Заклад «Вінницька дитяча музична школа № 1»
Тематичний урок
«Форми роботи з ритмічною групою восьма- дві шістнадцятих»
Викладача музично-теоретичного відділу
Балінової А.Є.
м. Вінниця, 2018 рік.
Тема: Форми роботи з ритмічною групою «восьма-дві шістнадцятих»
Мета: Виховання почуття метроритму на уроках сольфеджіо.
Методичні засоби: Методичний повідомлення, прямий показ, коментований показ. Передача інформації педагогом через демонстрацію послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності.
Обладнання для педагога: Фортепіано, шкільна дошка, схема розподілу тривалостей. комп'ютер, екран, аудіозапис, відеозапис.
Обладнання для учасників: Роздавальні листи,листок нотного паперу, підручники, музичні приклади, простий олівець, гумка.
Тривалість: 70 хвилин.
Форма проведення: Урок в музичній школі
Дата проведення 29.01.2018р.
Завдання: Закріпити ритмічні обороти, пройдені в 2-3-класі, правила основного поділу тривалостей, навички тактування в різних розмірах, сформувати навички читання ритмічних партитур; продовжити формування співочих навичок, проконтролювати ступінь засвоєння співвідношення тривалостей.
Розвиваюча: Сприяти розвитку пізнавального інтересу, формувати в учнів уміння долати труднощі у навчанні.
Виховна: Виховувати чуйність, взаємодопомогу, відповідальність.
Вік учнів: 11 років, 3 –й рік навчання в музичній школі.
Тип уроку: Комбінований.
Форми роботи: Групова, індивідуальна.
Методи навчання: Бесіда, практична робота.
План уроку:
1. Організаційний момент
2. Повторення пройденого матеріалу
3. Введення в тему: методичне повідомлення з показом
4. Підготовка до практичної роботи
5. Практична робота
6. Підсумок уроку
Привітання, повідомлення про порядок роботи перевірка готовності до уроку, наявність необхідних матеріалів.
2.Повторення пройденого матеріалу, перевірка знань та умінь учнів.
Гра «музична математика». Роздатковий матеріал, робота проводиться усно.
3. Введення в тему уроку, методичне повідомлення з показом
- Італійське слово «solfeggio» походить від слова «solfo», що означає - ноти, музичні знаки, гама. Так називають уроки, на яких займаються розвитком слуху: співають по нотах мелодії, пишуть музичні диктанти, визначають на слух різні інтервали і акорди. На уроках сольфеджіо дітям прищеплюється любов до народної музики, творчості різних композиторів, розвиваються їх музичні дані: слух, ритм, пам'ять.
Розвивати почуття метроритму можливо в кожному виді роботи, але для більш успішного, ефективного результату необхідно іноді відокремлювати й окремо опрацьовувати, осмислювати метроритмичні співвідношення в досліджуваних творах, а також застосовувати спеціальні ритмічні вправи.
У молодших класах - це простукування ритмічного малюнка знайомої пісні, мелодії, повторення ритмічного малюнка, виконаного педагогом або записаного на дошці, або на ритмічних картках.
Велику роль в роботі над розвитком почуття метроритма грає диригування, а іноді і інші форми метроритмичної пульсації (відстукування долонями, або олівцем по столу, або відбиття ногою).
Оголошення теми уроку: Форми роботи з ритмічною групою «восьма-дві шістнадцятих» Вступне слово про метроритм. Питання учням:
МЕТР і РИТМ це однакові поняття або різні?
Приблизні відповіді:
(приклад)Різні. Метр - це пульс музики, він буває дводольних і трьохдольним. Метр не змінюється протягом усього твору.
- Ритм - це ряд тривалість, в кожному музичному творі свій ритм. Ритм, який використовував Бетховен в П'ятій симфонії для Мотиву Долі неможливо сплутати з іншим.
Ритмічна розминка –простукати фрагмент у супроводі фортепіано. Також учні визначають жанр музичного твору, лад, характер, образ. Простукування ритму по групах, ланцюжком, рахунок вголос та мовчки. Фрагмент №1
. |
|
Фрагмент №2 Дві шістнадцаті та восьма ( паралельно запитання від викладача- у чому різниця даного малюнка від тематичного)
Схематичне зображення робочого ритмічного малюнка:
4.Підготовка до практичної роботи.
Визначення на слух ритмічних малюнків у наступних музичних прикладах:
1.І.С.Бах «Жарт»
2.Рахманінов «Італійська полька»
3.Ф.Шуберт «Музичний момент»
- визначення твору на слух за нотним прикладом. Викладач демонструє на фортепіано декілька творів, учні мають на партах роздатковий матеріал, завдання- визначити який саме твір виконує вчитель.
1.М.І.Глінка «Камаринська»
2.М.І. Глінка «Полька»
3.Д.Кабалевський «Клоуни»
5.Практична робота
-Робота в тональності D-dur. Опитування: кількість ключових знаків, порядок дієзів та бемолей, поняття «паралельні тональності», тоніка, лад, тональність. Паралельна тональність до робочої тональності –h-moll. Три види мінору.Визначення на слух.
-Гра «вперта тоніка» - спів тонічного звуку з різною гармонізацією.
-Спів тонічного тризвуку. Тонічний тризвук на слух без одного ступеня(визначають якого не вистачає)
-Спів гами D-dur у ритмі восьма-дві шістнадцятих
-Спів ступенів у заданому ритмі:
I-III-IV-III-I-VII-II-I
-Спів з листа О.Афоніна «Сольфеджіо» 3клас, стр.20, №55 (А,Б,В)
-Ритмічні вправи стр. 21, №56 (А,Б,В) та по картках в різних метрах та розмірах
-Ритмічний диктант Г.Калініна
-творче завдання : скласти другу фразу:
-Ритмічна зарядка під музику Barbatuques – Tum Pá
6. Підсумок уроку:
Оцінювання,домашнє завдання.
Числові співвідношення в музиці дуже важливі, і будь-яке їх порушення може призвести до руйнування музичної конструкції. Ритм є одним з головних засобів музичної виразності, і кожен музикант повинен ставитися до ритму дуже уважно. Ритмічна фальш вважається найнеприємнішою і грубою помилкою.
Закінчити нашу сьогоднішню зустріч хочеться словами:
«Ритм – это узоры музыкального времени, красивые и разумные.
Метр размечает время, когда звукам появляться в узоре.
Темп говорит, с какой скоростью разворачиваться узору.
А сам узор, то есть Ритм – это уже музыка!»
Е. Фінкельштейн.
Наш урок закінчено. Дякую учням за роботу на уроці, дякую шановним гостям, колегам за увагу і участь.