захистити тонкі тендітні гілочки від снігу. Листя на деревах має велику площу поверхні, тому під вагою снігової ковдри можуть зламатися не лише гілки, а й стовбури дерев.
Падолист має ще й лікувальну дію: за літо та весну в листках накопичилися шкідливі речовини. Скидаючи листя, дерево очищається від них.
Джерело: науково-популярна тематична природнича газета для розумників і
розумниць «Колосочок» № 21/ 2013, жовтень.
Проведіть з дітьми дослідження «Відчуй на смак».
Для проведення дослідження винесіть на мороз (покладіть у морозильну камеру) кілька бульбин картоплі.
Розріжте бульбини на кілька частин і запропонуйте дітям спробувати смак підмороженої картоплини. Для порівняння смакових відчуттів запропонуйте дітям спробувати смак картоплини, яка не була на морозі.
Обговоріть з дітьми, як змінився смак рослини і чому так відбувається. Запитайте, які органи чуття брали участь у дослідженні.
Інформація для вчителя
Усе літо рослини, в тому числі й дерева, запасають у стовбурах та гілках поживну речовину – крохмаль, а соки дерева поступово густішають. Маючи такий запас, дерево готове витримати морози. Перші морози загартовують дерево, а його сік густішає дедалі більше. На пагонах залишаються лише ті бруньки, які витримують морози від – 350С до – 40 0С.
Джерело: науково-популярна тематична природнича газета для розумників і
розумниць «Колосочок» № 21/ 2013, жовтень
Принесіть до класу гілочку черемхи, верби або будь-якого куща, яка стоїть у банці з водою. Скажіть, що цю гілочку ви зрізали ще наприкінці жовтня і гарно за нею доглядали, але листочки на ній так і не з’явилися.
Розкажіть дітям, що рослинка восени вже підготувалася до сну: в листочках збільшився вміст речовини, яка впливає на ріст та гальмує розпускання бруньок.
Але після обробки холодом рослини ростуть швидше. Тому під час екскурсії акуратно зріжте гілочку і поставте її у воду, поспостерігайте за нею. Принесена з морозу гілка швидко зазеленіє.
ІV. Екскурсія на природу
Організуйте для дітей екскурсію у парк / сквер / ліс / сад / на шкільне подвір’я.
Під час екскурсії попросіть дітей впізнати рослини. Запитайте, які дерева діти впізнали відразу, а які – не змогли ідентифікувати. Розкажіть, як можна впізнати породи листяних дерев за їхніми ознаками.
Зверніть увагу дітей на кору дерев. Важливо порівняти кору на стовбурах молодих і старих дерев. Повідомте, що у зимовому лісі можна почути й різкі звуки. Це тріскає кора дерев на стовбурах, які з одного боку нагріваються сонячним промінням, а з іншого – залишаються холодними.
Спостерігаючи за зимовими рослинами, виділіть час на лічбу об’єктів природи у прямому і зворотному порядку та знаходження знайомих площинних та об’ємних фігур на предметах навколишнього середовища. Також можна попросити дітей викласти із гілочок дерев відомі букви або цілі слова.
Повідомте дітям, що деякі дерева та кущі вже прокинулись від глибокого сну (наприклад, бузок і бузина прокидаються на початку листопада).
Попросіть дітей уявити, що дерева, які вже пробудилися, між собою розмов- ляють. Проведіть сюжетно-рольову гру «Підслухана лісова розмова».
Після завершення гри обговоріть її результати (Як відбувалася гра? Чи змістовна розмова відбулася між «деревами»? Чи отримали діти задоволення від гри? Якщо ні, то що цьому перешкодило?).
Запропонуйте дітям зобразити все, що побачили під час екскурсії, на папері, створивши композицію «Дерева взимку».
Пригадайте «зимові кольори». Зверніть увагу, що на вулиці вони не бачили чисто білого кольору, навіть сніг мав різноманітні відтінки. Покажіть, як може змінюватися колір, якщо додавати до нього білий (розбіл кольорів). Заохочуйте дітей до змішування кольорів, зокрема, розбілювання.
Спробуйте за допомогою ватних паличок або дисків створити «засніжену» крону дерева.
Зверніть увагу на те, що, створюючи композицію, потрібно використати всю площину аркуша.
Зробіть виставку дитячих робіт.
VІІ. Підведення підсумків заняття. «Що нового я сьогодні дізнався/ дізналась?»
Запитайте в дітей, чи цікавим було навчання, про що нового вони дізналися за день, чи приємно було співпрацювати разом під час дослідів.
Пообіцяйте, що й надалі учні відкриватимуть нове й пізнаватимуть природу.
V. Вправа «Знайди зайві слова»
Матеріали для дітей. Додаток 5.
18 |
|
|
|
ТЕПЛО |
КРИГА |
СНІЖКИ |
|
|
|||
|
ЧЕРВЕНЬ |
РОЛИКИ |
ЛИПЕНЬ |
|
САНИ |
МОРОЗ |
СІЧЕНЬ |
|
|
|
|
|
БЕРЕЗЕНЬСНІГ |
КВІТЕНЬ |
|
|
|
|
|
|
ШПАК |
ВІДЛИГА |
СЕРПЕНЬ |
|
|
|
|
|
ЛЮТИЙ |
ТРАВЕНЬ |
ГРУДЕНЬ |
|
БРУНЬКА |
КВІТКА |
СНІЖИНКА |
|
ПІДСНІЖНИК ЗЕЛЕНЬ |
ХОЛОД |
|
|
ЛІД |
ВЕСНЯНКА |
ЛИЖІ |
|
ПАСКА |
КОВЗАНИ |
ПИСАНКА |
Якого весняного місяця не вистачає у таблиці?
VII. Математика від Квітня
Тиждень 26: «Весняні свята.
Великдень»
Матеріали для дітей. Додаток 11.
22
VIІI. Рухливі весняні ігри
«Пташки в гніздечках»
«Квітучі дерева»
На майданчику встановіть дві великі гілки на відстані близько 3 м одна від одної (або відшукайте два молодих деревця, що стоять
(Тут принагідно варто запитати дітей, які з перелічених квітів цвітуть навесні?). «Зима та Весна»
ІХ. Створення листівки «Привіт, Весно!»
Запропонуйте учням об’єднатися в групи для виготовлення